handdator

Visa fullständig version : Styrketräna och springa samma dag?


Catstyle
2005-09-27, 14:54
Hejsan.

Jag har en relativt enkel fråga, det är nämligen så att jag tidigare idag körde ett medeltungt pass för, ptja det mesta av överkroppen.

Frågan är, kan jag nu ge mig ut senare i eftermiddag och springa, eller tar det ut träningen på något sätt?

rosto
2005-09-27, 19:29
- "Om du skall köra styrka och kondition samma dag bör det gå minst 6 timmar med minst ett mål mat mellan passen"

Sagt av en föreläsare på ett konditionsseminarium.

Det finns säkert en fantasiljon olika svar och undersökningar på din fråga men ovanstående låter rimligt om du frågar mig.

King Grub
2005-09-27, 19:31
ovanstående låter rimligt om du frågar mig.

Tycker jag med. Skall man köra båda träningsformerna samma dag är det bäst att separera dom med så många timmar som möjligt. Har man inte tid eller absolut inte lust, är det naturligtvis bättre att köra båda i samma pass, än att kontinuerligt lägga den ena träningsformen på hyllan. Men separation är att föredra.

Three pigs
2005-09-27, 19:45
Jag brukar köra styrke direkt efter ett joggingpass, funkar för mig iaf =)

King Grub
2005-09-27, 19:47
Jag brukar köra styrke direkt efter ett joggingpass, funkar för mig iaf =)

Skall man köra båda i samma pass är det nog en fördel med konditionsträningen först, åtminstone i fettförbränningssyfte, då det både ger större frisättning av tillväxthormon under styrketräning och en större EPOC, dvs "efterförbränning". :)

Catstyle
2005-09-27, 20:04
Låter fint, inget att oroa sig för mao.

GPa
2005-09-27, 20:05
Låter fint, inget att oroa sig för mao.

Ta det försiktigt bara...
Om du gör så för ofta så kan du bli utbränd, att stoppa i sig tillräckligt med mängd mat för att man ska orka så en längre tid är rätt krävande. Dvs om du kör så flera dagar i veckan i en längre följd.

Catstyle
2005-09-27, 20:16
Nerå det är bara en dag i veckan, och då ser jag till att äta ordentligt samt ha iaf 5-6 timmars seperation.
Jag springer inte överdrivet tungt heller, cirka 4km i medeltempo.

ikariotis
2005-09-27, 23:00
Ett bra program är att köra 30 minuters kondition och 40 minuter styrka. Då får du en bra och effektiv förbränning samtidigt som du får en blodgenomströmning som minskar skadeeffekter samt ökar presationsförmågan. Drick gärna en engeridryck och bli inte helt blå av konditionsträningen.

Ger snabba resultat på några av mina polare samt mig