handdator

Visa fullständig version : Tips på övningar med skivstång sökes


Ramjak
2005-09-26, 22:54
Jag är grön på forumet och jag öppnar hårt med några frågor direkt! :hbang:

Jag har tränat till och från, mest till dock, under några år. Jag är ingen byggare men har ändå lyckats lägga på mig dryga tio kg muskler under de här åren. Och det är är... eh.. oj... sedan 10 år. Pysslar med annan idrott, mest cykel också: Tyvärr är motivationen att gå ner i lokala gymmet lägre måste jag medge.

Men! Nu har uppenbarats en skivstång på jobbet med en herrans massa vikter till. Suveränt ju! Jag har börjat skrota där 3-4 ggr i veckan och det händer ju grejer! Jag kör mest överkropp och lätta marklyft. Eftersom jag hade diskbråck i fjol (är nu "frisk") vill jag inte tokbelasta kotpelaren.

Jag kör sittande axelpress, sidolyft med platta vikter, drag till hakan för axlar. chins och stångrodd och marklyft för ryggen. bänkpress och armhävningar för bröst. tricepspress, sittande med vikt och liggande med stång. Curl för biceps. Knäböj för ben. Och sen ett gäng situps. Detta blir blir lite enformigt i längden och variation är ju bara bra. brukar köra så här: dag 1: axlar mage 2 bröst, tric 4 rygg biceps. Sen cyklar jag hem mina 15 km.

Söker därför tips om alternativa övingar att testa. De ska gå att göras med skivstång alltså!

Allan
2005-09-27, 03:41
Vi har en övningsbank liggande som sticky i Träningsdelen. Dessutom rekommenderas du att klicka in på http://www.exrx.net/Lists/Directory.html. Kom ihåg att skivstång heter barbell på engelska.


allan