handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver i matlagning?


_Magnus_
2005-09-23, 11:30
Tål proteinpulver (kasein) värme? Isåfall hur varmt?
Tål det nerfrysning?

Sverker
2005-09-23, 11:43
1. Det tål nedfrysning.

2. Lite beroende på. I alla recept där det naturligt ingår mjölk på något sätt, ex makaronipudding, soppor, pannkakor, omelett osv fungerar det utmärkt.
Extrem uppvärmning är däremot sämre. Jag skulle inte panera någonting med pulvret för att därefter steka i pannan. Jag skulle inte heller köra ned det i ärtsoppan och koka på spisen i flera timmar.



Vad är det som händer ? Du förstör vissa aminosyror, främst lysin och proteinet får ett sämre näringsvärde.

_Magnus_
2005-09-23, 11:57
Okej, tack för svaret! Det tål alltså även ugnsvärme?

jean-wim
2005-09-23, 12:00
1. Det tål nedfrysning. 2. Lite beroende på.Hmm... Detta alltså till skillnad från vasslepulver, som, om man får tro tillverkarna, inte verkar tåla vare sig frysning eller upphettning?

Sverker
2005-09-23, 12:26
Hmm... Detta alltså till skillnad från vasslepulver, som, om man får tro tillverkarna, inte verkar tåla vare sig frysning eller upphettning?


Det händer ingenting vid nedfrysning eller i frysen.

Kasein skiljer sig rejält från vassleproteiner. Kaseinproteinet är redan från början denaturerat och därmed fått en kompakt struktur. Den kompakta strukturen gör att det inte gärna vill eller kan reagera med annat.

Vassleproteinet är mer "fluffigt i sin struktur och denatureras lätt. Därefter kan det fortsätta att sväva runt och reagera med annat som t e x mjölksockret eller andra proteiner som alltid finns med.

EiseltUK
2005-09-23, 14:40
Tänk på att aspartam inte är värmestabilt.

Vi byter inom kort ut aspartamet i Protec till sukralos som är värmestabilt.

/ Henrik

Sverker
2005-09-23, 15:11
Hur många av aromämnena är stabila. Jag har svårt att tänka mig att jordgubbsprotein blir en höjdare i maten :D

EiseltUK
2005-09-23, 16:13
Det finns en del värmestabila men man använder dem ju förstås inte i proteinpulver. Däremot i UHT-drycker.

Aspartam omvandas till något i värme som jag inte tror är så nyttigt.

/ Henrik

_Magnus_
2005-09-23, 16:18
Det finns en del värmestabila men man använder dem ju förstås inte i proteinpulver. Däremot i UHT-drycker.

Aspartam omvandas till något i värme som jag inte tror är så nyttigt.

/ Henrik



tack för den infon, använder nämligen era produkter :)

Åter till frågan jag aldrig fick svar på. Pallar kasein ungsvärme också?

Sverker
2005-09-23, 16:20
Åter till frågan jag aldrig fick svar på. Pallar kasein ungsvärme också?

Visst !

Mac
2005-09-23, 17:38
lite protein pulver i pannkaks smeten är inga fel,,, testade med jordgubb,,de blev goda,,,,bara att testa sig fram :thumbup:

Luddsson
2015-12-12, 00:39
On topic - Varm choklad med kasein? Kan kaseinprotein blandas med kokande tevatten utan att proteinet på något sätt förstörs? Brukar ta detta på kvällen då jag tycker mig somna som ett litet barn efteråt. Dessutom känner man sig omåttligt opti, på ett hybrisliknande vis, när man smuttar på en kaseindrink på kvällskvisten läsandes Kolozzeumtrådar.

Sverker
2015-12-12, 08:09
Ja. Du häller på 100 grader C och rör om och ganska snabbt så faller temperaturen till drickbart.

Fast jag antar att det blir lättare att blanda upp pulvret i kallt vatten och värma i mikron.