handdator

Visa fullständig version : smärta i dips.


randomized
2005-09-24, 23:00
Jag får en rätt mystisk smärta i axlarna när jag kör dips. Väldigt svår att beskriva, men det känns ialf som om det är axelmusklerna det gör ont i. Någon som känner igen sig och vet vad man kan göra åt det?

Thomas__
2005-09-24, 23:03
Jag får en rätt mystisk smärta i axlarna när jag kör dips. Väldigt svår att beskriva, men det känns ialf som om det är axelmusklerna det gör ont i. Någon som känner igen sig och vet vad man kan göra åt det?


Jag föresätter att du är ordetligt uppvärmd i såväl axlar som i resten av överkroppen när du kör dips..
Det kan vara att du saknar ledvätska i axlarna å jag vet att det finns ngn mineral som ökar just ledvätskan men kan dock ej komma på vilken.. !

Mpet
2005-09-25, 00:46
Jag har lika problem så jag e oxå nyfiken... fast jag får bara ont om jag kör axlar lr bröst före.... om jag kör dips innan så känner jag inget men efter b. lr a. så får jag en kniv i axeln...

Pez
2005-09-25, 07:03
Jag får en rätt mystisk smärta i axlarna när jag kör dips. Väldigt svår att beskriva, men det känns ialf som om det är axelmusklerna det gör ont i. Någon som känner igen sig och vet vad man kan göra åt det?
"Mystisk smärta", "känns som axelmusklerna".. svårt att öht säga nåt om du inte ens är säker på det själv.. ivf så det här en sån där grej som inte går att "fixa" på ett internetforum. Ta hjälp av nån kunnig, rådfråga naprapat etc.

ohah
2005-09-25, 08:26
finns risk man översträckar i dips om man går väldigt djupt ner, får man återkommande problem med det är det frågan om det är värt det, jag skulle då välja en annan övning (om man nu inte behöver köra dips för man tänkt syssla med athletic fitness eller dylikt)
möjligt det finns sätt att komma runt det och fortsätta med dips men jag skulle skippa det, precis som jag skippat enstaka tricepsövningar som gett smärta i armbågarna

Arne Persson
2005-09-25, 08:35
Du är troligen för stel i dina axlar/muskler och det avhjälps med att börja lära dig köra fina djupa dips i lugnt tempo.

Lallle
2005-09-25, 18:35
Du är troligen för stel i dina axlar/muskler och det avhjälps med att börja lära dig köra fina djupa dips i lugnt tempo.

Fan du är en klippa, Arne.

Timme
2005-09-28, 19:33
Du är troligen för stel i dina axlar/muskler och det avhjälps med att börja lära dig köra fina djupa dips i lugnt tempo.

Arne, hur djupt tycker du att man bör köra? Kör du så djup du kan när du kör dips?

/Timme

Timme
2005-09-28, 19:42
Arne, hur djupt tycker du att man bör köra? Kör du så djup du kan när du kör dips?

/Timme


Djupt?

Arne Persson
2005-09-28, 19:46
Djupt?


He he! :em: Det var ju från kursen uppe i Umeå. Givetvis helt ouppvärmd. :D

Arne Persson
2005-09-29, 15:29
Jag misstänker starkt att dom som har problem med övningar som tex dips helt enkelt kör dom i förkorta rörelsebanor. Det är ganska självklart att det stramar då och gör ont om man försöker köra lite djupare än normalt.

Yip_man
2006-08-16, 15:16
Arne eller någon annan... När jag kör dips ,på mina triceps pass så upplever jag ofta vad jag tror är en sorts överträning av triceps. Jag höjer mig till startläget och när jag påbörjar den negativa fasen så smärtar det till i höger triceps och jag faller mot golvet och tvingas göra lite cheating på de första respen för att "komma igång". Smärtan kommer som sagt bara i dips och när jag kört det förra tricepspasset hårt. Ett triceps pass ser för närvarande ut såhär:


Liggande triceps extenssion
15x20kg (uppvärmning)
8x40kg (uppvärmning)
6x45kg
6x45kg
4-6x50kg (fail.beroende på dagsform)

Dips
10x kv
kv+10kg x6
kv+15kgx6
kv+20kgx4-6kg(fail)

Sittande tricepsextension i smith
10x40kg
6x50kg
6x50kg
4-6x50kg (fail)

Dips i Nordic gym maskin
6x100kg
6x100kg
4-6x100kg fail (smala fattningen )

Sittande tricepsextenssion i Nordig gym maskin
10x40kg
10x40kg
10x40kg

Doctor Snuggles
2006-08-16, 16:09
Hade samma problem med höger axel idag.
Avhjälptes genom ordentlig uppvärmning av rotatorkuffen (utåt).

Yip_man
2006-08-16, 16:19
Hade samma problem med höger axel idag.
Avhjälptes genom ordentlig uppvärmning av rotatorkuffen (utåt).

Det är dock inte axeln det är fel på hos mig utan det känns i triceps helt enkelt.

Doctor Snuggles
2006-08-16, 19:57
Det är dock inte axeln det är fel på hos mig utan det känns i triceps helt enkelt.

Jaha. Mitt svar var alltså till trådskaparen.

Deceiver85
2006-08-16, 20:28
Jag hade också det problemet i början, vilket gjorde att jag inte körde dips på ett bra tag, kände ett gigantiskt tryck över axlar och bröst som inte alls var skönt. Nu kör jag dips, det går jättebra men jag har gjort följande justeringar:

1) Jag kör aldrig dips som första övning alt. dåligt uppvärmd.
2) Bättre grepp. Det tar ett tag att pröva sig fram till ett skönt grepp