handdator

Visa fullständig version : ORD! trivia


CyberHamster
2005-09-21, 23:28
Läste i högskoleprov tråden och följer nu razmus förslag och startar en ORD trivia.

Regler:
Den som får rätt får posta ett nytt ord.
När den personen som skrivit ett ord säger att någon svarat rätt får den personen som svarat rätt posta ett nytt ord. Inte tidigare.
Ingen annan får posta ett ord.

Börjar med ordet:

Avbida.

Larsson
2005-09-21, 23:30
avbida. invänta/vänta (på)/avvakta
(får man googla eller ska man kunna ordet ändå?)

CyberHamster
2005-09-21, 23:32
avbida. invänta/vänta (på)/avvakta
(får man googla eller ska man kunna ordet ändå?)


Det var rätt. Känns ju som att det är lite fusk att googla men folk kommer ju göra det iallafall så varför ens sätta det som regel. Och man lär sig ju lika mycket :D

Larsson
2005-09-21, 23:38
Här kommer nästa ord: Beneficium

Garnax
2005-09-21, 23:41
förmån/välgärning

PowPow
2005-09-21, 23:42
För att göra det så likt högskoleprovet som möjligt, så kanske man borde ange fyra (det är väl 4?) svarsalternativ.

Larsson
2005-09-21, 23:43
förmån/välgärning
Ordet kanske har flera betydelser fast det var inte det jag hade tänkt.

Dumleman
2005-09-21, 23:45
Om ni skrev en hel mening med sådan ord så skulle jag inte kunna avgöra om det var svenska :em:.

Larsson
2005-09-21, 23:47
Ingen som kan ordet. Lite sent kanske.

Garnax
2005-09-21, 23:47
Beneficium kallas den del av lösöret i hemmet som undantas vid utmätning. Dit räknas sådant som behövs för dagligt liv

PowPow
2005-09-21, 23:47
Man ska ju träna på att använda sig av alternativen för att kunna komma fram till ordet som söks. Ordet Beneficium hade jag inte aning om. Men med alternativ , så hade jag nog gjort kopplingen Beneficium -> Bennefit (eng. stavning?) -> Förmån.

Bara motiverar mitt tidigare uttalande ;)

PowPow
2005-09-21, 23:50
Kör ett lite enklare ord, och visar hur jag menar. (Hoppas ingen misstycker)

Kontext
a) Samband
b) Brödtext
c) Sammanhang
d) Sidospår

Larsson
2005-09-21, 23:51
Beneficium kallas den del av lösöret i hemmet som undantas vid utmätning. Dit räknas sådant som behövs för dagligt liv
Rätt :bow:

Garnax
2005-09-21, 23:52
sammanhang

PowPow
2005-09-21, 23:53
sammanhang

Guld. Du vann ;)

CyberHamster
2005-09-21, 23:56
Nu har ju garnax svarat rätt på båda frågorna och jag håller med PowPow om att nu ska man även inkludera 4 svars alternativ. :D

PowPow
2005-09-21, 23:59
Nu har ju garnax svarat rätt på båda frågorna och jag håller med PowPow om att nu ska man även inkludera 4 svars alternativ. :D


Alltså: Garnax' tur att välja ett ord.

Garnax
2005-09-22, 00:01
Nepotism

Djävulsdyrkan
Renlärighet
kvinnovälde
Svågerpolotik

Larsson
2005-09-22, 00:03
Svågerpolitik
Nepotism

Djävulsdyrkan
Renlärighet
kvinnovälde
Svågerpolotik

Garnax
2005-09-22, 00:03
hehe kort tid o editera, ska stå svågerpolitik, inte svågerpolotik

Garnax
2005-09-22, 00:04
Svågerpolotik

Rätt...

Natti natti

Larsson
2005-09-22, 00:09
Pluralism

Livsåskådning
Mångfald
Variabelvärde
Teori

PowPow
2005-09-22, 00:13
Pluralism

Livsåskådning
Mångfald
Variabelvärde
Teori

Mångfald

Larsson
2005-09-22, 00:14
Rätt

PowPow
2005-09-22, 00:22
Filantrop

Människohatare
Människokännare
Människoälskare
Människorov

Pez
2005-09-22, 00:24
Filantrop

Människohatare
Människokännare
Människoälskare
Människorov
Människoälskare

Pez
2005-09-22, 00:30
Äsch.. det är rätt.. jag fortsätter.

Grepe
Handtag
Famntag
Klapp
Frukt

dared
2005-09-22, 00:40
tänkte va den första som svarar fel..

handtag?

Pez
2005-09-22, 00:41
tänkte va den första som svarar fel..

handtag?
Rätt.

PowPow
2005-09-22, 00:42
Äsch.. det är rätt.. jag fortsätter.


For sure!
Ordet filantrop var faktiskt med förra gången jag skrev HP.

dared
2005-09-22, 01:05
hyperbol


övre kraft
överkant
övre utrymme
överdrift

CyberHamster
2005-09-22, 02:00
hyperbol


övre kraft
överkant
övre utrymme
överdrift

överdrift, nu blir det nog jag som har fel :D

dared
2005-09-22, 14:29
rätt

MilkmaN
2005-09-22, 14:51
Jag tar en:

Inhibera:

A) Äta
B) Ställa in
C) Andas in
D) Ta in

PowPow
2005-09-22, 14:55
Jag tar en:

Inhibera:

A) Äta
B) Ställa in
C) Andas in
D) Ta in

Ta in?
Lite uteslutningsmetod/chansning ;)

Eller wa. Ställa in, ändrar jag min chansning till.

MilkmaN
2005-09-22, 15:03
Ta in?
Lite uteslutningsmetod/chansning ;)

Eller wa. Ställa in, ändrar jag min chansning till.

Correctamundo!

Följdfråga: Vad hette Alexander den stores häst?

PowPow
2005-09-22, 15:08
Correctamundo!


Diaspora

Profan
Helig
Landsflykt
Omgivning

Precis som på HP så finns det inte alltid et ord som stämmer till 100%, men det finns dock ett ord som stämmer in bäst.

raZmus
2005-09-22, 15:43
Diaspora

Profan
Helig
Landsflykt
Omgivning

Precis som på HP så finns det inte alltid et ord som stämmer till 100%, men det finns dock ett ord som stämmer in bäst.

Isåfall borde det väl vara landsflykt (efter judarnas diaspora) eller kanske omgivning... damn... :(



Wee, denna tråden var ju skoj! Bra idé! *rolleyes*

PowPow
2005-09-22, 15:48
Isåfall borde det väl vara landsflykt (efter judarnas diaspora) eller kanske omgivning... damn... :(



Wee, denna tråden var ju skoj! Bra idé! *rolleyes*


Ja, landsflykt var ordet jag sökte.
Ordet Diaspora förekommer ju nästan uteslutande i samband med att man talar om de judar som lever i diasporan idag, och ja. Landsflykt var det bästa sättet jag kunde sammanfatta det med ett ord.

Förskingring är ett ord många uppslagsverk brukar använda för att definiera det, men jag ville inte skriva det, för då kanske folk går omkring och tror att diasporan handlade om att förskingra pengar eller något ;)

raZmus
2005-09-22, 15:56
Baggböla
- att tolka med en moped
- att ta en springnota
- att stjäla skog
- att vara nedlåtande

CyberHamster
2005-09-22, 19:17
Baggböla
- att tolka med en moped
- att ta en springnota
- att stjäla skog
- att vara nedlåtande

- att tolka med en moped

hasse36
2005-09-22, 19:42
Vågmästarparti

1 Ett regeringsparti som inte har egen majoritet och som söker stöd än här, än där.

2 Ett parti som bara har en liten del av väljarkåren bakom sig, men som kan välja vilket parti eller block det vill liera sig med - och därmed få en avgörande betydelse.

3 Ett parti som hela tiden ändrar åsikt i en fråga och därmed böljar fram och tillbaka.

4 Ett parti som väger tung i vissa för landet viktiga frågor.

---------------------------------------

Ingen - absolut ingen - klarar denna!

---------------------------------------

Catar
2005-09-22, 19:48
2 Ett parti som bara har en liten del av väljarkåren bakom sig, men som kan välja vilket parti eller block det vill liera sig med - och därmed få en avgörande betydelse.

Var väl ganska lätt? :cool:

hasse36
2005-09-22, 19:53
2 Ett parti som bara har en liten del av väljarkåren bakom sig, men som kan välja vilket parti eller block det vill liera sig med - och därmed få en avgörande betydelse.

Var väl ganska lätt? :cool:
Fel, fel, fel.

Edit:
4 Ett parti som väger tungt :em: i vissa för landet viktiga frågor.

Catar
2005-09-22, 19:55
Fel, fel, fel.

Edit:
4 Ett parti som väger tungt :em: i vissa för landet viktiga frågor.

hehe ojdå, pinsamt :em:

raZmus
2005-09-22, 20:19
- att tolka med en moped
Fel.

Rätt svar är att stjäla skog. :)

Pez
2005-09-22, 21:36
Fel, fel, fel.

Edit:
4 Ett parti som väger tungt :em: i vissa för landet viktiga frågor.
Skojar du med mig nu eller?

MilkmaN
2005-09-22, 21:38
Skojar du med mig nu eller?

Ett vågmästarparti måste ju vara tvåan?

Pez
2005-09-22, 21:48
Ett vågmästarparti måste ju vara tvåan?
Ja. Om nu inte Hasse kommer från oompaloompien eller nåt.
Oompa loompa oompaaaaa lompaaa....? *screwy*

abbe
2005-09-22, 22:11
Deflorera

olwe
2005-09-22, 22:16
att ta ner blommor från något?

raZmus
2005-09-22, 22:17
Deflorera
Att ta någons oskuld antar jag. Tänk att jag skulle ha hjälp av "Vänner" här också (Monica envisas med att säga "att ta någons blomma"). :D


Dyspepsi
- trasig Pepsi
- rubbad matsmältning
- variant av epilepsi
- halsbränna

PowPow
2005-09-22, 22:56
Dyspepsi
- trasig Pepsi
- rubbad matsmältning
- variant av epilepsi
- halsbränna

Rubbad matsmältning, va?

Pez
2005-09-22, 23:20
Rubbad matsmältning, va?
Kollade upp det eftersom jag blev osäker och två av alternativen stämmer ju faktiskt in. Rubbad matsmältning är dock "mer rätt", halsbränna är ju bara ett symptom.


Ordet dyspepsi kan översättas med dålig matsmältning. Dyspepsi kallas på svenska ofta för magkatarr. Det är missvisande eftersom magkatarr, så kallad gastrit, betyder att man har en inflammation i magsäcken. Det har man oftast inte om man har de här besvären.
Dyspepsi gör att man har ont eller känner obehag upptill i magen. Besvären är i allmänhet olika svåra och håller på olika länge. De kommer i samband med att man äter. Man kan också

* bli mätt tidigt
* känna hungersug i mitten av magens översta del, den så kallade maggropen
* känna sig uppspänd i magen
* ha en fyllnadskänsla
* må illa
* ha lättare halsbränna eller sura uppstötningar.

PowPow
2005-09-22, 23:36
Kollade upp det eftersom jag blev osäker och två av alternativen stämmer ju faktiskt in. Rubbad matsmältning är dock "mer rätt", halsbränna är ju bara ett symptom.

Allright. Då håller vi där ;)

Nästa ord:

Hegemoni

- Incest
- Herravälde
- Dubbla äktenskap
- Kejsardömme

formula4shape
2005-09-23, 00:29
Allright. Då håller vi där ;)

Nästa ord:

Hegemoni

- Incest
- Herravälde
- Dubbla äktenskap
- Kejsardömme

Herravälde

formula4shape
2005-09-23, 00:38
Nytt ord:

CONTUBERNALIS

1. Skeptiker
2. Något Påhittat
3. Sambo
4. Begära, Ansöka

raZmus
2005-09-23, 08:48
Nytt ord:

CONTUBERNALIS

1. Skeptiker
2. Något Påhittat
3. Sambo
4. Begära, Ansöka

Sambo


Bombastisk
- explosiv
- högtravande
- extrem
- någon som har kort stubin

hasse36
2005-09-23, 10:16
Ja. Om nu inte Hasse kommer från oompaloompien eller nåt.
Oompa loompa oompaaaaa lompaaa....? *screwy*Kolla "vågmästare" och/eller "vågmästarparti" i en ordbok.

Kom sen tillbaka och visa lite respekt.

Jag skrev ju: "Ingen - absolut ingen - klarar denna!" :D

Pez
2005-09-23, 11:16
Kolla "vågmästare" och/eller "vågmästarparti" i en ordbok.

Kom sen tillbaka och visa lite respekt.

Jag skrev ju: "Ingen - absolut ingen - klarar denna!" :D
Tjaa.. ok då:

vågmästarpolitik, politiskt slagord från 1920-talets senare del, betecknande en politik där en minoritetsregering baserad på ett eller flera partier mellan "högern" och "vänstern" genomför en politik med hjälp av s.k. hoppande majoriteter.
Källa: Nationalencyklopedin.
Vågmästare kallas ett parti eller en person som i ett omröstningsläge har den avgörande rösten (rösterna) (eftersom ingen av de andra parterna har majoritet) och därmed i realiteten har den avgörande makten.
Källa: Wikipedia.org
Vågmästarparti, ett politiskt parti med vågmästarroll.
Vågmästare, person eller parti i en politisk församling som sitter mellan två starka block och kan bilda majoritet tillsammans med båda två. Att vara vågmästare innebär också att personen eller partiet utnyttjar detta läge till att få igenom sina synpunkter genom hoppande majoritet.
Källa: susning.nu

You were saying?

Pez
2005-09-23, 11:38
Haaaaasse? Jag ser att du tittar här.. Jag är nyfiken och vill veta om jag har rätt eller fel! :)

Grisen
2005-09-23, 11:40
Haaaaasse? Jag ser att du tittar här.. Jag är nyfiken och vill veta om jag har rätt eller fel! :)


*popcorn*

Pez
2005-09-23, 11:42
Oompa loompa Hasse? ;)

abbe
2005-09-23, 11:43
Att ta någons oskuld antar jag. Tänk att jag skulle ha hjälp av "Vänner" här också (Monica envisas med att säga "att ta någons blomma"). :D
Enligt svenska akademins ordlista så betyder deflorera: "Spränga mödomshinna på kvinna"

Skånsk tillämpning på ordet mödom:
-Nää du, jau e inte möed dommare än di andra.

Piranha
2005-09-23, 11:44
Oompa loompa Hasse? ;)




BUMP!!! Förneka nu för satan!

Pez
2005-09-23, 11:49
BUMP!!! Förneka nu för satan!
Det kan inte vara en slump!!
http://www.sf.se/clayton/Booking?action=listFilms&date=20050923&film=18050215

Piranha
2005-09-23, 11:51
Det kan inte vara en slump!!
http://www.sf.se/clayton/Booking?action=listFilms&date=20050923&film=18050215

Scary stuff...

Jag hatar den där orginalfilmen med Gene Wilder , blir rädd när ja ser den,.

hasse36
2005-09-23, 11:56
You were saying?Jag säger det jag har sagt hela tiden:

Ingen - absolut ingen - klarar denna!

Och du min käre Pez, klarar det inte trots att det står i NE som du citerar.
vågmästarpolitik, politiskt slagord från 1920-talets senare del, betecknande en politik där en minoritetsregering baserad på ett eller flera partier mellan "högern" och "vänstern" genomför en politik med hjälp av s.k. hoppande majoriteter. NE:s förklaring motsvarar alternativ 1

1 Ett regeringsparti som inte har egen majoritet och som söker stöd än här, än där.
Susning och Wikipedia är wikis (http://susning.nu/Wiki) som blir oanvändbara när det gäller så spridda missuppfattningar som tex "vågmästarparti".

Du - och de flesta andra - blandar ihop "vågmästarparti" och "tungan på vågen".



Pez, du är till salu!
För jag äger dig och jag är trött på dig.

Pez
2005-09-23, 12:05
Jag säger det jag har sagt hela tiden:

Ingen - absolut ingen - klarar denna!

Och du min käre Pez, klarar det inte trots att det står i NE som du citerar.
NE:s förklaring motsvarar alternativ 1


Susning och Wikipedia är wikis (http://susning.nu/Wiki) som blir oanvändbara när det gäller så spridda missuppfattningar som tex "vågmästarparti".

Du - och de flesta andra - blandar ihop "vågmästarparti" och "tungan på vågen".



Pez, du är till salu!
För jag äger dig och jag är trött på dig.
Det där är bara skitsnack.. det vet du och gissningsvis alla andra som läser det här.. erkänn när du har fel ffs Hasse. Det är mänskligt att fela. :D
Alla, och då är det media, samhället i övrigt samt mina gamla föreläsare inom statsvetenskap (varav en är professor Tommy Möller, vars specialområde är svensk inrikespolitik) använder uttrycket på det sätt som jag förespråkar.
Så.. det är du på en sida, utan referenser eller nåt slags bevis för att understödja det du hävdar.. och alla andra, NE och runt 222 träffar på google på andra sidan.. åt vilket håll tycker du "vågen" tippar? ;)

Sen kan du stampa i marken och grina hur mycket du vill... det förändrar ju inte att du har fel. Eller hur? *slap*

PS. "Tungan på vågen" skulle jag snarare förklara som en specifik fråga eller händelse som får ett beslut eller skede att gå åt ett eller annat håll.

PowPow
2005-09-23, 12:28
Vågmästarparti
1 Ett regeringsparti som inte har egen majoritet och som söker stöd än här, än där.

2 Ett parti som bara har en liten del av väljarkåren bakom sig, men som kan välja vilket parti eller block det vill liera sig med - och därmed få en avgörande betydelse.

3 Ett parti som hela tiden ändrar åsikt i en fråga och därmed böljar fram och tillbaka.

4 Ett parti som väger tung i vissa för landet viktiga frågor.


1:an stämmer. Även om "än här, än där" kanske inte alltid stämmer.
2:an stämmer till fullo
3:an kan faktiskt stämma, men det är inte definitionen av ett vågmästarparti
4:an stämmer ju också. Har man vågmästarroll så väger man ju tungt

Så sluta jiddra, välj bättre alternativ i fortsättningen och far åt pipsvängen!
:naughty: ;)

Och framför allt: Välj ett nytt ord!

hasse36
2005-09-23, 12:48
Alla, och då är det media, samhället i övrigt samt mina gamla föreläsare inom statsvetenskap (varav en är professor Tommy Möller, vars specialområde är svensk inrikespolitik) använder uttrycket på det sätt som jag förespråkar.Ja men sök upp dina gamla föreläsare då! Så kan de bekräfta att den ursprungliga betydelsen från 1920-talet avser ett regeringsparti som regerar med hjälp av olika partier i olika frågor. Vågmästarpartiet bildar sk hoppande majoriteter med med andra partier och dessa andra partier utgör då tungan på vågen.

Sen är jag naturligtvis medveten om den monumentala missuppfattning som råder. Det var ju därför jag skrev att ingen skulle klara av uppgiften.

Men är det ett försvar för att ett ord används på ett visst sätt?

För de flesta är styrketräning och bodybuilding samma sak. So what?

Jag håller på med styrketräning - inte bodybuilding. Sen får folk säga vad fan de vill.

Och du Pez, skulle nu dina gamla föreläsare ha blivit senila så håll varandra i händerna och sjung "oompa loompa". Du kommer att smälta in såååå fint.

jwzrd
2005-09-23, 12:53
Ahhhh inget roar mig som en regelrätt uppägning å det svåraste! Det är så..*snyft*.. vackert! *cry*

PowPow
2005-09-23, 12:53
Ja men sök upp dina gamla föreläsare då! Så kan de bekräfta att den ursprungliga betydelsen från 1920-talet avser ett regeringsparti som regerar med hjälp av olika partier i olika frågor. Vågmästarpartiet bildar sk hoppande majoriteter med med andra partier och dessa andra partier utgör då tungan på vågen.


Ja:
2 Ett parti som bara har en liten del av väljarkåren bakom sig, men som kan välja vilket parti eller block det vill liera sig med - och därmed få en avgörande betydelse.

Vad är problemet?
Det enda du gjorde nu, var ju att parafrasera alternativ 2.
Även om jag skulle vilja byte ut "liten del av väljarkåren" till "inte en majoritet av väljarkåren".

jwzrd
2005-09-23, 12:56
Ja diskussionen verkar helt klart hänga på om vågmästarparti defineras som den tillhandahållande eller konsumerande sidan av vågmästarpartispelet :)

Pez med sina AllaAndra(tm) verkar hävda tillhandahållarsidan medan Hasse håller hårt på den konsumerande.

Pez
2005-09-23, 12:56
Ja men sök upp dina gamla föreläsare då! Så kan de bekräfta att den ursprungliga betydelsen från 1920-talet avser ett regeringsparti som regerar med hjälp av olika partier i olika frågor. Vågmästarpartiet bildar sk hoppande majoriteter med med andra partier och dessa andra partier utgör då tungan på vågen.

Sen är jag naturligtvis medveten om den monumentala missuppfattning som råder. Det var ju därför jag skrev att ingen skulle klara av uppgiften.

Men är det ett försvar för att ett ord används på ett visst sätt?

För de flesta är styrketräning och bodybuilding samma sak. So what?

Jag håller på med styrketräning - inte bodybuilding. Sen får folk säga vad fan de vill.

Och du Pez, skulle nu dina gamla föreläsare ha blivit senila så håll varandra i händerna och sjung "oompa loompa". Du kommer att smälta in såååå fint.
I Uffes odödliga ord: "Lilla gumman. Hur är det fatt? Har du alldeles kissat på dig den här gången? Saknas pojkvän?" :D

Du kan säga vad du vill Hasse.. problemet är att du är out of date - visst, du och dina polare som bor på 1910-talet anser säkert att du har rätt. Men det innebär inte att det är rätt 2005, idag dvs. Samhället har sprungit ifrån dig uppenbarligen. Hade du formulerat frågan i stil med "vad betydde termen vågmästarparti före 1920" så hade det varit en helt annan sak.
Kan det inte helt enkelt vara så att det du kallar "monumentala missuppfattning som råder" helt enkelt är.. utveckling?

Bara för att jag är nyfiken - vilket svar tror du skulle gett rätt svar på högskoleprovets ORD-del?

Pez
2005-09-23, 13:03
Sen vill jag se en källa på Hasses påstådda betydelse. Han har ju, de facto, endast presenterat sitt påstående, inte bevisat det med nåt annat än "jag säger så". Ja?

Och för att klargöra:
Hasse anser att definitionen för "vågmästarparti" är:
4 Ett parti som väger tungt i vissa för landet viktiga frågor.

En följdfråga på det.. hur väger ett parti tungt i vissa frågor.. ett parti kan vara baserat på mer eller mindre olika frågor, driva en politik centrerad runt en eller flera frågor men huruvida dom "väger" tungt eller lätt i de är ju mer eller mindre bestämt av en sak - väljarstöd och valsiffror. Utan röster - ingen tyngd.

Piranha
2005-09-23, 13:05
Vem vann priset som kollos märkligaste nörd ?

Pez
2005-09-23, 13:10
Vem vann priset som kollos märkligaste nörd ?
Jag vet inte.
Hasse förtjänar nåt slags pris för sitt argument "för 100 år sen var betydelsen så.. det vi ser idag är bara en väldigt spridd missuppfattning". :)

jwzrd
2005-09-23, 13:11
Vem vann priset som kollos märkligaste nörd ?

Jag skulle vilja nominera dig till den utmärkelsen!

Pez
2005-09-23, 13:13
Jag skulle vilja nominera dig till den utmärkelsen!
Is that a poll i hear coming up..? :D

Yankeee
2005-09-23, 13:18
Hahaha, hasse in action. Har du cyklat på en cykel utan fotbroms nu igen hasse? :laugh:

jwzrd
2005-09-23, 13:20
Is that a poll i hear coming up..? :D

You better beleive it! Fler nominerade till pollen?

Piranha
2005-09-23, 13:49
Yeah en poll till kan inte döda !!!

PowPow
2005-09-23, 13:55
Ja, men ta och skapa en poll då.
Så vi kan få fortsätta öva inför högskoleprovet..
För det var väl meningen med denna tråd?

Folk brukar ju vara så duktiga på att reagera när trådar ballar ur. Så.. reagera!

raZmus
2005-09-23, 14:34
Sambo


Bombastisk
- explosiv
- högtravande
- extrem
- någon som har kort stubin
Ja, nu är det fan urballat. Lista ut ovanstående nu istället :)

PowPow
2005-09-23, 14:58
Bombastisk
- explosiv
- högtravande
- extrem
- någon som har kort stubin

Bland de alternativen som det väl vara högtravande?

raZmus
2005-09-23, 14:59
Bland de alternativen som det väl vara högtravande?
Precis :)

PowPow
2005-09-23, 15:05
Precis :)

Tjoho!

Antropologi

a) läran om fåglar
b) läran om myran
c) läran om människan
d) läran om antiken

olwe
2005-09-23, 16:53
svar C: läran om människor

olwe
2005-09-23, 17:07
Eftersom jag hade rätt men ingen helt enkelt vill erkänna detta så fortsätter jag med ett nytt ord:

Hippodrom.

1. hästkapplöpningsbana
2. sporthall
3. flodhästhanne
4. föregångare till flodhäst

PowPow
2005-09-23, 17:15
Eftersom jag hade rätt men ingen helt enkelt vill erkänna detta så fortsätter jag med ett nytt ord:


Du är erkänd!
:thefinger

olwe
2005-09-23, 17:16
Du är erkänd!
:thefinger


Får jag en gissning också?

PowPow
2005-09-23, 17:24
Får jag en gissning också?

Får du säkert. Inte av mig dock :cool:

PowPow
2005-10-04, 00:27
Eftersom jag hade rätt men ingen helt enkelt vill erkänna detta så fortsätter jag med ett nytt ord:

Hippodrom.

1. hästkapplöpningsbana
2. sporthall
3. flodhästhanne
4. föregångare till flodhäst

Hästkapplöpningsbana

Madame
2010-09-20, 10:51
Trots att inte olwe godkänt powpows svar tar jag mig friheten att posta ett nytt ord ändå :D :


Bump

1. att trolla
2. att lyfta en gammal tråd
3. en forumbanning
4. en ny tråd

fiskebulle
2010-09-20, 11:12
Trots att inte olwe godkänt powpows svar tar jag mig friheten att posta ett nytt ord ändå :D :


Bump

1. att trolla
2. att lyfta en gammal tråd
3. en forumbanning
4. en ny tråd

Gör om gör rätt. För lätt.

Madame
2010-09-20, 11:22
Gör om gör rätt. För lätt.

ahhmeeeehn då! *mini Jag överlåter det till nån annan! :cool:

mangs
2010-09-20, 11:37
Du missade alternativet "Lyfta upp min post?"