handdator

Visa fullständig version : Behöver lite hjälp med hur jag ska äta!


tessan84
2005-09-27, 15:39
Hejsan!

Vet inte om det här är rätt ställe att ställa de här frågorna egentligen men jag tycker att många här verkar väldigt kunniga vad gäller kost och sådant så jag gör ett försök..

Jag är en 20-årig tjej som behöver lite hjälp med hur jag ska äta. Det är så att jag under period haft någon slags ätstörning. Inte så att jag svultit mig själv men jag har haft en hemsk viktnoja vilket har gjort att jag ätit hemskt ensidigt, fått ångest då jag ätit nåt onyttigt, vägt mig 5 ggr/dag, motionerat hysteriskt ibland osv. Nu har jag kommit ur det där och sedan en tid tillbaka har jag satt som mål att bara hålla vikten och äter nu ganska normalt: dvs försöker äta nyttigt på veckorna (med 5 mål/dag) och unna mig lite mer på helgerna. Sen jag började äta så här så har jag ändå gått ner 2 kg. Så nu funderar jag på om jag kanske äter för lite? Har fått för mig att jag kan behöva ca 2500 kcal/dag. Kan det stämma? Är (som sagt) tjej, 175 cm, 64 kg och tränar ca 4 ggr/vecka (spinning, löpning, styrketräning..) + promenerar kanske 4-5 h/vecka. Har inte räknat kalorier utan bara försökt äta normala portioner så det kan hända att jag ätit aningen mindre kcal i veckorna så nu tänkte jag göra ett försök att räkna (på ett ungefär) för att se om jag håller vikten om jag ligger runt 2500. Min fråga är då: Kan jag ändå äta godsaker utöver de 2500 kcal på helgerna? Det borde ju bli ett kaloriöverskott? Men jag vill ju samtidigt inte dra ner på maten för att kunna äta godis.. Det har fungerat hittills men då vet jag ju som sagt inte om jag har ätit tillräckligt på vardagarna. Kan man ta nån "ätdag" även då man inte ligger på kaloriunderskott under veckorna och ändå inte gå upp i vikt? Vill bara kunna leva ett normalt liv och slippa tänka på vikten hela tiden..

Vore hemskt tacksam om det är någon som kan/orkar svara på mina frågor! :)

MvH /Tessan

Zerohero
2005-09-27, 16:36
2500 är ganska lite. Du är ganska lång och du kör ju kondition också som förbrukar mycket energi. Ditt enregibehov kan nog vara närmare 3000 kalorier.

Hur snabbt har du gått ner 2kg? då kan man ju räckna ut hur mycket kaloriunderskott du har haft.

Promenader, menar du då före frukost? Det är kanske lite onödig, då du inte försöker gå ner i vikt. Men påromenader är nog ett bra sätt att förhöja ämnesomsättninegn om man vill äta mera.

Gillar inte iden ätdagar, men det är min åsikt. Du skulel ju kunna testa att äta lite mera de dagar du tränar löpning för mera ork t.ex.
Att knäppa godis på veckoslutet är ju inte bra, men om det håller sötsuget bort resten av veckan, så att man inte vräker i sig godis sen när man komemr åt det så kan man nog una sig.

Nötter, t.ex vallnötter kan vara bra att tillägga för att få mera energi, då man får massor med näringsämnen och nyttiga fetter från dem.

tessan84
2005-09-28, 21:55
Tack så mycket för svaret! Brukar inte promenera på morgonen före frukost utan det blir nån kvällspromenad ibland och så går jag ofta till skolan (tar 60 min dit och hem). Vet såklart att det inte är bra att äta godis men jag vet att om jag aldrig unnar mig det så kommer det sluta med en hetsätningsattack istället och det vill jag till varje pris undvika. Men det jag funderar över är om man verkligen kan hålla vikten om man får ett kaloriöverskott ca 1-2 ggr/vecka. Måste man då kompensera för detta på något sätt? Gått ner 2 kg på ca en månad så ca 0,5 kg/vecka då. Ska försöka öka lite på maten då..

King Grub
2005-09-29, 05:01
Det är ingen magisk dygnsbalans som nollställs vid midnatt; är du i negativ energibalans över, säg, en vecka, i stället, går du ner i vikt motstarande kaloriunderskottet på den tidsperioden. Ett dygn är bara en praktisk tidsreferens. Du måste, och bör, inte "kvitta" allt du äter med motsvarande energiförbrukande ansträngning. Sådant brukar leda rätt ner i ätstörningar. :(

tessan84
2005-09-29, 10:50
Okej, ja det har du nog rätt i... Men om jag vill testa vad jag har för energiförbrukning, är det då bättre att räkna det på en vecka? Dvs. att jag testar att äta för 17500 kcal på en vecka istället för prick 2500 kcal/dag och ser om jag då ligger stilla i vikt. Tänkte det kanske är bättre att äta lite mer de dagar man tränar och är hungrigare och lite mindre på vilodagar...

kampsporttjej
2005-09-30, 14:06
testa att inte räkna så mycket utan prova att gå på känsla, äta långsamt och njuta -känn smakerna på varje tugga, och försöka hitta den riktiga mättnatskänslan istället. och självklart se till att du blir mätt och nöjd vid varje mål.
tränar du som du gör lär ev. överskott gå till muskelglykogen och uppbyggnad av muskler, så vågen är inget bra verktyg, strunta i den!