handdator

Visa fullständig version : Cashewnötter


ohah
2005-09-26, 16:16
Nån som käkar det? Ska ju vara nyttigt och proteinrikt och allt, men det är ju dyrt! ni som käkar det dagligen och slår ut det på säg en månad, blir väl åtskilliga hundralappar eller

Devoid
2005-09-26, 17:04
Vet inte hur mycket du skall äta men när jag käkar det (då som "godis") så kostar det 9.90:-/hg , inte sådär jättebilligt kanske...

GymTT
2005-09-26, 17:07
Jag använder det dagligen i kosten som fettkälla.
Mja kör på cashewnötter ibland och avocado ibland så går det nog an.

MVH TT

Lizzie
2005-09-26, 20:00
Jag äter oxå caschewnötter dagligen som mellanmål tillsammans med en frukt. Visst är det dyrt, men jag köper i Oriental livs - där är de lite billigare. Det kostar att leva sunt...men det lönar sig i längden.

Max
2005-09-27, 13:07
Är kcal och nyttighet / kr verkligen så stor hos cashewnötter? Beror självklart också på var man köper dem och om det är i lösvikt osv.

Spannmål
2005-09-27, 14:51
Är kcal och nyttighet / kr verkligen så stor hos cashewnötter? Beror självklart också på var man köper dem och om det är i lösvikt osv.

Nej det finns betydligt billigare sätt att få i sig fett - oljor! Oliv? Raps? Solros? You name ut, Max!

Själv äter jag jordnötter istället för cashew; jag köper de kilovis för cirkus 1,50/hg *yihaa*

Pigge
2005-09-27, 16:16
Dum fråga men hur mkt bör man inta under en dag? Det är sjukt gott så man kanske bör passa sig lite... *spy*

Zerohero
2005-09-27, 16:50
Är kcal och nyttighet / kr verkligen så stor hos cashewnötter? Beror självklart också på var man köper dem och om det är i lösvikt osv.

Cashew nötter har inte så hemskt bra fettsammansättningen. En del mättat fett, lite omega 6 och nästan inga omega 3.
Vallnötter är t.ex mycket nyttigare, mycket omega 3 och omega 6 och mera fiber.
Men cashew nötter är ju inet onyttigt för det, mycket näringsämnen t.ex.
Vet inte priskillnaden mellan nötterna men vallnöltter och mandlar som är grymt näringsrika är nog mera nyttighet/kr.

Om man vill ha billiga fettkällor så är det som Spannmål rekomenderar oljor.

Sen så är aldrig godis, alkohol och onyttiga efterätter dyra enligt många men sen när det är nyttighter så är det dyrt. Det kostar kanske lite mera men det lönar sig.

Max
2005-09-27, 21:54
Det stämmer det ni skriver, men så skall ju smaklökarna få sitt också och oljor tycker inte jag är bäst där vid lag. Många saker som skall kompromissas, nyttighet, plånbok, smak m.m. :)

Bamse79
2005-09-28, 06:52
Dum fråga men hur mkt bör man inta under en dag? Det är sjukt gott så man kanske bör passa sig lite... *spy*

beror ju på hur mycket fett du vill få i dig, men på 100g så är det ca 50% fett i alla nötter....Så så mycket borde du nog inte äta av dom, och inte ha det som enda fettkälla i kosten. ;)

Niclaaas
2005-09-28, 08:22
Cashew nötter har inte så hemskt bra fettsammansättningen. En del mättat fett, lite omega 6 och nästan inga omega 3.
Vallnötter är t.ex mycket nyttigare, mycket omega 3 och omega 6 och mera fiber.
Men cashew nötter är ju inet onyttigt för det, mycket näringsämnen t.ex.
Vet inte priskillnaden mellan nötterna men vallnöltter och mandlar som är grymt näringsrika är nog mera nyttighet/kr.


håller inte med. cashewnötter har en bra sammansättning, dock relativt mycket mättat fett. cashew innehåller ju även mer fibrer än valnötter... och tre gånger så mycket järn t.ex.

håller däremot med om att valnötter är bättre i små mängder eller i en väl sammansatt kost. däremot bör man nog inte basera sitt fettintag på dessa då de innehåller för mycket fleromättat fett och för lite enkelomättat för att få en bra balans mellan dessa

lauria
2005-09-28, 11:44
Jag går och småäter lite då och då. Men det blir väl bara 50-70g om dagen. Och dom ja köper är inte dyra, 34kr för 400g. Eldorado vettu ;) men iofs så är dom saltade och rostade. Men saltet går ju att sila bort.

Salle
2005-09-28, 12:48
Jag går och småäter lite då och då. Men det blir väl bara 50-70g om dagen. Och dom ja köper är inte dyra, 34kr för 400g. Eldorado vettu ;) men iofs så är dom saltade och rostade. Men saltet går ju att sila bort.

Det är till och med de godaste cashewnötterna! :hbang: