handdator

Visa fullständig version : Överdosera omega3


Iqfri
2005-09-23, 20:56
Kan man få i sig förmycket omega3? Jag äter mycket fisk och fick nyligen med omega3 kappslar när jag köpte proteinpulver. ÄR det ens nån ide att jag tar dom kappslarna då? Hjälper det mig på något sätt?

Spannmål
2005-09-23, 21:10
Beror ju lite på vilken fisk det rör sig om. Torsk m.m är t.ex. fettfri.

Iqfri
2005-09-23, 21:14
Bruka äta mest bara Tonfisk och torsk..

MUGEN
2005-09-23, 22:03
varken tonfisk eller torsk är fet fisk.

du kan nog äta dina kapslar utan att oroa dig

Iqfri
2005-09-23, 22:19
TAckar så mycket då för svaren =)

Sverker
2005-09-24, 07:12
Äter du fisk redan idag så gör det säkert ingen nytta.

Men det är inte skadlifg att äta en eller två burkar extra under en månad.
Fleromättat fett dag ut och dag in i månader och år är däremot en dålig idé.

Lizzie
2005-09-24, 17:11
Jag tror inte heller du behöver oroa dig - min följdfråga är: Vad har Omega -3 för toxicitet? Jag menar om man äter fööör mycket tillskott?

Runningman
2005-09-24, 22:22
Jag fick också med två burkar Omega3 när jag köpte Protein pulver senast. Jag tar en kapsel dagligen. Det står på burken att man kan ta upp till tre stycken dagligen,men jag tror att det räcker med 1st/dag om man redan äter mycket fisk. Tag en så räcker dom längre.

/Runningman

Sverker
2005-09-25, 06:35
Jag tror inte heller du behöver oroa dig - min följdfråga är: Vad har Omega -3 för toxicitet? Jag menar om man äter fööör mycket tillskott?


För mycket fleromättat fett är aldrig bra. Det leder till att det bildas mer fria radikaler och på mycket lång sikt kan det bli cancer. Det är teoretiskt och det finns indikeringar på det.
Jag har inte hittat absoluta bevis på att fet fisk skulle ge cancer på något speciellt ställe som levern eller bröstkörtlarna.

Mer direkta effekter är att mycket fiskolja ger långa blödningstider. Det tar lång tid innan blodet stelnar vilket är ett påtagligt problem vid operationer eller olyckor.


I fisk och fiskoljor kan miljögifter som dioxiner, DDT, PCB mfl. finnas. Livsmedelsverket har undersökt 18 st fiskoljor här:
http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=10037

Undersökningen visar att det finns en säker marginal på de doseringar som rekommenderas av tillverkarna. Nu har ju kroppsbyggare en tendens att överskrida de flesta rekommendationer om både det ena och det andra vilket kan ge lite eftertanke ;)


Alltså: följ rekommenderade doser !

stenis
2006-06-03, 07:09
Har precis köpt omega3, 1000mg kapslar. Jag tänker ta 2st/dagen, måste jag sprida ut intaget av dessa två kapslar, eller kan jag ta dem i ett svep tillsammans, dvs. 2000mg på en gång?

Max
2006-06-03, 08:50
För mycket fleromättat fett är aldrig bra. Det leder till att det bildas mer fria radikaler och på mycket lång sikt kan det bli cancer. Det är teoretiskt och det finns indikeringar på det.
Jag har inte hittat absoluta bevis på att fet fisk skulle ge cancer på något speciellt ställe som levern eller bröstkörtlarna.
De indikeringar om risk för cancer du skriver om, gäller det för mycket fleromättat fett i form av omega-6 eller omega-3 eller en blandning och i sådana fall vilken blandning?

Ola Wallengren
2006-06-03, 09:45
Bruka äta mest bara Tonfisk och torsk..

Dessa fiska ger som sagt nästan ingen mängd omega-3, du kan därför lungt ta dina kapslar. I studier använder man ofta 3g ren omega-3 per dag, vilket motsvarar mint 8st 1000mg kapslar med 35%omega3.

Det spelar förmodligen mindre roll när man tar dem.

Sniggel
2006-06-03, 16:41
Snart kommer väl en post där någon skriver "Men jag trodde ju Omega3 var nyttigt?!?!!ONE" *rolleyes*
Jag bara känner det på mig :D

pragmatist
2006-06-04, 02:00
Teoretiskt skulle överdosering av omega-3 kunna leda till ökad risk för t.ex. hjärnblödning, men jag känner inte till några bevis för att så faktiskt skett i verkligheten. Eftersom omega-3 förefaller minska behovet av omega-6 (men inte tvärtom) så torde risken för överdosering av omega-3 vara i det närmaste obefintlig.

Sverker
2006-06-04, 06:14
De indikeringar om risk för cancer du skriver om, gäller det för mycket fleromättat fett i form av omega-6 eller omega-3 eller en blandning och i sådana fall vilken blandning?

Blandningen spelar nog inte så stor roll...eller den spelar kanske STOR roll ? Helt beroende på VAD du äter.


Det är lättare att äta stora mängder linolsyra, Omega-6 och på så sätt öka risken för fria radikaler i kroppen. Att basera sitt fettintag på majs eller solrosolja är lätt.
Äter du fisk så blir mängderna Omega-3 alldrig lika stora men skulle du hälla i dig stora mängder linolja blir det helt plötsligt problem.
Omega-3-fettsyrorna är betydligt känsligare än Omega-6 så bildandet av fria radikaler blir många gånger större med linoljan.

Jacob79
2006-06-04, 11:00
Hur många kapslar per dag rekomenderas, för sådana som inte äter fisk då? Om nu kapslarna innehåller 1000mg per styck.

Mats J
2006-06-04, 11:37
Jag har ätigt ca 15 kapslar/dag á 1000 mg de senaste åren, kanske man skulle lugna sig lite..

stenis
2006-06-04, 19:57
Antar att jag får skriva min fråga igen då, väckte tråden till liv pga. jag inte ville starta en ny tråd om ämnet.

- Har precis köpt omega3, 1000mg kapslar. Jag tänker ta 2st/dagen, måste jag sprida ut intaget av dessa två kapslar, eller kan jag ta dem i ett svep tillsammans, dvs. 2000mg på en gång?

Ola Wallengren
2006-06-04, 20:36
Antar att jag får skriva min fråga igen då, väckte tråden till liv pga. jag inte ville starta en ny tråd om ämnet.

- Har precis köpt omega3, 1000mg kapslar. Jag tänker ta 2st/dagen, måste jag sprida ut intaget av dessa två kapslar, eller kan jag ta dem i ett svep tillsammans, dvs. 2000mg på en gång?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1588954&postcount=12

stenis
2006-06-04, 23:18
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1588954&postcount=12

ahaa, missade det, tack :thumbup:

Fredrik_S
2006-06-05, 04:10
Jag har ätigt ca 15 kapslar/dag á 1000 mg de senaste åren, kanske man skulle lugna sig lite..

Livsmedelsverket rekomenderar 1% av energiintaget från omega-3.
15*1000*0,35*9kcal=47kcal från omega-3.

Har du ett kcal intag på 4700kcal är det ju iallafall på deras rekomenderade gräns.
Vet ej dock om den % satsen ändras för personer som kräver högt kcal intag.