handdator

Visa fullständig version : Den kvinnliga motsatsen till mansgris!?


Helena B
2005-09-22, 17:09
Det finns mansgrisar och en lång lista hur en sådan definieras :D Men hur är det med den kvinnliga motsvarigheten? Finns det någon och i så fall hur kännetecknas en sådan, eller är kvinnor helt perfekta?? :angel:

Yes
2005-09-22, 17:11
eller är kvinnor helt perfekta?? :angel:
Stämmer bra det!

(Kom ihåg grabbar: när en kvinna frågar något sådant är det alltid bäst att hålla med. :D )

Dumleman
2005-09-22, 17:13
Motsvarigheten är väl feminist? *innocent*

Helena B
2005-09-22, 17:16
Motsvarigheten är väl feminist? *innocent*

Feminist...Ähh har du slagit upp det ordet!? Tror inte det för jag hoppas alla killar och tjejer här är feminister...Okej det finns några undantag *innocent*

Helena B
2005-09-22, 17:18
Stämmer bra det!

(Kom ihåg grabbar: när en kvinna frågar något sådant är det alltid bäst att hålla med. :D )

Eller hur =) Jag vet att folk är brutalt ärliga här och det är det jag vill höra, men det kanske är så att vi är perfekta....men då är frågan: Varför är inte ni det ;) ?

Dumleman
2005-09-22, 17:20
Det luktar för övrigt läxa om den här tråden :D. Hur definierar du en mansgris? Kvinnosugga är ju en bokstavlig motsvarighet typ.

Fatalist
2005-09-22, 17:23
Bitch, låter bra.

Garnax
2005-09-22, 17:31
Gudrun Schyman är väl sinnebilden?

Gabriel_
2005-09-22, 17:32
Bitch, låter bra.

exakt vad ja gtänkte på

Helena B
2005-09-22, 17:36
Hittade denna, säger väl en del :D *innocent*

HUR DU ÄR EN MANSGRIS

Vad är skillnaden mellan en kvinna och en rottweiler?
Läppstift.

Hur många män krävs det för att laga en dammsugare?
Varför i h-e skulle vi fixa den, vi använder den ju inte.

Vad är en hustru?
En enhet man sätter på i sängen för att få hushållsarbetet gjort.

Varför skapade gud kvinnan?
För att bära sperma från sovrummet till toaletten.

Varför har kvinnor bröst?
För att män ska prata med dem.

Varför blundar kvinnor när man har sex med dem?
De tål inte att se en man ha trevligt.

Varför fejkar kvinnor orgasm?
För att det tror att män bryr sig.

Vad är defintionen av "att älska"?
Något en kvinna gör medan mannen knullar henne.

Vad är sex tum lång, två tum bred och gör kvinnor vilda?
En femhundring.

Varför får kvinnor mens?
För att de förtjänar det.

Vad har du gjort för fel om din fru kommer ut ur köket och skäller på dig?
Gjort kedjan för lång.

Varför är alltid bruden klädd i vitt?
För det ser bättre ut om diskmaskinen passar till ugnen och kylskåpet.

Hur många mansgrisar krävs det för att byta en glödlampa?
Ingen. Låt kärringen diska i mörkret.

Vad är kärlek?
Illussionen att en kvinna skulle skilja sig från andra.

Vad är det för skillnad på kärlek, äkta kärlek och uppvisning?
Spotta, svälja, gurgla.

Varför döper man tornados efter kvinnor?
De dyker inte upp så ofta, men när de gör det för de ett jäkla oväsen och när de går tar de halva huset med sig.

Vad är det för skillnad mellan din fru och ditt jobb efter fem år?
Jobbet suger fortfarande.

Varför skapade Gud lesbiska kvinnor?
Så att feminister inte ska kunna fortplanta sig.

Varför kan man inte lita på kvinnor?
Hur kan man lita på något som efter fem dagars blödande fortfarande lever?

Varför kallar kvinnor det för "PMS"?
"Galna ko-sjukan" var redan upptaget.

Varför använder kvinnor makeup och parfym?
För att de är fula och luktar.

Varför fjärtar män mer än kvinnor?
För att kvinnor inte håller tyst länge nog för att bygga upp ett tryck.

Varför släpade grottmännen sina kvinnor i håret?
Om de dragit dem i fötterna skulle de ha fyllts med lera.

Vad är det för likhet mellan kvinnor och laxermedel?
Båda irriterar skiten ur dig.

Vad är värre än en mansgris?
En kvinna som inte gör som hon blir tillsagd.

Vad är det för likhet mellan kvinnor och kondomer?
Båda spenderar mer tid i din plånbok än på din ***.

Vad kallas det när kvinnor är paralyserade från midjan och neråt?
Giftermål.

Vad är det för likhet mellan en avsugning och en hummer?
Båda är trevliga, men du lär inte få något av dem hemma.

Vad är de små knottrigheterna runt kvinnans bröstvårtor till för?
Det är blindskrift för "sug här".

Varför dör män före sina fruar?
För att de vill.

Vad är skillnaden mellan g-punkten och en golfboll?
Killar letar alltid upp sina golfbollar.

Varför är det så dyrt att skilja sig?
Ingen aning, men det är värt varenda krona.

Vad är skillnaden mellan en fru och en flickvän?
25 kilo ungefär

Yankeee
2005-09-22, 17:37
Kvinnlig mansgris = 40-åringarna man ser på garbo

Helena B
2005-09-22, 17:37
Det luktar för övrigt läxa om den här tråden :D. Hur definierar du en mansgris? Kvinnosugga är ju en bokstavlig motsvarighet typ.

Läxa nej nej....studerar inte alls genusvetenskap *innocent* :D

LBacker
2005-09-22, 17:37
Det finns mansgrisar och en lång lista hur en sådan definieras :D Men hur är det med den kvinnliga motsvarigheten? Finns det någon och i så fall hur kännetecknas en sådan, eller är kvinnor helt perfekta?? :angel:

Jag skulle svara "hysterisk pladdertacka".

Menigar
2005-09-22, 17:40
Tantslem någon?

Kwon
2005-09-22, 17:41
Kvinnlig mansgris = 40-åringarna man ser på garbo

So true! On the prowl! Lammkött! :D

LBacker
2005-09-22, 17:44
Men om en mansgris istället definieras så som en "patriarkatkonung", då skulle svaret istället bli en "matriarkatdrottning". Isåfall blir svaret givetvis "bimbo".

OBSERVERA NOGA: Dock inte Natacha Peyre! ;)

Helena B
2005-09-22, 17:45
Kvinnlig mansgris = 40-åringarna man ser på garbo

So true! On the prowl! Lammkött! :D

Nästan sorgligt att höra att ni har så mycket erfarenhet av "sådana" :laugh:

mangemani
2005-09-22, 17:49
kvinnor perfekta?haha,dagens skratt.
är dom inte fjortisar,så är dom som någon annan skrev,bitchar. ;)

Helena B
2005-09-22, 17:51
Men om en mansgris istället definieras så som en "patriarkatkonung", då skulle svaret istället bli en "matriarkatdrottning". Isåfall blir svaret givetvis "bimbo".

OBSERVERA NOGA: Dock inte Natacha Peyre! ;)

U lost me=) Vet vad patriarkat är med hur kopplar du detta till bimbo, det är i så fall motsatsen till patriarkat...Men jag menade den kvinnliga versionen av mansgris, kanske var bättre om jag skrev så ;) Dominerar bimbos män?

Yankeee
2005-09-22, 17:52
Nästan sorgligt att höra att ni har så mycket erfarenhet av "sådana" :laugh:

En dag kommer du vara "en av dem" så jag skulle akta min tunga ;)

Helena B
2005-09-22, 17:53
En dag kommer du vara "en av dem" så jag skulle akta min tunga ;)

Borde finnas en smile som lipar.....åt DIG :smash: :D

Fatalist
2005-09-22, 17:54
Hittade denna, säger väl en del :D *innocent*

HUR DU ÄR EN MANSGRIS

Vad är skillnaden mellan en kvinna och en rottweiler?
Läppstift.

Hur många män krävs det för att laga en dammsugare?
Varför i h-e skulle vi fixa den, vi använder den ju inte.

Vad är en hustru?
En enhet man sätter på i sängen för att få hushållsarbetet gjort.

Varför skapade gud kvinnan?
För att bära sperma från sovrummet till toaletten.

Varför har kvinnor bröst?
För att män ska prata med dem.

Varför blundar kvinnor när man har sex med dem?
De tål inte att se en man ha trevligt.

Varför fejkar kvinnor orgasm?
För att det tror att män bryr sig.

Vad är defintionen av "att älska"?
Något en kvinna gör medan mannen knullar henne.

Vad är sex tum lång, två tum bred och gör kvinnor vilda?
En femhundring.

Varför får kvinnor mens?
För att de förtjänar det.

Vad har du gjort för fel om din fru kommer ut ur köket och skäller på dig?
Gjort kedjan för lång.

Varför är alltid bruden klädd i vitt?
För det ser bättre ut om diskmaskinen passar till ugnen och kylskåpet.

Hur många mansgrisar krävs det för att byta en glödlampa?
Ingen. Låt kärringen diska i mörkret.

Vad är kärlek?
Illussionen att en kvinna skulle skilja sig från andra.

Vad är det för skillnad på kärlek, äkta kärlek och uppvisning?
Spotta, svälja, gurgla.

Varför döper man tornados efter kvinnor?
De dyker inte upp så ofta, men när de gör det för de ett jäkla oväsen och när de går tar de halva huset med sig.

Vad är det för skillnad mellan din fru och ditt jobb efter fem år?
Jobbet suger fortfarande.

Varför skapade Gud lesbiska kvinnor?
Så att feminister inte ska kunna fortplanta sig.

Varför kan man inte lita på kvinnor?
Hur kan man lita på något som efter fem dagars blödande fortfarande lever?

Varför kallar kvinnor det för "PMS"?
"Galna ko-sjukan" var redan upptaget.

Varför använder kvinnor makeup och parfym?
För att de är fula och luktar.

Varför fjärtar män mer än kvinnor?
För att kvinnor inte håller tyst länge nog för att bygga upp ett tryck.

Varför släpade grottmännen sina kvinnor i håret?
Om de dragit dem i fötterna skulle de ha fyllts med lera.

Vad är det för likhet mellan kvinnor och laxermedel?
Båda irriterar skiten ur dig.

Vad är värre än en mansgris?
En kvinna som inte gör som hon blir tillsagd.

Vad är det för likhet mellan kvinnor och kondomer?
Båda spenderar mer tid i din plånbok än på din ***.

Vad kallas det när kvinnor är paralyserade från midjan och neråt?
Giftermål.

Vad är det för likhet mellan en avsugning och en hummer?
Båda är trevliga, men du lär inte få något av dem hemma.

Vad är de små knottrigheterna runt kvinnans bröstvårtor till för?
Det är blindskrift för "sug här".

Varför dör män före sina fruar?
För att de vill.

Vad är skillnaden mellan g-punkten och en golfboll?
Killar letar alltid upp sina golfbollar.

Varför är det så dyrt att skilja sig?
Ingen aning, men det är värt varenda krona.

Vad är skillnaden mellan en fru och en flickvän?
25 kilo ungefär


Hhahaha faan va jag garvade på en del :laugh: :thumbup:

Kwon
2005-09-22, 18:00
Nästan sorgligt att höra att ni har så mycket erfarenhet av "sådana" :laugh:

Dom dyker upp överallt dock, Uppsala, Sundsvall, ålandsfärjor... :laugh:

Maneaters!

Robbelibob
2005-09-22, 18:09
Den varför man inte kan lita på kvinnor är ju klockren. Jag är maskulitst btw.

Helena B
2005-09-22, 18:16
Den varför man inte kan lita på kvinnor är ju klockren. Jag är maskulitst btw.

maskulitst!? Vad är det? Låter som det är samma sak som feminist ;)

s_himself
2005-09-22, 18:32
OBSERVERA NOGA: Dock inte Natacha Peyre! ;)


undantaget som bekräftar regeln antar jag?

LBacker
2005-09-22, 18:49
U lost me=) Vet vad patriarkat är med hur kopplar du detta till bimbo, det är i så fall motsatsen till patriarkat...Men jag menade den kvinnliga versionen av mansgris, kanske var bättre om jag skrev så ;) Dominerar bimbos män?

Ja alltså... enligt mig så borde det sexuella matriarkatet, alltså den makt som kvinnor har i evolutionens parningsurval (kvinnor väljer män/makt), "ta ut" det manliga strukturella patriarkatet, d.v.s. mannens möjlighet till jaktlagsval som i sin tur leder till hög maktpotential (vilken attraherar de dominerande kvinnorna att välja honom som parningsobjekt). Oj, lite jobbig mening, men ändå. :)

Poängen är att kvinnans maktinnehav inte är primärt, utan istället sekundärt. Mannens makt kan tydas som primär, dock blir den inte helt giltig förrän den mäktigaste (evolutionärt sett) kvinnan väljer honom. Därför kan kvinnans makt ses som sekundär, och deras gemensamma (d.v.s. avkomman som skapas) står för den tredje maktfaktorn, vilken är större än det manliga och kvinnliga kombinerat.

I ett sådant resonemang kan en "bimbos" maktpotential inledningsvis kämpa mot den av en mansgris, för att sedan fusionera i en parrelation. De båda spelar starkt könsbunda maktackord.

För att ge ett konkret byggarexempel: En bodybuilder bygger inte upp sin kropp för att primärt imponera på damerna, utan främst för att komma åt makt i sitt och andras jaktlag (bland andra män, för män o.s.v.). När han får makt över dessa blir han genast mer attraktiv för kvinnorna. Av de som inte kan få honom blir han dock bara en mansgris (eller en "äcklig byggare").

En bimbo däremot, har inga större problem att genom sin fladdrande blick och stora bröst (god moderspotential, för att "bära maktgenerna vidare") attrahera byggarkillen. Innan hon utövat sitt potentiella sexuella urvalsveto (även att s.k. "hålla inne" med mutta) är hon dock maktlös. Då kan samtliga kalla henne för "bimbo", och gör det gärna eftersom de vet vilken potential hon har, så till vida att de inte lyckas (med trashtalk) att förvandla henne till "hora" eller "slampa", då det sänker de hennes värde marginellt (och ökar sin egen).

Detta rör den hormonbunda maktkampen på lägsta tänkbara nivå, och alltså inte komplicerade sammanhang som likvida medel, samhällsklasser, maktkoncerner o.s.v.. Det finns givetvis en mängd mänskliga egenskaper som kombaterar om makt.

Så om en mansgris är någon som väljer att förtrycka gemene kvinna genom sin manlighet, då borde en bimbo vara någon som väljer att göra detsamma mot män.

I min könsbunda mening.

Och ja, bimbos både dominerar och blir dominerade av mansgrisar.

LBacker
2005-09-22, 18:54
undantaget som bekräftar regeln antar jag?

Nu börjar vi komma någon vart! :) Nej men seriöst, jag lovade mig själv att ge henne två chanser framöver, i en annan tråd.

Helena B
2005-09-22, 19:22
Ja alltså... enligt mig så borde det sexuella matriarkatet, alltså den makt som kvinnor har i evolutionens parningsurval (kvinnor väljer män/makt), "ta ut" det manliga strukturella patriarkatet, d.v.s. mannens möjlighet till jaktlagsval som i sin tur leder till hög maktpotential (vilken attraherar de dominerande kvinnorna att välja honom som parningsobjekt). Oj, lite jobbig mening, men ändå. :)

Poängen är att kvinnans maktinnehav inte är primärt, utan istället sekundärt. Mannens makt kan tydas som primär, dock blir den inte helt giltig förrän den mäktigaste (evolutionärt sett) kvinnan väljer honom. Därför kan kvinnans makt ses som sekundär, och deras gemensamma (d.v.s. avkomman som skapas) står för den tredje maktfaktorn, vilken är större än det manliga och kvinnliga kombinerat.

I ett sådant resonemang kan en "bimbos" maktpotential inledningsvis kämpa mot den av en mansgris, för att sedan fusionera i en parrelation. De båda spelar starkt könsbunda maktackord.

För att ge ett konkret byggarexempel: En bodybuilder bygger inte upp sin kropp för att primärt imponera på damerna, utan främst för att komma åt makt i sitt och andras jaktlag (bland andra män, för män o.s.v.). När han får makt över dessa blir han genast mer attraktiv för kvinnorna. Av de som inte kan få honom blir han dock bara en mansgris (eller en "äcklig byggare").

En bimbo däremot, har inga större problem att genom sin fladdrande blick och stora bröst (god moderspotential, för att "bära maktgenerna vidare") attrahera byggarkillen. Innan hon utövat sitt potentiella sexuella urvalsveto (även att s.k. "hålla inne" med mutta) är hon dock maktlös. Då kan samtliga kalla henne för "bimbo", och gör det gärna eftersom de vet vilken potential hon har, så till vida att de inte lyckas (med trashtalk) att förvandla henne till "hora" eller "slampa", då det sänker de hennes värde marginellt (och ökar sin egen).

Detta rör den hormonbunda maktkampen på lägsta tänkbara nivå, och alltså inte komplicerade sammanhang som likvida medel, samhällsklasser, maktkoncerner o.s.v.. Det finns givetvis en mängd mänskliga egenskaper som kombaterar om makt.

Så om en mansgris är någon som väljer att förtrycka gemene kvinna genom sin manlighet, då borde en bimbo vara någon som väljer att göra detsamma mot män.

I min könsbunda mening.

Och ja, bimbos både dominerar och blir dominerade av mansgrisar.

Men då enligt din mening...så kan även mansgrisar bli dominerade också?? Fast jag ser inga sammanhang mellan en byggare och en mansgris...tycker mer att det handlar om hur man agerar i situationer inte utseendemässigt. En bimbo utmärker sig mer utseendemässigt eller det är de största kännetecknen.

LBacker
2005-09-22, 19:29
Men då enligt din mening...så kan även mansgrisar bli dominerade också?? Fast jag ser inga sammanhang mellan en byggare och en mansgris...tycker mer att det handlar om hur man agerar i situationer inte utseendemässigt. En bimbo utmärker sig mer utseendemässigt eller det är de största kännetecknen.

Absolut, en mansgris kan bli ägd rakt av, dock inte av feminister som oftast saknar motvapen.

Jag skulle nog tippa att du helt enkelt inte lyckats att identifiera mansgrisens utseende. Börja leta efter manligt håravfall, speciella hårväxtmönster, kraniestrukturer och liknande. Attributen finns där.

Man ska dock komma ihåg att mansgrisen idag märker en direkt social belöning av att döja sin grisighet. Därför är det nog lättast att identifiera honom i en grabbastu.

Givetvis finns det en mängd definitioner på "mansgris", min bygger på en urtyp av testosteronruset och "super"-manlighet. (Vilket jag ser som något direkt negativt.)

Helena B
2005-09-22, 19:36
Absolut, en mansgris kan bli ägd rakt av, dock inte av feminister som oftast saknar motvapen.

Jag skulle nog tippa att du helt enkelt inte lyckats att identifiera mansgrisens utseende. Börja leta efter manligt håravfall, speciella hårväxtmönster, kraniestrukturer och liknande. Attributen finns där.

Man ska dock komma ihåg att mansgrisen idag märker en direkt social belöning av att döja sin grisighet. Därför är det nog lättast att identifiera honom i en grabbastu.

Givetvis finns det en mängd definitioner på "mansgris", min bygger på en urtyp av testosteronruset och "super"-manlighet. (Vilket jag ser som något direkt negativt.)

Om man tittar i en grabbastu är ju alla mansgrisar ;) Slå upp ordet feminist och återkom sedan.... :D

LBacker
2005-09-22, 19:41
Om man tittar i en grabbastu är ju alla mansgrisar ;) Slå upp ordet feminist och återkom sedan.... :D

I vilken bok vill du att jag ska slå upp det? ;)

Helena B
2005-09-22, 19:53
I vilken bok vill du att jag ska slå upp det? ;)

Ja du kan väl börja med Nationalencyklopedin :D

Feminism, är en samlande beteckning för olika idéströmmningar som företräder kvinnors rättigheter i familj och samhälle.
En definition på feminism som lanserats för att råda bot på det som uppfattats som inflation i ordet är "åsikten att kvinnan som grupp är underordnad mannen som grupp, samt att detta förhållande bör ändras".

En feminist är alltså en man/kvinna som tror på lika rätt mellan könen...


Ville bara upplysa lite, för många har fel uppfattning om ordets betydelse *innocent*

Yankeee
2005-09-22, 19:55
Ville bara upplysa lite, för många har fel uppfattning om ordets betydelse *innocent*

Fast det är ju folket som "bestämmer" ordens betydelse, om man som idag använder ordet feminism i andra sammanhang så får det en annan betydelse.

Helena B
2005-09-22, 20:01
Fast det är ju folket som "bestämmer" ordens betydelse, om man som idag använder ordet feminism i andra sammanhang så får det en annan betydelse.

tycker det är doktrin som bestämmer...sen om folk uppfattar det fel betyder inte att de har rätt...eller ;)

backflash
2005-09-22, 20:02
tycker det är doktrin som bestämmer...sen om folk uppfattar det fel betyder inte att de har rätt...eller ;)

En kan alltså kräva att ett ord skall betyda endast en sak?

Yankeee
2005-09-22, 20:03
tycker det är doktrin som bestämmer...sen om folk uppfattar det fel betyder inte att de har rätt...eller ;)

De kanske sätter riktlinjer, om man säger så. Men om det inte blir accepterat och inte används i det sammanhanget som de har bestämt av folket så kan väl inte den skrivna betydelsen vara rätt? Vetifan hur det funkar egentligen, men det låter troligt :)

Trance
2005-09-22, 20:14
Ja du kan väl börja med Nationalencyklopedin :D

Feminism, är en samlande beteckning för olika idéströmmningar som företräder kvinnors rättigheter i familj och samhälle.
En definition på feminism som lanserats för att råda bot på det som uppfattats som inflation i ordet är "åsikten att kvinnan som grupp är underordnad mannen som grupp, samt att detta förhållande bör ändras".

En feminist är alltså en man/kvinna som tror på lika rätt mellan könen...


Ville bara upplysa lite, för många har fel uppfattning om ordets betydelse *innocent*

Ok, nu misstolkade du allt lite. Om jag skulle skriva en en nazist är en som anser att judarna styr världen och vill förändra detta förhållande. Så lägger nog inte de flesta vikten på att nazismen vill skapa jämlikhet i världspolitiken. Utan att de tror att judarna är överordnade.

Istället borde du skriva exakt som det står, En feminist är alltså en man/kvinna som tror att kvinnan i grupp är underordnad mannen som grupp, samt detta förhållande bör ändras. Inte en person som jobbar för exakt jämlikhet mellan könen.

LBacker
2005-09-22, 20:20
Ja du kan väl börja med Nationalencyklopedin :D

Feminism, är en samlande beteckning för olika idéströmmningar som företräder kvinnors rättigheter i familj och samhälle.
En definition på feminism som lanserats för att råda bot på det som uppfattats som inflation i ordet är "åsikten att kvinnan som grupp är underordnad mannen som grupp, samt att detta förhållande bör ändras".

En feminist är alltså en man/kvinna som tror på lika rätt mellan könen...


Ville bara upplysa lite, för många har fel uppfattning om ordets betydelse *innocent*

Vad är isåfall beteckningen på någon som tror på olika rätt mellan könen, taget ur Nationalencyklopedin?

Om det inte finns en motsvarighet så försvinner ordets relevans i all samhällsdebatt, och givetvis växer det fram nya definitioner som en följd av detta. Där har du din andra definition, som handlar om könsmaktsordningen och kvinnors kollektiva knästående. Vilket ger feminism en helt annan innebörd.

Hur vill du ha det?

(Obs, jag vill akta mig för att kasta skit på kvinnors knästående, det kan straffa sig i längden.)

LBacker
2005-09-22, 20:26
Ok, nu misstolkade du allt lite. Om jag skulle skriva en en nazist är en som anser att judarna styr världen och vill förändra detta förhållande. Så lägger nog inte de flesta vikten på att nazismen vill skapa jämlikhet i världspolitiken. Utan att de tror att judarna är överordnade.

Istället borde du skriva exakt som det står, En feminist är alltså en man/kvinna som tror att kvinnan i grupp är underordnad mannen som grupp, samt detta förhållande bör ändras. Inte en person som jobbar för exakt jämlikhet mellan könen.

Det vore intressant att slå upp nationalsocialism i någon form av encyklopedi ifrån tidigt 1900-tal. Men å andra sidan gäller det ganska många fenomen.

Helena B
2005-09-22, 20:50
De kanske sätter riktlinjer, om man säger så. Men om det inte blir accepterat och inte används i det sammanhanget som de har bestämt av folket så kan väl inte den skrivna betydelsen vara rätt? Vetifan hur det funkar egentligen, men det låter troligt :)

Som till exempel Sveriges Rikes Lag är bara riktlinjer...Tror inte polisen goddtar detta om man bli tagen för fortkörning :D

Yankeee
2005-09-22, 20:52
Som till exempel Sveriges Rikes Lag är bara riktlinjer...Tror inte polisen goddtar detta om man bli tagen för fortkörning :D

Sen när blev en ordbok och en lagbok samma sak?

Helena B
2005-09-22, 20:52
Ok, nu misstolkade du allt lite. Om jag skulle skriva en en nazist är en som anser att judarna styr världen och vill förändra detta förhållande. Så lägger nog inte de flesta vikten på att nazismen vill skapa jämlikhet i världspolitiken. Utan att de tror att judarna är överordnade.

Istället borde du skriva exakt som det står, En feminist är alltså en man/kvinna som tror att kvinnan i grupp är underordnad mannen som grupp, samt detta förhållande bör ändras. Inte en person som jobbar för exakt jämlikhet mellan könen.

Det låter lika i mina öron ;)

Helena B
2005-09-22, 20:53
Sen när blev en ordbok och en lagbok samma sak?

Nä tänkte på ordens skrivna betydelse....Ironi Yankee!!! Live to love it :D

Yankeee
2005-09-22, 20:54
Nä tänkte på ordens skrivna betydelse....Ironi Yankee!!! Live to love it :D

Du är som cilia, försöker skämta bort saker när ni är lost och utom räddning ;)

Helena B
2005-09-22, 21:00
Vad är isåfall beteckningen på någon som tror på olika rätt mellan könen, taget ur Nationalencyklopedin?

Om det inte finns en motsvarighet så försvinner ordets relevans i all samhällsdebatt, och givetvis växer det fram nya definitioner som en följd av detta. Där har du din andra definition, som handlar om könsmaktsordningen och kvinnors kollektiva knästående. Vilket ger feminism en helt annan innebörd.

Hur vill du ha det?

(Obs, jag vill akta mig för att kasta skit på kvinnors knästående, det kan straffa sig i längden.)

En mansgris kanske ;) Nej skoja bara...men det finns väl ganska många som tror indirekt på olika rätt mellan könen. Men att det kanske inte finns någon bestämd benämning på det.

Men jag blir upprörd när folk talar om feminister med negativ klang, för när man slår upp det så är det inget negativt. Det är dessa radikala brudar som bränner behåar som kallar sig för feminister, fast det är helt fel och det är den uppfattning folk får oxå...

Helena B
2005-09-22, 21:04
Du är som cilia, försöker skämta bort saker när ni är lost och utom räddning ;)

Tar faktiskt det som en komplimang, diggar henne...Hon är den ende som sätter er på plats :D

Men vaddå utom räddning ;) Jag går ändå efter det som står i doktrin, för folk har så skeva uppfattningar ibland... Helst när det kommer till feminism. Till den dag det ändras där eller att de breddar ut namngreppen så att det finns ett speciellt namn för folk som tror på lika rätt, just nu är det feminist så kommer jag gå på det..

Trance
2005-09-22, 21:08
Varför är det helt fel? Skall jag vara helt ärlig så tror jag du inte har hel koll på feminism. Speciellt eftersom du inte anser tänkandet att kvinnan som grupp är underordnad mannen som grupp, är något viktigt.

Feministerna skiljer sig åt och det är klart att de mest radikala är också de det finns minst av. Men bara för man anser att feminismen i sig är en rörelse som grundar sig på enligt mig felaktiga värderingar så betyder inte det att man är emot jämstäldhet.

Helena B
2005-09-22, 21:14
Varför är det helt fel? Skall jag vara helt ärlig så tror jag du inte har hel koll på feminism. Speciellt eftersom du inte anser tänkandet att kvinnan som grupp är underordnad mannen som grupp, är något viktigt.

Feministerna skiljer sig åt och det är klart att de mest radikala är också de det finns minst av. Men bara för man anser att feminismen i sig är en rörelse som grundar sig på enligt mig felaktiga värderingar så betyder inte det att man är emot jämstäldhet.

Nu är jag inte med, vad tror jag är helt fel? Koll på feminism, jag läser bara vad som står i ordböckerna och inte efter hur det tolkas av medierna. Du misstolkar mig har inte sagt att det inte är något viktigt..tycker bara att man kan tolka det som samma sak. De är ju indirekt för lika rätt, det är så jag tolkar ordets betydelse. Men de radikala feministerna är ju emot jämställdhet, de vill ju att kvinnor skall vara överordnad mannen..

TheBeanSeed
2005-09-22, 21:15
spontant! :whipped:

En tjej som betygsätter alla killar hon släpat hem från corona och med det materialet gör en lista som hon sprider till sina kvinnliga kursare och väninnor. *spy*

Trance
2005-09-22, 21:16
De anser att mannen som grupp är överordnad kvinnan som grupp. Det är den viktiga meningen.

Om jag skriver att jag anser att kvinnan som grupp är överordnad mannen som grupp och att jag vill ändra detta, är jag då för jämställdhet enligt dig?

Helena B
2005-09-22, 21:22
De anser att mannen som grupp är överordnad kvinnan som grupp. Det är den viktiga meningen.

Om jag skriver att jag anser att kvinnan som grupp är överordnad mannen som grupp och att jag vill ändra detta, är jag då för jämställdhet enligt dig?

Ok u make a point :) Men nu är det inte så och historien visar att det inte har varit så heller därav ordets betydelse i ordboken. Jag tycker den viktiga meningen är att de vill förändra detta och det tolkar jag som att de vill ha det jämställt. Så om jag frågar dig vad är en feminist är, så svarar du enligt ditt tyckande ovan? Men det är ju så mycket mer än bara det eller ;) Om man skulle gå enligt den meningen bara ja då kan jag acceptera att dessa radikala feminister får kalla sig feminister. Men jag tycker inte de har rätt, men jag tycker den meningen är rätt...vad är då jag??

Trance
2005-09-22, 21:28
Du är väl också feminist? Det är väl bara tillvägagångssätt som skiljer samt antagligen hur utbredd den manliga dominanser är. Men det är ju samma grundtankar.

Helena B
2005-09-22, 21:32
Du är väl också feminist? Det är väl bara tillvägagångssätt som skiljer samt antagligen hur utbredd den manliga dominanser är. Men det är ju samma grundtankar.

Skulle du kalla dig själv feminst då?

För att förenkla det hela borde de skilja feminster från radikala feminster, för de radikala är inga jag vill förknippas med. Men det är ju tyvärr det man gör nu när man säger att man är feminst.. "Jaha är du en sån" är oftast svaret man får. När feminsm hela tiden för mig har betytt att man tror på lika rätt & ja som du säger att mannen är överordnad kvinnan... Men du gör mig helt förvirrad ;)

Trance
2005-09-22, 21:37
Jag skulle inte kalla mig feminist nej, dels för att ordet som du säger nu förtiden står för saker som inte står i ordboken. Men även att jag inte håller med grundtanken till fullo och att jag anser att feminismen skall inte dominera den jämställdhetspolitik som finns. Jag tycker man behöver ha andra perspektiv också.

Däremot ser jag inget fel med att andra kallar sig feminister om de har sunda åsikter, som du verkar ha. Det är helt klart bättre än "Öhöh, de behöver bara ***"-gubbarna som bara visar sin ignorans.

mini
2005-09-22, 21:38
LBacker - när du talar om kvinnans sexuella makt kontra männens makt (vilken du inte berört vad det skulle vara vad jag sett, men som jag tycker mig minnas att du behandlat lätt i annan tråd. För inte kan du väl förneka att män har haft och fortfarande har större makt än kvinnor i det "offentliga rummet"?) miaasr du en stor del, och det är förtryck. Kan man säga att en kvinna som nekar en man sex utövar förtryck mot denne man?

Jag tycker feminismen har stora problem med internkommunikation och trovärdighet. Jag tycker att feminismens kritiker har stora problem att se att feminismen har utvecklats sedan sjuttiotalets strukturalism.

Helena B
2005-09-22, 21:47
Jag skulle inte kalla mig feminist nej, dels för att ordet som du säger nu förtiden står för saker som inte står i ordboken. Men även att jag inte håller med grundtanken till fullo och att jag anser att feminismen skall inte dominera den jämställdhetspolitik som finns. Jag tycker man behöver ha andra perspektiv också.

Däremot ser jag inget fel med att andra kallar sig feminister om de har sunda åsikter, som du verkar ha. Det är helt klart bättre än "Öhöh, de behöver bara ***"-gubbarna som bara visar sin ignorans.

Okej så du anser dig inte vara feminist för att folk har en annan uppfattning än den som står i ordboken (är inte det lite fegt? inget illa menat alltså, men jag vet folk som inte vågar säga att de är feminister pga responsen de får). Om folk skulle ha den uppfattningen som står där skulle du då kalla dig det? (det är så jag vill att det ska vara och det jag försökte få fram i detta resonemang). Men grundtanken är väl ändå den som står i ordboken sen har folk gjort den till någon annan? Eller menar du att grundtanken är den som folk anser sig ha (den generella uppfattningen alltså) nu? Vi skulle inte behöva ha något som heter feminism om det inte vore för att historien har varit som den har varit. Utan då skulle det finnas benämningar på folk som tycker kvinnan ska vara överordnad och vice versa och då tycker jag att feminster och maskulister skulle vara bra ord för detta. Hoppas du förstår vad jag menar, börjar bli trött o lite sluddrig :D

Davil
2005-09-22, 21:52
Jag är feminist.

När jag säger det, så ser många det som något negativt,dumt,dåligt och knäppt. Många som tycker så, har läst för mkt i aftonbladet, och för lite i svenska akademiens ordbok om vad ordet feminism betyder.

Sedan att det finns extremister (som i allt annat), som media snabbt gör stora rubriker av så folk tror att det är vad feminister står för är en annan sak... *rolleyes*

Trance
2005-09-22, 21:53
Okej så du anser dig inte vara feminist för att folk har en annan uppfattning än den som står i ordboken (är inte det lite fegt? inget illa menat alltså, men jag vet folk som inte vågar säga att de är feminister pga responsen de får). Om folk skulle ha den uppfattningen som står där skulle du då kalla dig det? (det är så jag vill att det ska vara och det jag försökte få fram i detta resonemang). Men grundtanken är väl ändå den som står i ordboken sen har folk gjort den till någon annan? Eller menar du att grundtanken är den som folk anser sig ha (den generella uppfattningen alltså) nu? Vi skulle inte behöva ha något som heter feminism om det inte vore för att historien har varit som den har varit. Utan då skulle det finnas benämningar på folk som tycker kvinnan ska vara överordnad och vice versa och då tycker jag att feminster och maskulister skulle vara bra ord för detta. Hoppas du förstår vad jag menar, börjar bli trött o lite sluddrig :D

Nej, det är del var en del av det. Jag skrev även andra anledningar. Men en ordboksdefinition är ju en rätt liten del och det går inte att trycka in feminismen i ett par meningar. Jag håller inte med om den generella tanken att kvinnan är underordnad förutom de saker jag sade i förra posten.

Det är klart att feminismen har varit en rörelse som uträttat mängder av saker, många bra saker också som behövts. Men det betyder ju inte att deras nuvarande åsikter och världsskådning är korrekt.

Dessutom feminismen rent genrellt och här i Sverige ganska vänster och det speglas i de lösningar som läggs fram. Jag anser i många fall att eventuella problem skall lösas på helt andra sätt.

Lipos
2005-09-22, 21:59
Motsatsen till "mansgris" är väl "sugga"... :confused:

Helena B
2005-09-22, 21:59
Nej, det är del var en del av det. Jag skrev även andra anledningar. Men en ordboksdefinition är ju en rätt liten del och det går inte att trycka in feminismen i ett par meningar. Jag håller inte med om den generella tanken att kvinnan är underordnad förutom de saker jag sade i förra posten.

Det är klart att feminismen har varit en rörelse som uträttat mängder av saker, många bra saker också som behövts. Men det betyder ju inte att deras nuvarande åsikter och världsskådning är korrekt.

Dessutom feminismen rent genrellt och här i Sverige ganska vänster och det speglas i de lösningar som läggs fram. Jag anser i många fall att eventuella problem skall lösas på helt andra sätt.

Finns väl ingen rörelse som har den perfekta livskådningen, det är ju relativt. Men jag tycker inte att feminsim ska kopplas värderingsmässigt på vilken sida de ligger vänster, höger etc..Men det är ju de radikala feministerna som har åstadkommit detta...tyvärr måste jag säga ;) Vet inte vad vi har kommit fram till, men det var helt klart gynnande.

Men för att komma till ursprungstrådens fråga...finns det någon motsvarighet?

Helena B
2005-09-22, 22:00
Motsatsen till "mansgris" är väl "sugga"... :confused:

Okej du brukar kalla kvinnor suggor..varför? Vad kännetecknar att de är suggor?

LBacker
2005-09-22, 22:18
LBacker - när du talar om kvinnans sexuella makt kontra männens makt (vilken du inte berört vad det skulle vara vad jag sett, men som jag tycker mig minnas att du behandlat lätt i annan tråd. För inte kan du väl förneka att män har haft och fortfarande har större makt än kvinnor i det "offentliga rummet"?) miaasr du en stor del, och det är förtryck. Kan man säga att en kvinna som nekar en man sex utövar förtryck mot denne man?

Jag tycker feminismen har stora problem med internkommunikation och trovärdighet. Jag tycker att feminismens kritiker har stora problem att se att feminismen har utvecklats sedan sjuttiotalets strukturalism.

Jag vet inte exakt vad du lägger i ordet förtryck, och kan därför inte behandla frågan, är det en naturlig följd av rangordning? Är det förtryck att inte ge någon annan mat när du själv behöver äta?

Gällande det offentliga rummet så har jag, mycket riktigt, varit inne på området tidigare. Mitt perspektiv går väl främst ut på att att detta rum indirekt styrs av dess intima motsvarighet, där honan bör vara drottning.

SATAN, nu missar jag Paradise Hotel!

På grund av en knapp feministdebatt dessutom, aih. the irony...

z_bumbi
2005-09-23, 08:55
Okej du brukar kalla kvinnor suggor..varför? Vad kännetecknar att de är suggor?

Slå upp orden gris, galt och sugga.
Du gillar ju att försvara dig med det medlet men för en gångs skull är det ju befogat.

Kwon
2005-09-23, 09:00
Okej du brukar kalla kvinnor suggor..varför? Vad kännetecknar att de är suggor?

Om män är grisar är väl kvinnor suggor? :)

jwzrd
2005-09-23, 09:40
Men om en mansgris istället definieras så som en "patriarkatkonung", då skulle svaret istället bli en "matriarkatdrottning". Isåfall blir svaret givetvis "bimbo".

OBSERVERA NOGA: Dock inte Natacha Peyre! ;)

Nej bimbon är orsaken till patriarket, inte ledaren av matriarket.

LBacker
2005-09-23, 09:59
Nej bimbon är orsaken till patriarket, inte ledaren av matriarket.

Normalt sett så skulle jag inte utse "mansgrisen" till en ledare av patriarkatet, utan snarare till en ryttare av detsamma. Men under förutsättningen för mitt första antagande (d.v.s. att mansgrisen var patriarkatets konung) så blir bimbon trots allt matriarkatets motsvarighet.

jwzrd
2005-09-23, 10:04
Normalt sett så skulle jag inte utse "mansgrisen" till en ledare av patriarkatet, utan snarare till en ryttare av detsamma. Men under förutsättningen för mitt första antagande (d.v.s. att mansgrisen var patriarkatets konung) så blir bimbon trots allt matriarkatets motsvarighet.

Vettetusan om jag kan hålla med där. Bimbon är en blåst brud som kommer dit hon vill med enbart tuttar och fladdrande ögonlock, tror du sa nånting om det. Men bimbon är inte den kraftkvinna som får framgångsrika barn tillsammans med en fungerande man, bimbon är snarare den lågutbildade trailer tash-slampan som det inte blir något av när första knoddarna ramlar ur från för mycket knullande med grabbar kvart i tre på krogen. Mansgrinsarna då. SÅ helt klart, mansgrisarna och bimbosarna kopplar ihop sig och skaffar avkomma - men enbart för att skita ut en näve ungdomsbrottslingar och bråkstakar :)

LBacker
2005-09-23, 10:06
Vettetusan om jag kan hålla med där. Bimbon är en blåst brud som kommer dit hon vill med enbart tuttar och fladdrande ögonlock, tror du sa nånting om det. Men bimbon är inte den kraftkvinna som får framgångsrika barn tillsammans med en fungerande man, bimbon är snarare den lågutbildade trailer tash-slampan som det inte blir något av när första knoddarna ramlar ur från för mycket knullande med grabbar kvart i tre på krogen. Mansgrinsarna då. SÅ helt klart, mansgrisarna och bimbosarna kopplar ihop sig och skaffar avkomma - men enbart för att skita ut en näve ungdomsbrottslingar och bråkstakar :)

Jag håller med. Men det finns lite bimbo även i den ädlaste drottning som föder avkomma av klass. ;)

(I min definition av en "Bimbo", som inte enbart är något av ondo, eller ett skällsord för den delen.)

Kwon
2005-09-23, 10:08
Find the "inner" bimbo.

LBacker
2005-09-23, 10:09
Find the "inner" bimbo.

Exakt! :)

Sheogorath
2005-09-23, 10:36
Hoppar in i feministdebatten:

Feminismen beskriver inte under vilka former, eller när kvinnan skulle vara underordnad mannen, utan bara ATT hon är det. I alla sammanhang, får man väl då anta? "Kvinnan är underordnad mannen, och detta vill vi ändra på".

Men jag, som anser att både män och kvinnor kan anses vara underordnade varandra, men i olika kontex, kan väl knappast anse mig vara feminist? Och det anser jag mig inte heller vara. Exempelvis: mannen är sexuellt underordnad kvinnan, och det blir löjligt uppenbart i just Paradise Hotel. Tämligen intelligenta killar sitter och talar med varandra och säger att den där Natacha "verkar ha något speciellt" och att "de gärna vill lära känna henne bättre", men inser sedan att det generade flinet de har över läpparna kommer av att de egentligen förstår vad det är som gör att de intalar sig att Natacha har en så fin personlighet med djup.

Ni som sett South Park förstår vad jag menar när jag säger ATAH!

Det är synd om männen.

Sheogorath
2005-09-23, 10:39
...eller som det sades: de är som små barn som bara inte KAN hålla fingrarna från godiset.

Helena B
2005-09-23, 13:42
Slå upp orden gris, galt och sugga.
Du gillar ju att försvara dig med det medlet men för en gångs skull är det ju befogat.

Om män är grisar är väl kvinnor suggor?

Men mansgris är ju ett ord man använder för att beskriva en kille som är just mansgris. Och tråden handlade om den kvinnliga motsatsen till just mansgris, men det verkar inte finnas någon, För när någon säger sugga så har den personen inte förstått eller försökte bara vara ironisk. Jag ville veta om det fanns ett ord som beskriver kvinnor som är "manliga mansgrisar" och vad dem gör för att vara detta.... ;)

Det är skillnad på att vara gris och mansgris, mansgris är ett uttryck vi använder när ni beter er på ett visst sätt. Ja jag är övertygad att ni har hört det många många gånger :D *innocent*

Kwon
2005-09-23, 13:44
Ok, den kvinnliga motsatsen måste väl vara...

vänta, jag slår upp i ordboken..

Helena B! :laugh:

Vad kännetecknar en mansgris enligt dig Helena?

Helena B
2005-09-23, 13:51
Hoppar in i feministdebatten:

Feminismen beskriver inte under vilka former, eller när kvinnan skulle vara underordnad mannen, utan bara ATT hon är det. I alla sammanhang, får man väl då anta? "Kvinnan är underordnad mannen, och detta vill vi ändra på".

Men jag, som anser att både män och kvinnor kan anses vara underordnade varandra, men i olika kontex, kan väl knappast anse mig vara feminist? Och det anser jag mig inte heller vara. Exempelvis: mannen är sexuellt underordnad kvinnan, och det blir löjligt uppenbart i just Paradise Hotel. Tämligen intelligenta killar sitter och talar med varandra och säger att den där Natacha "verkar ha något speciellt" och att "de gärna vill lära känna henne bättre", men inser sedan att det generade flinet de har över läpparna kommer av att de egentligen förstår vad det är som gör att de intalar sig att Natacha har en så fin personlighet med djup.

Ni som sett South Park förstår vad jag menar när jag säger ATAH!

Det är synd om männen.

Men det finns väl inget specifikt ord som beskriver när man anser det vara så som du skriver ovan. Fast jag tror att killar som du anser är underordnade kvinnor sexuellt bryter den bärriären när de väl har fått vad de velat..Är du med!? För jag tror fortfarande innerst inne att killar anser sig vara den överordnade, det är bara ibland de trycker på paus och inte vet hur de ska agera "som i paradise hotel när de ser ett par stora bröst". Men det är som du säger det sägs inte i vilket sammanhang mannen är överordnad. Fast som historien sett ut så kanske det bara handlar om i hemmet och i arbetslivet. Men det kan även vara så att mannen aldrig har varit överordnad kvinnan när det kommer till sex, för att mannen har sina drifter att sprida sin säd etc...Och då handlar feminism om att mannen är överordnad kvinnan i hemmet (inte sex alltså) och på arbetet och det tycker jag att männen är i dagens läge...Visst har det blivit bättre och det blir bättre dag för dag..Men är jag feminist? Jo om jag går efter mina värderingar vad ordet feminst betyder.

NEJ har inte sett South Park så jag vet icke vad det betyder ;)

Helena B
2005-09-23, 13:53
Ok, den kvinnliga motsatsen måste väl vara...

vänta, jag slår upp i ordboken..

Helena B! :laugh:

Vad kännetecknar en mansgris enligt dig Helena?

Nu har du absolut inte högre status hos mig :D
Läs det som står på första sidan så vet du ;)

Sheogorath
2005-09-23, 14:02
Men det finns väl inget specifikt ord som beskriver när man anser det vara så som du skriver ovan. Fast jag tror att killar som du anser är underordnade kvinnor sexuellt bryter den bärriären när de väl har fått vad de velat..Är du med!? För jag tror fortfarande innerst inne att killar anser sig vara den överordnade, det är bara ibland de trycker på paus och inte vet hur de ska agera "som i paradise hotel när de ser ett par stora bröst". Men det är som du säger det sägs inte i vilket sammanhang mannen är överordnad. Fast som historien sett ut så kanske det bara handlar om i hemmet och i arbetslivet. Men det kan även vara så att mannen aldrig har varit överordnad kvinnan när det kommer till sex, för att mannen har sina drifter att sprida sin säd etc...Och då handlar feminism om att mannen är överordnad kvinnan i hemmet (inte sex alltså) och på arbetet och det tycker jag att männen är i dagens läge...Visst har det blivit bättre och det blir bättre dag för dag..Men är jag feminist? Jo om jag går efter mina värderingar vad ordet feminst betyder.

NEJ har inte sett South Park så jag vet icke vad det betyder ;)

Jag tror att den sexuella makten kvinnor besitter avspeglas i andra saker än just ovan nämnda. T.ex. att en tjej med sexleksak ses som en stark, modern kvinna som tar ansvar för sin egen njutning och bejakar sin sexualitet, medan en man med t.ex. lösvagina eller Barbara ses som en ynklig patetiskt skit. Jag tror även att kvinnor, medvetet och omedvetet, använder den sexuella makten för att få sin vilja fram, både i arbetslivet, i krogkön och där hemma.

Redan första posten postades något skämtsamt om att man aldrig skulle argumentera mot en kvinna. Men det är inget skämt. Män backar ständigt i konversationer mot ilska arbiggor som slåss med näbbar och klor för att inte ha fel, eftersom de vet vilket veritabelt helvete det kan utbryta om kvinnan får en känsla av att mannen på något sätt skulle anse sig förmer än henne. Med sexstrejk och osämja och oro för otrohet eller vad gudarna kan tänkas komma på. Men detta var ett sidospår.

Vad jag vill komma fram till är att det behövs ett begrepp som förhåller sig neutralt till orsaken bakom orättvisorna i samhället baserat på kön, och där målsättningen, men inte nödvändigtvis medlen, är det centrala. Vad sägs om "ekvivalism", strävan efter jämnSTÄLLDHET, men inte jämnLIKHET, mellan könen?

Helena B
2005-09-23, 14:16
Jag tror att den sexuella makten kvinnor besitter avspeglas i andra saker än just ovan nämnda. T.ex. att en tjej med sexleksak ses som en stark, modern kvinna som tar ansvar för sin egen njutning och bejakar sin sexualitet, medan en man med t.ex. lösvagina eller Barbara ses som en ynklig patetiskt skit. Jag tror även att kvinnor, medvetet och omedvetet, använder den sexuella makten för att få sin vilja fram, både i arbetslivet, i krogkön och där hemma.

Redan första posten postades något skämtsamt om att man aldrig skulle argumentera mot en kvinna. Men det är inget skämt. Män backar ständigt i konversationer mot ilska arbiggor som slåss med näbbar och klor för att inte ha fel, eftersom de vet vilket veritabelt helvete det kan utbryta om kvinnan får en känsla av att mannen på något sätt skulle anse sig förmer än henne. Med sexstrejk och osämja och oro för otrohet eller vad gudarna kan tänkas komma på. Men detta var ett sidospår.

Vad jag vill komma fram till är att det behövs ett begrepp som förhåller sig neutralt till orsaken bakom orättvisorna i samhället baserat på kön, och där målsättningen, men inte nödvändigtvis medlen, är det centrala. Vad sägs om "ekvivalism", strävan efter jämnSTÄLLDHET, men inte jämnLIKHET, mellan könen?

Håller helt med att det borde myntas ett nytt begrepp...eftersom ordet feminism har fått en helt annan betydelse skapat av folket och det finns många delar som jag inte håller med eller vill bli förknippad med. Så alltså jag är evivalist :D

Apropå ditt sidospår så tror jag det är en naturlig förklaring att män backar, det är för att de helt enkelt orkar inte motargumentera...inser att det är meningslöst eftersom en sådan kvinna inte ger sig. Skulle säga att det var smarta ;) Det är ju lite så att eftersom vi har varit underordnade under en sån lång tid och har upptäckt att vi kan spela på vår sexualitet och det funkar! Det är klart man gör det, felet ligger inte hos hos utan på det manliga könet "som går på det". Sen har killar sådana egenskaper oxå, ni har bara inte riktigt upptäckt vilka det är och tjejer kommer aldrig avslöja det heller. Det är ju som att ge er facit och skickas tillbaka 100 år i tiden, vill ju ingen tjej ;)

Kwon
2005-09-23, 14:17
Du borde helt klart forska inom detta ämne Helena B, med detta brinnande intresse.

LBacker
2005-09-23, 15:17
Håller helt med att det borde myntas ett nytt begrepp...eftersom ordet feminism har fått en helt annan betydelse skapat av folket och det finns många delar som jag inte håller med eller vill bli förknippad med. Så alltså jag är evivalist :D

Apropå ditt sidospår så tror jag det är en naturlig förklaring att män backar, det är för att de helt enkelt orkar inte motargumentera...inser att det är meningslöst eftersom en sådan kvinna inte ger sig. Skulle säga att det var smarta ;) Det är ju lite så att eftersom vi har varit underordnade under en sån lång tid och har upptäckt att vi kan spela på vår sexualitet och det funkar! Det är klart man gör det, felet ligger inte hos hos utan på det manliga könet "som går på det". Sen har killar sådana egenskaper oxå, ni har bara inte riktigt upptäckt vilka det är och tjejer kommer aldrig avslöja det heller. Det är ju som att ge er facit och skickas tillbaka 100 år i tiden, vill ju ingen tjej ;)

Det du försöker säga är alltså:

"Feminism klingar inte alls lika sexigt längre, dags att byta till ekvivadenuhette! (Precis som när jag gick över från tanga till string, och nu senast till hotpants.)" *tingelingtihi*

jwzrd
2005-09-23, 15:23
Håller helt med att det borde myntas ett nytt begrepp...eftersom ordet feminism har fått en helt annan betydelse skapat av folket och det finns många delar som jag inte håller med eller vill bli förknippad med. Så alltså jag är evivalist :D

Apropå ditt sidospår så tror jag det är en naturlig förklaring att män backar, det är för att de helt enkelt orkar inte motargumentera...inser att det är meningslöst eftersom en sådan kvinna inte ger sig. Skulle säga att det var smarta ;) Det är ju lite så att eftersom vi har varit underordnade under en sån lång tid och har upptäckt att vi kan spela på vår sexualitet och det funkar! Det är klart man gör det, felet ligger inte hos hos utan på det manliga könet "som går på det". Sen har killar sådana egenskaper oxå, ni har bara inte riktigt upptäckt vilka det är och tjejer kommer aldrig avslöja det heller. Det är ju som att ge er facit och skickas tillbaka 100 år i tiden, vill ju ingen tjej ;)

Jag skulle nog säga: män har alltid och kommer alltid att "spela" på makt och rangordning; kvinnor alltid på duglighet som mor och mäns sexdrift. Det fina med det hela är dock att dom flesta av oss har en hjärna mellan axlarna som gör att vi i rätt hög grad kan säga ja, nej eller välja alternativa vägar. Medvetet. LBacker gjorde en bra summering högre upp i tråden, någon myntade en gång: bakom en mäktig man finns en mäktig kvinna (eller hur det nu hette) och så ser det ut.

Vill man (som man och kvinna) tävla med någon i maktposition så är det makt/rang-språk som gäller. Det funkar inte att VaraKompetent:a sig dit.

mini
2005-09-23, 15:28
Jag håller inte helt med om Helenas ordboksdefinition. Många feminister idag ser inte kvinnor som underordnade alltid. Det finns olika sammanhang där kvinnor är underordnade, men det finns också sammanhang som missgynnar män.
Kvinnor har mindre makt i det offentliga rummet (hur LBacker än vill ha det till att kvinnorna styr sina män hemmifrån) och har således mindre medel, exempelvis ekonomiska, att foga över. Att stängas ute från viktga samhällsposter pga kön är förtryck. Att bli av med sitt jobb för att man blir förälder är diskriminering (och dåligt för samhällsekonomin). Att inte få ha sex med alla man vill är ingetdera.
Män har mindre makt i den privata sfären. De har svårare att få alla föräldraprivilegier. Barnbidrag betalas automatiskt ut till mamman osv. Män måste också göra lumpen.
Feminismen måste uppmärksamma orättvisorna pga kön, inte bara orättvisorna som drabbar kvinnor. Många av mina kvinnliga vänner gör det. Inte många av mina manliga kompisar gör det. Männen är generellt ganska osynliga gällande frågor om kön och genus. Varför? Om fler skulle intressera sig kanske ekvivalismen bli realitet?

jwzrd
2005-09-23, 15:32
Jag håller inte helt med om Helenas ordboksdefinition. Många feminister idag ser inte kvinnor som underordnade alltid. Det finns olika sammanhang där kvinnor är underordnade, men det finns också sammanhang som missgynnar män.
Kvinnor har mindre makt i det offentliga rummet (hur LBacker än vill ha det till att kvinnorna styr sina män hemmifrån) och har således mindre medel, exempelvis ekonomiska, att foga över. Att stängas ute från viktga samhällsposter pga kön är förtryck. Att bli av med sitt jobb för att man blir förälder är diskriminering (och dåligt för samhällsekonomin). Att inte få ha sex med alla man vill är ingetdera.
Män har mindre makt i den privata sfären. De har svårare att få alla föräldraprivilegier. Barnbidrag betalas automatiskt ut till mamman osv. Män måste också göra lumpen.
Feminismen måste uppmärksamma orättvisorna pga kön, inte bara orättvisorna som drabbar kvinnor. Många av mina kvinnliga vänner gör det. Inte många av mina manliga kompisar gör det. Männen är generellt ganska osynliga gällande frågor om kön och genus. Varför? Om fler skulle intressera sig kanske ekvivalismen bli realitet?

Räcker det inte snart? Mesiga män får ingenting, mesiga kvinnor får ingenting. Jävligt synd att det finns fler mesiga kvinnor än män? Eller finns det? Sluta stirra dig blind på om någon har ett par tuttar eller en snorre!

mini
2005-09-23, 15:33
Att medvetet spela på sin sexualitet för att få män dit man vill bara för att man kan är inget man kan göra och samtidigt kalla sig feminist utan att näsan växer.

jwzrd
2005-09-23, 15:34
Att medvetet spela på sin sexualitet för att få män dit man vill bara för att man kan är inget man kan göra och samtidigt kalla sig feminist utan att näsan växer.

Du gör det 100 gånger om dagen som alla kvinnor, när du går ner till 99 så ska jag bjuda dig min plats på bussen! :thumbup:

mini
2005-09-23, 15:35
Räcker det inte snart? Mesiga män får ingenting, mesiga kvinnor får ingenting. Jävligt synd att det finns fler mesiga kvinnor än män? Eller finns det? Sluta stirra dig blind på om någon har ett par tuttar eller en snorre!
Påstår du att det inte finns skillnader i hur män och kvinnor behandlas och bemöts? Värnplikt? Barnledighet? Medicinsk forskning? Juridiskt?

jwzrd
2005-09-23, 15:36
När hajar feminister att precis _allting_ bygger på skillnaderna mellan män och kvinnor? Män klär sig och bär upp sig själva för att behålla eller klättra i rangordningen bland grabbarna, kvinnor klär sig för att attrahera grabbarna på motsvarande sida bland grabbarna och för att vara felfri, attraktiv men inte för billig inför andra kvinnor.

mini
2005-09-23, 15:36
Du gör det 100 gånger om dagen som alla kvinnor, när du går ner till 99 så ska jag bjuda dig min plats på bussen! :thumbup:
Du har ingen aning så sluta spekulera.

LBacker
2005-09-23, 15:37
Du gör det 100 gånger om dagen som alla kvinnor, när du går ner till 99 så ska jag bjuda dig min plats på bussen! :thumbup:

Inte om Mini hinner till mitt säte först!

mini
2005-09-23, 15:37
När hajar feminister att precis _allting_ bygger på skillnaderna mellan män och kvinnor? Män klär sig och bär upp sig själva för att behålla eller klättra i rangordningen bland grabbarna, kvinnor klär sig för att attrahera grabbarna på motsvarande sida bland grabbarna och för att vara felfri, attraktiv men inte för billig inför andra kvinnor.
Det var en mycket simpel världsbild du har. När ska du begripa att du inte kan föra alla människors talan? Eller kanske du kan delge mig den omfattande forskningen inom ämnet?

LBacker
2005-09-23, 15:43
Att medvetet spela på sin sexualitet för att få män dit man vill bara för att man kan är inget man kan göra och samtidigt kalla sig feminist utan att näsan växer.

Vad händer med näsan om man kallar sig för feminist och omedvetet använder sin sexualitet för att få män dit man vill?

mini
2005-09-23, 15:46
Vad händer med näsan om man kallar sig för feminist och omedvetet använder sin sexualitet för att få män dit man vill?

Detta

LBacker
2005-09-23, 15:48
Detta

Vad fina ögon du har... ;)

Kwon
2005-09-23, 15:48
Detta

Du är ju riktigt snygg ju mini! :naughty:

Tolkia
2005-09-23, 15:53
Det var en mycket simpel världsbild du har. När ska du begripa att du inte kan föra alla människors talan? Eller kanske du kan delge mig den omfattande forskningen inom ämnet?
I second mini här. Hur var det med den stora variationen mellan individer kontra den relativt lilla mellan grupper? Eller gällde det bara så länge resonemanget passade dina syften i DEN diskussionen ...?

jwzrd
2005-09-23, 16:00
Påstår du att det inte finns skillnader i hur män och kvinnor behandlas och bemöts? Värnplikt? Barnledighet? Medicinsk forskning? Juridiskt?

Jag påstår inte att det inte finns skillnader man kan studera, det jag kanske vill påstå (inte helt säker på vart jag vill komma, det är fredag) är att man inte ska stirra sig blind på statistik och jämföra saker rakt över bara för att dom kan ses som likvärdiga på ett sätt.

Barnledighet tex, vad vinner du, jag eller någon på att man tvingas dela tiden 50/50? Värnplikten.. fullt av kvinnor på soldat/kanonmatsnivå? Haha. Jovisst. Av 10000 kvinnor finns kanske 1 lämplig för att göra samma tjänst som det finns 90 av 100 män till. Du får upplysa mig om hur det fungerar med medicinsk forskning och "Juridiskt".

jwzrd
2005-09-23, 16:01
Du har ingen aning så sluta spekulera.

Men vänta nu, du har ju en jävla massa aningar om hur män/mannen fungerar generellt, jag bjöd dig ditt eget mynt.

jwzrd
2005-09-23, 16:03
Det var en mycket simpel världsbild du har. När ska du begripa att du inte kan föra alla människors talan? Eller kanske du kan delge mig den omfattande forskningen inom ämnet?

DU för ju alla människors talan med DIN världsbild, vad hindrar mig från att tala med samma språk? Hosta upp dina egna referenser och hur dom ska tolkas.

jwzrd
2005-09-23, 16:04
I second mini här. Hur var det med den stora variationen mellan individer kontra den relativt lilla mellan grupper? Eller gällde det bara så länge resonemanget passade dina syften i DEN diskussionen ...?

Den finns kvar. Saker kan vara små i relatation till vissa saker men samtidigt vara stora i relation till andra. Klurigt hur det där hänger ihop - tycker du inte det?

LBacker
2005-09-23, 16:09
Jag vill se fler bilder på Mini, så kan vi hålla oss till den egentliga sakfrågan tack?

Helena B
2005-09-23, 16:18
Jag vill se fler bilder på Mini, så kan vi hålla oss till den egentliga sakfrågan tack?

Och den egentliga sakfrågan var??

OCH jag har inte fått svar på den än, utan det började diskuteras feminism istället ;)

Kwon
2005-09-23, 16:20
Och den egentliga sakfrågan var??

OCH jag har inte fått svar på den än, utan det började diskuteras feminism istället ;)

Den kvinna som kan svara på de frågeställningar du gav på sida 1 är ju den kvinnliga motsatsen.

Helena B
2005-09-23, 16:27
Den kvinna som kan svara på de frågeställningar du gav på sida 1 är ju den kvinnliga motsatsen.

Men vad heter en sådan kvinna då? Kan ju inte heta kvinnlig mansgris ;) Bevisar ju bara att det inte finns något motsvarighet och då kan man dra slutsatsen att kvinnor är perfekta...eller :D

Kwon
2005-09-23, 16:28
Men vad heter en sådan kvinna då? Kan ju inte heta kvinnlig mansgris ;) Bevisar ju bara att det inte finns något motsvarighet och då kan man dra slutsatsen att kvinnor är perfekta...eller :D

Känner du många kvinnor som kan svara på frågorna då?

Helena B
2005-09-23, 16:30
Känner du många kvinnor som kan svara på frågorna då?

Ingen skulle jag nog säga...Men har ju inte frågat någon heller ;) So u never know

LBacker
2005-09-23, 16:39
Och den egentliga sakfrågan var??

OCH jag har inte fått svar på den än, utan det började diskuteras feminism istället ;)

Ta det inte så hårt, som kvinna är din frågeställning ogiltig långt innan den ens ställts. Men för den sakens skull behöver du ju inte bli avis på att ingen ville se just DIN bild, det är allt lite argbigga över det... ;)

(OBS, jag polariserar svaret för att du ska kunna hitta din inre motsvarighet till "mansgrisen". Sök svaret inom dig Helena!)

Helena B
2005-09-23, 16:40
Ta det inte så hårt, som kvinna är din frågeställning ogiltig långt innan den ens ställts. Men för den sakens skull behöver du ju inte bli avis på att ingen ville se just DIN bild, det är allt lite argbigga över det... ;)

(OBS, jag polariserar svaret för att du ska kunna hitta din inre motsvarighet till "mansgrisen". Sök svaret inom dig Helena!)

Men det är ju faktiskt min tråd *grr27* :D

*innocent*

Kwon
2005-09-23, 16:42
Du kan vara glad att du inte är den kvinnliga motsvarigheten till mansgris, då du ej har svar på de frågeställningar du skrev på sida 1.

Helena B
2005-09-23, 16:46
Du kan vara glad att du inte är den kvinnliga motsvarigheten till mansgris, då du ej har svar på de frågeställningar du skrev på sida 1.

Ska jag vara glad för det ;) Trodde du gillade kvinnliga mansgrisar :D

Kwon
2005-09-23, 16:49
Ska jag vara glad för det ;) Trodde du gillade kvinnliga mansgrisar :D

Just därför du skall vara glad för det :laugh:

Jo, jag gillar den kvinnliga motsvarigheten , maneaters :naughty:

mini
2005-09-23, 17:35
jwzrd, jag tror du missförstår mig. Jag har inte generaliserat om män, jag har konstaterat att det finns olika situationer som missgynnar endera könet. Detta är inte samma sak som att jag vill ha kvotering, eller att jag vill att allt ska vara lika. Jag utgår fortfarande från individen, och dennes rätt att välja. Problemet jag ser idag är att alla inte kan välja, en del blir tvingade i mindre eller högre grad till att välja på ett visst sätt av olika anledningar.
(Vad du har för syn på kvinnor och värnplikt vet jag inte men jag anar, och jag vet heller inte vad du har för stöd för den idén. Att tro att det råder likhet inför lagen är fint men lite naivt. Bland annat kan nämnas en bok med just det namnet, Likhet inför lagen, som behandlar orättvisorna som begås i svenska rättssalar.)

jwzrd
2005-09-23, 19:26
jwzrd, jag tror du missförstår mig. Jag har inte generaliserat om män, jag har konstaterat att det finns olika situationer som missgynnar endera könet. Detta är inte samma sak som att jag vill ha kvotering, eller att jag vill att allt ska vara lika. Jag utgår fortfarande från individen, och dennes rätt att välja. Problemet jag ser idag är att alla inte kan välja, en del blir tvingade i mindre eller högre grad till att välja på ett visst sätt av olika anledningar.
(Vad du har för syn på kvinnor och värnplikt vet jag inte men jag anar, och jag vet heller inte vad du har för stöd för den idén. Att tro att det råder likhet inför lagen är fint men lite naivt. Bland annat kan nämnas en bok med just det namnet, Likhet inför lagen, som behandlar orättvisorna som begås i svenska rättssalar.)

Jag har inget emot kvinnor i det militära om det var det du trodde att jag sa. Men kvinnor i det militära är typ kvinnliga elitmänniskor eller bara samvetesintagningar där någon får sitta och skriva maskin någonstans bara. Vet inte om du gjort lumpen?

Av resten verkar vi rätt överrens ändå, jag läste dig nog fel tidigare i tråden. Men när du säger saker som att en tro på likhet inför lagen är naivt osv så vet jag inte vem du åsyftar. Jag har varken påstått eller förnekat någon skillnad mellan män och kvinnor inför lagen. Jag har inte funderat så mycket på det ärligt talat.

Jag tycker ändå man glömmer så pass många intressanta nyanser när man snöar in sig på man<->kvinna-perspektivet. Man måste se till (jag vill inte säga klass, det är en kliché) var man är i samhället, var man kommer ifrån (nej jag snackar inte om blatte vs. svenne) och vart man är påväg. Sålänge man stirrar på tuttar/snorre så missar man tex gemesamma drag som finns mellan olika mindre grupper människor som alla kanske generellt har svårare att nå uppåt på karriärsstegen osv.

Min chef nu, tex, hajar inte att man kan ha koll på sina grejer utan att ha en formell utbildning. Vore jag kvinna så skulle jag lätt kunna välja: buhuu föffan, det är för att jag är kvinna. Men nu är jag man, lång osv osv alla saker som man "ska vara" för att lyckas. Oops, bara att dra igen limpsaxen och köra tills jag kommit dit jag vill.. eller.. kanske ska jag ändå hitta på något att skylla på (förutom då att allting är HookersUniteds fel).

Pingu
2005-09-23, 19:38
Den kvinnliga motsvarigheten är helt klart femminismen *spy*