handdator

Visa fullständig version : Vilket protein...


Iza
2005-09-24, 09:39
Vilket protein bör man satsa på? Vassle eller sammansatt proteinpreparat med snabba, medel och långsamma proteiner?
Tanken är att inta protein efter träning och eventuellt andra tider på dygnet då det är svårt att få i sig tillräkligt med protein via maten.

Iza
2005-09-24, 10:17
kanske ska precisera frågan lite mer...
Jag är väl medveten om att vassle ska tas direkt efter träning och inte under övriga dygnet.
Egentliga fråga; Går det lite bra att ta ett sammansatt protein efter träning och kan detta tas under övriga dygnet? Finns det någon fördel med det sammansatta eller bör man köra på rent vassle efter träning och kasein övrig tidspunkt under dygnet? Exempel på det sammansatta proteinet som jag tänker på är Fastway eller Ultra Pro 3.

King Grub
2005-09-24, 10:21
Kasein och vassle verkar vara likvärdiga vad gäller att stimulera proteinsyntes efter träning. Vid övriga tillfällen är ett långsamt protein att föredra, även om vassle blir mer anabolt och tas upp långsammare tillsammans med kolhydrat och fett, som en del av en måltid.

Fatcan
2005-09-24, 10:49
Vad finns det för stora nackdelar att ta vassleprotein som ett kostillskott, mot att ta ett kasieintillskott?

(Då menar jag som mellanmål)

King Grub
2005-09-24, 10:51
Det ger sämre proteinbalans (och större insulinfrisättning). Effekten på proteinbalansen förbättras om vasslet äts som en del av en måltid, men kasein är fortfarande bättre. Äter man någorlunda regelbundet och fyller på med nya friska aminosyror spelar det säkert mindre roll.

Iza
2005-09-24, 20:13
Kasein och vassle verkar vara likvärdiga vad gäller att stimulera proteinsyntes efter träning. Vid övriga tillfällen är ett långsamt protein att föredra, även om vassle blir mer anabolt och tas upp långsammare tillsammans med kolhydrat och fett, som en del av en måltid.
Tack för svar King Grub! Som jag förstår det, finns det ingen direkt anledning att specifikt köpa vassle till efter träning och ett långsammare protein till andra tider på dygnet i mitt fall. Har väldiga problem med plats då jag bor smått... ett kombinationspreparat får det bli.

King Grub
2005-09-24, 20:14
Det är säkert ett vettigt val.

picko
2005-10-16, 23:10
Det ger sämre proteinbalans (och större insulinfrisättning).

På svenska betyder det?

Kan det vara skadligt på nåt sätt att inta vassleproteion som mellanmål?

Sverker
2005-10-17, 05:19
På svenska betyder det?

Kan det vara skadligt på nåt sätt att inta vassleproteion som mellanmål?


Att vasslet är så snabbt att det mesta kommer ut i kroppen på en gång. Det ger en kraftig insulinfrisättning samtidigt som det mesta av proteinetr blir till energi/glukos på en gång.
Vasslet är bra direkt efter träningen när behovet av aminosyror är som störst.

Kaseinet utsöndras över en längre tid. Ger lägre insulinnivåer ( därmed inte sagt att det totalt frisätts mindre insulin ) och en större chans att aminosyrorna hinner med att byggas in i nya muskelproteiner.

picko
2005-10-17, 10:39
Om man har köpt vassle och inte skulle haft lust att lägga ut mer, går det då använda som mellanmål?
Vilket protein rekommenderar ni som måltidsersättare?

z_bumbi
2005-10-17, 10:59
Om man har köpt vassle och inte skulle haft lust att lägga ut mer, går det då använda som mellanmål?

Ja.

Pepz
2005-10-17, 11:17
ett kombinationsprotein borde vara att föredra som mellanmål under bulk eller vanlig träning. då man både får en kraftig höjning av aminosyror i blodet plus att utsöndringen pågår under en längre period tack vare kaseinet.

Under deff så anses det vara bevisat att kasein är bättre som ett antikatabolt preparat och stimulerar troligtvis fettförbränningen mer än vad vassle gör (till mångt och mycket genom den nämnda Låga insulinfrisättningen)

Ninjasmurf
2005-10-17, 11:24
ett kombinationsprotein borde vara att föredra som mellanmål under bulk eller vanlig träning. då man både får en kraftig höjning av aminosyror i blodet plus att utsöndringen pågår under en längre period tack vare kaseinet.

Under deff så anses det vara bevisat att kasein är bättre som ett antikatabolt preparat och stimulerar troligtvis fettförbränningen mer än vad vassle gör (till mångt och mycket genom den nämnda Låga insulinfrisättningen)

Complete 3 och Sloow protein från Fairing :thumbup:

fast Grub postade en studie som visade att vassle tydligen minska fettinlagringen om jag inte minns fel

King Grub
2005-10-17, 11:24
Under deff så anses det vara bevisat att kasein är bättre som ett antikatabolt preparat och stimulerar troligtvis fettförbränningen mer än vad vassle gör (till mångt och mycket genom den nämnda Låga insulinfrisättningen)

Tvärtom, antagligen:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51614&highlight=proteinbalans

Och kasein ger inte låg insulinfrisättning. Större än dom flesta kolhydratkällor om man jämför energimängd.

Pepz
2005-10-17, 11:40
Tvärtom, antagligen:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51614&highlight=proteinbalans

Och kasein ger inte låg insulinfrisättning. Större än dom flesta kolhydratkällor om man jämför energimängd.


Du har rätt... måste uppdatera mina kusnkaper på det området...
Sällan jag erkänner att jag har fel.. men jag överbevisar mig själv då.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16157243&query_hl=2

Dock så gjordes en svensk studie på brandmän med kasein och deras fettprocent minskade markant.. Däremot var det inte en jämförande studie gentemot vassle utan bara en ökning av proteiintaget..

King Grub
2005-10-17, 13:48
Dock så gjordes en svensk studie på brandmän med kasein och deras fettprocent minskade markant.. Däremot var det inte en jämförande studie gentemot vassle utan bara en ökning av proteiintaget..

Det var inte vanligt långsamt kasein som användes i den studien, om vi tänker på samma studie (fast det var polismän, inte brandmän). :) Det var kaseinhydrolysat, som är lika snabbt, om inte snabbare, än vassle.

"One group was placed on a nonlipogenic, hypocaloric diet alone (80% of predicted needs). A second group was placed on the hypocaloric diet plus resistance exercise plus a high-protein intake (1.5 g/kg/day) using a casein protein hydrolysate. In the third group (n = 14) treatment was identical to the second, except for the use of a whey protein hydrolysate."

Ann Nutr Metab. 2000;44(1):21-9.

Pepz
2005-10-17, 14:13
Inte samma studie, men intressant läsning dock..

OT
-King Grub
Kan man läsa någonstans vad du har för utbildning?