handdator

Visa fullständig version : Drabbas andra länder än USA av Rita/Katrina?


kharon
2005-09-23, 10:38
Enda man läser om i media är hur USA kommer att drabbas återigen av en ny orkan; Rita. Vinklingen om hur USA drabbas är total, utgående från det jag har läst.

Men hur ligger det till egentligen för angränsande länder, Mexiko, Kuba, Belize, Honduras t.ex.?

Pellefant
2005-09-23, 11:56
Hej,

På nyheterna igår såg jag på någon karta en meterolog som förklarade att den lika bra kunda vika av söderut mot länderna där.

På de flesta kartor jag sett så visar de att den precis svänger upp innan Mexico. (och då in över Texas)

Tror att ingen vet, men fokus ligger på USA av någon anledning.

Kanske är det lika mycket evakukuering mm i Mexico och länderna söderut just nu?

Pudzianovski
2005-09-23, 11:59
http://msnbc.msn.com/id/7845030/

Metal_boy_
2005-09-23, 12:00
Kan ju tro att tjockisarna har börjat göra Piruetter där borta.

Grisen
2005-09-23, 12:01
http://msnbc.msn.com/id/7845030/


Den passerar Havanna!

Edit. Flera orkaner passerade Havanna, en gick till och med rakt över. Hur klarar sig kubanerna?

dared
2005-09-23, 12:02
Hörde på nyheterna att provinsen där Havanna ingår på Cuba var hotad.

Edit: Nu kanske denna post blev onödig.. hehe

Allan
2005-09-23, 19:21
De här orkanerna ökar i styrka över Mexikanska Gulfen, dvs de tar sats över de karibiska öarna och spolar sedan upp över Florida, där de har en rejäl kraft, men det är när de återskapas söder om Louisianas som de brukar bli som starkast.
Däremot är det helt riktigt att både de materiella skadorna och dödstalen oftast är större i Mexico, och efter den Centralamerikanska Atlantkusten.

allan

kharon
2005-09-24, 11:00
De här orkanerna ökar i styrka över Mexikanska Gulfen, dvs de tar sats över de karibiska öarna och spolar sedan upp över Florida, där de har en rejäl kraft, men det är när de återskapas söder om Louisianas som de brukar bli som starkast.
Däremot är det helt riktigt att både de materiella skadorna och dödstalen oftast är större i Mexico, och efter den Centralamerikanska Atlantkusten.

allan

Men media skiter i Mexiko, det är ju viktigast hur det går för USA och oljepriset...

Och George W Bush använder katastrofen som åsnebrygga till terrorismen. Jag citerar den finlandsvenska tidningen Hufvudstadsbladet 23.09;

'Då jag ser på hur amerikanerna reagerat på katastrofen hos oss med stor medkänsla, står det klart att amerikanerna värdesätter människoliv. Och det står, förresten, i bjärt kontrast till de terrorister vi haft att göra med. Vi ser på Katrina och förfarar oss, medan de [terroristerna] ser på och önskar att de hade stått bakom den. Vi är i krig med dessa människor. Det är ett krig mot terrorismen'

WTF? *screwy*

Allan
2005-09-24, 11:06
Det finns naturligtvis en rapportering från resterande områden, men den betraktas nog som rätt ointressant av media i vår del av världen. När det gäller citatet - hans talskrivare hade nog ingen bra dag, om man så säger.


allan

Bärs
2005-09-24, 11:55
Men media skiter i Mexiko, det är ju viktigast hur det går för USA och oljepriset...

Och George W Bush använder katastrofen som åsnebrygga till terrorismen. Jag citerar den finlandsvenska tidningen Hufvudstadsbladet 23.09;

'Då jag ser på hur amerikanerna reagerat på katastrofen hos oss med stor medkänsla, står det klart att amerikanerna värdesätter människoliv. Och det står, förresten, i bjärt kontrast till de terrorister vi haft att göra med. Vi ser på Katrina och förfarar oss, medan de [terroristerna] ser på och önskar att de hade stått bakom den. Vi är i krig med dessa människor. Det är ett krig mot terrorismen'

WTF? *screwy*


Hufvudstadsbladet är så anti-Bush som det bara går. Lita på inget som de skriver om USA.