handdator

Visa fullständig version : militärpress


everete
2005-09-26, 11:47
Har nyss börjat köra militärpress, stång givetvis =)
Är jag ensam om att tycka att det är en kanonövning? Den kör verkligen igenom hela axelpartiet och inte enbart någon av fram/bak/mitten...

Jävligt bra övning för balansen också!!

tummen upp och full pott.

Spannmål
2005-09-26, 11:53
Ja, det är den bästa axelövningen, särskilt när den utförs stående. Mot slutet av setet kan man lätt lägga till några reps pushpress.

MasterChief
2005-09-26, 12:00
Jävligt bra övning för balansen också!!


Och den balansen ska du ha till...?

Markus H
2005-09-26, 12:11
Och den balansen ska du ha till...?

vad ska man ha sina större muskler till?? räcker det inte med de man har ?

Klo
2005-09-26, 12:13
Och den balansen ska du ha till...?

Lyfta tyngre i militärpress...?






:D

MasterChief
2005-09-26, 12:16
vad ska man ha sina större muskler till?? räcker det inte med de man har ?

Men du...Om du inte har svar på frågan så behöver du väl inte komma med meningslösa poänger.

Balans är specifikt till den rörelse du utför och ingen annan. Man får inte bättre balans i tex knäböj av att köra militärpressar.
Eftersom everete verkade syfta på att balansträningen gav militärpressar ett stort plus så ville jag veta hur han tänkte. Den balans han får av den övningen är enbart fördelaktig för just militärpressar med stång...inget annat.

MasterChief
2005-09-26, 12:17
Lyfta tyngre i militärpress...?






:D

Rätt...Och att lyfta fram det som ett argument känns ju lite...öööhhh...bakvänt. :D

jwzrd
2005-09-26, 12:23
Men du...Om du inte har svar på frågan så behöver du väl inte komma med meningslösa poänger.

Balans är specifikt till den rörelse du utför och ingen annan. Man får inte bättre balans i tex knäböj av att köra militärpressar.
Eftersom everete verkade syfta på att balansträningen gav militärpressar ett stort plus så ville jag veta hur han tänkte. Den balans han får av den övningen är enbart fördelaktig för just militärpressar med stång...inget annat.

Bah, vaffan Master, du säger smarta grejer i många poster.. men så skiter du på dig så här? Vad är det du säger egentligen? Att den balans och stabilitet man utvecklar av att tex träna militärpressar som gud ville bara finns i just militärpress?

Klo
2005-09-26, 12:25
Rätt...Och att lyfta fram det som ett argument känns ju lite...öööhhh...bakvänt. :D

Öööh hej jag kör mp för att få bra balans i mp......


:laugh:

Klo
2005-09-26, 12:29
ontopic: håller med om att det är en bra övning :thumbup:

RobbeliRobban
2005-09-26, 12:31
Nej knappast. Kör du militärpress med stång får du även bättre balans med tex stock eller hantlar. (Kanske inte jämförbart med att just träna med tex. stock eller hantlar för att just få, jaja ni fattar), men ändock bättre än en ledad maskin. Alltså krackelerar hela MasterChiefs teori.

jwzrd
2005-09-26, 12:33
Man måste jobba med buktrycket utan att hålla andan på samma sätt som man kan i tex bänk och böj i stående miltiärpress, det gör att man måste lära sig att kontrollera bålen utan att hålla andan. En mycket bra sak!

MasterChief
2005-09-26, 14:02
Bah, vaffan Master, du säger smarta grejer i många poster.. men så skiter du på dig så här? Vad är det du säger egentligen? Att den balans och stabilitet man utvecklar av att tex träna militärpressar som gud ville bara finns i just militärpress?

Dina kunskaper i elementär neurologi är inte bara bristfällig, den är icke-existerande. :D
Det jag säger är att balans inte är generell utan i högsta grad specifik.
Detta är utrett i all oändlighet sedan 100 år tillbaka och inget jag orkar försöka förklara för dig. *screwy*

Läs:
The evidence that has been collected over the past 100 years is clear: learning is specific in nature, not general. (http://www.abcbodybuilding.com/specificityevidence.php)

Timme
2005-09-26, 14:06
Har nyss börjat köra militärpress, stång givetvis =)
Är jag ensam om att tycka att det är en kanonövning? Den kör verkligen igenom hela axelpartiet och inte enbart någon av fram/bak/mitten...

Jävligt bra övning för balansen också!!

tummen upp och full pott.

Jag har nyligen börjat med militärpress och jag kan säga att det är en av de bästa övningarna jag vet. Otroligt go övning. Som skrevs innan så är det riktigt skönt att först göra 3-5 reps strikta pressar sedan när man inte orkar vanliga mer så fortsätter du med några reps pushpress. Garanterad överbelastning!

/Timme

P.S. Någon mer än mig som får en grymt härlig träningsverk i serratus anterior och mp?

jwzrd
2005-09-26, 14:13
Dina kunskaper i elementär neurologi är inte bara bristfällig, den är icke-existerande. :D
Det jag säger är att balans inte är generell utan i högsta grad specifik.
Detta är utrett i all oändlighet sedan 100 år tillbaka och inget jag orkar försöka förklara för dig. *screwy*

Läs:
The evidence that has been collected over the past 100 years is clear: learning is specific in nature, not general. (http://www.abcbodybuilding.com/specificityevidence.php)

Berätta gärna med egna ord var mina kunskaper i neurologi brister och hur det är relaterat till det här. Det är du som tagit ett generellt uttalande om militärpress och balans, gjort det till ett specifikt påstående om att militärpress förbättrar din generella balans (som du vidare säger är felaktig).

Jag skulle säga att militärpress förbättrar alla moment som innebär att du står med en vikt högt upp i förhållande till din tyngdpunkt. Känner du för att bli bjuden på mer hörsägen så kan jag bidra med att ryckböj förbättrat min balans i både militärpress och och kickstöt. Nu står jag rätt avslappnat med 100kg på raka armar, förut hade jag klara problem att hantera vikter mellan 75-80kg.

Faktum är att bålen blir rejält stärkt av att jobba med vikter över huvudet, särskillt som dom ska ditt på något sätt också. Jag vill påstå att bålen är rätt central när det gäller balans och stabilitet i många övningar.

Du verkar glömma något i din jakt på specificitet mot generalitet och det är att man kan generalisera olika hårt. Väljer du att generalisera militärpressbalans till enbart rätt och slätt Balans så hamnar du i något som är så pass generellt att tom proportioner och estetik faller under begreppet.

jwzrd
2005-09-26, 14:14
Jag har nyligen börjat med militärpress och jag kan säga att det är en av de bästa övningarna jag vet. Otroligt go övning. Som skrevs innan så är det riktigt skönt att först göra 3-5 reps strikta pressar sedan när man inte orkar vanliga mer så fortsätter du med några reps pushpress. Garanterad överbelastning!

/Timme

P.S. Någon mer än mig som får en grymt härlig träningsverk i serratus anterior och mp?

mp?

Jag känner av triceps en del, elevatorerna, nyckelbenen (!) och lite allt möjligt. Får en djup träningsvärk i delta om jag trycker på lite tyngre.

Grisen
2005-09-26, 14:22
jwrzghb: :thumbup:

Timme
2005-09-26, 14:27
mp?

Förkortning av militärpress, jag orkade inte skriva hela ordet men nu fick jag göra det endå :)

Vad är elevatorerna och vad betyder jwzrd?

/Timme

Timme
2005-09-26, 14:29
P.S. Någon mer än mig som får en grymt härlig träningsverk i serratus anterior och mp?

Jag skrev fel, det skulle stå av....


/Timme

MasterChief
2005-09-26, 14:36
Trådskaparen skrev att militärpress var bra eftersom den förbättrade balansen. Självklart så får man bättre balans av militärpress men denna förbättring och ”motor-learning” är specifik till just denna rörelse. Jag tolkade hans påpekande som ”militärpress är bra eftersom du får bra balans och det ju bra om du tex tränar fotboll”.

Självklart krävs det mer än balans när man kör militärpress (”skills”) och det är fortfarande bevisat över alla rimliga gränser att dessa ”skills” är högst specifika. Sen om du upplever att du kan hålla mera vikt över huvudet genom att köra ryckböj så kan ju svaret delvis bero på att vikten relativt sett blivit lättare (eftersom du antagligen blivit starkare) vilket gör den lättare att balansera; vad vet jag.

Jag vet inte varför det skulle vara så farligt med specificitet? Man gör ju de övningar man gillar och de blir man även bra på; väldigt enkelt.

jwzrd
2005-09-26, 14:57
Trådskaparen skrev att militärpress var bra eftersom den förbättrade balansen. Självklart så får man bättre balans av militärpress men denna förbättring och ”motor-learning” är specifik till just denna rörelse. Jag tolkade hans påpekande som ”militärpress är bra eftersom du får bra balans och det ju bra om du tex tränar fotboll”.

Självklart krävs det mer än balans när man kör militärpress (”skills”) och det är fortfarande bevisat över alla rimliga gränser att dessa ”skills” är högst specifika. Sen om du upplever att du kan hålla mera vikt över huvudet genom att köra ryckböj så kan ju svaret delvis bero på att vikten relativt sett blivit lättare (eftersom du antagligen blivit starkare) vilket gör den lättare att balansera; vad vet jag.

Jag vet inte varför det skulle vara så farligt med specificitet? Man gör ju de övningar man gillar och de blir man även bra på; väldigt enkelt.

Spelar det stor roll hur exakt den (eventuellt upplevda) förbättrade balansen faktiskt uppstått? I mitt fall: nånting blev bättre eftersom jag kunde hålla en tyngre vikt över huvudet utan att egentligen vara starkare i "pressmusklerna". Nånting positivt har hänt av att mer eller mindre bara ha en vikt över huvudet och eftersom jag vobblar mindre och känner mig stabilare vill jag gärna kalla det balans. Det känns liksom så.. enkelt.

MasterChief
2005-09-26, 15:14
Spelar det stor roll hur exakt den (eventuellt upplevda) förbättrade balansen faktiskt uppstått? I mitt fall: nånting blev bättre eftersom jag kunde hålla en tyngre vikt över huvudet utan att egentligen vara starkare i "pressmusklerna". Nånting positivt har hänt av att mer eller mindre bara ha en vikt över huvudet och eftersom jag vobblar mindre och känner mig stabilare vill jag gärna kalla det balans. Det känns liksom så.. enkelt.

Att förenkla kan ibland lägga sig likt en dimma över vår konceptuella fakultet. :D

Jag kanske är trög men tror du att du blir bättre på att dribbla en boll av militärpress? (För jag får ofta höra att fria vikter är bäst pga att dessa förbättrar balansen i alla olika typer av idrott. En myt jag är riktigt less på.)

jwzrd
2005-09-26, 15:16
Att förenkla kan ibland lägga sig likt en dimma över vår konceptuella fakultet. :D

Jag kanske är trög men tror du att du får bättre balans att dribbla en boll av militärpress? (För jag får ofta höra att fria vikter är bäst pga av dessa förbättrar balansen i alla olika typer av idrott. En myt jag är riktigt less på.)

Inte en jävla aning om vad det gör för något öht när man dribblar boll. Kan du föra en tes där du påstår att bolldrobbling och balans har ett linjärt förhållande där förbättrad balans ger bättre dribbling?

Jakelol
2005-09-26, 15:18
Vadå det är klart att man får bättre balans i och med att man blir starkare ju mer kan musklerna hålla imot så att man inte tappar balansen.

MasterChief
2005-09-26, 15:19
Inte en jävla aning om vad det gör för något öht när man dribblar boll. Kan du föra en tes där du påstår att bolldrobbling och balans har ett linjärt förhållande där förbättrad balans ger bättre dribbling?

Skrev fel. "Menade skills"; av vilket begreppet balans är en del.

Jakelol
2005-09-26, 15:20
fattar inte hur du tänker Chief.

Jakelol
2005-09-26, 15:22
Balans är väll musklernas förmåga att sammarbeta?

MasterChief
2005-09-26, 15:24
Vadå det är klart att man får bättre balans i och med att man blir starkare ju mer kan musklerna hålla imot så att man inte tappar balansen.

Läs länken jag lade in.

Jakelol
2005-09-26, 15:26
Alla övningar som inte är i shmit övar upp balansen då du i en smit i princip kan ta i med bara ena armen eller ena benet och på så sätt lyfta vikterna men pruva göra det i militärpress eller liknande.

MasterChief
2005-09-26, 15:31
Alla övningar som inte är i shmit övar upp balansen då du i en smit i princip kan ta i med bara ena armen eller ena benet och på så sätt lyfta vikterna men pruva göra det i militärpress eller liknande.

Ja, men fortfarande så är balansen specifik för varje enskild övning. Det finns ingen överföringseffekt till andra rörelser. Du blir bra på det du gör helt enkelt.

Shadow Warrior
2005-09-26, 15:46
Men du...Om du inte har svar på frågan så behöver du väl inte komma med meningslösa poänger.

Balans är specifikt till den rörelse du utför och ingen annan. Man får inte bättre balans i tex knäböj av att köra militärpressar.
Eftersom everete verkade syfta på att balansträningen gav militärpressar ett stort plus så ville jag veta hur han tänkte. Den balans han får av den övningen är enbart fördelaktig för just militärpressar med stång...inget annat.

Men genom att stå så försätter man sej (med lite träning) i en bra possition att pressa i utan för mycket svank eller andra "fel" man LÄTT kan begå om man börjar "häva" sej emot ett ryggstöd.... förstår liksom inte vad poängen med ditt ifrågasättande är...

MasterChief
2005-09-26, 15:49
Men genom att stå så försätter man sej (med lite träning) i en bra possition att pressa i utan för mycket svank eller andra "fel" man LÄTT kan begå om man börjar "häva" sej emot ett ryggstöd.... förstår liksom inte vad poängen med ditt ifrågasättande är...

Men LÄS vad jag SKRIVIT. Jag ifrågasatte påståendet att militärpress var en bra övning på basis att den ger bra balans.

Jag ÄLSKAR stårende mililtärpress med stång och det är en av mina starkaste övningar (trots att jag opererat ryggjäveln).

Shadow Warrior
2005-09-26, 15:51
Ja nu har jag läst tråden haha :laugh:

Erdbeere
2005-09-26, 16:20
Måste hålla med, väldigt härlig övning, får dock mest träningsvärk i trapzen :D

Johan86
2005-09-26, 18:00
känns som en effektivövning för axlarna.men dock så böjar jag nog på ryggen en del på som sista repsen.men man ökar ju rätt bra i militärpress

everete
2005-09-26, 18:03
Och den balansen ska du ha till...?

tjaa.. jag kan inte så något negativt i att få bättre balanssinne.

everete
2005-09-26, 18:09
Trådskaparen skrev att militärpress var bra eftersom den förbättrade balansen. Självklart så får man bättre balans av militärpress men denna förbättring och ”motor-learning” är specifik till just denna rörelse. Jag tolkade hans påpekande som ”militärpress är bra eftersom du får bra balans och det ju bra om du tex tränar fotboll”.

Självklart krävs det mer än balans när man kör militärpress (”skills”) och det är fortfarande bevisat över alla rimliga gränser att dessa ”skills” är högst specifika. Sen om du upplever att du kan hålla mera vikt över huvudet genom att köra ryckböj så kan ju svaret delvis bero på att vikten relativt sett blivit lättare (eftersom du antagligen blivit starkare) vilket gör den lättare att balansera; vad vet jag.

Jag vet inte varför det skulle vara så farligt med specificitet? Man gör ju de övningar man gillar och de blir man även bra på; väldigt enkelt.


eeeh. Vart i min text framgår det att jag kör militärpress för att få bättre balanssinne?

Om jag hade skrivit följande:
"jag gillar att köra skivstångscurl! Den ger mig sån jävla pump och armarna växer så det knakar. Man ser blodådrorna ganska bra också:)"

Då hade du påstått att jag körde skivstångscurl för att få bättre ådror.?????
seriöst.. läs igen. Jag sa inte att det var enbart för balansens skull.

Forza
2005-09-26, 18:25
Det finns ingen överföringseffekt till andra rörelser. Du blir bra på det du gör helt enkelt.

stämer väl inte riktigt, iallfall inte generellt sett. förbättrar du dig i benböjen så förbättrar du dig nästan garanterat i marklyft tex. Gäller även andra övn också.

MasterChief
2005-09-26, 18:48
eeeh. Vart i min text framgår det att jag kör militärpress för att få bättre balanssinne?

Om jag hade skrivit följande:
"jag gillar att köra skivstångscurl! Den ger mig sån jävla pump och armarna växer så det knakar. Man ser blodådrorna ganska bra också:)"

Då hade du påstått att jag körde skivstångscurl för att få bättre ådror.?????
seriöst.. läs igen. Jag sa inte att det var enbart för balansens skull.

Tja, du skrev så här:
"Jävligt bra övning för balansen också!!"

Eftersom du uppenbarligen lyfter fram militärpress som en bra övning för balans så kan jag bara tolka det på ett sätt: Att du tycker pressen är bra för att öva upp balansen. Jag kanske är ordblind.

Skulle man "överföra" samma resonemang till ådror skulle det stå så här:
"Jävligt bra övning för ådrorna". Jag tror säkert många skulle reagera då.

Skitsamma. Jag märker väl ord eller nåt, men i vilket fall som helst är den balans och "skills" man utvecklar genom att köra militärpress bara till nytta under militärpress. Punkt.

Johan86
2005-09-28, 18:52
gör det något om man böjer lite lätt på ryggen eller ska man stå som man gör när man står givakkt?

Philippp
2005-09-28, 19:04
Tja, du skrev så här:
"Jävligt bra övning för balansen också!!"

Eftersom du uppenbarligen lyfter fram militärpress som en bra övning för balans så kan jag bara tolka det på ett sätt: Att du tycker pressen är bra för att öva upp balansen. Jag kanske är ordblind.

Skulle man "överföra" samma resonemang till ådror skulle det stå så här:
"Jävligt bra övning för ådrorna". Jag tror säkert många skulle reagera då.

Skitsamma. Jag märker väl ord eller nåt, men i vilket fall som helst är den balans och "skills" man utvecklar genom att köra militärpress bara till nytta under militärpress. Punkt.

Att man får bättre balans av att öva upp sin balans i militär press ökar SJÄLVKLART all övrig balans, ok i detta fallet får du nog EXTREMT lite extra balans i fotboll av att öva med militärpress, men om jag t.ex. står på en balansbräda och tränar upp mig på den så ger den ju mig extra balans i att gå på stång att åka skateboard inlies allting annat som handlar om att stå upp, men nej bara för att jag har utmärkt balans i alla gymnastiska övningar så betyder det inte att jag kan balansera stången i bänkpress som en erfaren person (kanske så du tänkte och då har du rätt)

krellik
2005-09-28, 19:45
Hmm det faktum att militärpress kräver "balans" blir väl främst relevant eftersom dom stabiliserande musklerna får jobba mer än om man gör det i en maskin, och således blir man bättre på att pressa tunga saker över huvudet i verkliga livet (utanför gymet).

Arne Persson
2005-09-28, 20:20
Skrev fel. "Menade skills"; av vilket begreppet balans är en del.


Under "The Golden Ages" så kördes det mycket "Militärpressar" med en person som stod på händerna i pressarens händer. Detta krävde både balans och koordination och styrka. :)

puppas
2005-09-29, 07:29
Jag sitter ner och kör med stång, tycker det är guld...

Körde stående förut, men det känns som om jag jobbar mer med axlarna nu än tidigare.