handdator

Visa fullständig version : Jiujitsu som självförsvar


hasse36
2005-09-24, 14:08
Jag har några polare som tränar Jiujitsu och de säger att det är jävligt kul och garanterat fritt från slödder.

Men hur funkar det som självförsvar?

Jag har tex hört om Aikido att det kräver år av träning innan det blir användbart.

MUGEN
2005-09-24, 14:22
[QUOTE=hasse36]..säger att det är jävligt kul och garanterat fritt från slödder.

Men hur funkar det som självförsvar?

[QUOTE]

vill du lära dig självförsvar för att du är rädd för slödder får du väll fan ta någon överfallskurs..

BJJ är en kampsport, tränar man kampsport får man räkna med att både ta och ge smällar, det är där charmen ligger vännen.. man tränar kampsport för att det är kul, inte för att man är rädd en lördagskväll på stan.

Coldsmith
2005-09-24, 14:24
var nog inte det han menade. Han menade nog att klasserna var fria från slödder. Alltså att vettigt folk sysslade med det. VIlket låter bra i mina öron :)

Yankeee
2005-09-24, 14:26
Slöddret tränar riktiga kampsporter typ thaiboxning där man lär sig sparka ner fjollorna som går på jiujitsu.

xynd
2005-09-24, 14:27
Krav Maga är ledande just nu när det gäller självförsvar eftersom det utvecklas hela tiden.
Och deras sätt att öva i realistiska miljöer och med diverse vapen.
Vårat kära försvar har ju köpt det konceptet och då borde det vara bra =)
Jag menar i jujutsi ska du ta tag i handleden när någon hugger efter dej..
i krav maga sparkar du bara han på pungen (den snabbaste vägen utan att bli skadad)
Har kört lite jujutsi-självförsvar och kan säga att jag inte skulle använda mej av det i irl om det händer nått.
läs mer på www.kravmaga.nu

MUGEN
2005-09-24, 14:27
var nog inte det han menade. Han menade nog att klasserna var fria från slödder. Alltså att vettigt folk sysslade med det. VIlket låter bra i mina öron :)

i så fall får han ursäkta mig. :em:


konstig frågeställning fortfarande dock, dom flesta kampsportsutövande klubbar jag stött mig med har bestått till 95% av seriöst folk. vidare beror det ju också på till vilken klubb man går, alla ostar är inte bredbara.

Griip
2005-09-24, 14:37
[QUOTE=hasse36]..säger att det är jävligt kul och garanterat fritt från slödder.

Men hur funkar det som självförsvar?

[QUOTE]

vill du lära dig självförsvar för att du är rädd för slödder får du väll fan ta någon överfallskurs..

BJJ är en kampsport, tränar man kampsport får man räkna med att både ta och ge smällar, det är där charmen ligger vännen.. man tränar kampsport för att det är kul, inte för att man är rädd en lördagskväll på stan.


Vi snackar inte om BJJ ;)

AFanatic
2005-09-24, 14:39
"Slöddret" brukar i de flesta fall försvinna ganska omgående.

palme
2005-09-24, 14:41
Är nog knappt eliten inom aikido som kan få det att fungera på gatan, för passivt.

Lär dig boxas. Händerna är våra främsta vapen.

KM har blivit lite väl hypat tycker jag. Det är säkert bra men jag tror inte alla som lär ut det är tillräckligt kvalificerade för att göra det. Självförsvar är allvarliga saker i mina ögon.

Slå hårt, slå först...

Kwon
2005-09-24, 14:41
Som Afan sa, slöddret stannar inte länge på en seriös klubb! :)

Såvida du inte tränar på Killer-Style for teh Streetz-klubben.

norsk_gadd
2005-09-24, 14:41
På klubben där jag tränade förut så brukade vi altid trycka till de som vi inte ville ha kvar lite extra så de slutade. Snällt? Nej inte så värst men det var en "privat" klubb. Ingen förening så vi ville inte ha dit en massa folk som inte vi gillade.

Garnax
2005-09-24, 14:42
Tränade Jiujitsu i 4 år....grönt bälte

gult bälte = Du tar dig ur en situation

orange = Du tar dig ur samma situationer + några till och ser till att motståndaren alltid ligger på marken när du är klar

grönt = Du tar dig ur samma situationer, du ser till att motståndaren alltid
ligger på marken när du är klar + att du kan låsa upp honom på marken
och göra en rad olika brytningar emot händer, handleder, armbågar, axlar...

Ju fler bälten man går igenom desto mer kan man göra efter att man tagit sig ur den situation man satt i.

palme
2005-09-24, 14:44
Tränade Jiujitsu i 4 år....grönt bälte

gult bälte = Du tar dig ur en situation

orange = Du tar dig ur samma situationer + några till och ser till att motståndaren alltid ligger på marken när du är klar

grönt = Du tar dig ur samma situationer, du ser till att motståndaren alltid
ligger på marken när du är klar + att du kan låsa upp honom på marken
och göra en rad olika brytningar emot händer, handleder, armbågar, axlar...

Ju fler bälten man går igenom desto mer kan man göra efter att man tagit sig ur den situation man satt i.

LOL! Sen när bestämde färgen på ditt bälte vad du klarar av?

Kwon
2005-09-24, 14:45
I only wear one belt, to hold up my pants! :)

Garnax
2005-09-24, 14:50
LOL! Sen när bestämde färgen på ditt bälte vad du klarar av?

Nej det är iofs bara knyta ett bälte runt sig...

Poängen är att man ska kunna vissa saker för att kunna graderas till ett visst bälte. Det är ganska smidigt då man kan träffa andra lärare en den man haft och ha en aning om vad man kan.

För att få ett bälte ska man utföra en lång lång rad med saker inför sin tränare. Och lyckas man får man sitt nya bälte.

När du första gången kommer till en lektion så lär du dig inte hur du tar dig ur en strypning bakifrån med kast så han kommer ner på backen, knät i ryggen och sen en låsning på handleden.

Eller hur man tar någon som står stående, tar tag i honom vrider upp ena armen så man hamnar böjd frammåt, sätter ett finger i armen som får benen
att rasa ihop så man står på knä och inte kan göra något. Släpper han fingret ur armen kan du resa dig igen...gör han det inte kan du inte resa dig

Du lär dig ta dig ur en strypning så du kan springa bort...


(Nu går jag till jobbet) Cya

palme
2005-09-24, 14:55
Jag vet varför folk graderar sig. Har kört ett antal kampsporter genom åren.

Hävdar dock fortfarande att färgen på bältet du tagit i dojon inte visar vad du klarar av att prestera i en gatusituation. Knappt den visar vad du klarar av på mattan. Alldeles för många får sina graderingar till skänkts, antagligen för de varit lojala mot klubben i x antal år.


Och även om du kan ta dig ur en strypning så består gatuslagsmål 9ggr av 10 av slag och sparkar. Så du är fucked i vilket fall som helst ifall du bara lärt dig en stil som har hand om markkamp.

Griip
2005-09-24, 14:57
Jag vet varför folk graderar sig. Har kört ett antal kampsporter genom åren.

Hävdar dock fortfarande att färgen på bältet du tagit i dojon inte visar vad du klarar av att prestera i en gatusituation. Knappt den visar vad du klarar av på mattan. Alldeles för många får sina graderingar till skänkts, antagligen för de varit lojala mot klubben i x antal år.


Och även om du kan ta dig ur en strypning så består gatuslagsmål 9ggr av 10 av slag och sparkar. Så du är fucked i vilket fall som helst ifall du bara lärt dig en stil som har hand om markkamp.


Om vi inte snackat brottning då.. alla fruktar tjuren

hultman
2005-09-24, 14:59
Hahaha. Snälla Garnax.

Jag höll på med Jujutsu i två-tre år sådär, och fick orange bälte. Jag kan helt ärligt säga att det inte gav mig någonting överhuvudtaget, och jag var då fortfarande samma jävla mes som innan.

Sedan tränade jag upp mig, och kollade på ufc-filmer, och det gjorde mig till en otroligt mycket bättre streetfighter. Om man nu absolut ska hålla på med någon kampsport så är MMA att rekommendera.

hasse36
2005-09-24, 15:13
Jag behöver träna något som gör att min åldrande kropp inte säckar ihop för tidigt. För tillfället är jag bra på att köra skottkärra - om ni förstår.

Det jag har hört om Jiujitsu är att det är bra "gympa". Men det skulle vara trevligt om det gick att använda irl om det skulle bli tjafs.

hultman
2005-09-24, 15:17
Då ska du inte börja träna JJ

hasse36
2005-09-24, 15:18
Hahaha. Snälla Garnax.

Jag höll på med Jujutsu i två-tre år sådär, och fick orange bälte. Jag kan helt ärligt säga att det inte gav mig någonting överhuvudtaget, och jag var då fortfarande samma jävla mes som innan.

Sedan tränade jag upp mig, och kollade på ufc-filmer, och det gjorde mig till en otroligt mycket bättre streetfighter. Om man nu absolut ska hålla på med någon kampsport så är MMA att rekommendera.Var det mer effektivt att titta på film än att träna Jiujitsu. :D

Inzza
2005-09-24, 15:52
Slöddret tränar riktiga kampsporter typ thaiboxning där man lär sig sparka ner fjollorna som går på jiujitsu.

haha så sant så sant :) dom kan vara hur viga o dansa bästa fan dem vill, men inget sitter som en rak höger på hakan *screwy*

Griip
2005-09-24, 15:53
haha så sant så sant :) dom kan vara hur viga o dansa bästa fan dem vill, men inget sitter som en rak höger på hakan *screwy*


Exakt, en propp slår allt :D

palme
2005-09-24, 16:03
Var det mer effektivt att titta på film än att träna Jiujitsu. :D

Boxning/thaiboxning. Du får kondis som tusan + du lär dig saker du faktiskt kan använda.

hultman
2005-09-24, 16:41
Var det mer effektivt att titta på film än att träna Jiujitsu. :D

Ja :D
På ufc så ser man ju vilka tekniker som verkligen fungerar. Att andas in, ta ett steg till vänster och sjunka ned fungerar inte speciellt ofta om du vill ta dig ur en situation där någon stryper dig, i motsats med vad många jj-fantaster verkar tro.

Pudzianovski
2005-09-24, 16:49
Brukar inte hålla med Palme. Men det han säger i alla inlägg i denna tråd ovanför mig håller jag med om. As simple as that.

Jay-Z
2005-09-24, 17:22
Ja :D
På ufc så ser man ju vilka tekniker som verkligen fungerar. Att andas in, ta ett steg till vänster och sjunka ned fungerar inte speciellt ofta om du vill ta dig ur en situation där någon stryper dig, i motsats med vad många jj-fantaster verkar tro.

:laugh: :laugh: :laugh:

pocoloco
2005-09-24, 18:21
Vet inte om det finns nån unikkombination, men man ska kunna arbeta med hela kroppen i alla ställningar och situationer, på distans och ej distans, stående och liggnades. Träna shootfightning eller kombinera thaiboxning med Brasiliansk jujutsu. Arbeta med dig själv psykiskt, sätt dig in i ett scenario och var ingen jävla färsking!

Antingen så skiter man i manligheten och vänder på klacken när det händer nåt eller så armbågar man nån på struphuvudet för att sedan några sekunder senare stampa dom i skallen. Brutalitet vinner man på, ladda ner massa riktigt slaskiga fighting snuttar och se om och om och om igen tills ni blir avtrubbade!

SEEEN.. skaffar man sig några instruktionsfilmer som är baserat på att "bringing fighting skills to the streets" och visa agerande.

Ja, praktiskt taget de enda som funkar. Den där kravmaga chefsinstruktören på Fighting Centre i Stockholm fick ju stryk på nån bar för inte allt för längesen, läste jag i nånstans, men har inte tillräckligt med kött på benen för att veta vad som hände och varför och hur. Ni får gärna fylla i!

MEN!! Det är bara smaklöst att utbilda sig till att slåss på gatan, blir man anfallen så finns det oftast nån anledning till det!

palme
2005-09-24, 18:55
Vet inte om det finns nån unikkombination, men man ska kunna arbeta med hela kroppen i alla ställningar och situationer, på distans och ej distans, stående och liggnades. Träna shootfightning eller kombinera thaiboxning med Brasiliansk jujutsu. Arbeta med dig själv psykiskt, sätt dig in i ett scenario och var ingen jävla färsking!

Antingen så skiter man i manligheten och vänder på klacken när det händer nåt eller så armbågar man nån på struphuvudet för att sedan några sekunder senare stampa dom i skallen. Brutalitet vinner man på, ladda ner massa riktigt slaskiga fighting snuttar och se om och om och om igen tills ni blir avtrubbade!

SEEEN.. skaffar man sig några instruktionsfilmer som är baserat på att "bringing fighting skills to the streets" och visa agerande.

Ja, praktiskt taget de enda som funkar. Den där kravmaga chefsinstruktören på Fighting Centre i Stockholm fick ju stryk på nån bar för inte allt för längesen, läste jag i nånstans, men har inte tillräckligt med kött på benen för att veta vad som hände och varför och hur. Ni får gärna fylla i!

MEN!! Det är bara smaklöst att utbilda sig till att slåss på gatan, blir man anfallen så finns det oftast nån anledning till det!

Igentligen...om du ska utbilda dig för att slåss på gatan så är det bästa att gå ut och slåss. Många bra fighters har aldrig tränat i en dojo i hela sitt liv. Skillnaden är enorm.

Men men.

Sheogorath
2005-09-24, 18:58
Boxning/thaiboxning. Du får kondis som tusan + du lär dig saker du faktiskt kan använda.

Jag tror ju nog att någon som BARA kan stående fighting är jävligt körd mot någon som bara kan ground-and-pound (och totalfucked mot någon som är duktig på MMA), generellt sett. Det är bara att titta på de tidiga UFC-matcherna för att konstatera detta.

palme
2005-09-24, 19:01
Jag tror ju nog att någon som BARA kan stående fighting är jävligt körd mot någon som bara kan ground-and-pound (och totalfucked mot någon som är duktig på MMA), generellt sett. Det är bara att titta på de tidiga UFC-matcherna för att konstatera detta.

Men du vet streetfighting är inte MMA. Oftast står du ansikte mot ansikte och skriker, ena skallar den andra och följer upp med 2 slag, killen blir KO och får 4 sparkar i huvet på vägen ner.
Du vill helst inte hamna i en GnP situation på gatan, även fast du har mount, du blir lätt offer för killens polare som mer en gärna saftar på med en spark i bakhuvet.

norsk_gadd
2005-09-24, 19:11
Jag anser mig själv vara en hyfsad fighter men kan väl dra upp mitt senaste slagsmål. Samtidigt som jag pratade flög en kanonhöger upp rakt mellan näsan och munnen. Smack! Benen började vika sig och jag gick in i clinch och jobbade med knän (inte lätt när allt snurrar). När jag väl började hitta balansen var bråket upplöst och en massa folk hade kommit dit. Streetfights är annorlunda, mycket mer nyckfullt och svårt att förbereda sig på.

EDIT: Har tränat MMA och thaiboxning i flera år, slutade för ett år sedan.

Kwon
2005-09-24, 19:14
Det e skillnad på slagsmål ute och under kontrollerade former som tex UFC,Pride etc

Vad som helst kan hända ute (ingen domare, inga regler, vapen, fler än dig etc) så oftast är en Carl Lewis-imitation bäst, beroende på situation.

I ring så rekommenderar jag Muay Thai + Grappling/Brottning.

En standup-stil för slag/sparkar etc och en för markkamp. BJJ eller Brottning.

Finns en hel del positioner man vill undvika i street om man jämför med kontrollerade former.

Marken är inte att rekommendera då fastän du kanske lyckas låsa en person, plötsligt blir anfallen av en annan.

Undvik att bli omringad och använd saker omkring dig (stolar, flaskor, biljardkö etc).

Sen jogga!

Estimate the Situation. Är det en enda person som attackerar dig kan du gå tillväga på annat sätt beroende på situationen (om du känner att du kan hantera den). Fort går det! PANG! Vad gör jag! Agera snabbt!

Garnax
2005-09-24, 19:38
Jag vet inte vart ni har tränat...

Jag var mycket nöjd med den träningen jag fick, seriöst och mycket bra tränare.

Jag tränade 3 timmar åt gången 2 gånger i veckan...

Nej visst, när man tränar är det inte på allvar. När man väl står där är det en annan sak. Men det är nog inte direkt bra för hälsan att bygga sin självförsvarsträning via riktiga händelser.

Det man kan i dojon är det ända man kan bedöma...

Det jag lärde mig som jag haft mest nytta av i riktiga situationer är handledsbryningar...det tar 1 sekund från att man tar tag i någons hand tills
det att han ligger och kvider på backen oförmögen att göra något.

FELLO
2005-09-24, 20:53
Smack! Benen började vika sig och jag gick in i clinch och jobbade med knän (inte lätt när allt snurrar).

EDIT: Har tränat MMA och thaiboxning i flera år, slutade för ett år sedan.

Haha...sorry men det var kul att läsa, tur för dig att han inte hade en kniv i handen eller någon av hans polare som stoppa en kniv i din rygg när du krama deras polare.

norsk_gadd
2005-09-24, 20:55
Haha...sorry men det var kul att läsa, tur för dig att han inte hade en kniv i handen eller någon av hans polare som stoppa en kniv i din rygg när du krama deras polare.

Haha, nej det var bara han och jag, ensamma i en gränd. Men sen kom en jävla massa människor.

norsk_gadd
2005-09-24, 20:58
Clinchen var mer för att inte åka i backen, kändes tryggare att hålla mig där än att ligga på marken.

trym
2005-09-24, 21:14
...du kan ha svart bälte i vafan du vill... de beror på individen, inte bältet eller dyligt hur pass bra du skulle klara dig om något skule hända dig...
finns kampsportare som är grymma på gymmet men när något händer utanför så sätter psyket stop, en mental gräns på nått vis o man fryser till den där sekunden de tar för att förlora matchen...
de finns helt klart tekniker inom jijitsun som kan vara användbara att kunna, ja... de finns tekniker inom allt som är användbart...prova de, se om du trivs me de...gör du de så där de bara att köa på juuh! när du har fått lite koll på de kanske du skulle kika in på boxning eller dylikt o få lite mer stående slagtekniker osv också...

Lizard
2005-09-24, 22:29
Men vad fasen är det här för löjlig snoppmätartråd?

Hasse36 undrade om det, förutom motionen, skulle kunna vara användbart med Juijitsu som självförsvar och alla pladdrar om att "ge´n på käften" med än den ena än den andra kampsporten på ett sätt så man riktigt känner hur löjligt prestigefulla skribenterna är.

Ja Hasse36, juijitsu innehåller många moment som den som inte håller sig med dåligt umgänge eller tvingats att lära på andra sätt kan ha nytta av i en gruffig situation. Nästan alla kampsporter dissikerar våld på ett sådant vis att det inte blir oförståeligt ("det bara small till") och fullt lika obehagligt. Juiitsu är inget undantag. Du lär dig hålla fast någon som vill annat och att putta bort, välta ned och koppla upp med i sinom tid. Du förstår mer av vad en "smäll" är och varifrån den kan tänkas komma, du ser öppningar i många om vardagsvåldssituationer (fulla kollegor som får spel och låsningar på firmafesten t ex) och du får det där lugna självförtroendet som gör att du vågar stå kvar och resonera och därmed inte lika lätt blir ett offer i en grötig ordväxling.
Som de flesta kampsporter mao.
Dessutom, vilket är viktigt om man har ett ordnat liv och fast lön, så är teknikerna inte sådana du riskerar att få dagsböter av i brådrasket (jo - allt kan hända iofs) utan rätten kommer inte att se det som övervåld (vilket knutna händer,knän och sparkar och - t r i l l a - offret slog i bakhuvudet och du blir fälld för misshandel - trots att det var den andre som startade.

Den bästa försvarsformen människan känner till heter Gott Omdöme och Förutseende. Men det tror jag att du besitter redan?


Lizard

Grahn
2005-09-24, 22:30
Heh alla trådar där ngn form av kampsport nämns verkar resultera i samma debatt med samma personer och samma argument. :D

Kwon
2005-09-24, 22:33
:laugh:

De arter som är bäst är helt klart Kamrate och Bjudo! :thumbup:

Pudzianovski
2005-09-24, 22:33
Lizard:Vad är problemet? Hasse frågade hur JJ var som självförsvar. Han fick svar och tråden utvecklades. Folk har olika åsikter. *rolleyes*

Kwon
2005-09-24, 22:35
Lizard:Vad är problemet? Hasse frågade hur JJ var som självförsvar. Han fick svar och tråden utvecklades. Folk har olika åsikter. *rolleyes*

Själv anser jag att det är stimulerande när ett ämne utvecklas, ja när konversationen utvecklas helt enkelt.

Förstår att vissa ibland vill ha korta och koncisa svar, men som folk borde veta vid det här laget, så är många av Kolo-medlemmarna pratglada ordbajsare som har synpunkter om det ena och det andra! :laugh:

Griip
2005-09-24, 22:44
Lizard:Vad är problemet? Hasse frågade hur JJ var som självförsvar. Han fick svar och tråden utvecklades. Folk har olika åsikter. *rolleyes*


Ja precis. Lizard borde ha en propp.

elBjurro
2005-09-24, 23:41
http://my.opera.com/community/graphics/pondus/2005/09/01.gif

pocoloco
2005-09-25, 00:20
Igentligen...om du ska utbilda dig för att slåss på gatan så är det bästa att gå ut och slåss. Många bra fighters har aldrig tränat i en dojo i hela sitt liv. Skillnaden är enorm.

Men men.
Det var ju det jag sa med min tråd? Att om man vill "plugga" sig fram till det så är min metod den jag står för! Men om man nu hamnar i bråk så har man nog slagits förut!