handdator

Visa fullständig version : Gainer i rumstemperatur?


Knowledge
2005-09-26, 21:03
Hur länge klarar sig en gainer i rumstemperatur? Tänker då på proteinpulver + maltodextrin blandat med vatten.. Sysslar med Kendo och tänkte att det skulle vara praktiskt att ha med efter träningen, fast saken är att det är ca 45 minuter mellan hemmet och dojon, samt att passet varar ca 90 minuter, relativt intensiv konditionsträning om nåt.. iaf är det ok om gainern står i rumstemperatur ca 2-2 ½ h innan man hinkar ner den? :confused:

Tänkte passa på att ställa en till fråga, jag brukar käka precis innan jag drar iväg till träningen, dvs 1 timme innan, då är det ingen idé med en drink precis innan eller? Blir väl lagom med gainern direkt efteråt (90min)? Öppen mot förslag på ett bra upplägg.. ha gärna restiden i åtanke :em:

Weird
2005-09-26, 21:07
varför ine blande drinken när du är klar ?

King Grub
2005-09-26, 21:08
det ok om gainern står i rumstemperatur ca 2-2 ½ h innan man hinkar ner den?

Nej.

Tänkte passa på att ställa en till fråga, jag brukar käka precis innan jag drar iväg till träningen, dvs 1 timme innan, då är det ingen idé med en drink precis innan eller?

Inte om konditionsträningen är i fettförbrännande syfte. I konditionsförbättrande syfte är det inte likeasäkert ett nej som svar; vid kolhydratintag direkt före längre konditionskrävande aktivitet har 50-60 gram glukospolymerer (maltodextrin) i en 40-50%-ig lösning använts med framgång i tester med positiv effekt på prestation.

Blir väl lagom med gainern direkt efteråt (90min)?

Jupps.

Knowledge
2005-09-26, 21:17
Okej tackar för svaren, får väl blanda gainern där helt enkelt..
Fast borde man inte uppleva ett blodsockerfall nånstans halvvägs genom träningen ifall man intar snabba kolhydrater precis innan? Eller borde och borde, jag är knappast insatt :confused:

King Grub
2005-09-26, 21:19
Okej tackar för svaren, får väl blanda gainern där helt enkelt..
Fast borde man inte uppleva ett blodsockerfall nånstans halvvägs genom träningen? Eller borde och borde, jag är knappast insatt :confused:

Vanligtvis inte, om man tar den direkt innan passet. Äter man dock snabba kolhydrater längre än... ja, längre än omedelbart innan passet, hinner insulin frisättas innan passet, med blodsockerfall och hängighet som följd. Detta undviks ofta genom att ta "gainern" direkt före och in på passet. Kolhydratmetabolism under intensiv aktivitet går inte att jämföra med kolhydratmetabolism i vila. Under aktivitet frisätts glukos från levern, och epinefrin och glukagon utsöndras, vilket håller blodsockernivåerna uppe.

Viktigt är också att blanda den minst isoton (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=50314&highlight=isoton); ett vanligt misstag är att man blandar med för lite vatten, så man tror att man upplever blodsockerfall, medan det egentligen är blodtrycksfall.

Knowledge
2005-09-26, 21:22
Mycket lärorikt! Jag tackar så mycket :bow:

Doktorn
2005-09-27, 20:05
Vanligtvis inte, om man tar den direkt innan passet. Äter man dock snabba kolhydrater längre än... ja, längre än omedelbart innan passet, hinner insulin frisättas innan passet, med blodsockerfall och hängighet som följd. Detta undviks ofta genom att ta "gainern" direkt före och in på passet. Kolhydratmetabolism under intensiv aktivitet går inte att jämföra med kolhydratmetabolism i vila. Under aktivitet frisätts glukos från levern, och epinefrin och glukagon utsöndras, vilket håller blodsockernivåerna uppe.

Viktigt är också att blanda den minst isoton (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=50314&highlight=isoton); ett vanligt misstag är att man blandar med för lite vatten, så man tror att man upplever blodsockerfall, medan det egentligen är blodtrycksfall.

Epinephrinet/glukagonet är väl det som frisätter glukoset från levern...

Blodtrycksfall? Menar du att man skulle få ett blodtrycksfall av att dricka en hyperton vätska under aktivitet??????

Doktorn
2005-09-27, 20:08
Vanligtvis inte, om man tar den direkt innan passet. Äter man dock snabba kolhydrater längre än... ja, längre än omedelbart innan passet, hinner insulin frisättas innan passet, med blodsockerfall och hängighet som följd. Detta undviks ofta genom att ta "gainern" direkt före och in på passet. Kolhydratmetabolism under intensiv aktivitet går inte att jämföra med kolhydratmetabolism i vila. Under aktivitet frisätts glukos från levern, och epinefrin och glukagon utsöndras, vilket håller blodsockernivåerna uppe.

Viktigt är också att blanda den minst isoton (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=50314&highlight=isoton); ett vanligt misstag är att man blandar med för lite vatten, så man tror att man upplever blodsockerfall, medan det egentligen är blodtrycksfall.


Nej isoton innebär inte enbart att det är samma osmolalitet som blodet. T ex en isoosmotisk lösning KCL, är den isoton?

King Grub
2005-09-27, 20:10
Vem har ens nämnt "enbart"? Jag försökte hålla mig till det som var relevant i sammanhanget. :)

Doktorn
2005-09-27, 20:30
Om du säger att X = Y å detta ej gäller för alla X så tycker ja inte det är helt riktigt att sätta likamedstecken mellan X och Y!

prime^
2005-09-27, 20:31
Grub, e d inte heller lönt att ta sin gainer med protte+malto i 15-20% lösning om man ska träna konditionsträning i syfte att få bättre kondition?

King Grub
2005-09-27, 20:47
Grub, e d inte heller lönt att ta sin gainer med protte+malto i 15-20% lösning om man ska träna konditionsträning i syfte att få bättre kondition?

Jodå, det var det jag skrev, att ett supplementeringprotokoll med kolhydrat i glukospolymerform innan konditionsträningen har använts med framgång i studier. Det är inget måste, men tillförsel av kolhydrat innan och under aktiviteten ökar den exogena kolhydratoxidationen och kan förbättra prestationsförmågan.

King Grub
2005-09-27, 20:50
Om du säger att X = Y å detta ej gäller för alla X så tycker ja inte det är helt riktigt att sätta likamedstecken mellan X och Y!

Så om vitamin x har en antioxidativ effekt medan vitamin y inte har det, så kan jag inte säga att vitaminer har en antioxidativ effekt, eftersom det inte gäller alla vitaminer?

Det är sammanhanget som gäller. Åtminstone om jag skriver ett inlägg på ett diskussionsforum, inte en avhandling.

herr_vanlig
2005-09-27, 20:58
Gainer-hinken då, kan man ha den i en garderob? Hade den framme i solskenet på vid fönstret i somras, vad händer egentligen? Hur skall man förvara?

King Grub
2005-09-27, 20:59
Hur skall man förvara?

Svalt, mörkt och torrt.

herr_vanlig
2005-09-27, 21:02
Jo, det står ju så på burken också men frågan är ifall rumstemperatur är alldeles för högt, alltså ca. 20-22 grader. I butikerna förvarar dom ju hinkarna framme. Det är väl relativt svalt i luftkonditionerade butiker men ändå en 20 grader skulle jag tro.

King Grub
2005-09-27, 21:08
Nej, det är säkert helt okej. I ett soligt fönster är nog inte lämpligaste förvaringsplatsen, dock.

Doktorn
2005-09-27, 21:13
Så om vitamin x har en antioxidativ effekt medan vitamin y inte har det, så kan jag inte säga att vitaminer har en antioxidativ effekt, eftersom det inte gäller alla vitaminer?

Det är sammanhanget som gäller. Åtminstone om jag skriver ett inlägg på ett diskussionsforum, inte en avhandling.

Det där är ju inte samma sak, och det tror jag du ser också.

Håller du med om att isoosmolalitet och isotonicitet är två olika saker? Det var min poäng...

Sverker
2005-09-28, 05:49
Håller du med om att isoosmolalitet och isotonicitet är två olika saker? Det var min poäng...


Du får gärna berätta för mig skillnaden mellan lösningarna, för jag vet inte.
Det låter ungefär samma, och som drickbar lösning kan det bara vara små skillnader i mängden lösta partiklar.

toreld
2005-09-28, 15:32
Hur ska jag göra med min gainer om man inte får ha den blandad med vatten under längre tid... jag har nämligen i lite rapsolja i gainern oxå.. som längst kan den vara blandad i ca 10 timmar.. vad är det som händer med den egentligen??

Fan då måste jag ha med mig både gainer o rapsolja separat *cry* vad jobbigt allt blev!!

King Grub
2005-09-28, 15:38
Vad skall du med olja i gainern att göra? Fett bör inte ingå i någon form i en gainer.

som längst kan den vara blandad i ca 10 timmar.. vad är det som händer med den egentligen??

Bakterietillväxt och värdelösa aminosyror.

toreld
2005-09-28, 16:55
Vad skall du med olja i gainern att göra? Fett bör inte ingå i någon form i en gainer.

som längst kan den vara blandad i ca 10 timmar.. vad är det som händer med den egentligen??

Bakterietillväxt och värdelösa aminosyror.

Jag läste att det kan vara bra om man vill ha i sig nått energirikt.. men då får jag väll svälja rapsoljan hemma:D

Bakterier är väll inte det roligaste o vardelösa aminosyror kan väll oxå kvitta:P

Tack för svaret king grub!

Doktorn
2005-09-28, 17:00
Du får gärna berätta för mig skillnaden mellan lösningarna, för jag vet inte.
Det låter ungefär samma, och som drickbar lösning kan det bara vara små skillnader i mängden lösta partiklar.

Isoosmotisk innebär bara att det är samma osmolalitet, isoton syftar på trycket i cellen. Att trycket förblir det samma i cellen, dvs det är diffusionsjämvikt. Ta t ex exemplet med KCL, om du gör den lösningen isoosmolär kommer den inte vara i diffusionsjämvikt (stor skillnad i konc. kalium inne och ute) och eftersom cellmembranet är permiabelt för K kommer kalium jonerna vilja röra på sig och vatten följer med -> cellens volym ändras. Detsamma gäller med t ex urea och erytrocyter.
Anledningen till 0.9% NaCl är isoton är för att cell membranet är i princip (inte helt) imperbeabelt för Na joner (och därmed kan ej heller Cl jonerna röra på sig trots en stor elektrokemisk potential gradient). Därför bevarar cellen sin volym.
För att lösning ska vara isoton ska den dels vara isoosmotisk och i diffusionsjämvikt.

Det var iaf vad jag hann skriva ihop lite hastigt, men jag tror du förstår vad jag menar!

Doktorn
2005-09-28, 17:31
Du får gärna berätta för mig skillnaden mellan lösningarna, för jag vet inte.
Det låter ungefär samma, och som drickbar lösning kan det bara vara små skillnader i mängden lösta partiklar.


Man kan nästan lyssna på ordet lite, isoton. Ton, som i t ex muskeltonus. Något med spänning/tryck måste det ha å göra med...

Sverker
2005-09-28, 18:01
Det var iaf vad jag hann skriva ihop lite hastigt, men jag tror du förstår vad jag menar!


Visst förstår jag Doktorn. Jag läste också om ditt kaliumklorid tidigare i tråden vilket du nu vävde in.

Doktorn
2005-09-28, 21:39
Vad bra! :D

Doktorn
2005-09-28, 21:42
Vanligtvis inte, om man tar den direkt innan passet. Äter man dock snabba kolhydrater längre än... ja, längre än omedelbart innan passet, hinner insulin frisättas innan passet, med blodsockerfall och hängighet som följd. Detta undviks ofta genom att ta "gainern" direkt före och in på passet. Kolhydratmetabolism under intensiv aktivitet går inte att jämföra med kolhydratmetabolism i vila. Under aktivitet frisätts glukos från levern, och epinefrin och glukagon utsöndras, vilket håller blodsockernivåerna uppe.

Viktigt är också att blanda den minst isoton (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=50314&highlight=isoton); ett vanligt misstag är att man blandar med för lite vatten, så man tror att man upplever blodsockerfall, medan det egentligen är blodtrycksfall.

Jag undrar fortfarande det där med blodtrycksfall...kan du inte förklara det??? :em:

fiLLadakiLLa
2005-10-02, 12:04
Jag brukar blanda min gainer med mjölk innan ja tränar, sen ställer jag den ute så den står kyligt medans ja tränar, vad ja har uppfattat här nu så avtar effekten på gainersen eller? typ ju längre den är utblandad med nått så omvandlas den till nått annat ämne som kreatin gör i vatten eller?

fiLLadakiLLa
2005-10-02, 15:04
får ta omformulera min fråga, såg vad som hände med gainernsen när den stått utblandad ett tag, händer detta även om ja har gainers+mjölk i kylskåpstemp???