handdator

Visa fullständig version : Snyft.. Jag får inga tyngre hantlar på gymmet


biffsson
2005-09-23, 02:52
På gymmet där jag tränar så väger dom tyngsta hantlarna 45kg, och jag tycker att dom är alldeles för lätt när man kör hantelpress för bröst och hantelrodd.

Jag skrev ett mail till ägaren till gymmet:

...Ett till önskemål är att ni köper in lite tyngre hantlar. Gärna upp till 52,5 (egentligen väger den 51,8, men jag räknar hantelgreppet som 2,5kg) (5st 5kg´s på varje sida). Den tyngsta ni har nu väger 45kg (44,2). Så då blir det 3st ny hantlar.

Jag har tränat i snart 14år. Dom tyngsta hantlarna ni har kunde jag köra hantelpress för bröst och hantelrodd för rygg på efter jag hade tränat i 3år.

Nu är dom alldeles för lätta

Jag har sett flera personer som tejpar på 5-10kg extravikter på 42,5´orna. Och det är synd eftersom skaderisken ökar kraftigt då.....

Hehe... Det är bara jag som brukar tejpa hantlarna :devil:

Svaret blev:

När det gäller mer vikter och tyngre hantlar så har vi ett beslut på Tenton Gym om att inte ha tyngre vikter än vad vi erbjuder idag. Detta pga. sambandet mellan tunga vikter och doping.

När det gäller dem som tejpar på extravikter på hantlarna så riskerar de att avstängas från gymmet om de riskerar andras hälsa genom att t.ex. lämna kvar vikterna på hantlarna eller genom att riskera lokaler och utrustning.

Märks det att gymägaren inte tränar? ;)

Han verkar tro att bara för att man är stark så dopar men sig... Man börjar fundera om han verkligen har valt rätt jobb :laugh:

Jag svarade bla:

...Och jag respekterar erat beslut angående tyngre hantlar.
Men jag tycker inte att 45kg´s hantlarna är tunga ;-) ...

Kanske dags att byta gym???
Synd att det är så långt till IKSU. Där har dom hantlar upp till 55kg (eller 57,5kg).

Och resten av gymmen i Umeå har också dåligt utbud av hantlar *cry*
Hantelpress som är så roligt att köra.

Angående att tejpa på vikter på hantlarna... Jag tycker att det är jobbigt att tejpa hantlarna när man har kört ett sett och vill sänka vikten lite (eller höja). Hur gör ni? Finns det någon bättre lösning? Kanske om man skaffade några kraftiga gummiband?

abjorn
2005-09-23, 05:38
När det gäller mer vikter och tyngre hantlar så har vi ett beslut på Tenton Gym om att inte ha tyngre vikter än vad vi erbjuder idag. Detta pga. sambandet mellan tunga vikter och doping.



*screwy*

Ett tips kan ju vara att lägga hantelpressarna senare i passet ;)

Börje H
2005-09-23, 06:57
Ett tips kan ju vara att byta till ett riktigt gym ;)
Tenton är inget gym.... det är ett vardagsrum....

Gabber
2005-09-23, 06:59
:) har gått igenom samma sak få F&S som jag skrivt nån gång här. där bad jag om tyngre hanlar där tyungsta var 38 och en lös stång för knäböj/marklyft m.m.

svaret: vi vill inte ha stora/kraftiga killar här, F&S måste följa sina riktliner osv bla bla

gymmet idag har upp till 55 eller 57 t.o.m så jag kommer vara kvar här många år till :)

Börje H
2005-09-23, 07:03
Och resten av gymmen i Umeå har också dåligt utbud av hantlar *cry*Hantelpress som är så roligt att köra. Jag tycker att det är jobbigt att tejpa hantlarna när man har kört ett sett och vill sänka vikten lite (eller höja). Hur gör ni? Finns det någon bättre lösning?

På sporthallen finns då hantlar upp till 56 kg så det borde väl räcka någon månad? Sen är det ingen som kollar snett på dig om du tejpar på 5:or på sidan där. Det brukar då vi göra :thumbup:
Varför denna hantelkåthet föresten. Hantelpress kan jag väl köpa men rodden. Enhandsdrag i kabel-rodden med 120 kg´s magasin torde väl räcka en bit?

Big Lou
2005-09-23, 07:44
På gymmet där jag tränar så väger dom tyngsta hantlarna 45kg, och jag tycker att dom är alldeles för lätt när man kör hantelpress för bröst och hantelrodd.

Jag skrev ett mail till ägaren till gymmet:

...Ett till önskemål är att ni köper in lite tyngre hantlar. Gärna upp till 52,5 (egentligen väger den 51,8, men jag räknar hantelgreppet som 2,5kg) (5st 5kg´s på varje sida). Den tyngsta ni har nu väger 45kg (44,2). Så då blir det 3st ny hantlar.

Jag har tränat i snart 14år. Dom tyngsta hantlarna ni har kunde jag köra hantelpress för bröst och hantelrodd för rygg på efter jag hade tränat i 3år.

Nu är dom alldeles för lätta

Jag har sett flera personer som tejpar på 5-10kg extravikter på 42,5´orna. Och det är synd eftersom skaderisken ökar kraftigt då.....

Hehe... Det är bara jag som brukar tejpa hantlarna :devil:

Svaret blev:

När det gäller mer vikter och tyngre hantlar så har vi ett beslut på Tenton Gym om att inte ha tyngre vikter än vad vi erbjuder idag. Detta pga. sambandet mellan tunga vikter och doping.

När det gäller dem som tejpar på extravikter på hantlarna så riskerar de att avstängas från gymmet om de riskerar andras hälsa genom att t.ex. lämna kvar vikterna på hantlarna eller genom att riskera lokaler och utrustning.

Märks det att gymägaren inte tränar? ;)

Han verkar tro att bara för att man är stark så dopar men sig... Man börjar fundera om han verkligen har valt rätt jobb :laugh:

Jag svarade bla:

...Och jag respekterar erat beslut angående tyngre hantlar.
Men jag tycker inte att 45kg´s hantlarna är tunga ;-) ...

Kanske dags att byta gym???
Synd att det är så långt till IKSU. Där har dom hantlar upp till 55kg (eller 57,5kg).

Och resten av gymmen i Umeå har också dåligt utbud av hantlar *cry*
Hantelpress som är så roligt att köra.

Angående att tejpa på vikter på hantlarna... Jag tycker att det är jobbigt att tejpa hantlarna när man har kört ett sett och vill sänka vikten lite (eller höja). Hur gör ni? Finns det någon bättre lösning? Kanske om man skaffade några kraftiga gummiband?


På vårt gym slutar hantlarna vid 36kg!! DÅ är det dags att klaga. Men om jag kör 10 set stenhård bänk först och sen kör lutande hantelpress så kan man bli lite trött av 36:an iaf. Men i tex hantelrodd känner man ju knappt av flugvikten.
Ska köra en övertalningskampanj.
Lycka till med att få dit större hantlar!

Jacksatan
2005-09-23, 07:50
Kör bänk och skit i discohantlarna. ;)
Sen är ju Iksu ingen hit med sin nattklubbsbelysning och överflöd av svaga o jobbiga studenter. Jag tränade där i somras och höll på somna varje pass. =/

abjorn
2005-09-23, 07:57
Kör bänk och skit i discohantlarna. ;)
Sen är ju Iksu ingen hit med sin nattklubbsbelysning och överflöd av svaga o jobbiga studenter. Jag tränade där i somras och höll på somna varje pass. =/

Inget fel på iksu! Bara att gå dit då det inte är översvämmat. Har själv tänkt införskaffa ett par rullar gaffatejp för att kunna köra tyngre hantelroddar ;)

Grisen
2005-09-23, 09:29
Inget fel på iksu! Bara att gå dit då det inte är översvämmat. Har själv tänkt införskaffa ett par rullar gaffatejp för att kunna köra tyngre hantelroddar ;)

Ha ha! Det lär vara som på zoo när du är på Iksu.. Alltså att alla stirrar, inte att det luktar apa ;)

biffsson
2005-09-23, 09:40
*screwy*

Ett tips kan ju vara att lägga hantelpressarna senare i passet ;)

Spelar ingen roll om jag har den som sista övning.
Dom är tyvärr ändå för lätt om man vill köra 4-6 reppare.

biffsson
2005-09-23, 09:47
Ett tips kan ju vara att byta till ett riktigt gym ;)
Tenton är inget gym.... det är ett vardagsrum....

Vardagsrum :laugh:

Det var en mycket bra liknelse.
Jag ser att du är från Pajala... Har du bott/tränat i Umeå?

Vilket Gym rekomenderar du istället? Jag gissar på Sporthallen, men dom har tyvärr också alldeles för lätta hantlar. Dom har upp till 45kg, sen har dom ett par hantlar som Leif Eriksson rår om. Dom väger 65kg.

"Träna Gym", fd Hälsostudion har tyngre hantlar. Men det är för stora steg mellan de tyngsta hantlarna. Dom har 2,5kg´s steg upp till 42,5. Sen har dom 47,5 och 55.

USM har lika tunga vikter som Tenton.

Då återstår bara IKSU. Så jag kanske måste byta dit ändå, även fast det är 6-8km bort. Men det känns jobbigt.

Fartman
2005-09-23, 09:51
byt gym, och meddela gymägarn detta!

biffsson
2005-09-23, 09:54
På sporthallen finns då hantlar upp till 56 kg så det borde väl räcka någon månad? Sen är det ingen som kollar snett på dig om du tejpar på 5:or på sidan där. Det brukar då vi göra :thumbup:
Varför denna hantelkåthet föresten. Hantelpress kan jag väl köpa men rodden. Enhandsdrag i kabel-rodden med 120 kg´s magasin torde väl räcka en bit?

Ahaa... Du bor alltså redan i Umeå.

56kg? :naughty:
Jag hade alltså fel.

Du har helt rätt angående rodden. Jag har alltid kört antingen hantelrodd eller 2handsrodd i kabelrodden. Men förra veckan testade jag enhandsdrag i kabel-rodden. Det kändes mycket bra. Körde på 55kg, så 120kg räcker minst i några månader till ;)

Hantelpress brukar jag köra som variation till bänkpressen.

Bäst att jag far till Sporthallen och testar på gymmet där då :)
För det är ju där alla starka styrkelyftare håller till, kanske kan man få sig lite tips på hur man blir starkare :thumbup:

biffsson
2005-09-23, 09:58
Börje... har dom 2,5kg´s steg enda upp till 56kg? Eller är det större steg?

biffsson
2005-09-23, 09:59
Kör bänk och skit i discohantlarna. ;)
Sen är ju Iksu ingen hit med sin nattklubbsbelysning och överflöd av svaga o jobbiga studenter. Jag tränade där i somras och höll på somna varje pass. =/

Hehe... Det låter verkligen influerande *popcorn*

biffsson
2005-09-23, 10:02
:) har gått igenom samma sak få F&S som jag skrivt nån gång här. där bad jag om tyngre hanlar där tyungsta var 38 och en lös stång för knäböj/marklyft m.m.

svaret: vi vill inte ha stora/kraftiga killar här, F&S måste följa sina riktliner osv bla bla

gymmet idag har upp till 55 eller 57 t.o.m så jag kommer vara kvar här många år till :)

Ja, det är tråkigt att de flesta gymmen verkar vända sig till dom som vill träna fitness och till pensionärer och till fotbollsspelare.

55kg räcker bra :D

biffsson
2005-09-23, 10:03
På vårt gym slutar hantlarna vid 36kg!! DÅ är det dags att klaga. Men om jag kör 10 set stenhård bänk först och sen kör lutande hantelpress så kan man bli lite trött av 36:an iaf. Men i tex hantelrodd känner man ju knappt av flugvikten.
Ska köra en övertalningskampanj.
Lycka till med att få dit större hantlar!

Jag gissar att ägaren inte tränar något? Dom brukar vara svårövertalad *grr27*

biffsson
2005-09-23, 10:04
Inget fel på iksu! Bara att gå dit då det inte är översvämmat. Har själv tänkt införskaffa ett par rullar gaffatejp för att kunna köra tyngre hantelroddar ;)

Misstänker att du är en gigant :naughty:

biffsson
2005-09-23, 10:05
byt gym, och meddela gymägarn detta!

Ja, det ska jag göra

:booty: :thefinger

Honn
2005-09-23, 10:06
Börje... har dom 2,5kg´s steg enda upp till 56kg? Eller är det större steg?
Tror det är 45, 50 sen kanske någon till innan 56.

biffsson
2005-09-23, 10:17
Tror det är 45, 50 sen kanske någon till innan 56.

Tack... Jag ska kolla upp det. Det är bättre an Tönton hur som helst :thumbup:

lauria
2005-09-23, 10:17
Detta pga. sambandet mellan tunga vikter och doping.

Haha, det var ju ett intressant svar. Men ja vet hur det känns, våra största hantlar väger 39kg *rolleyes* och bara för att man skulle vilja köra hantelpress som första övning så måste man ligga på 20-25reps *screwy*

Men nu kommer dom på vårt gym (eller gym o gym, träningslokal kanske de ska heta) att köpa in bygg sattser till 50mm vikter, så det kanske går mot ljusare tider :thumbup:

muddler
2005-09-23, 10:28
tro fan att dom inte köper in tyngre hantlar när gymmet heter tönton gym, det hör man ju redan där *rolleyes* ;)

Börje H
2005-09-23, 10:44
Ahaa... Du bor alltså redan i Umeå.

56kg? :naughty:
Jag hade alltså fel.

Bäst att jag far till Sporthallen och testar på gymmet där då :)
För det är ju där alla starka styrkelyftare håller till, kanske kan man få sig lite tips på hur man blir starkare :thumbup:
Är en av de "starka styrkelyftarna" :D Bor inte längre i Umeå, men har tränat på sporthallen i flera år och kan garantera att bättre gym får du leta efter.
Finns 45, 50, 56 kg´s hantlar. Vanliga 2,5 kg´s steg upp till 40 kg.

Gabber
2005-09-23, 11:00
På gymmet där jag tränar så väger dom tyngsta hantlarna 45kg, och jag tycker att dom är alldeles för lätt när man kör hantelpress för bröst och hantelrodd

Kan du inte införskaffa en sån där hantel som man bygger vikter på själv då? har inte lekt med sånna men det kanske är en lösning? fast då behöver du väl viktplattor som inte är så stora.

biffsson
2005-09-23, 11:14
Kan du inte införskaffa en sån där hantel som man bygger vikter på själv då? har inte lekt med sånna men det kanske är en lösning? fast då behöver du väl viktplattor som inte är så stora.

Det kan vara en lösning. Men jag tror inte att det finns tillräckligt långa som passar till 25mm´s. Den behöver kunna rymma 6 skivor på varje sida.

Men jag såg att det fanns såna att köpa som passar till 50mm vikter.

Pellefant
2005-09-23, 11:15
På ett sånt gym tror jag varje stor biff(dopad eller inte dopad) skrämmer bort x antal medlemmar, så de ser er nog som en ren förlust tyvärr. :cryout:

biffsson
2005-09-23, 11:18
Är en av de "starka styrkelyftarna" :D Bor inte längre i Umeå, men har tränat på sporthallen i flera år och kan garantera att bättre gym får du leta efter.
Finns 45, 50, 56 kg´s hantlar. Vanliga 2,5 kg´s steg upp till 40 kg.

Jag har nu ringt och pratat med vaktmästaren på Sporthallen. Ett årskort kostar bara 1000kr :thumbup:

Och dessutom så kan jag få 500kr i sponsorpengar av mitt jobb :naughty:

Så nu har jag bestämt mig för att överge "Vardagsrummet Tönton".
Det ska bli skoj att träna med dom starka pojkarna :D

tigerofsweden
2005-09-23, 11:26
Jag har nu ringt och pratat med vaktmästaren på Sporthallen. Ett årskort kostar bara 1000kr :thumbup:

Och dessutom så kan jag få 500kr i sponsorpengar av mitt jobb :naughty:

Så nu har jag bestämt mig för att överge "Vardagsrummet Tönton".
Det ska bli skoj att träna med dom starka pojkarna :D

ja, det är nog där du hör hemma :hbang:

biffsson
2005-09-23, 11:28
ja, det är nog där du hör hemma :hbang:

Ja :D

abjorn
2005-09-23, 11:31
Jag har också övervägt att börja på sporthallen när mitt årskort går ut på iksu för att spara in någon krona. Men jag har bara 200 meter till iksu, och jag är VÄLDIGT lat ;) Sen är pengar inga större problem för tillfället heller.

TigerÖga
2005-09-23, 12:40
Byt gym svårt :P

MUGEN
2005-09-23, 13:04
har upp till 63 kg´s hantlar är på mitt tillhåll *popcorn*


är du säker på att du inte är inne på damavdelningen på gymmet? där har vi nämligen bara hantlar upp till 27 kg eller något.

Metal_boy_
2005-09-23, 13:09
Sjukt. Till och med på Centralbadet i Norrköping där jag tränar finns det 51kilos hantlar. Inte för att det är nått jag pressar i bröstövningar, för jag är inte stark där, men rygg kör jag med dom. Blir 10reppare om jag börjar med hantelrodd.

Rockhard
2005-09-23, 15:53
Svaret blev:

När det gäller mer vikter och tyngre hantlar så har vi ett beslut på Tenton Gym om att inte ha tyngre vikter än vad vi erbjuder idag. Detta pga. sambandet mellan tunga vikter och doping.

När det gäller dem som tejpar på extravikter på hantlarna så riskerar de att avstängas från gymmet om de riskerar andras hälsa genom att t.ex. lämna kvar vikterna på hantlarna eller genom att riskera lokaler och utrustning.


:MrT: . Då antar jag att det bara finns typ 4 viktkakor i hela gymmet också så man inte kan lägga på så mycket på stången...

Bjorne
2005-09-23, 16:09
Mitt gymms tyngsta hantlar ligger på 52.5kg, steget innan detta är 42.5kg

krellik
2005-09-25, 22:53
Läser det här och blir lite uppjagad... Ifall jag skrev till gymet om sånt här och fick ett svar i stil med "samband mellan tunga vikter och doping" eller "vi vill inte ha stora biffiga grabbar här" skulle jag direkt avsluta mitt medlemskap på detta gym. Jag skulle berätta varför jag slutar också.

Det är ju extremt sjukt att man inte tillåts bli stor och stark på ett gym!?! Trodde det var därför jag gick dit. Om jag lyckats bli detta ska man då straffas?! Patetiskt.

Blä nu gick mitt blodtryck i höjden. ....Andas lugnt...

The Draf
2005-09-29, 11:28
Vad tror ni om enhands kabelrodd? Bra eller anus?