handdator

Visa fullständig version : En fråga om Pommes.


Lasse Kongo
2005-09-27, 11:47
Käkar en hel del Pommes nu, i det här fallet så är det Eldorados, så inte den finaste/dyraste pommesen alltså, smakar dock riktigt bra.

Det står ju vegetabilisk olja på den, men inte va det är för olja, vad kan man anta att det är, ngn skitolja förmodligen?

Aja, vore skoj o veta bara.

Destra
2005-09-27, 12:13
Har en påsen med pommes hemma nu, euroshoper. I dessa pommes är det palmolja. Det kanske är någon standard olja för pommes.

Kristar
2005-09-27, 12:36
Käkar en hel del Pommes nu, i det här fallet så är det Eldorados, så inte den finaste/dyraste pommesen alltså, smakar dock riktigt bra.

Det står ju vegetabilisk olja på den, men inte va det är för olja, vad kan man anta att det är, ngn skitolja förmodligen?

Aja, vore skoj o veta bara.


Pommes innehåller hädat vegetabiliskt fett, så kallade trans-fetter, Många av dessa fetter kan inte brytas ner av kroppen. (förutom i mjölk där fettsyran bryts ner till CLA). Flera foskare hävdar att dessa fettsyror bör unvikas eller bara intatagas i små mängder. Dessa fettsyror är enkelomättade eller fleromättade och har sin/sina dubbelbindning i trans position vilket gör att fettsyran ser ut som en mättad. (En vanlig fleromättad cis-fettsyra har en form som liknar en hästsko). Detta göra att dem kan interageras med varandra.
Trans-fetterna är artificiellt framställda vilket gör dem onaturliga. (upphättning till X grader i X minuter)
Vissa forskare hävdar att dessa fetter kommer öka fallen av cancer i framtiden.
Transfetter finns också i pulverpotatismos,pulversoppor mm.

Dalì
2005-09-30, 10:12
Finns det inte Konsumentkontakt angiven på påsarna?

aliquis
2005-09-30, 10:22
kristar: Du kan väl inte bara säga att ALLA pommes skulle innehålla transfetter?

Helena B
2005-09-30, 10:26
Felix har ju pommes med bara 1.5 % fett, de smakar kanon. :eating: Men äter dem inte längre ;)

King Grub
2005-09-30, 10:36
Felix har ju pommes med bara 1.5 % fett,

Är det inte 3.5%? Eller har dom kommit ut med någon ny sort?

Helena B
2005-09-30, 10:45
Är det inte 3.5%? Eller har dom kommit ut med någon ny sort?

Förlåt skrev fel (måste ha haft keso i huvudet), det är 3.5 %. Är de okej att äta, eller är de bannade?

King Grub
2005-09-30, 10:47
Okej för vad? Jag tänker inte bestämma vad du "får" äta. ;)

Helena B
2005-09-30, 10:52
Okej för vad? Jag tänker inte bestämma vad du "får" äta. ;)

Inte ;) Nej men seriöst, är de en okej kolhydratkälla? Förstår att pasta/ris/potatis är bättre men de innehåller ju inte så mycket fett. Nu har jag inget pkt framför mig så jag kan inte säga vad den innehåller.

King Grub
2005-09-30, 10:54
Pommes Frites är potatis; det är inte stor skillnad på näringsinnehåll mellan kokt och friterad potatis. Det är GI:t som skiljer, där pommes ligger mycket högre än dom flesta potatissorters kokta värde.

Ekonom
2005-09-30, 11:32
Det är GI:t som skiljer, där pommes ligger mycket högre än dom flesta potatissorters kokta värde.

Borde inte fettet i pommesen göra GI:t långsammare än tex kokt?

King Grub
2005-09-30, 12:09
Nej, GI-värdet är studerat på pommes med fettet medräknat. Ugnsvärmen/friteringen gör stärkelsen lätt nedbrytbar.

TylerDurden84
2005-09-30, 12:21
Om man sveper ett glas vatten + 2 matskedar äpp.cid.vin innan så borde väl det sänka GI:t på pommes?

TheIsh
2012-04-11, 22:40
Är mängden solrosolja/palmolja i fryspommes något man genuint bör undvika? Vart bra sugen på att köpa hem en sån där 2kg påse och äta några hundra gram efter träning ibland. Det är ju snabba kollisar iaf.

Eddie Vedder
2012-04-12, 09:27
Är mängden solrosolja/palmolja i fryspommes något man genuint bör undvika?

Bara om du är miljöaktivist. :) Om de båda ingår i samma produkt kan man ju tänka sig att fettsammansättningen är någorlunda balanserad med avseende på mättat:fleromättat i alla fall. Men som alltid är det inte en fråga om enskilda livsmedels fettsammansättning. Om man nu inte väljer att enbart få fett från en enda sak. Vilket är dumt.

TheIsh
2012-04-12, 12:08
Jag vet inte om de var båda oljorna i samma produkt, jag tittade på lite olika märken efter någon som inte hade någon av dem, och det var en av dem som stod på andraplats på samtliga märken och varianter. Om samma påse inhöll båda tänkte jag inte på.
Miljöaktivist är jag inte.. http://www.youtube.com/watch?v=9fLdZwZmz4k

Juxta
2012-04-12, 12:15
Miljöaktivist är jag inte..

Konstigt, trots att du bor i "miljön". Fast du kanske ska flytta till ett sopberg då?

Palmolja är matoljeindustrins värsta synd. Skövlar hela skogar så orangutangen inte har någonstans att bo.

/predikan

Sniggel
2012-04-12, 12:38
Bara du inte äter det på nyår så är det nog ok.

Perramja
2012-04-12, 13:55
Jag vet inte om de var båda oljorna i samma produkt, jag tittade på lite olika märken efter någon som inte hade någon av dem, och det var en av dem som stod på andraplats på samtliga märken och varianter. Om samma påse inhöll båda tänkte jag inte på.
Miljöaktivist är jag inte.. http://www.youtube.com/watch?v=9fLdZwZmz4k

Men förhoppningsvis har du lite sunt förnuft och tänker lite på kommande generationer, eller?

TheIsh
2012-04-12, 14:12
Det var mitt försök att skojja till det, något som borde varit helt och hållet underförstått i och med att det var en ståuppkomiker... En synnerligen obehaglig förmåga jag har att provocera folk :s
- Hej, kul att se dig! -
-Jaha! Vadå, skulle det inte vara det eller?!

>_<

Sniggel@ Va? Jag vet ju inte mängderna eller hur illa det skulle vara, därför jag frågar ju.

Perramja
2012-04-12, 14:17
Det var mitt försök att skojja till det, något som borde varit helt och hållet underförstått i och med att det var en ståuppkomiker... En synnerligen obehaglig förmåga jag har att provocera folk :s
- Hej, kul att se dig! -
-Jaha! Vadå, skulle det inte vara det eller?!

>_<

Sniggel@ Va? Jag vet ju inte mängderna eller hur illa det skulle vara, därför jag frågar ju.

;)

JJOHANSSON
2012-04-12, 14:25
Bara du inte äter det på nyår så är det nog ok.

http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2012/01/i-see-what-you-did-there.png