handdator

Visa fullständig version : Angående koständringar när man bygger?


Cerberus
2005-09-24, 23:45
Jag har avsiktligt börjat käka snabbare kolisar(mer vitt bröd som jag praktiskt taget inte käkat alls i år från kanske efter träning) men jag tycker mest att jag blir plufsigare av detta. Ska jag återgå till mina långsamma kolhydrater?

Funderarar starkt på det iaf för jag avskyr verkligen fett och jag har tänkt att försöka köra en riktig byggardiet i början av nästa år så mer fett än vad som e nödvändigt för att bygga muskler är ej önskvärt.

Jay-Z
2005-09-24, 23:48
Jag har avsiktligt börjat käka snabbare kolisar(mer vitt bröd som jag praktiskt taget inte käkat alls i år från kanske efter träning) men jag tycker mest att jag blir plufsigare av detta. Ska jag återgå till mina långsamma kolhydrater?



Vad var tanken med att äta mer snabba kolisar?

Cerberus
2005-09-24, 23:53
Mer insulin, visserligen vet jag att det är ett fettbildande hormon men det ska ju också va det mest anabola hormonet vi har att tillfoga i byggande syfte(iaf enligt Fredrik Paulun som rekommenderar snabba/mellansnabba kolisar för byggning).

Funderar på att inte köpa mer snabba kolisar men det blir så jäääkla enformig mat ja får käka då, rikigt trist ibland..mest därför jag har bytt faktiskt.

Jay-Z
2005-09-25, 00:04
Mer insulin, visserligen vet jag att det är ett fettbildande hormon men det ska ju också va det mest anabola hormonet vi har att tillfoga i byggande syfte(iaf enligt Fredrik Paulun som rekommenderar snabba/mellansnabba kolisar för byggning).


Kring träning kan jag till viss del köpa det argumentet, men annan tid är det nog som du säger mest fettbildande. Som jag har förstått det behövs det inte skyhöga nivåer av insulin för att man ska få del av de positiva effekterna kring träning utan det räcker med nivåer strax över fastenivåer. Och för att uppnå sådana nivåer behöver man inte ens äta kolhydrater, utan det räcker med protein.

Så jag tycker du gör rätt i att återgå till dina långsammare kolhydratskällor.

King Grub
2005-09-25, 05:37
Höga insulinnivåer fyller i princip ingen anabol funktion alls.

"There appears to be a requirement for a minimal concentration of plasma insulin to stimulate muscle protein synthesis in response to resistance exercise and AA ingestion."

Eur J Appl Physiol. 2005 May;94(1-2):1-10. Regulation of mTOR by amino acids and resistance exercise in skeletal muscle.

Tidigare har studier på gnagare och grisar använts, men dom senaste årens människostudier har visat, att insulin, som har en kraftigt anabol effekt på dessa djur, inte alls har samma effekt på människa.

"The nature of the involvement of insulin, classically thought of as the most important anabolic hormone, is bizarre because it appears that in adult humans insulin does not do what it does in the growing animals traditionally used for metabolic research, such as rats, mice and even pigs. In people, it appears that it is possible to stimulate muscle protein synthesis by supplying exogenous amino acids alone while maintaining (using the insulin clamp techniques) basal blood insulin concentration at the overnight fasted level. Furthermore, if amino acids in amounts capable of causing a maximal response in protein synthesis are given, adding further insulin has no further stimulatory effect on protein synthesis."

Exp Physiol. 2005 Jul;90(4):427-36.

Insulin är däremot anti-katabotl, men annat än just under och strax efter styrketräning är inte katabolism en faktor hos friska människor.

Och fettinlagrande är det ju, som du uppenbarligen märkt. ;) Det enda man tjänar på att basera kosten på snabba kolhydrater är en fetare kropp, sämre insulinkänslighet och ökad risk för karies.

Sverker
2005-09-25, 05:56
Det är inte höga insulinnivåer du skall ha ! Det är hög KÄNSLIGHET för ditt insulin som behövs.

Hur får du hög insulinkänslighet ? Genom att regelbundet träna, äta mat med lägre GI, inte vara alltför ( fett- ) överviktig osv.

Akilles
2005-11-05, 13:29
Hur är det med snabba kolhydrater efter träning? Insulinfrisättning är onödigt och dåligt, så mycket har jag fattat. Men jag brukar äta flingor 1 h efter styrkepasset (GI ca 100) eftersom jag inbillat mig att jag behöver snabb glykogeninlagring. Ganska värdelöst tänkt antar jag nu. Eller?

Omständigheter kring träningen:
Lite snabba kolhydrater i företräningsdrinken: 0,30 g/kg kroppsvikt.
Lite snabba kolhydrater i efterträningsdrinken: 0,40 g/kg kroppsvikt.
Protein samt 25-30 g kolhydrat från flingor 1 h efter.
Protein, fett samt 25-30 g kolhydrat från pasta 2 h efter.
Nästa pass vid samma tid dagen därpå.

King Grub
2005-11-05, 13:31
Insulinfrisättning är onödigt och dåligt, så mycket har jag fattat.

Då har du fattat fel. Insulinfrisättning är ett krav för att näringen skall tas upp i cellerna.

Dessutom agerar det antikatabolt och bidrar till en bättre proteinbalans efter träning.

Men jag brukar äta flingor 1 h efter styrkepasset (GI ca 100) eftersom jag inbillat mig att jag behöver snabb glykogeninlagring.

Behöver du snabb glykogeninlagring är det en god idé. Det finns inget negativt med kolhydrat efter träning, tvärtom. Även om effekten på proteinsyntesen är marginell, agerar det som sagt antikatabolt och glykogeninlagrande. Har du redan tillfört snabba kolhydrat direkt efter träning är det inte något direkt måste med snabba kolhydrat igen en timme senare efter något som inte är mer glykogentömmande än styrketräning, men om det skulle ha någon negativ effekt på någon som vill bygga muskelmassa är högst tveksamt, och det är ju inte värdelöst socker det handlar om, utan näringsgivande flingor.

Akilles
2005-11-05, 13:41
Insulinfrisättning är onödigt och dåligt, så mycket har jag fattat.

Då har du fattat fel. Insulinfrisättning är ett krav för att näringen skall tas upp i cellerna.

Dessutom agerar det antikatabolt och bidrar till en bättre proteinbalans efter träning.

:D Det gäller att formulera sig exakt, märker jag.

Men tack för svaret!