handdator

Visa fullständig version : Mystisk kondition


MilkmaN
2005-09-23, 14:04
Sedan april månad har jag tränat 4 eller fler gånger i veckan och då har så gott som alla pass innehållt kondition. Milen kan jag springa på 45 min och coopertestet (3 km) på ungefär 10. Jag tycker alltså att jag har en rätt bra kondition.

Nu är det så att när jag spelar handbollsmatch (vilket innebär en hel massa korta rusher) så blir jag fruktansvärt trött. Mycket mer trött än jag borde bli. Så, jag antar därför att min kondition är för dålig. Eller kan det vara något annat? Har börjat köra mina styrkepass mer åt HIT håller, alltså högre intensitet, för att kunna krama lite konditionsträning ur dem också. Någon som har några förslag på hur man kan förbättra sin matchkondition?

MasterChief
2005-09-23, 14:15
Du ställde samma fråga i en annan tråd och i den svarade jag samma sak som jag gör nu:
För bästa effekt bör du köra specifika intervallövningar där du använder kroppen på det sätt som du gör när du kör handboll; alltså snabba intervaller!

Blir du dock fruktansvärt trött under matcherna måste du fundera i banor som "tränar jag för mycket?", "tränar jag för intensivt?", "äter och sover jag tillräckligt?".

Kan man springa 3km på 10 minuter och klarar HIT-pass borde rimligtvis inte handboll orsaka någon brutal trötthet (jag antar då att du kört handboll i alla fall några gånger).

MilkmaN
2005-09-23, 14:31
Du ställde samma fråga i en annan tråd och i den svarade jag samma sak som jag gör nu:
För bästa effekt bör du köra specifika intervallövningar där du använder kroppen på det sätt som du gör när du kör handboll; alltså snabba intervaller!

Blir du dock fruktansvärt trött under matcherna måste du fundera i banor som "tränar jag för mycket?", "tränar jag för intensivt?", "äter och sover jag tillräckligt?".

Kan man springa 3km på 10 minuter och klarar HIT-pass borde rimligtvis inte handboll orsaka någon brutal trötthet (jag antar då att du kört handboll i alla fall några gånger).

Tappade bort den tråden, sorry :em:
Spelat handboll i 6 år nu, så lite erfarenhet har man väl ändå. Även jag har funderat på om det kan vara överträningssymptom, men då det var på detta sättet i våras också när jag INTE tränade så mkt så rök den teorin. Grejen är den att efter ca 10 min så blir jag sjukligt anfådd och har väldigt hög puls, om jag sedan vilar 2-3 minuter kan jag springa resten av matchen, visst blir jag trött, men på ett mer naturligt sätt.

Igår spelade jag match mot ett riktigt soplag som inte krävde någon anstängning alls egentligen, men blev ändå väldigt anfådd i perioder, mer än jag borde bli. Nåväl, tack för tipsen. Får se vad jag gör.

MasterChief
2005-09-23, 14:39
Tappade bort den tråden, sorry :em:
Spelat handboll i 6 år nu, så lite erfarenhet har man väl ändå. Även jag har funderat på om det kan vara överträningssymptom, men då det var på detta sättet i våras också när jag INTE tränade så mkt så rök den teorin. Grejen är den att efter ca 10 min så blir jag sjukligt anfådd och har väldigt hög puls, om jag sedan vilar 2-3 minuter kan jag springa resten av matchen, visst blir jag trött, men på ett mer naturligt sätt.

Igår spelade jag match mot ett riktigt soplag som inte krävde någon anstängning alls egentligen, men blev ändå väldigt anfådd i perioder, mer än jag borde bli. Nåväl, tack för tipsen. Får se vad jag gör.


Det låter som du gett kroppen för mycket stryk i förhållande till vad du ger den i form av vila, mat och sömn. I nuläget skulle jag inte rekommendera intervallträning eftersom det taxerar återhämtningen rejält. Ta ett par lugna veckor och se vad som händer. Du borde inte bli sjukt trött av en handbollsmatch med tanke på din bakgrund.

Tesla
2005-09-23, 19:32
När det gäller att få bra uthållighet i explosiv snabbhet så kan jag rekomendera den gamla skol idrotts klassikern "idioten", den ger bra resultat.

MilkmaN
2005-09-23, 21:50
Det låter som du gett kroppen för mycket stryk i förhållande till vad du ger den i form av vila, mat och sömn. I nuläget skulle jag inte rekommendera intervallträning eftersom det taxerar återhämtningen rejält. Ta ett par lugna veckor och se vad som händer. Du borde inte bli sjukt trött av en handbollsmatch med tanke på din bakgrund.

Skall ta detta i beaktande, skära ner till ett helkroppspass i veckan för underhåll endast i 2-3 veckor nu, sova mer är aldrig fel, sovit 5-6 h/natt senaste veckan. Sen att jag går till kl fem fyra dagar i veckan underlättar inte heller. Maten tror jag dock är tillräcklig då jag äntligen börjat öka på vikten. Idag drack jag ordentligt mer med vatten än jag brukar, träningen var iofs seg till en början men sen gick det bra. Det som är mysko är just det att på träningen kan jag prestera lika bra som alla andra eller bättre, däremot på match så springer dem ifrån mig.


Tack för dina synpunkter.

Lyset
2005-09-23, 22:38
Sedan april månad har jag tränat 4 eller fler gånger i veckan och då har så gott som alla pass innehållt kondition. Milen kan jag springa på 45 min och coopertestet (3 km) på ungefär 10. Jag tycker alltså att jag har en rätt bra kondition.

Gör man 3000 meter på tio blankt är man god för bra mycket bättre än 45 min på milen.

GPa
2005-09-23, 23:07
Skall ta detta i beaktande, skära ner till ett helkroppspass i veckan för underhåll endast i 2-3 veckor nu, sova mer är aldrig fel, sovit 5-6 h/natt senaste veckan. Sen att jag går till kl fem fyra dagar i veckan underlättar inte heller. Maten tror jag dock är tillräcklig då jag äntligen börjat öka på vikten. Idag drack jag ordentligt mer med vatten än jag brukar, träningen var iofs seg till en början men sen gick det bra. Det som är mysko är just det att på träningen kan jag prestera lika bra som alla andra eller bättre, däremot på match så springer dem ifrån mig.


Tack för dina synpunkter.

Kan va lite psykiskt, du borde vara snabbare på matcher åxå om du är så snabb som du skriver att du är. Jag håller med inlägget om att du bör ta en rejäl vila... försök ge kroppen en chans att få pusta ut.

Nique
2005-09-24, 22:36
Jag tycker att det låter som att du inte värmer upp tillräckligt innan.
När du har gjort din uppvärmning ska du vara andfådd och ha hög puls, nästan vid maxpuls.

Om man inte värmer upp som man ska händer samma sak som händer med dig när du spelar match. Din kropp tar slut direkt eftersom den inte har fått den uppvärmning den behöver.

Grejen är den att efter ca 10 min så blir jag sjukligt anfådd och har väldigt hög puls, om jag sedan vilar 2-3 minuter kan jag springa resten av matchen.

Så en trolig och enkel lösning på problemet är se till att du e riktigt het innan match :devil: så att du inte chockar kroppen och du drar på dig mjölksyra.

Ame
2005-09-24, 22:46
Sedan april månad har jag tränat 4 eller fler gånger i veckan och då har så gott som alla pass innehållt kondition. Milen kan jag springa på 45 min och coopertestet (3 km) på ungefär 10. Jag tycker alltså att jag har en rätt bra kondition.

Nu är det så att när jag spelar handbollsmatch (vilket innebär en hel massa korta rusher) så blir jag fruktansvärt trött. Mycket mer trött än jag borde bli. Så, jag antar därför att min kondition är för dålig. Eller kan det vara något annat? Har börjat köra mina styrkepass mer åt HIT håller, alltså högre intensitet, för att kunna krama lite konditionsträning ur dem också. Någon som har några förslag på hur man kan förbättra sin matchkondition?

Det är ju inte riktigt samma sak att springa 1mil och flera korta snabba ruscher. Långdistanslöpare brukar tycka att det är ganska jobbigt med korta intervaller eftersom att de inte är vana vid det.
Förslag: Leta upp en backe på 100m, spring upp och gå tillbaka ner. Repetera. Börja med att köra 2x3(4-5min serie paus), sedan utöka till 2x5, 1x8, 2x6, 3x4 eller hur du nu vill.

Detta vet jag inte om jag tycker att du borde köra under matchsäsong dock, kanske blir lite för mycket.

pocoloco
2005-09-24, 23:34
Ursäkta att jag lånar tråden lite. Jag tränar själv konditionen för att bli en bättre thaiboxare. Jag springer i 8-10 kilometer i timmen i 20 min o uppnår cirka 3 kilometer. Dvs dubbelt så dåligt som Milkman! Ifall jag springer varje dag, är det möjligt att på en relativt kort tid. Låt oss säga fram till sommaren palla en mil på 45minuter? Visst är det individuellt men jag undrar mest om det finns några genetiska gränser osv.

Sniggel
2005-09-24, 23:52
Brukar det vara i början du blir trött? (efter 3-6 minuter)
Det brukar ta en stund från det att det anaeroba energisystemet("mjölksyrestadiet") börjat ta slut tills att det aeroba energisystemet kommit igång ordentligt.
Kanske är just där du blir andfådd?

GPa
2005-09-25, 11:03
Ursäkta att jag lånar tråden lite. Jag tränar själv konditionen för att bli en bättre thaiboxare. Jag springer i 8-10 kilometer i timmen i 20 min o uppnår cirka 3 kilometer. Dvs dubbelt så dåligt som Milkman! Ifall jag springer varje dag, är det möjligt att på en relativt kort tid. Låt oss säga fram till sommaren palla en mil på 45minuter? Visst är det individuellt men jag undrar mest om det finns några genetiska gränser osv.
Off Topic:
Du kommer klart bli snabbare på milen om du springer så, 3km är en kort distans, 1 mil är något längre, ska du bli snabbare på milen får du öva att springa på milen, vill du ha kondition snabbt -> intervallträna. Och spring inte VARJE dag, vila lite. ? =P

Klart de finns genetiska gränser...men inga mål är omöjliga? Och tiden till sommaren är inte kort precis ;)

MilkmaN
2005-09-25, 11:44
Brukar det vara i början du blir trött? (efter 3-6 minuter)
Det brukar ta en stund från det att det anaeroba energisystemet("mjölksyrestadiet") börjat ta slut tills att det aeroba energisystemet kommit igång ordentligt.
Kanske är just där du blir andfådd?

Typ då ja, fast det tar ett bra tag att komma över den tröskeln. Nåväl, ska värma upp mer också och känna på hur det blir.

Lyset
"Gör man 3000 meter på tio blankt är man god för bra mycket bättre än 45 min på milen."

Jaha.

Ame:
Om det fortsätter att vara dåligt även med bättre uppvärmning mat och vila så vet jag att det är konditionen som vacklar och då testar jag ditt upplägg.

Mccartney
2005-10-04, 18:47
Sedan april månad har jag tränat 4 eller fler gånger i veckan och då har så gott som alla pass innehållt kondition. Milen kan jag springa på 45 min och coopertestet (3 km) på ungefär 10. Jag tycker alltså att jag har en rätt bra kondition.

Nu är det så att när jag spelar handbollsmatch (vilket innebär en hel massa korta rusher) så blir jag fruktansvärt trött. Mycket mer trött än jag borde bli. Så, jag antar därför att min kondition är för dålig. Eller kan det vara något annat? Har börjat köra mina styrkepass mer åt HIT håller, alltså högre intensitet, för att kunna krama lite konditionsträning ur dem också. Någon som har några förslag på hur man kan förbättra sin matchkondition?

Låter som din mjölksyretålighet är dålig.....helt enkelt musklerna blir trötta fort...beror inte på konditionen utan mer på att du inte är rätt tränad för just handboll.

Jag hade kört något pass där du tex kör 4 x 4 x 60m(2min mellan loppen och sedan 6min vila till nästa 4 lopp.)

Du kan även prova på att springa lopp melaln 200m -300m tex 5 x 300m eller 6 x 200m med ca 4 min mellan 300 loppen och 3 min mellan 200 loppen. Kör man dem loppen och tryker på så att man har mjölksyra på dem två sista så ökar du mjölksyretåligheten.