handdator

Visa fullständig version : Axlar - bröst, hur nära inpå varandra?


Spannmål
2005-09-21, 23:43
Hur länge tycker ni att assisterande muskler bör vila efter passen där de assisterat?

Om bröst/triceps tränas - när tycker ni att det är OK att träna axlarna (som också fått en del arbete)? 24, 48, 72h? Teknik spelar givetvis roll; kan man koppla ur axlarna bra sänks vilotiden, men låt oss utgå från någon som har OK teknik.

Samma sak gäller rygg-bikeps och framlår-baklår om man väljer att dela upp dem.

wintzell
2005-09-22, 00:20
Jag försöker lägga det så att jag får en 48 timmars vila. Det är tillräcklig återhämntingstid om man inte går till failure, iaf för mig.

wintzell
2005-09-22, 00:22
Jävla edit *grr27* . Om man kör till failure. Går? *screwy*

biffsson
2005-09-22, 00:26
Det bästa av allt är om man lyckas få dom maximalt ifrån varandra. Tex Bröst på Måndag och Axlar på Torsdag eller Fredag (2-3 vilodagar mellan åt båda hållen).

biffsson
2005-09-22, 00:34
Hur länge tycker ni att assisterande muskler bör vila efter passen där de assisterat?

Om bröst/triceps tränas - när tycker ni att det är OK att träna axlarna (som också fått en del arbete)? 24, 48, 72h? Teknik spelar givetvis roll; kan man koppla ur axlarna bra sänks vilotiden, men låt oss utgå från någon som har OK teknik.

Samma sak gäller rygg-bikeps och framlår-baklår om man väljer att dela upp dem.

För att alla muskler ska få maximal vila (av dom du räknat upp), så kan man tex köra:

Måndag Bröst, Triceps
Tisdag Rygg
Onsdag Framsida Ben
Torsdag Axlar
Fredag Biceps
Lördag Baksida Ben
Söndag

Men jag skulle personligen aldrig bara köra biceps på en dag. Istället skulle jag slå ihop några av passen. Så här:

Måndag Bröst, Triceps
Tisdag Rygg, Baksida Ben
Onsdag
Torsdag Axlar
Fredag
Lördag Framsida Ben, Biceps
Söndag

Faan... Det blev ju ett riktigt bra schema om man skulle lägga till resten av muskelgrupperna :naughty:

Komplett schema:

Måndag Bröst, Triceps
Tisdag Rygg, Baksida Ben
Onsdag
Torsdag Axlar, Mage, Vader
Fredag
Lördag Framsida Ben, Biceps, Underarmar
Söndag

Smail
2005-09-22, 01:01
Varför dela upp ben? På vilket av passen skulle man i såna fall lägga in knäböj eller benpress?

Spannmål
2005-09-22, 01:16
Varför dela upp ben? På vilket av passen skulle man i såna fall lägga in knäböj eller benpress?

Knäböj och benpress är primärt för framlår.

Marklyften tar betydligt mer på baklår än vad knäböj gör, och jag föredrar att lägga baklårsträningen i samband med den istället.

tenchi
2005-09-22, 07:55
jag kör bröst axlar och tricpes på samma pass. Kändes som att jag körde axlar varje pass annars.

Tycker mitt nya upplägg fungerar bäst hittils

Rockhard
2005-09-22, 10:26
jag kör bröst axlar och tricpes på samma pass. Kändes som att jag körde axlar varje pass annars.

Tycker mitt nya upplägg fungerar bäst hittils

Kan bara hålla med :thumbup:

Popeye
2005-09-22, 15:00
Givet att man kör en traditionell +3 split så skulle jag säga 48h.
Men jag börjar verkligen gilla att köra 2-split med tre olika (2x3) pass som jag roterar.
På så vis kan jag prestera max på samtliga övningar, hela tiden.
Eh, just det ja... jag kör bara en övning per muskelgrupp och dag så ett pass rör sig om ca.6 övningar. Får se hur det gick om ett år...

lauria
2005-09-22, 15:05
Minst 48timmar, men det beror ju på vilka övningar man kör.

keffat_liv
2005-09-22, 20:14
jag kör bröst dagen efter jag kört axlar - funkar? jopps!