handdator

Visa fullständig version : Lidingöloppet 2005


wintersnowdrift
2005-09-24, 16:42
Jag är precis hemkommen från årets upplaga av ovanstående, tänkte ge er ett snabbt referat (mest för att jag vill ha en massa beröm förstås :D ).

Jag startade i startled 4 (av 9), var seedad på min LidingöTjejloppstid från förra året (50 minuter). Detta var första gången jag sprang det stora Lidingöloppet, som är 30 km långt. Ni som följt mina "loppreferatstrådar" vet att jag håller på med Klassikern, och detta var det tredje loppet. Bara Vasan kvar nu!

Hur som helst - jag startade klockan 13:00 prick i strålande solsken. Första milen var hur mysig som helst att springa. Jag höll ett jämt, för mig ganska "soft" tempo men började ändå knappa in på startledet före.

Efter 15 km ungefär börjar den mer backiga delen av banan. Jag tog det ganska lugnt uppför och satsade istället på att springa fort nerför - på så sätt kan man vinna ganska mycket tid utan att trötta ut sig.

Vid 20 km stod min mamma och pappa och hejade; det behövdes inför den sista milen som jag vet är den tuffaste. Hejarklackar finns dock banan runt som peppar alla löpare - eller vad sägs om en gospelkör och ett gäng grabbar med ljusrosa pom-poms som sjöng hejarramsor? Sådant är verkligen uppskattat och välbehövligt!

Nåja, sista milen alltså - och den är TUFF! Jag hade sprungit de första 20 km på knappt 1:40, och började då drömma om att komma i mål på en tid som räcker till silvermedalj (för damer är det 2:38). Mitt "officiella" mål var att komma under tre timmar, men när jag märkte att allt flöt bra så var jag tvungen att höjda ribban....

Framför allt de sista 5 km var JOBBIGA! Abborbacken efter 25 kilometers löpning var tuff, men jag sprang hela vägen även om det inte gick så väldans snabbt kanske ;). Sista kilometern kändes låååång, då vill man bara komma i mål, men på upploppet lyckades jag i alla fall klämma i med en spurt. Fick veta sedan av mina föräldrar att Anders Gärderud i speakerbåset hade sagt: "Här kommer Kristin XEfternamnX, XOrtX, hon har sprungit om 1000 löpare...". Jag var dock så fokuserad på målfållan att jag inte hörde det :D.

Äntligen i mål då; på tiden 2:32:40. Klarade alltså silvermedalen med drygt 4 minuters marginal, hurra! Det är jag jävligt nöjd med, om man får säga så :). Jag var dock riktigt, riktigt trött när jag kom i mål, det ska jag inte sticka under stol med. Inte ens efter Vätternrundan var jag så utmattad. Men roligt var det!

Hoppsan, det blev visst inte ett så kort referat direkt, ni får ha överseende med det. Jag är väldigt nöjd och glad och självgod just nu :). Någon annan som har sprungit och vill berätta om sitt lopp?

Glada hälsningar
//Kristin

Pudzianovski
2005-09-24, 16:56
Grattis till en bra insats. Löpning är dock fortfarande tråkigt.

:thumbup:

emmzan
2005-09-24, 16:58
Bra jobbat!!! *yourock*

Fettecke
2005-09-24, 17:02
:bow: :bow:

kimonque
2005-09-24, 17:18
oj, väldigt snabbt! :bow:

Olsson
2005-09-24, 17:18
Grattis till en jättebra insats! 2:32 på lidingöloppet är en bra tid.
Avundsjuk är jag oxå. Önskar att jag hade fått rätt på mina smalben så jag själv kunde springa.

Jax
2005-09-24, 19:06
Det Kristin missade att nämna var att hon kom på 55:e plats. Dvs hon är grym!

Min lopp ska vi inte prata om, men jag kom in en bit under 3:00 i alla fall trots mycket yrsel. Kanske skulle prova att dricka lite innan loppet nästa gång.

Yankeee
2005-09-24, 19:11
Riktigt bra tid :bow:

Mac
2005-09-24, 19:25
Hur lägger ni upp träningen inför såna här långlopp?

vilka distanser tränar ni på? och hur ofta?

Sverker
2005-09-24, 19:30
Bra kämpat :thumbup:

wintersnowdrift
2005-09-24, 19:48
Tack så mycket alla! :bow: Och Johan, jag upptäckte precis också att jag tydligen kommit bland de 100 bästa tjejerna, det är jag såklart ännu mer nöjd med :thumbup:. Hoppas du repat dig lite nu, aja baja att slarva med vätskan! Speciellt som du snart flyttar till varmare breddgrader, där lär du nog få dricka endel :).

Mac:
Jag har de senaste nio veckorna sprungit 3-5 mil i veckan, men även innan det har jag haft ett par löppass per vecka. Det gäller att bygga upp benen (senor, muskler, ligament) i långsam takt. Konditionen (hjärtat) tränar man upp rätt snabbt, men för benen tar det ganska lång tid. Överträning är extremt vanligt bland löpare...

I alla fall, under dessa nio mest intensiva träningsveckor har jag sprungit i snitt 3 pass per vecka. Blandade distanser, vanligtvis mellan 8 och 14 km. Varierande intensitet också, men minst ett pass i veckan har jag kört backträning/fartlek. Sedan har vi då långpassen; jag har hunnit med 4 st långpass, mellan 18 och 23 km långa.

Sedan har jag även kört lite simning och styrketräning i veckorna som omväxling. Detta upplägg räckte alltså till 2:32 på 30 km för mig.

//Kristin

reinholdsson
2005-09-24, 20:00
Grattis!

Fagen
2005-09-24, 21:10
Ruskigt imponerad! :bow:

Pellefant
2005-09-24, 21:10
http://images.google.se/images?q=tbn:wdTpQ86pgTsJ:www.chinaflowergift.com/carnation/65669.jpg

Grattis till silvret.

LBacker
2005-09-25, 09:13
Hoppsan, det blev visst inte ett så kort referat direkt, ni får ha överseende med det. Jag är väldigt nöjd och glad och självgod just nu :). Någon annan som har sprungit och vill berätta om sitt lopp?

Glada hälsningar
//Kristin

Först tänkte jag bara skriva; "Duktigt Helen.", men sen läste jag inlägget och måste nu sträcka mig till: Jätteduktigt Helen! :)

Kul att du bjuder upp andra till att återge sina lopp, men hur många tror du toppar prestationen att springa om 1000 pers från starten, att gå (springa) nästan 30 minuter under förutsatt tid och samtidigt knipa silverpengen.

Det lät verkligen som drömloppet, och jag antar att du även lyckades med konststycket att i ärlighetens namn imponera på dig själv (vilket gissningsvis är sjukt svårt)?

Jätteduktigt Helen! ;)

Spannmål
2005-09-25, 09:32
Först tänkte jag bara skriva; "Duktigt Helen.", men sen läste jag inlägget och måste nu sträcka mig till: Jätteduktigt Helen! :)

Kul att du bjuder upp andra till att återge sina lopp, men hur många tror du toppar prestationen att springa om 1000 pers från starten, att gå (springa) nästan 30 minuter under förutsatt tid och samtidigt knipa silverpengen.

Det lät verkligen som drömloppet, och jag antar att du även lyckades med konststycket att i ärlighetens namn imponera på dig själv (vilket gissningsvis är sjukt svårt)?

Jätteduktigt Helen! ;)

Helen?
:)

LBacker
2005-09-25, 10:18
Helen?
:)

Ja eller Kristin kanske... :)

Jätteduktigt Kristin!

(Ibland hade man nästan dödat för en edit-funktion.)

Mac
2005-09-25, 11:55
Ok, alltid roligt att höra hur andra lägger upp sin träning, Härligt kämpat tjejen :thumbup:

Mac:
Jag har de senaste nio veckorna sprungit 3-5 mil i veckan, men även innan det har jag haft ett par löppass per vecka. Det gäller att bygga upp benen (senor, muskler, ligament) i långsam takt. Konditionen (hjärtat) tränar man upp rätt snabbt, men för benen tar det ganska lång tid. Överträning är extremt vanligt bland löpare...

I alla fall, under dessa nio mest intensiva träningsveckor har jag sprungit i snitt 3 pass per vecka. Blandade distanser, vanligtvis mellan 8 och 14 km. Varierande intensitet också, men minst ett pass i veckan har jag kört backträning/fartlek. Sedan har vi då långpassen; jag har hunnit med 4 st långpass, mellan 18 och 23 km långa.

Sedan har jag även kört lite simning och styrketräning i veckorna som omväxling. Detta upplägg räckte alltså till 2:32 på 30 km för mig.

//Kristin[/QUOTE]

wintersnowdrift
2005-09-25, 11:59
Först tänkte jag bara skriva; "Duktigt Helen.", men sen läste jag inlägget och måste nu sträcka mig till: Jätteduktigt Helen! :)

Kul att du bjuder upp andra till att återge sina lopp, men hur många tror du toppar prestationen att springa om 1000 pers från starten, att gå (springa) nästan 30 minuter under förutsatt tid och samtidigt knipa silverpengen.

Det lät verkligen som drömloppet, och jag antar att du även lyckades med konststycket att i ärlighetens namn imponera på dig själv (vilket gissningsvis är sjukt svårt)?

Jätteduktigt Helen! ;)

Tack för berömmet (förutom att jag då heter Kristin ;) ).

Alltså; man FÅR återge sitt eget lopp utan att känna att man måste "toppa" någon :). Men visst, i ärlighetens namn är jag jäkligt stolt över mig själv. Det gick ju väldigt mycket över förväntan. Fast samtidigt är det inte så stort egentligen, jag gjorde ju bara mitt bästa. Mer kan man inte begära, oavsätt hur det går och vilken tid man slutar på. Jag är en sådan som nästan direkt lämnar saker bakom mig - nu längar jag till Vasaloppet och eventuellt också start i någon triathlontävling nästa år (bara jag lär mig crawla ordentligt).

Idag ska jag dock försöka njuta av livet och min prestation, det är jag banne mig värd :thumbup:.

//Kristin

wintersnowdrift
2005-09-25, 12:12
Här kommer ett par bilder från gårdagen:

http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Lidingupplopp1.jpg
Kristin i full löpkarriär.

http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/EftrLiding1.jpg
Så här utpumad var jag direkt efteråt. Jag har aldrig i mitt liv varit så trött förut :).

//Kristin

LBacker
2005-09-25, 12:18
Tack för berömmet (förutom att jag då heter Kristin ;) ).

Alltså; man FÅR återge sitt eget lopp utan att känna att man måste "toppa" någon :). Men visst, i ärlighetens namn är jag jäkligt stolt över mig själv. Det gick ju väldigt mycket över förväntan. Fast samtidigt är det inte så stort egentligen, jag gjorde ju bara mitt bästa. Mer kan man inte begära, oavsätt hur det går och vilken tid man slutar på. Jag är en sådan som nästan direkt lämnar saker bakom mig - nu längar jag till Vasaloppet och eventuellt också start i någon triathlontävling nästa år (bara jag lär mig crawla ordentligt).

Idag ska jag dock försöka njuta av livet och min prestation, det är jag banne mig värd :thumbup:.

//Kristin

Ja, det är nog det minsta du kan unna dig idag. Triathlon lockar även mitt icke-konditionsbunda intresse, där snackar vi utmaningar.

(Sorry för namngrejen.)

Spannmål
2005-09-25, 12:49
Här kommer ett par bilder från gårdagen:

http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Lidingupplopp1.jpg
Kristin i full löpkarriär.

http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/EftrLiding1.jpg
Så här utpumad var jag direkt efteråt. Jag har aldrig i mitt liv varit så trött förut :).

//Kristin

Du ser ut att ha vältränade vader! Snyggt! Det kanske krävs maraton för att få volym på dem.

wintersnowdrift
2005-09-25, 13:17
Du ser ut att ha vältränade vader! Snyggt! Det kanske krävs maraton för att få volym på dem.

He, vältränade eller ej, i sista backarna ville mina vader inte vara med längre :). Idag är jag lite lagom stel, men smärtan är ju en del av charmen :D.

//Kristin

Zakath
2005-09-25, 14:18
WOW!
Enormt bra jobbat Kristin, helt sanslöst *yourock*

Jag förstår att du är fantastiskt nöjd, det ska du vara :)
Lycka till i fortsättningen också!

rosto
2005-09-25, 15:11
2,32 *yourock* Någonstans längs banan har du passerat mig i alla fall, jag startade i startgrupp 3.

Det gick inget vidare för mig. Mitt mål på 2,50 sprack med några minuter och jag klarade inte av att förbättra förra årets tid :cryout:

Jag kände redan första km att det här blir ingen rolig resa men försökte ändå hålla tempot. Första två milen gick på 55 min vardera enligt planen men sista 10 km bonkade jag ordentligt.

Till nästa år skall jag:
Gå ner minst 5 kg i vikt
Genomföra fler långpass över 20 km
Bättre kontinuitet i träningen

wintersnowdrift
2005-09-25, 15:25
Zakath: Tack tack, det är oerhört tacksamt att lägga in loppreferat här för jag får så mycket beröm :D . Mitt ego har typ fördubblats sedan jag började hänga på kolo :hbang: ;) .

rosto: Jo, sista 10 är skitjobbiga, det tyckte jag också. Och jag brukar ändå bli bättre och bättre ju längre jag håller på; så har det varit under alla mina långpass och även under Vätternrundan. Igår var nog första gången som jag verkligen tog ut mig totalt, så det känns härligt att den kraftansträngningen gav utdelning i form av en bra tid. Lycka till med träningen inför nästa år, jag är (förhoppningsvis) utomlands då så jag satsar på comeback i Lidingöloppet 2007 istället :).

//Kristin

Jorgen
2005-09-25, 16:17
Välidigt bra jobbat. :bow:
Och med "bara" Vasan kvar så har du klassikern som i en liten ask. :thumbup:

chevychase
2005-09-25, 16:17
Suveränt!

King Grub
2005-09-25, 16:20
Suveränt! Var Aborrbacken rolig?

Mac
2005-09-25, 17:14
Hur laddade du upp med mat dagen innan och samma dag?

Likaså träningen hur gjorde du med den dagarna innan?

wintersnowdrift
2005-09-25, 17:43
Suveränt! Var Aborrbacken rolig?

Abborrbacken var underbar! *bs* Jag var rätt seg där kan jag säga, men jag sprang i alla fall om dem som gick :). När man väl kommit upp stod dock gospelkören där och sjöng om frälsning, det gav mig kraft att orka fortsätta :D.

//Kristin

wintersnowdrift
2005-09-25, 17:48
Hur laddade du upp med mat dagen innan och samma dag?

Likaså träningen hur gjorde du med den dagarna innan?

Mitt sista träningspass innan loppet gjorde jag i tisdags, då joggade jag 8 km i ett ganska makligt tempo. Sedan var det bara vila sista dagarna.

Dagen innan loppet överåt jag rejält med pasta, övriga dagar ganska "normal" kost. På morgonen innan loppet käkade jag en grym grötfrukost, plus en banan och ett par mackor. Någon timme innan start käkade jag ytterligare en banan, samt drack en massa vatten. Det var väldigt varmt och soligt i år och jag har hört många löpare som drabbades av vätskebrist.

Jag har aldrig testat någon riktig kolhydratuppladdning faktiskt, någon här som gjort det regelrätt? Hur tyckte ni att det fungerade?

//Kristin

rosto
2005-09-25, 18:22
jag har inga positiva erfarenheter av kolhydratladdning, inför LL detta år drack jag vitargo carboloader under två dagar innan loppet samt åt mycket pasta ris och bröd. För mig blir effekten att jag känner mig däst och tung i benen i början av loppen och någon förbättrad uthållighet har jag inte märkt av. Liknande uppladdningar inför LL-03 samt andra långa lopp har gett samma känsla så nu skippar jag "överladdning" av kolisar i fortsättningen.

Lästips: Oktobernumret av Runners world (USA) skrivs det om vätskeintag under långlopp, vi dricker ofta för MYCKET skrivs det 0,4-0,8 liter/timme är den nya rekommendationen.

Olsson
2005-09-25, 19:02
Jag känner mig också tung och uppsvälld när jag överäter massor med kolhydrater dagarna innan. Det som har funkat bäst för mig är att gå ner på lågt protein och fettintag 2 dagar innan ungefär och fylla upp de kalorierna med kolhydrater istället. Alltså ungefär lika mkt mat men ser till att stor del kommer från kolhydrater.

Zakath
2005-09-25, 20:04
Zakath: Tack tack, det är oerhört tacksamt att lägga in loppreferat här för jag får så mycket beröm :D . Mitt ego har typ fördubblats sedan jag började hänga på kolo :hbang: ;) .

//Kristin


Jag tycker att det är jättekul när folk delar med sig om hur det går för dem :)
Kommer ihåg när du gick med i forumet och behövde hjälp med kosten och så, väldigt kul att veta hur det går för dig nu och så tycker jag. Självförtroende är bra, i måttliga mängder :D

wintersnowdrift
2005-09-25, 21:05
Jag tycker att det är jättekul när folk delar med sig om hur det går för dem :)
Kommer ihåg när du gick med i forumet och behövde hjälp med kosten och så, väldigt kul att veta hur det går för dig nu och så tycker jag. Självförtroende är bra, i måttliga mängder :D

Joo, jag får passa mig så att framgångarna inte stiger mig åt huvudet :D.

Skämt åsido så är det nog ingen risk; nu går jag in i en "tung" period fram till jul ungefär då jag främst tänkt ägna mig åt att äta och styrketräna... och jag är klen så det blir tufft för självförtroendet att inse hur långt man har kvar på den fronten :).

//Kristin

Zakath
2005-09-26, 15:26
Joo, jag får passa mig så att framgångarna inte stiger mig åt huvudet :D.

Skämt åsido så är det nog ingen risk; nu går jag in i en "tung" period fram till jul ungefär då jag främst tänkt ägna mig åt att äta och styrketräna... och jag är klen så det blir tufft för självförtroendet att inse hur långt man har kvar på den fronten :).

//Kristin



Det klarar du, ska bli kul att höra hur det går ;)

Ett tips är ju att ta före-bilder redan nu, så kan du senare jämföra, om träningen känns lite tung så brukar det ge en fin liten motivationsökning!

Jax
2005-09-26, 18:25
Jag har aldrig testat någon riktig kolhydratuppladdning faktiskt, någon här som gjort det regelrätt? Hur tyckte ni att det fungerade?

Inför FEM 2003. Struntade dock i att tömma kroppen helt, men genomförde ett ganska hårt träningspass en vecka innan loppet. Sen var det enorma mängder pasta och ris i en vecka. Väldigt lite protein men aningen mer fett än vad som brukar förespråkas. Min kropp reagerar väldigt negativt om jag äter för lite fett.

Den uppladdningen fungerade över förväntan för mig. Det är efter det loppet som jag har varit som mest förvånad över hur mycket jag klarade av att pressa kroppen. Även om senare maror har gjort mig mer utmattat, så har jag aldrig pressat kroppen så hårt under så lång tid som under FEM.

edvin
2005-09-28, 16:06
2:32 är inte alls dummt. Startade i samma led som dig och hamnade in på tiden 2:29. Är rätt nöjd med den med. Hade som mål att komma under 2:30 vilket jag gjorde. Har sprungit en gång förut och då tog det nästan 3h, pers med en halvtimme måste väl vara godkänt. Sista milen jobbig då som nu. Tog nog i lite mycket i början.Tappade mer än 10 min på sista milen jämfört med min första. Att man aldrig lär sig. :) Upplevde inte du att det var svårt att komma om folk ibland. Du sprang ju nästan om lika mycket folk som jag? Nästa år blire silversatsning även för min del. Grattis till en fin insats.

wintersnowdrift
2005-09-28, 17:26
2:32 är inte alls dummt. Startade i samma led som dig och hamnade in på tiden 2:29. Är rätt nöjd med den med. Hade som mål att komma under 2:30 vilket jag gjorde. Har sprungit en gång förut och då tog det nästan 3h, pers med en halvtimme måste väl vara godkänt. Sista milen jobbig då som nu. Tog nog i lite mycket i början.Tappade mer än 10 min på sista milen jämfört med min första. Att man aldrig lär sig. :) Upplevde inte du att det var svårt att komma om folk ibland. Du sprang ju nästan om lika mycket folk som jag? Nästa år blire silversatsning även för min del. Grattis till en fin insats.

Grattis du med!

Jo, visst är det lite trångt ibland. Särskilt som min taktik var att ta det lugnt uppför och länga på steget nerför - folk bromsar så satans mycket i nerförsbackarna. Mellan 15 och 20 km, där det går som mest upp och ner, förlorade jag nog endel tid p.g.a. "trafikstockningen". I övrigt var det faktiskt mindre trångt än vad jag föreställt mig!

//Kristin