handdator

Visa fullständig version : Låglaktosmjölk, varför bara 1,5% ?


cjs
2005-09-25, 22:49
Köper nuförtiden låglaktosmjölken från Skånemejerier så jag slipper känna mig uppsvälld (mjölkmage). Finns det någon anledning till att den bara finns i 1,5% fett-version? Skulle sitta fint med en miniversion på 0,1%.

MyungChul
2005-09-26, 00:46
För att den efterfrågan lär vara ganska så liten.. Tänk om det är någon som vill ha 1% 0,6% osv..

Mental
2005-09-26, 09:52
jupp, av den vanliga mjölken så är det ju 1.5 som säljer bäst, vi lever ju i mellanmjölkens land ;)

Minimjölken har en så liten del av marknaden, samma med låglaktos. Och en mini låglaktos skulle få en liten del av en liten del. dvs inte vara lönsam.

thomast
2005-09-26, 12:27
Jag har haft problem med mjölk med laktos. Låglaktosmjölken hjälpte men var inte ekonomiskt/näringsmässigt hållbart för mig. Efter det testade jag Semper mjölk (mjölkpulver som blandas med vatten, finns på bakavdelningen) och har inte haft några som helst problem. Testa du också, du för 5 liter för 25 kr.

Sverker
2005-09-26, 16:20
Det är ju ingen som helst skillnad på Minimjölk och på Semper mjölk (mjölkpulver som blandas med vatten ) :confused:

Det är ju skummjölk i båda. Sedan är mjölkpulvret sprejtorkat, precis som alla vassle- och kasein-proteinpulver.
Sprejtorkningen ger lite kokt smak och sänker proteinkvaliten några procent.
Alltså en liten fördel till vanlig Minimjölk.

thomast
2005-09-26, 16:42
Det är ju ingen som helst skillnad på Minimjölk och på Semper mjölk (mjölkpulver som blandas med vatten ) :confused:


Hur kan det komma sig att jag får förjävliga toabesök timmarna efter jag dricker vanligt mini men inte med sempers? Vad finns i minin som inte finns i sempern?

Sverker
2005-09-26, 17:11
Det är samma mjölk. Det hela är lite mystiskt :confused:

TylerDurden84
2005-09-27, 07:33
Jag har haft problem med mjölk med laktos. Låglaktosmjölken hjälpte men var inte ekonomiskt/näringsmässigt hållbart för mig. Efter det testade jag Semper mjölk (mjölkpulver som blandas med vatten, finns på bakavdelningen) och har inte haft några som helst problem. Testa du också, du för 5 liter för 25 kr.

Jäklar, det hade vart skönt med så billig mjölk om man slipper laktosen, även om kvalitén på proteinet minskar med ett par procent. Är Semper helt laktosfri eller låglaktos??

thomast
2005-09-27, 08:08
Jäklar, det hade vart skönt med så billig mjölk om man slipper laktosen, även om kvalitén på proteinet minskar med ett par procent. Är Semper helt laktosfri eller låglaktos??

Tyvärr slipper man inte laktosen.

Jag tror jag nu vet varför jag inte har problem med sempern. Nu tar jag den i mindre doser, "bara" 400g mjölk åt gången och jag blandar oftast i en hel del havregryn.