handdator

Visa fullständig version : köpt en kamera på tradera


manko
2005-09-26, 14:34
Jag har köpt en kamera på tradera. Och på tradera så betalar man i förväg innan man får varan skickad till sig. Och jag köpte en digitalkamera för 3900kr och har väntat i 2 veckor på att få den. Sen när jag mailat snubben som sålt den så säger han att han tror att jag har fått kameran och försöker blåsa honom genom att kräva pengarna tillbaka.

Vad ska jag göra för att få mina pengar tillbaka när inte digitalkameran kommer?

*cry*

reinholdsson
2005-09-26, 14:36
Skickade han det som rekommenderat? Annars får du ringa killen eller kontakta tradera.

Pudzianovski
2005-09-26, 14:37
Jag har köpt en kamera på tradera. Och på tradera så betalar man i förväg innan man får varan skickad till sig. Och jag köpte en digitalkamera för 3900kr och har väntat i 2 veckor på att få den. Sen när jag mailat snubben som sålt den så säger han att han tror att jag har fått kameran och försöker blåsa honom genom att kräva pengarna tillbaka.

Vad ska jag göra för att få mina pengar tillbaka när inte digitalkameran kommer?

*cry*

Tradera har regler och hjälpsupport för sådana ärenden. Jag föreslår att du kontaktar dom.

manko
2005-09-26, 14:39
jag har mailat tradera. men tänkte om någon annan varit med om samma sak och kanske vet hur jag ska gå tillväga?

Har jag rätt att få pengarna tillbaka?

manko
2005-09-26, 14:39
Skickade han det som rekommenderat? Annars får du ringa killen eller kontakta tradera.

har mailat med honom sen jag skickade in pengarna. och han påstår att han skickat paket osv.

JJ
2005-09-26, 14:41
Be om kollinumret så kan du se vart det tagit vägen.

manko
2005-09-26, 14:43
har bett om det, men han säger att han inte skickade paket med kollinr.

reinholdsson
2005-09-26, 14:45
jag har mailat tradera. men tänkte om någon annan varit med om samma sak och kanske vet hur jag ska gå tillväga?

Har jag rätt att få pengarna tillbaka?


Klart du har rätt att få pengarna tillbaka, det han gjort är ju bedrägeri.

Det är han som ansvarar för att varan når dig, så han får betala tillbaka om kameran kommit bort på posten, om han var så klantig så han inte skickade en kamera värd 3900 med rekommenderat.

manko
2005-09-26, 14:46
Klart du har rätt att få pengarna tillbaka, det han gjort är ju bedrägeri.

Det är han som ansvarar för att varan når dig, så han får betala tillbaka om kameran kommit bort på posten, om han var så klantig så han inte skickade en kamera värd 3900 med rekommenderat.

det är det jag menar. men han skrev i ett mail att han inte tänker betala pengar till mig för han tror att JAG försöker lura honom på både pengar och kamera.

edit: sen kan väl posten kontrollera om det kommit paket till mig från hans postnr area?

Markus H
2005-09-26, 14:53
det är det jag menar. men han skrev i ett mail att han inte tänker betala pengar till mig för han tror att JAG försöker lura honom på både pengar och kamera.

edit: sen kan väl posten kontrollera om det kommit paket till mig från hans postnr area?

Be först om att han ska visa dig kopian på fraktsedeln, kan han det så är det plats för vidare diskution....

MasterChief
2005-09-26, 14:53
det är det jag menar. men han skrev i ett mail att han inte tänker betala pengar till mig för han tror att JAG försöker lura honom på både pengar och kamera.

edit: sen kan väl posten kontrollera om det kommit paket till mig från hans postnr area?

Posten har grym koll på vad som passerat hos dem.

reinholdsson
2005-09-26, 14:53
Jag är osäker på hur posten kan kontrollera, men det kan väll tänkas att det går.

Markus H
2005-09-26, 14:54
Posten har grym koll på vad som passerat hos dem.

de scannar väll allt gods som kommer in, och därigenom kan man spåra. Men de kan slarva bort paket, tyvär.

manko
2005-09-26, 14:55
Be först om att han ska visa dig kopian på fraktsedeln, kan han det så är det plats för vidare diskution....

han säger att han inte tagit tagit med rekommenderat, för man får väl inte annars fraktsedel?

Och han påstår att han bara lagt den i en postlåda. så vette fan vad jag ska göra

Markus H
2005-09-26, 14:56
han säger att han inte tagit tagit med rekommenderat, för man får väl inte annars fraktsedel?

Och han påstår att han bara lagt den i en postlåda. så vette fan vad jag ska göra

då är han jhu dum i huvudet.!! hur ska han då kunna bevisa att han har skickat ngt paket överhuvud taget....

manko
2005-09-26, 14:56
de scannar väll allt gods som kommer in, och därigenom kan man spåra. Men de kan slarva bort paket, tyvär.

aldrig någonsin av alla köp jag gjort på tradera har någonting sånt här hänt. Hände först nu när jag köpte en vara för 3900kr och det kan kännas värt att försöka blåsa köparen?! :(

reinholdsson
2005-09-26, 14:56
Har svårt att tro att en väl emballerad kamera går i en vanlig postlåda.

Markus H
2005-09-26, 14:57
snacka om att Payzone (eller motsvarande) är värt.

manko
2005-09-26, 14:57
då är han jhu dum i huvudet.!! hur ska han då kunna bevisa att han har skickat ngt paket överhuvud taget....

Tyckte också att det lät skumt att han la det i en postlåda bara. Ännu när det är som sagt en digitalkamera som ska skickas ömt.

sunkan
2005-09-26, 14:58
ofta att han pillarde in kameran i en postlåda, han försöker blåsa dig *grr27*

GymTT
2005-09-26, 14:59
Då min polare skulle köpa något där (kan va varit en kamera)
så blev han blåst på 3500 kr, de ända jag vet om tradera.

Kontakta tradera!

Markus H
2005-09-26, 14:59
Borde inte säljaren vara ansvarig då för att paketet kommer fra, när han inte skickade med REK.... ?

Har du betalat till säljarens konto eller liknande??

manko
2005-09-26, 15:01
Borde inte säljaren vara ansvarig då för att paketet kommer fra, när han inte skickade med REK.... ?

Har du betalat till säljarens konto eller liknande??

På tradera kräver alla pengar före dom skickar varan så att man inte skiter i att betala dom sen när varan kommit. Och jag betalat pengar direkt så att jag kunde få kameran så snabbt som möjligt.

manko
2005-09-26, 15:02
Då min polare skulle köpa något där (kan va varit en kamera)
så blev han blåst på 3500 kr, de ända jag vet om tradera.

Kontakta tradera!

Fick han pengarna tillbaka?

manko
2005-09-26, 15:04
ofta att han pillarde in kameran i en postlåda, han försöker blåsa dig *grr27*

har börjat känna så :(

reinholdsson
2005-09-26, 15:11
Borde inte säljaren vara ansvarig då för att paketet kommer fra, när han inte skickade med REK.... ?

Har du betalat till säljarens konto eller liknande??

Ja, jag tycker det jag med. Det är ju hans ansvar att varan når kunden.

Bevisbördan att han skickat paketet ligger helt på han nu, du har ju bevis att du skickat pengarna.

Ger han inte med sig polisanmäl fanskapet..

manko
2005-09-26, 15:16
Ja, jag tycker det jag med. Det är ju hans ansvar att varan når kunden.

Bevisbördan att han skickat paketet ligger helt på han nu, du har ju bevis att du skickat pengarna.

Ger han inte med sig polisanmäl fanskapet..

ska polisanmälla om inte tradera löser upp detta eller att nu kameran skulle råka komma nu, men det tvivlar jag på. Eller att han går med på att ge tillbaka mina pengar.

PowPow
2005-09-26, 15:18
Posten har grym koll på vad som passerat hos dem.

Ja, förutsatt at han inte skickat det som ett vanligt brev.
Har ahn skickat det som ett paket så har ju paketet ett unikt kollinummer som kan spåras från det att han lämnat ifrån sig paketet tills dess att det är utlämnat till mottagaren.

Sen finns det ju en risk att han skickat det som ett vanligt brev - och det kan bli svårt att spåra. Men det verkar ju konstigt om han gjort det..

manko
2005-09-26, 15:20
Ja, förutsatt at han inte skickat det som ett vanligt brev.
Har ahn skickat det som ett paket så har ju paketet ett unikt kollinummer som kan spåras från det att han lämnat ifrån sig paketet tills dess att det är utlämnat till mottagaren.

Sen finns det ju en risk att han skickat det som ett vanligt brev - och det kan bli svårt att spåra. Men det verkar ju konstigt om han gjort det..

Men på något sätt har väl posten lite koll ang paket som skickas till folk? så att dom kan kolla om det kommit något paket från en viss adress till mig?

PowPow
2005-09-26, 15:34
Men på något sätt har väl posten lite koll ang paket som skickas till folk? så att dom kan kolla om det kommit något paket från en viss adress till mig?

Nej, inte om du inte har något kollinummer (eller brev-id, eller vad det kan heta när det skickat som rek. brev).

manko
2005-09-26, 15:50
Nej, inte om du inte har något kollinummer (eller brev-id, eller vad det kan heta när det skickat som rek. brev).

så det finns inge sätt att bevisa om han lagt ett paket dit eller inte?

manko
2005-09-26, 15:55
om det nu inte han kan bevisa att han skickat kameran så borde väl jag ha lagen på min sida?

Jazzman
2005-09-26, 15:55
Vad är det för kamera? Du kan ju alltid kolla upp måtten på kameran och se om den ens går i en vanlig postlåda. Fråga honom hur mycket porto han satte på också. Om det är över 3cm (tror jag) så blir det skrymmande och då måste han ha mer porto för att det ska komma fram. Så fråga honom bara hur mycket porto han satte på så kan du kanske få fram om han ljuger. Har andra gett honom bra omdömme på tradera?
Lite enkla regler för tradera:
Kolla alltid upp säljarens omdömme innan affär.
Gör alltid affär med paysongaranti så kan du inte bli lurad.
Betala för rekommenderat, så att sakerna kommer fram.

Jag har sålt ca 120 auktioner på tradera och en av dessa har tappats bort i posthanteringen så det händer.

palme
2005-09-26, 16:00
Paket går ALLTID fram även om de har för lite porto, grejen är den att de då inte delas ut utan hamnar där du hämtar postpaket/rekbrev etc. Då kan man oxå få betala det porto som saknas.


Klart är dock att han blåst dig. Ingen slänger i en kamera värt flera tusen i en brevlåda. Ni skulle verkligen pratat om detta innan oxå...

Snuten kommer inte kunna göra nånting och om de kan det kommer det ta väldigt lång tid. Personligen skulle jag åka hem till killen och hämta tillbaka pengarna.

manko
2005-09-26, 16:06
Paket går ALLTID fram även om de har för lite porto, grejen är den att de då inte delas ut utan hamnar där du hämtar postpaket/rekbrev etc. Då kan man oxå få betala det porto som saknas.


Klart är dock att han blåst dig. Ingen slänger i en kamera värt flera tusen i en brevlåda. Ni skulle verkligen pratat om detta innan oxå...

Snuten kommer inte kunna göra nånting och om de kan det kommer det ta väldigt lång tid. Personligen skulle jag åka hem till killen och hämta tillbaka pengarna.

Skulle jag kunnat skulle jag åkt och hämtat kameran. Jag bor upp i Norrbotten och snubben bor i vänersborg.

Jazzman. Det var en Ixus 700, 2st batterier, 512mb minne, väska och laddare. Så det låter som att det inte skulle rymmas i ett postinkast om det inte var ett väldigt smalt och långt paket.

palme
2005-09-26, 16:08
Skulle jag kunnat skulle jag åkt och hämtat kameran. Jag bor upp i Norrbotten och snubben bor i vänersborg.

Jazzman. Det var en Ixus 700, 2st batterier, 512mb minne, väska och laddare. Så det låter som att det inte skulle rymmas i ett postinkast om det inte var ett väldigt smalt och långt paket.

Bli blåst då.

Bjorne
2005-09-26, 16:12
Skulle jag kunnat skulle jag åkt och hämtat kameran. Jag bor upp i Norrbotten och snubben bor i vänersborg.

Jazzman. Det var en Ixus 700, 2st batterier, 512mb minne, väska och laddare. Så det låter som att det inte skulle rymmas i ett postinkast om det inte var ett väldigt smalt och långt paket.Res dit och kräv också pengar för resan.

Inte nödvändigt att ens försöka resonera med honom, säger sig själv att han försöker blåsa dig.

Gabriel_
2005-09-26, 16:21
PROPP

CyberHamster
2005-09-26, 16:21
Va fan finns det inga kollozeumare i vänersborg som kan åka till snubben och prata lite allvar med honom.

Finns nått som heter internetgiro nu också som är samma som payson grejen att man godkänner varan när man fått den och då får säljaren sina pengar.

Jazzman
2005-09-26, 16:38
Jazzman. Det var en Ixus 700, 2st batterier, 512mb minne, väska och laddare. Så det låter som att det inte skulle rymmas i ett postinkast om det inte var ett väldigt smalt och långt paket.

Jag tycker du ska säga till honom att du kollat upp hur stor kameran och framförallt laddaren är och att den inte går i en vanlig brevlåda. Mest bara för att se vad han säger.
Är det förresten inte lite konstig att han fortsätter maila till dig? Han kunde ju bara ignorerat dig.

/J

reinholdsson
2005-09-26, 16:40
Jag tycker du ska säga till honom att du kollat upp hur stor kameran och framförallt laddaren är och att den inte går i en vanlig brevlåda. Mest bara för att se vad han säger.
Är det förresten inte lite konstig att han fortsätter maila till dig? Han kunde ju bara ignorerat dig.

/J

Han kanske ville ge sken av att han fortfarande är seriös så han kan fortsätta blåsa folk.

manko
2005-09-26, 16:55
89x57x26 mm var måttet på kameran och den väger 180g. vet någon hur stort brev inkastet är?

håller med om att bara ge sken om att han är seriös

Jazzman
2005-09-26, 17:05
Jag tror postens lådor är ca 4cm kanske något större.
Han (säljaren) har fått ett negativt omdömme tidigare (ja jag kollade upp vem det är), men det handlade inte om att han inte skickat varan till köparen. Han har sålt andra kameror, men inte riktigt lika dyra, så han kanske bara tog chansen att blåsa någon som bodde tillräckligt långt borta. Hans senaste auktion slutade den 23:e, också det en kamera.
/J

manko
2005-09-26, 17:13
Jag tror postens lådor är ca 4cm kanske något större.
Han (säljaren) har fått ett negativt omdömme tidigare (ja jag kollade upp vem det är), men det handlade inte om att han inte skickat varan till köparen. Han har sålt andra kameror, men inte riktigt lika dyra, så han kanske bara tog chansen att blåsa någon som bodde tillräckligt långt borta. Hans senaste auktion slutade den 23:e, också det en kamera.
/J

kan vara så. Vet du om det finns någon möjlighet att jag kommer få pengarna tillbaka?

Markus H
2005-09-26, 17:13
Jazzman. Det var en Ixus 700, 2st batterier, 512mb minne, väska och laddare. Så det låter som att det inte skulle rymmas i ett postinkast om det inte var ett väldigt smalt och långt paket.

om inte så verkar det väll ganska billigt för den kameran. bara det kan jhu göra att man ska vara lite extra försiktig.

PowPow
2005-09-26, 17:15
så det finns inge sätt att bevisa om han lagt ett paket dit eller inte?

Vad menar du med "lagt ett paket dit"?
Om du menar huruvida man kan bevisa att han har (eller inte har) lagt ett brev innehållandes en kamera i en brevlåda, så är svaret självklart nej.

Måste skilja på brev och paket. Brev kan man inte spåra, paket kan man spåra (eftersom de får ett unikt ID).

Man kan ju klart skicka ett paket (alltså en låda) som ett brev, förutsatt att det inte överskrider storleks- och viktrestriktioner. Skickar man ett paket som ett brev, så går det att spåra lika lite som om man skickar ett vykort. De behandlas ju likadant, och posten sitter ju självklart inte och antecknar vem som skickar brev till vem. Paketen däremot kan spåras eftersom de behandlas maskinellt, och registreras vid alla inlämnings-, sorterings- och utlämningsställen.

Markus H
2005-09-26, 17:16
Nytt skulle det kosta ca 5500:- på cyberphoto (de är billiga)

Solros
2005-09-26, 17:20
Född och uppvuxen i Vänersborg, bor nu i Gävle sedan någon månad dock. PMa mig hans namn och adress så ska jag se vad jag kan göra.

Pudzianovski
2005-09-26, 17:27
Patetisk tråd.

Följ mitt första råd. Det är inte första gången det händer. De jobbar med sånt här till skillnad från en jävla massa "tyckare" på kolo.

Jag har mailat dom och fått otroligt bra service efter 1-3 dagar.

manko
2005-09-26, 17:39
Patetisk tråd.

Följ mitt första råd. Det är inte första gången det händer. De jobbar med sånt här till skillnad från en jävla massa "tyckare" på kolo.

Jag har mailat dom och fått otroligt bra service efter 1-3 dagar.


har mailat dom, får se vad dom säger :)

Baan
2005-09-26, 17:44
låter som du blivit blåst, men som pudzi säger så försök lösa det med tradera. kan vänta med basebollträn och liknande tror jag. annars kan det vara rätt svårt att få tillbaka sina pengar eller få någon som lurat en straffad; ehandel är inte alldeles tillförlitligt i dagsläget när det gäller sånt.

posten har väl bra koll på grejer men även dom gör fel (har pratat med en kompis som jobbat på posten en del i gbg) så det är inte OMÖJLIGT att något gått fel där, men med tanke på hela historien om att han skulle skickat kameran som brev så tror jag nästan man kan utesluta att posten skulle ha strulat til det

Bamse
2005-09-26, 17:45
En IXUS 700-kartong är 22 cm x 16 cm x 6,5 cm.

Helena B
2005-09-26, 17:51
Ett tips är att kontakta din kommuns konsumentrådgivare, de brukar veta vad & hur man ska gå till väga. Allmänna reklamationsnämnden tror jag också fungerar. Hoppas det löser sig :thumbup:

Jazzman
2005-09-26, 18:41
kan vara så. Vet du om det finns någon möjlighet att jag kommer få pengarna tillbaka?

Tyvärr tror jag du har väldigt liten chans att få pengarna tillbaka.

1) Han har lurat dig och kommer naturligtvis inte att ge tillbaka pengarna. Dessutom kan han hävda att han har skickat brevet och posten har slarvat bort det.

2) Han har inte lurat dig utan faktiskt skickat brevet med kameran men posten har slarvat bort det.

I båda fallen kommer han att skylla på posten som faktiskt aldrig garanterar att saker kommer fram om man inte betalar extra för det...

Polisen kommer inte att göra något eftersom du/de inte kan bevisa något. Posten kommer inte göra något (se ovan). Tradera kommer inte göra något om det bara är du som klagat på säljaren.

Om säljaren faktiskt inte har lurat dig så är han en idiot för att han inte skickade som rekommenderat eller något annat spårbart och borde stå för iaf lite av kostnaden.

/J

Jazzman
2005-09-26, 18:43
En IXUS 700-kartong är 22 cm x 16 cm x 6,5 cm.

Då finns det inte en chans att han fått i den i en låda, dessutom så har han väl extra embalage så det blir säkert minst 7-7,5cm.

/J

Tomten
2005-09-26, 18:52
Går det inte att få tillbaka pengarna från banken då? Typ säg att du förde över pengarna till fel bankkonto? Börjar han klaga så är det ju bara att du leker idiot och säger att du aldrig pratat med människan, och pengarna skulle gå till ett annat konto.

manko
2005-09-26, 19:00
bara vänta tills tradera maila mig tillbaka. Och om det är som ni säger att man inte får in en sån kartong i postlådan så ska jag ju givetvis. säga det åt honom

manko
2005-09-26, 19:01
Går det inte att få tillbaka pengarna från banken då? Typ säg att du förde över pengarna till fel bankkonto? Börjar han klaga så är det ju bara att du leker idiot och säger att du aldrig pratat med människan, och pengarna skulle gå till ett annat konto.

haha. det har jag inte tänkt på :P

jakke
2005-09-26, 19:05
Går det inte att få tillbaka pengarna från banken då? Typ säg att du förde över pengarna till fel bankkonto? Börjar han klaga så är det ju bara att du leker idiot och säger att du aldrig pratat med människan, och pengarna skulle gå till ett annat konto.
Herregud, tror du inte banken har något innanför skallen?

reinholdsson
2005-09-26, 19:37
Polisen kommer inte att göra något eftersom du/de inte kan bevisa något. Posten kommer inte göra något (se ovan). Tradera kommer inte göra något om det bara är du som klagat på säljaren.
/J

Något kan han ju faktiskt bevisa. Han kan genom tradera bevisa att båda är bundna till en affär, han kan genom kontoutdrag bevisa att han har fört över pengar till den andre personens konto.

Jazzman
2005-09-26, 20:03
Något kan han ju faktiskt bevisa. Han kan genom tradera bevisa att båda är bundna till en affär, han kan genom kontoutdrag bevisa att han har fört över pengar till den andre personens konto.

Han kan så klart visa att han fört över pengar och sedan säger säljaren att han skickat varan och då kan inte polisen göra något. De har ju antagligen kommit överens om att varan ska skickas med post. Om de inte har kommit överens om att varan ska skickas och säljaren skickat ändå så har kanske köparen något att komma med.

/J

manko
2005-09-26, 20:05
T

Tradera kommer inte göra något om det bara är du som klagat på säljaren.

/J

Något borde dom ju göra. Nu handlar det ju inte om en sak för 100kr som man skulle kunna strunta i om det kom bort. nu handlar det om 4000kr. :(

Doktor V
2005-09-26, 20:07
det är det jag menar. men han skrev i ett mail att han inte tänker betala pengar till mig för han tror att JAG försöker lura honom på både pengar och kamera.

edit: sen kan väl posten kontrollera om det kommit paket till mig från hans postnr area?

Alla paket har kollinummer, går inte att skicka utan.
Skickar han som vanligt skrymmande brev går det inte att spåra eller bevisa att han skickat

elan
2005-09-26, 20:19
När en privatperson köper av en annan privatperson så är det Köplagen som gäller och inte Konsumentköplagen, men det är mycket möjligt att kommunens konsumentrådgivare eller liknande kan hjälpa till i alla fall.

Kom ni överens om innan hur kameran skulle skickas till dig? Om ni inte gjorde det är det säljaren som har ansvar för varan tills dess att den överlämnats till köparen. Säg till om du vill ha lite paragrafer som du kan skrämma snubben med. ;)

Som jag ser det har du lagen på din sida och kan kräva att köpet fullgörs eller hävs. Det vill säga, han måste ge dig en kamera eller pengarna tillbaka.

Jazzman
2005-09-26, 21:03
Något borde dom ju göra. Nu handlar det ju inte om en sak för 100kr som man skulle kunna strunta i om det kom bort. nu handlar det om 4000kr. :(

Ord mot ord tyvärr. Det enda Tradera kommer att göra (nu gissar jag förstås) är att fråga säljaren om han skickat varan.

/J

PowPow
2005-09-26, 21:31
bara vänta tills tradera maila mig tillbaka. Och om det är som ni säger att man inte får in en sån kartong i postlådan så ska jag ju givetvis. säga det åt honom

Vad ni hänger upp er på postlådor. Man kan faktiskt lämna ett vanligt brev inne på postcentran och serviceställen också. Då behöver de inte få plats i nån postlåda.

Gå istället in på posten.se och kolla vad reglerna är gällande maxstorlek och maxvikt på ett brev.

reinholdsson
2005-09-26, 21:46
Vad ni hänger upp er på postlådor. Man kan faktiskt lämna ett vanligt brev inne på postcentran och serviceställen också. Då behöver de inte få plats i nån postlåda.

Gå istället in på posten.se och kolla vad reglerna är gällande maxstorlek och maxvikt på ett brev.

Men nu var det ju så att han sa att han lagt det i en postlåda.

PowPow
2005-09-26, 21:58
Men nu var det ju så att han sa att han lagt det i en postlåda.

Aha, det har jag missat helt. ;)
Då förstår jag inte varför vi dillar om kollinummer. Eller jag..

*innocent*

Ralle
2005-09-26, 22:24
Ord mot ord tyvärr. Det enda Tradera kommer att göra (nu gissar jag förstås) är att fråga säljaren om han skickat varan.

/J

Precis som Elan skrev så är det försäljaren som ska se till att varan kommer fram.. har posten slarvat bort "brevet" så är han fortfarande skyldig honom en kamera

heltzonicka
2005-09-26, 22:28
Det enda som funkar i det här fallet är som någon påpekade tidigare:

Ge den jäveln en PROPP!

Avesta
2005-09-26, 22:44
Jag skulle ta en sån sak väldigt personligt, ta med några kusiner ,polare, nån hundring åt bensinen, samt en polisbatong. Det ordnar sig, det gör det alltid ;)

Jazzman
2005-09-26, 23:03
Precis som Elan skrev så är det försäljaren som ska se till att varan kommer fram.. har posten slarvat bort "brevet" så är han fortfarande skyldig honom en kamera

Är du säker på det? Vad händer om t ex köparen inte vill betala för rekommenderad frakt? Är det fortfarande säljaren som är ansvarig för att posten slarvat bort varan? Man skulle ju kunna säga att om köparen bara betalat för vanlig frakt så är det hans val och då hans ansvar. Jag har ingen aning om vad som gäller och jag tycker det är för j*vligt att han inte fått sin kamera. Leker bara djävulens advokat.

/J

Megatuttarna
2005-09-26, 23:49
När en privatperson köper av en annan privatperson så är det Köplagen som gäller och inte Konsumentköplagen, men det är mycket möjligt att kommunens konsumentrådgivare eller liknande kan hjälpa till i alla fall.


Då det funnits en näringsidkare (Tradera) som mellanled och förmedlare av köpet mellan de två privatpersonerna så gäller fortfarande KKöpL. Se 1 § 2 st.

Megatuttarna
2005-09-26, 23:55
Ifall ni inte avtalat om annat så ankommer risken på säljaren, enl. KKöpL.

Säljaren bär risken för varan ända tills den avlämnas (8 § KKöpL) och med avlämnande enligt KKöpL menas när varan har kommit i köparens besittning (6 § KKöpL).

Ta ett snack med tradera först, skiter det sig så kan du ju alltid inge en stämningsansökan där du yrkar på att få tillbaka dina pengar.

Megatuttarna
2005-09-26, 23:58
Går det förresten inte att spåra killens adress via ip-numret han använder sig av? Det borde ju vara rätt skönt att klampa in hemma hos honom efter 5 - 6 år, haha "Tycker du om kameror?!" PROPP!

manko
2005-09-27, 08:07
megatuttarna du verkar ha bra koll på detta. Men som sagt. får vänta med vad tradera säger om detta. Sen förstår jag inte så mycket av dom där paragraferna. försökte läsa om det på hm. nån hemsida där dom stog :(

Och sedan brukar ju folk skriva på sinda traderasidor "ansvarar inte för bort tappat paket" men det har inte denna kille gjort. Så borde väl han ansvara för att paket kommer fram till mig?

manko
2005-09-27, 08:08
När en privatperson köper av en annan privatperson så är det Köplagen som gäller och inte Konsumentköplagen, men det är mycket möjligt att kommunens konsumentrådgivare eller liknande kan hjälpa till i alla fall.

Kom ni överens om innan hur kameran skulle skickas till dig? Om ni inte gjorde det är det säljaren som har ansvar för varan tills dess att den överlämnats till köparen. Säg till om du vill ha lite paragrafer som du kan skrämma snubben med. ;)



vad säger köplagen? kan du förklara för en dödlig persons öron? :)

Tricklev
2005-09-27, 08:32
megatuttarna du verkar ha bra koll på detta.


Megatuttarna är våran(kolos) egna lilla jurist student.

Tycker du ska fortsätta skicka mail till honom o tjata på han o se vad han svarar, fortsätt säga att ett sådant paket inte ens får plats i en brevlåda etc, har du tur försäger han sig för eller senare.

Propp!

manko
2005-09-27, 09:50
Ifall ni inte avtalat om annat så ankommer risken på säljaren, enl. KKöpL.

Säljaren bär risken för varan ända tills den avlämnas (8 § KKöpL) och med avlämnande enligt KKöpL menas när varan har kommit i köparens besittning (6 § KKöpL).

Ta ett snack med tradera först, skiter det sig så kan du ju alltid inge en stämningsansökan där du yrkar på att få tillbaka dina pengar.

hur gör man en sån där stämningsansökan?

elan
2005-09-27, 10:35
Ja jag har inte kommit så långt i mina studier ännu att jag vet hur det funkar med en näringsidkare (Tradera) som mellanhand. Jag är överhuvudtaget inte insatt i hur Tradera funkar, om de agerar som en mellanhand eller om de bara är någon form av "anslagstavla". Hur som haver, vilken av lagarna det än är som gäller (Köplagen eller Konsumentköplagen) så ligger ansvaret för varan hos säljaren tills dess att den är överlämnad till köparen.

Skillnaden mellan lagarna är enkelt sagt att Konsumentköplagen gäller när det är ett konsumentköp (mellan en näringsidkare och en privatperson), annars gäller Köplagen. Konsumentköplagen är tvingande, den går inte att avtala bort på något sätt och den är lite "snällare" mot köparen. Köplagen däremot (som gäller om en privatperson köper av en annan privatperson) går att avtala bort. Om parterna kommer överens om att något annat ska gälla angående avlämnande och risk så går det avtalet före det som står i lagtexten.

Rätta mig mer än gärna om jag har fel. :)

Mycket svammel blir det. ;) För övrigt är det bra som fan att jag får öva lite på det här nu, har tenta nästa vecka. :thumbup:

Jazzman
2005-09-27, 12:06
Jag är väldigt intresserad av det här eftersom jag säljer rätt mycket på Tradera.
När jag skickar mail med betalinfo osv till köparen så skriver jag att vanlig frakt sker på egen risk och att paket faktiskt har kommit bort i posthanteringen tidigare. Jag ger också alternativet att betala för rekommenderad frakt. Har jag avsagt mig ansvaret då eller gäller det fortfarande att jag har ansvaret tills kunden har varan i handen? Jag har ju upplyst om riskerna med vanligt brev och kunden väljer själv om han/hon vill ha rekommenderat. Skulle jag inte kunna hävda att kundn har förstått riskerna men ändå valt att brevet ska skickas med vanligt brev?
Kan också tilläga att den gången paketet kom bort så skickade jag ett nytt.

/J

elan
2005-09-27, 12:59
Jag är väldigt intresserad av det här eftersom jag säljer rätt mycket på Tradera.
När jag skickar mail med betalinfo osv till köparen så skriver jag att vanlig frakt sker på egen risk och att paket faktiskt har kommit bort i posthanteringen tidigare. Jag ger också alternativet att betala för rekommenderad frakt. Har jag avsagt mig ansvaret då eller gäller det fortfarande att jag har ansvaret tills kunden har varan i handen? Jag har ju upplyst om riskerna med vanligt brev och kunden väljer själv om han/hon vill ha rekommenderat. Skulle jag inte kunna hävda att kundn har förstått riskerna men ändå valt att brevet ska skickas med vanligt brev?
Kan också tilläga att den gången paketet kom bort så skickade jag ett nytt.

/J

Ja det beror ju då på om det är Köplagen eller Konsumentköplagen som tillämpas på Tradera-köp. OM det är Köplagen så ska det ni avtalat om gälla (om du avsäger dig allt ansvar för att paketet ska komma fram men köparen ändå vill ha det så så får denne skylla sig själv).

Men OM Tradera räknas som en näringsidkare som förmedlar köpet för säljarens räkning så gäller Konsumentköplagen och då är du ansvarig tills köparen har prylen i näven.

Intressant det här, jag måste nog forska vidare om saken. :) Och som sagt så är jag ingen expert så det kan finnas saker som jag inte känner till.

Megatuttarna
2005-09-27, 17:19
Hur som haver, vilken av lagarna det än är som gäller (Köplagen eller Konsumentköplagen) så ligger ansvaret för varan hos säljaren tills dess att den är överlämnad till köparen.

Elan för i helvete, om du knullar som du ger juridisk assistans så tycker jag synd om dina kvinnor. :D

Ifall KöpL nu gäller så har säljarens ansvar övergått på köparen så fort han har överlämnat varan till den transportör som åtagit sig transporten (troligen posten). Det rör sig om ett s.k. distansköp enl. 7 § 2 st. KöpL då varan transporteras utanför en och samma ort. Risken övergår då på köparen såfort säljaren har lämnat varan till transportören, se 13 § KöpL. Detta förutsatt att inget annat har avtalats då KöpL är dispositiv (betyder att lagen kan avtalas bort till förmån för egna villkor ifall man nu parterna vill det)


Mycket svammel blir det. ;) För övrigt är det bra som fan att jag får öva lite på det här nu, har tenta nästa vecka. :thumbup:

Vad är det för kurs du ska tenta? Vad pluggar du? :)

manko
2005-09-27, 17:54
"Säljaren ansvarar att varan kommer köparen tillhanda efter att denne har betalat säljaren. Säljaren måste kunna bevisa att denne har skickat varan.
"

fick jag i svaret från tradera. Så nu är det väl upp till honom att bevisa att han skickat kameran?

Kwon
2005-09-27, 17:57
"Säljaren ansvarar att varan kommer köparen tillhanda efter att denne har betalat säljaren. Säljaren måste kunna bevisa att denne har skickat varan.
"

fick jag i svaret från tradera. Så nu är det väl upp till honom att bevisa att han skickat kameran?

Har du fått tradera att uppfölja med säljaren nu?

Hoppas dettta löser sig!

Jazzman
2005-09-27, 18:29
"Säljaren ansvarar att varan kommer köparen tillhanda efter att denne har betalat säljaren. Säljaren måste kunna bevisa att denne har skickat varan.
"

fick jag i svaret från tradera. Så nu är det väl upp till honom att bevisa att han skickat kameran?

Nice! Då har du ju något att fortsätta med.

/J

elan
2005-09-27, 18:42
Elan för i helvete, om du knullar som du ger juridisk assistans så tycker jag synd om dina kvinnor. :D

Ifall KöpL nu gäller så har säljarens ansvar övergått på köparen så fort han har överlämnat varan till den transportör som åtagit sig transporten (troligen posten). Det rör sig om ett s.k. distansköp enl. 7 § 2 st. KöpL då varan transporteras utanför en och samma ort. Risken övergår då på köparen såfort säljaren har lämnat varan till transportören, se 13 § KöpL. Detta förutsatt att inget annat har avtalats då KöpL är dispositiv (betyder att lagen kan avtalas bort till förmån för egna villkor ifall man nu parterna vill det)



Vad är det för kurs du ska tenta? Vad pluggar du? :)

Den transportör som åtagit sig transporten ja. Räknas det som att Posten ÅTAGIT sig transporten i det här fallet? Om så är fallet så är jag också mycket medveten om hur det funkar vid distansköp. Men som sagt så tycker jag att det först måste klargöras om det är konsumentköp eller ej. Och om det inte är det måste vi få veta vad de kommit överens om angående leveransen för som du säger så är ju köplagen dispositiv.

Jag läser Handelsrättslig översiktskurs lite på halvfart samtidigt som jag är en sådan där hemsk utsugare som är arbetslös och går på a-kassa. ;) Vi har hemtenta nästa vecka just om avtalsrätt, köprätt och konsumenträtt. Jag tycker att jag har rätt bra koll på läget men av ditt påhopp att döma måste jag nog formulera mig tydligare för att det inte ska bli så synd om mina kvinnor. ;)

PowPow
2005-09-27, 19:14
Den transportör som åtagit sig transporten ja. Räknas det som att Posten ÅTAGIT sig transporten i det här fallet?

Nej, inte om han har lagt paketet i en brevlåda. Då kan han ju inte bevisa att han överlåtit godset till posten.

Megatuttarna
2005-09-27, 20:12
Den transportör som åtagit sig transporten ja. Räknas det som att Posten ÅTAGIT sig transporten i det här fallet? Om så är fallet så är jag också mycket medveten om hur det funkar vid distansköp. Men som sagt så tycker jag att det först måste klargöras om det är konsumentköp eller ej. Och om det inte är det måste vi få veta vad de kommit överens om angående leveransen för som du säger så är ju köplagen dispositiv.

Jag läser Handelsrättslig översiktskurs lite på halvfart samtidigt som jag är en sådan där hemsk utsugare som är arbetslös och går på a-kassa. ;) Vi har hemtenta nästa vecka just om avtalsrätt, köprätt och konsumenträtt. Jag tycker att jag har rätt bra koll på läget men av ditt påhopp att döma måste jag nog formulera mig tydligare för att det inte ska bli så synd om mina kvinnor. ;)

Åfan, arbetslös och a-kassa? Då blir det ju inte ens kvinnor att ligga med. :laugh:

Näfan, jag gillar dig mannen, jag hoppas att du vet att jag skojar bara. Vi har alla fel, speciellt inom juridiken där inget är riktigt bestämt. Tycker du om juridiken? Varför inte söka in till juristlinjen?

Megatuttarna
2005-09-27, 20:17
Nej, inte om han har lagt paketet i en brevlåda. Då kan han ju inte bevisa att han överlåtit godset till posten.

Det här är lite spekulationer bara.

Det blir väl när säljaren sluter avtal med posten om leverans, rent konkludent; då har varan överlåtits. När man lägger det i postlådan så är det väl som ett slags anbud, vilket accepteras genom att paketet levereras. Det är svårt att pula in anbud och accepts-modellen på alla sorts avtal.

Det är just såna här frågor som domstolen tar ställning till, de vet vad som är "rätt" medan vi kan spekulera fritt i olika utgångar. Jura novit curia - Domstolen kan lagen

PowPow
2005-09-27, 20:19
Det här är lite spekulationer bara.

Det blir väl när säljaren sluter avtal med posten om leverans, rent konkludent; då har varan överlåtits. När man lägger det i postlådan så är det väl som ett slags anbud, vilket accepteras genom att paketet levereras. Det är svårt att pula in anbud och accepts-modellen på alla sorts avtal.

Det är just såna här frågor som domstolen tar ställning till, de vet vad som är "rätt" medan vi kan spekulera fritt i olika utgångar. Jura novit curia - Domstolen kan lagen

Juridisk mumbojumbo. Med andra ord, så är jag inte insatt i det ;)

Hur som haver, skulle man ingå ett avtal med posten, så skulle det ju inte vara svårare än att man gick och hittade på att man lagt diverse saker i deras brevlådor, som inte kommit fram. Det hade man ju kunant livnära sig på.

Hade killen skickat det som packet eller rek. brev så hade han ju haft kvitto på att han överlåtit det till posten, och då hade ansvaret legat hos posten. Men det kan det väl inte göra nu. Eller?

Megatuttarna
2005-09-27, 20:24
Juridisk mumbojumbo. Med andra ord, så är jag inte insatt i det ;)

Hur som haver, skulle man ingå ett avtal med posten, så skulle det ju inte vara svårare än att man gick och hittade på att man lagt diverse saker i deras brevlådor, som inte kommit fram. Det hade man ju kunant livnära sig på.

Hade killen skickat det som packet eller rek. brev så hade han ju haft kvitto på att han överlåtit det till posten, och då hade ansvaret legat hos posten. Men det kan det väl inte göra nu. Eller?

Om han har fått kvitto på det så är ju avtalet konfirmerat, jag är inte insatt i hur postförsändelser går till men ifall ngt skickas så sker det till följd av att avtal sluts. Det vore jävligt märkligt ifall posten inte övervakade dessa paket på ngt sätt.

Är det så att säljaren verkligen har skickat och kan bevisa det, via t ex ett kvitto som du nämner, så är posten givetvis riskbäraren.

PowPow
2005-09-27, 21:06
Om han har fått kvitto på det så är ju avtalet konfirmerat, jag är inte insatt i hur postförsändelser går till men ifall ngt skickas så sker det till följd av att avtal sluts. Det vore jävligt märkligt ifall posten inte övervakade dessa paket på ngt sätt.

Är det så att säljaren verkligen har skickat och kan bevisa det, via t ex ett kvitto som du nämner, så är posten givetvis riskbäraren.

Paket registreras och så. men inte brev. De följer bara med postgången, utan att det registreras någonstans.

Posten kan ju inte registrera ett brev, eftersom det inte finns något unikt med varje brev (så som ett kollinummer). HAde blivit lite jobbigt om de skulle antecknat varje gång. "Ett grönt kuvert med blommor på. Möjligtvis innehållande ett diplom. Eller kanske en tunn bok, alternativt dammsugarpåsar"

elan
2005-09-27, 21:35
Åfan, arbetslös och a-kassa? Då blir det ju inte ens kvinnor att ligga med. :laugh:

Näfan, jag gillar dig mannen, jag hoppas att du vet att jag skojar bara. Vi har alla fel, speciellt inom juridiken där inget är riktigt bestämt. Tycker du om juridiken? Varför inte söka in till juristlinjen?

Nej det blir dåligt med kvinnor att ligga med, som tur är, jag föredrar män (eller en man för att vara mer specifik). ;)

Jo jag tycker att juridik är roligt. Vissa verkar ju få panik av att det inte finns något rätt eller fel men jag gillar att man får spekulera lite. :)

Dessvärre har jag redan läst sex år på universitet med studielån så det skulle bli lite snarigt att läsa juristlinjen. A-kassan bekostar ju liksom inte det. ;) Är det juristlinjen du läser eller?

Megatuttarna
2005-09-27, 23:26
Nej det blir dåligt med kvinnor att ligga med, som tur är, jag föredrar män (eller en man för att vara mer specifik). ;)

Jo jag tycker att juridik är roligt. Vissa verkar ju få panik av att det inte finns något rätt eller fel men jag gillar att man får spekulera lite. :)

Dessvärre har jag redan läst sex år på universitet med studielån så det skulle bli lite snarigt att läsa juristlinjen. A-kassan bekostar ju liksom inte det. ;) Är det juristlinjen du läser eller?

Det går ju att ta sig igenom juristlinjen och samtidigt ha ett deltidsjobb. Det är väldigt lite obligatorisk tid nämligen.

chidde
2005-09-28, 04:04
Herregud, tror du inte banken har något innanför skallen?

säg inte så
jag har en kompis som har fört över pengar till fel konto
nu kände hennes föräldrar en som jobbar på banken, o kunde på nåt sätt fixa det... så det är ingen omöjlighet

manko
2005-09-28, 07:53
Är det så att säljaren verkligen har skickat och kan bevisa det, via t ex ett kvitto som du nämner, så är posten givetvis riskbäraren.

Men om han inte har ett kvitto så då är han skyldig att betala tillbaka?

manko
2005-09-28, 19:12
han har slutat maila tillbaka nu också :/

Peter-N1
2005-09-30, 00:44
Jag är ledsen att behöva säga det, men du har blvit blåst. Du skrev väl till och med att han sålde en ny kamera på tradera både innan och efter ditt köp???
Det är alltså hans grej. Hur många kameror tror du grabben har?

Jag ska ge dig ett opolisiärt råd. Ta reda på allt om killen. Ring och snacka med hans föräldrar tex, berätta vad han håller på med. Hota med polisanmälan.

Ring honom och spela in ert samtal (det är inte olagligt att spela in ett samtal om du är ena parten som deltar i samtalet). Säg att du vet att han lurar folk och be honom åtminstonde skicka tillbaka en 500 hundring, så ska du inte skriva ett negativt omdöme om honom på Tradera (då tror han kanske att han kan fortsätta).
Ja, säg vad du vill egentligen, men få honom att erkänna.

När du fått ett erkännande så ska du göra en polisanmälan och kan då t.o.m. bifoga bevis.

Skriv till tradera igen och se till att de spårar hans ip och bannar honom. Annars byter han bara nick.

Prata med posten. Även om det är ett brev han skickat utan kollinummer så kommer de göra en utredning. De söker då på ditt namn och din adress. Idioten måste då redogöra för posten vilken låda han lade den på och ungefär vilken tid.

Hur det än slutar så se till att göra en polisanmälan. Han har kanske gjort detta hur många gånger som helst.

PowPow
2005-09-30, 01:12
Jag är ledsen att behöva säga det, men du har blvit blåst. Du skrev väl till och med att han sålde en ny kamera på tradera både innan och efter ditt köp???
Det är alltså hans grej. Hur många kameror tror du grabben har?

Jag ska ge dig ett opolisiärt råd. Ta reda på allt om killen. Ring och snacka med hans föräldrar tex, berätta vad han håller på med. Hota med polisanmälan.

Ring honom och spela in ert samtal (det är inte olagligt att spela in ett samtal om du är ena parten som deltar i samtalet). Säg att du vet att han lurar folk och be honom åtminstonde skicka tillbaka en 500 hundring, så ska du inte skriva ett negativt omdöme om honom på Tradera (då tror han kanske att han kan fortsätta).
Ja, säg vad du vill egentligen, men få honom att erkänna.

När du fått ett erkännande så ska du göra en polisanmälan och kan då t.o.m. bifoga bevis.

Skriv till tradera igen och se till att de spårar hans ip och bannar honom. Annars byter han bara nick.

Prata med posten. Även om det är ett brev han skickat utan kollinummer så kommer de göra en utredning. De söker då på ditt namn och din adress. Idioten måste då redogöra för posten vilken låda han lade den på och ungefär vilken tid.

Hur det än slutar så se till att göra en polisanmälan. Han har kanske gjort detta hur många gånger som helst.


Polis?

grisbil3n
2005-09-30, 01:13
Polis?

Tror det, spola ner tjacket fort som fan Berra!

Peter-N1
2005-09-30, 01:19
Polis?

Inte i den här tråden :D

Peter-N1
2005-09-30, 01:20
Tror det, spola ner tjacket fort som fan Berra!

:laugh: :laugh: :laugh:

PowPow
2005-09-30, 02:05
Inte i den här tråden :D

Nej, jag menade såklart privat.. Eller haha. Inte privat. men utanför internetvärlden ;)

PowPow
2005-09-30, 02:07
Tror det, spola ner tjacket fort som fan Berra!

Shit. jag läste:
"Tror det, spola snacket fort som fan Berra!" 3 gånger innan jag fattade att det inte stod det. kanske ska sluta spela och gå och lägga mig :sleep:

Peter-N1
2005-09-30, 02:19
Shit. jag läste:
"Tror det, spola snacket fort som fan Berra!" 3 gånger innan jag fattade att det inte stod det. kanske ska sluta spela och gå och lägga mig :sleep:

:D Godnatt :D

manko
2005-10-14, 11:49
har gjort en polisanmälla och fick idag ett mail från polisen.. Och dom kommer inte göra ett skit åt saken... Jävla dåligt..

Pudzianovski
2005-10-14, 11:51
har gjort en polisanmälla och fick idag ett mail från polisen.. Och dom kommer inte göra ett skit åt saken... Jävla dåligt..

Va sa de på Tradera?

manko
2005-10-14, 11:54
Dom på tradera bad mig bara göra en polisanmällan eller gå till kronofogden och göra något.

Keit
2005-10-14, 12:02
RING killen! Du måste väl ha fått något mer än en mailadress?

Baan
2005-10-14, 12:27
du får nog göra som peter föreslår, det är enda sättet du kan få fast en skojare på internet, dvs man måste ha en hel del bevis och liknande för att det ska bli något. ungefär därför internet är en så bra marknad att lura folk på, ingen åker fast i princip.

Piranha
2005-10-14, 13:12
Förjävligt ... bara lösa det den hårda vägen ..

Peter-N1
2005-10-14, 13:18
har gjort en polisanmälla och fick idag ett mail från polisen.. Och dom kommer inte göra ett skit åt saken... Jävla dåligt..

*screwy*

Då får du agera själv, med all info du har om honom.

Solros
2005-10-14, 13:28
Född och uppvuxen i Vänersborg, bor nu i Gävle sedan någon månad dock. PMa mig hans namn och adress så ska jag se vad jag kan göra.

som sagt

^AzAzeL^
2005-10-16, 11:12
ip tracea den jäveln ring internetbolaget fråga vem det är som har ipet
ta reda på namn adress osv leta upp han och resten är upp till dig

själv hade jag föredragit arkebusering i månljusskenet mot en vit betong vägg!

Jazzman
2005-10-16, 12:04
Man får ju telefonnummer och adress samt namn när man vinner en tradera auktion?

/Jazz

keffat_liv
2005-12-19, 15:23
vafan:/ bump på denna tråden!

Låt solros misshandla idioten och gör som peter säger ta reda på allt du kan. Du verkar ju itne göra allt du kan, eller? Fan 4000 vi snackar om:/ Eller bara åk hem till honom gör vad som helst:/

rQx
2005-12-19, 16:08
Slog det slint på dig nu ;)

Salltun
2005-12-19, 21:07
Nita den jäveln! Sånt skit ska man inte komma undan med hur lätt som helst.

Bor han i mina trakter är det bara säga till ;)

manko
2005-12-19, 21:09
mailade tradera igen och dom tyckte det var skit konstigt att polisen inte gjorde något åt saken. :(

Jompi
2005-12-19, 21:13
mailade tradera igen och dom tyckte det var skit konstigt att polisen inte gjorde något åt saken. :(

Du har ju hans nummer, www.hitta.se :D

thomast
2005-12-19, 21:15
Exakt vad sa polisen? Läggs utredningen ned pågrund av bristande bevis eller vägrar de ta emot en anmälan? Om du känner dig orättvist bemött kan du kunna kontakta JO (Justitieombudsmannen) och förklara bemötandet av polisen.

manko
2005-12-19, 21:19
Exakt vad sa polisen? Läggs utredningen ned pågrund av bristande bevis eller vägrar de ta emot en anmälan? Om du känner dig orättvist bemött kan du kunna kontakta JO (Justitieombudsmannen) och förklara bemötandet av polisen.

Tror det var bristande bevis. Garanterat dom bara ringde och sa hej har du sålt något på tradera o inte skickat och fick svaret nej. sen tralal ner lagt eller någåt sånt är det ju med svenska rättsystemet :)

manko
2005-12-19, 21:21
Du har ju hans nummer, www.hitta.se :D

kommer inte ihåg hur hans nr var och hans namn är inte registrerat någe mera i vänersborg :D

Salltun
2005-12-19, 21:33
Säg till Tradera att fixa fram hans namn/nummer/adress eller vad som helst. Sen gör du ett hembesök och hämtar kameran.

Han slipper ju betala frakten iaf.

GymTT
2005-12-19, 21:35
Synd om det gick åt h-vette, för en polare hände exakt samma sak, tror det var samma peng även.

Ryska_raketen
2005-12-19, 21:53
Synd om det gick åt h-vette, för en polare hände exakt samma sak, tror det var samma peng även.


om det hände EXAKT samma sak och du TROR det var samma peng. Kan det då hända att dom båda blivit blåsta på samma kamera ? hmm mysteriet tätnar kring kamerahärvan.

keffat_liv
2005-12-19, 22:09
om det hände EXAKT samma sak och du TROR det var samma peng. Kan det då hända att dom båda blivit blåsta på samma kamera ? hmm mysteriet tätnar kring kamerahärvan.

:laugh: bitch you're killin' me

aliquis
2005-12-20, 00:09
Går det förresten inte att spåra killens adress via ip-numret han använder sig av? Det borde ju vara rätt skönt att klampa in hemma hos honom efter 5 - 6 år, haha "Tycker du om kameror?!" PROPP!Gäller väl samma saker som det här med piratbyrån osv, så nej.har gjort en polisanmälla och fick idag ett mail från polisen.. Och dom kommer inte göra ett skit åt saken... Jävla dåligt..Fråga om det nu alltså blir ditt ansvar att lösa det på egen hand.
Dom på tradera bad mig bara göra en polisanmällan eller gå till kronofogden och göra något.Kronofogden är "bra", de skiter i om det är befogat, rätt eller fel, de kräver pengar hur som helst, jävla idioter, men ändå.ip tracea den jäveln ring internetbolaget fråga vem det är som har ipet
ta reda på namn adress osv leta upp han och resten är upp till dig

själv hade jag föredragit arkebusering i månljusskenet mot en vit betong vägg!Ofta de svarar på det. Och varifrån skulle han få ipn? tradera? ofta de delar ut den.Man får ju telefonnummer och adress samt namn när man vinner en tradera auktion?

/JazzIsf är det väl lugnt.kommer inte ihåg hur hans nr var och hans namn är inte registrerat någe mera i vänersborg :DHur kan du inte ha kvar numret? Du lär ju ha fått det på något sätt först? Annars kanske telia kan fixa fram en lista på nummer du har ringt.