handdator

Visa fullständig version : Ämnesomsättningsfrågor


Angel
2005-09-25, 21:07
Vet att ni förmodligen inte är med.studerande men träningsfolk brukar ha mycket koll på ämesomsättning och sånt ändå.

När jag va ca 16års åldern blev jag riktigt deprimerad, jag gick också upp mycket i vikt. Gick regelbundet hos en läkare men det hjälpte ej förrän hon en dag tyckte jag va "svullen" över halsen, typ struma. Testerna på min ämnesomsättnig visade ingen spec men man kunde tydligen lida av underproduktion ändå. Så jag började äta levaxi, tror jag åt det i något år, kanske mera. Och bättre blev jag,ang vikt och humör.

Nu det senaste 10mån kanske lite mer har jag mått riktigt dåligt, tappat all livslust över huvudtaget, även gått upp riktigt mycket i vikt. Har fått problem med mina knän (gör ont är man tex reser sig ur stolar med mera). Gick till läkaren för käproblemet (som han sa förmodligen va felbelastning på gymmet, but it still hurts :( ). Iallfall bad ja då att få äta levaxin igen så han tog test men värderna såg bra ut så ingen medicin.

Vad jag undrar egentligen är väl om att jag har så otroligt svårt att gå ner i vikt (jag tränar mycket och äter rätt) har något med struman att göra? och hur man själv kan förbättra sin ämnesomsättning utan medicinen?

Angel
2005-09-25, 21:08
jag vet ju att ma kan ha struma utan att ha fel på ämnesomsättningen, men ändå

Dumleman
2005-09-25, 22:16
Ja eftersom du tränar och äter rätt så måste du ha någon sjukdom ;).
Ämnesomsättning minskar med energiintaget och muskelmassan.

JLL
2005-09-26, 02:40
Kanske kan kolla upp hur mycket energi du får i dig. Jag har inga problem att få i mig för mycket energi även om jag äter rätt.

Diana
2005-09-26, 02:54
En jobbkompis till mej åt samma medicin som du nämner, levaxin, pga underproduktion av nåt, och trodde helatiden att hennes övervikt berodde på en försämmrad ämnesomsättning pga underproduktionen. MEN sen sa en läkare att de bara handlar om en jätteliten summa kcal varje dag som hon förbrukar mindre än andra som inte har underproduktionen =) Hennes övervikt berodde helt enkelt på, som för alla andra, att hon åt mer än hon förbrukade, räkna på va du får i dej om dagen så ska du se att de är säkert mkt mer än du tror =) Träna me måtta :thumbup: för överträning leder till trötthet som i sin tur leder till ökat sötsug(hos de flesta) lömsk nedåtspiral de där ;)
Hoppas det går vägen för dej :love:

Angel
2005-09-26, 07:38
jag har svårt för o räkna på vad jag äter hela tiden, men nu tex till frukost blev det en skål havregrynsgröt med en sked lingonsylt (uta socker) och ett glas vatten med en vitaminbrus i.

elan
2005-09-26, 08:44
Sedan skulle det ju kunna vara så att du helt enkelt äter för lite i förhållande till den mängd du tränar.

Cilia
2005-09-26, 09:23
jag har svårt för o räkna på vad jag äter hela tiden, men nu tex till frukost blev det en skål havregrynsgröt med en sked lingonsylt (uta socker) och ett glas vatten med en vitaminbrus i.
men om du ska veta säkert måste du ha koll.
det är bara att skriva ner sen finns det massor av program som räknar åt dig om du tycker det är jobbigt.

skaparn
2005-09-26, 09:33
Vilken styrka hade du på Levaxin-doseringen (mikrogram/dag)? Brukar vara mellan 25-125. Kan vara intressant för att veta hur pass grav din underproduktion var.

Angel
2005-09-26, 11:44
Vilken styrka hade du på Levaxin-doseringen (mikrogram/dag)? Brukar vara mellan 25-125. Kan vara intressant för att veta hur pass grav din underproduktion var.


Oj ingen aning, minns det inte. Men jag har kvar en burk hemma hos mina föräldrar så ja kan kika nästa gång jag e där.

Jag funderar på att skriva dagbok en vecka hur mycke ja tränar och allt ja äter o sedan låta någon kunnig titta på det. Tror ni de e en bra ide?

skaparn
2005-09-26, 11:51
Om du skulle lida av en kraftigare nedsättning av ämnesomsättningen skulle du antagligen också märka det i form av att du fryser mer, huden kan bli lite blek och håret även risigt. Du kommer antagligen att vara lite tröttare än vad som är normalt, dock är det helt omöjligt att säga vad som är normalt trött, kan ju bero på så otroligt mycket annat också. Det här är bara generella symptom, de kan förstås variera mellan individer.

edit: Kom på att det här r vad som gäller för Hypothyreos, när/om underproduktionen kallas struma vet jag inte riktigt vad som gäller.

mini
2005-09-26, 13:29
http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=13267&PreView=
Här stod litegrann.
Min syster har hopotyreos. Hon är överviktig, men i hennes fall beror det definitivt på kosten. Jag vet faktiskt inte hur stor skillnad underproduktionen gör. Kanske dags att gå till läkaren igen med dina frågor?

Jag skulle tippa på att ditt humör avspeglar sig i din vikt, precis som förra gången. Du har ju tagit prover två gånger utan att de visade något egentligen. Jag säger som Cilia - för att du ska kunna veta varför du inte går ner bör du ha ett hum om vad du stoppar i dig.