handdator

Visa fullständig version : Köra slut på en muskelgrupp i taget?


toreld
2005-09-24, 14:44
Jag undrar om man ska köra slut på en muskelgrupp i taget eller hur funkar det?
Säg att jag kör ett biceps/rygg pass.. ska jag då först köra alla mina övningar på biceps så jag är klar med den och sen börja med rygg, eller ska man ta varannan övning?

Har det nått med hur stor muskelgruppen är eller?? hoppas ni förstår mig..

Hjälp stackar lillen :em:

BigForre
2005-09-24, 15:06
I just detta fall vad gäller biceps rygg, så skulle jag börja med rygg för att sedan mosa ut biceps i kanske max 2 övningar i slutet...börja med biceps skulle för mig innebära försämrat ryggpass och att köra mer en två övningar efter att ha använt biceps ett helt ryggpass känns för mig lite overkill med tanke på muskelns ringa storlek...det är mina tankar om just det passet, vilket inte helt svarar på din fråga, men ändå nått att tänka på i ett av passen...

Fettecke
2005-09-24, 15:16
Du får ju längre "väntetid" innan du kan nyttja samma muskel effektivt igen om du totalt kör ihjäl den... nej, kör inte ihjäl musklerna en efter en, vissa muskler används som stöd, eller sekundär muskel i en övning... rodd som exempel... tuktar du sönder biceps innan så får du ta av några kg. i stångrodd typ...

toreld
2005-09-24, 15:19
Okay! tack för svaren.. Då har jag alltså kört "rätt" :D

Bara fick för mig att det andra kunde vara bättre, så jag skulle bara kolla vad ni körde..
Tack igen!

Sheogorath
2005-09-24, 15:48
Jag håller med ovanstående om att synergister och stabilisatorer inte bör förutröttas om man inte har specifika skäl. Däremot kan man köra varannat set biceps och varannat set triceps utan problem, liksaså som man kan låta muskler vila för att vara närmare maxstark i varje övning, t.ex. som mitt ena halvkropps-pass (press):

1. Böj
2. Bänk
3. Utfall
4. Militär
5. Mage
6. Lutande bänk
7. Inåtrotation
8. Triceps runt huvudet