handdator

Visa fullständig version : Alldeles för varm CPU (hjälp!)


Zozza
2005-09-25, 18:14
När jag bara surfar på internet och lyssnar på musik ligger CPU'n runt 70-75 grader men om jag börjar spela nåt spel eller kör igång nåt program som tvingar datorn att arbeta lite stiger temperaturen upp mot 90 grader.

Tog bort ena sidan av chassit och ställde en bordsfläkt på högsta effekt mot datorn för att se om det blev någon skillnad men det blev det knappt.

Jag har mycket plats ledigt på datorn.

Vad ska jag göra?

Grahn
2005-09-25, 18:18
massa smuts på kylflensarna? Funkar cpufläkten?ligger kylfänsarna an mot cpun riktigt?

Markus H
2005-09-25, 18:39
ibland så blir det tom sämre när man tar bort delar av chassiet, pga att det inte blir sammalyft flöde.....

men dammsug bort allt dam som säkerligen ligger lite här och var så blir det säkert bättre..... (som grahn sa)

Cilia
2005-09-25, 18:47
jag brukar damsuga min laptop, det gör stor skillnad

tossefar
2005-09-25, 19:03
jag brukar damsuga min laptop, det gör stor skillnad
Vilket kan sluta väldans illa. Det alstras statiskt elektricitet runt munstycket på dammsugaren. Dattamaskin + statisk el = :cryout:

Markus H
2005-09-25, 19:05
Vilket kan sluta väldans illa. Det alstras statiskt elektricitet runt munstycket på dammsugaren. Dattamaskin + statisk el = :cryout:

jo det sägs så... men jaghar då aldrig lyckats pajja mina datorer under årens gång på det viset.

Cilia
2005-09-25, 19:06
Vilket kan sluta väldans illa. Det alstras statiskt elektricitet runt munstycket på dammsugaren. Dattamaskin + statisk el = :cryout:
jag förstår vad du menar men det har hittills slutat bra och alternativet är en laptop som gör att maskinen överhettas och stänger av sig själv.

En gång fick min IT-support plocka isär hela apparaten och göra rent den och damsuga. Det tog tid och många skruvar.

Garnax
2005-09-25, 20:21
Först ska du kolla att det stämmer, att sensorn ger dig rätt temp.

Kör igång datorn och låt den bli varm, med alla sidor på. Sen öppnar du datorn
och känner på luften i datorn. Känn på CPU flänsen om den är för varm osv.

Sen kontrollerar du att all kylning fungerar, att alla fläktar snurrar att kylaren
sitter stabilt och har god kontakt. Ta bort kylaren och smeta på kylpasta och
tryck dit den igen.

Kolla luftflödet i chassit så luften kan strömma i lådan och se till att
du har nog med fläktar i chassit.

Helt enkelt gör en totalkoll av kylningen i datorn...

Jakelol
2005-09-25, 21:04
Damsug flänsen och köp ny pasta och kleta på CPUn vilken skilnad när jag gjorde det senast, temperaturen gick ner en 10 grader.

The Draf
2005-09-25, 21:38
Jag går mot strömmen. Se till att du inte har för mkt kylpasta då kommer datorn också att överhetta

Piranha
2005-09-25, 21:47
Låter som dålig värmeledning emellan cpu <> kylfräns, ryck av flänsen, torka bort den gamla pastan med t-röd eller aceton , smeta på ny i jämt fint lager och mecka ihop sen.

Köp silverbaserad pasta , och inge billit skit.

Zozza
2005-09-27, 17:16
Tack för alla tips! - återkommer med resultat eller fler frågor =)