handdator

Visa fullständig version : Fytinsyra?


tristan
2005-09-22, 20:15
Jag läste att det finns fytinsyra i cerealier som hämmar upptaget av mineralämnen. Detta är ju tråkigt. Hur ska man komma undan problemet?

Vilka spannmålsorter eller produkter innehåller mer/mindre fytat?

tex så innehåller vetegroddar mycket zink och annat gott. Men det gör ju detsamma om man inte kan tillgodogöra sig det! *grr*

Hur ska man komma runt problemet? försvinner fytinsyran när man kokar maten eller? Jag läste ang brödbakning och fytinsyra att syran minskar om man låter brödet jäsa länge.

Delge er kunskap tack!

Sverker
2005-09-23, 06:45
Fytinsyra finns naturligt i alla fullkornsmjöl, graham, rågmjöl, kornmjöl etc.


Fytinsyra är faktiskt inositol med två, tre , fyra eller t o m fem fosfatgrupper bundet till sig. Alla dessa negativa laddningar binder olika mineral som kalcium och järn hårt till sig och gör att vi inte kan ta upp dem.

Enzymet fytas, som finns naturligt i mjölet, plockar bort fosfaterna och kvar blir ren inositol. Varken inositolen eller fosfaten har samma starka förmåga att hålla mineral så nu blir järn och kalcium mer tillgängligt.


För att göra så att fytaset börjar att arbeta måste man först blöta upp mjölet eller skålla det försiktigt vid 60 - 65 grader. Därefter måste det blöta mjölet ligga 6 - 24 timmar för att enzymet skall hinna bryta ned fytinsyran.
Det är detta som sker när man gör skållar mjölet eller gör surdeg.


Är fytinsyra ett problem egentligen ?
Ja, för vegerarianer kan det bli stora problem att få till sig de mineraler som behövs, här är fytinsyra ett problem.
Personer som dricker mjölk och äter kött får däremot i sig mer lättillgängliga mineral och för dem är fytinsyran inget problem.

tristan
2005-09-23, 11:57
så för att få bort fytinsyran så ska man baka surdegsbröd av det hela?
eller funkar det tex att koka gröt idag med säg havregryn och vetegroddar och så låta det stå till imorrn? kommer samma sak att ha skett med den gamla gröten som med brödet???????

Sverker
2005-09-23, 12:32
Havregryn är ju valsade korn av havre. Kornen är torkade och rostade innan valsningen så att alla enzymer, inklusive fytaserna, är denaturerade. Det finns alltså inga aktiva fytaser kvar.

Jag skulle vara försiktig med vetegroddar.
Vetegroddar är fullproppade med fint fleromättat fett och massor av E-vitamin. Att blötlägga vetegroddar låter som en god möjlighet att få fettet att härskna och förstöra allt E-vitamin.

tristan
2005-09-23, 15:38
så det går inte att få bort syran från havregryn?

JAg tänkte ju inte direkt blötlägga, utan koka en gröt och käka av den nästa dag men det kanske får samma effekt?

Tolkia
2005-09-23, 15:50
För det första: Finns det någon anledning att bekymra sig om fytaserna överhuvudtaget? För att veta det måste man veta hur du äter i övrigt. Är du vegetarian (se Sverkers första inlägg)? Vet du/tror du att du får i dig väldigt lite mineraler generellt? I annat fall, och förutsatt att havregryn inte är det ENDA du äter, tror jag inte att du behöver bekymra dig.

För det andra: Eftersom havregryn är behandlade finns det inga aktiva fytaser kvar (se Sverkers andra inlägg) - med andra ord: Det finns inget "dåligt" med den färska gröten som blir bättre av lagring. Att förkoka havregryn av den anledningen verkar ungefär lika rimligt som att förkoka dem för att sänka GI, något som varit på tapeten tidigare.

tristan
2005-09-23, 16:11
Anledningen att jag undrar är att det skulle vara fint att kunna få ut ett livsmedels positiva egenskaper som finns där men som är låsta.

Sverker
2005-09-23, 16:16
Tack Tolkia :bow:



Jag skulle i ditt fall äta vetegroddar i alla fall. 17 mg zink per 100 g är det mesta jag sett någonsin och lite tar du säkert upp i alla fall.



Vetegroddar har också ett stort PLUS genom att det innehåller 4 av de 7 olika tokoferolerna/E-vitaminerna och inte bara alfa-tokoferol som finns i alla kosttillskott :thumbup:

tristan
2005-09-23, 16:21
är ju kanske värt att tänka på att trots att det står att livsmedlet innehåller si och så mycket av ett visst mineral så kan kroppen inte nyttja det utan man bajsar (?) istället ut det.

Sedan så har en frågeställning till dykt upp och den är: ifall fytinsyran hämmar upptag av mineralämnen även från andra livsmedel? så att om du äter korngryn och köttfärs så gör korngrynen så att även mineralet från färsen spills?

tristan
2005-09-23, 16:23
jaja, jag hade väl inte tänkt sluta äta men det är väl bra med näringsrik föda?

Tolkia
2005-09-23, 20:33
Är ju kanske värt att tänka på att trots att det står att livsmedlet innehåller si och så mycket av ett visst mineral så kan kroppen inte nyttja det utan man bajsar (?) istället ut det.
Ja, men så kommer det ju alltid att vara, hur du än försöker "optimera" näringsupptaget. Kroppen behöver liksom inte mer mineraler än den behöver (och det rör sig med några undantag inte om någa mängder du kan väga upop på matvågen hemma, direkt; mineraler är inten bulkvara); det är inget som blir bättre av att du försöker trycka i den så mycket det går. Minerlaer är inga generella "energi- och prestationsboosters", även om hälsokostbranschen gärna framställer det så (med den oväntade baktanken att vi skall rusa till affären och handla tillskott ... ;) ). När du har tagit upp så mycket som du behöver kommer du att skita ut resten, och det är BRA, eftersom du ju inte vill förgifta dig i onödan (inte så lätt, men det går om man går in för det). Äter du en hyfsat sammansatt kost kommer fytinsyra inte att var något problem, i alla fall inte om du är blandkostare, för som Sverker skrev så innehåller animaliska produkter lättillgängligt mineral i massor. Om matsmältningsapparaten skall utvinna dem ur växmaterial är det lite trixigare, men det är inte omöjligt.
Sedan så har en frågeställning till dykt upp och den är: ifall fytinsyran hämmar upptag av mineralämnen även från andra livsmedel? så att om du äter korngryn och köttfärs så gör korngrynen så att även mineralet från färsen spills?
Nej (se ovan, och tidigare svar från Sverker). Korngryn är dessutom väldigt nyttigt (gott också, för den delen), så att undvika dem av rädsla för fytaser vore att göra sig själv en björntjänst. Inget av de livsmedel du har nämnt hittills är något problem om man ser till fytasinnehållet. Det handlar ju också om vilka mängder man äter - en av orsakerna till att det kan blir problem för vegetarianer (f.a. veganer) är att de utöver fytaserna ofta får i sig en väldsam massa fibrer, som, också kan interferera med mineralupptaget (obs. att det är nyttigt att äta mycket fibrer, men en grönsaksdiet ger ofta inte bara mycket, utan våldsamt mycket).

Här (http://www.apoteket.se/content/1/c4/51/99/Nutrition3.pdf) finns en liten skrift om vitaminer, mineraler och spårämnen.

tristan
2005-09-24, 09:16
tack tack!