handdator

Visa fullständig version : Axelproblem


a_p
2005-09-21, 22:55
Tänkte kolla om någon här har någon aning om vad som kan vara fel på min axel och om det ev. går att göra något åt det. Historien börjar för vad som nu måste vara åtminstonde fem år sen. Jag var tvungen att hjälpa till med ständningen efter ett LAN-party. Efter alldeles för lite sömn var jag väldigt nära att kollapsa och gick omkring ungefär som en zombie. Hur som helst trillade jag utomhus på asfalten. Minns inte exakt hur jag föll men tror det var baklänges, en riktig mästervurpa(snorhalt ute) och jag tog emot mig med vänsterarmen. Jag fick för mig att axeln hoppat ur led men att den nästan omedelbart hoppade tillbaka då jag rörde lite på vänsterarmen med min högra arm. Om den faktiskt hoppade ur eller inte är jag idag osäker på.

Hur som helst fick jag ta ett besök på akuten där dom sa att den inte var ur led men jag fick en sån där armhållare samt smärtstillande. Hade fruktansvärt ont ett par dagar och stora problem att sova. Det gick hur som helst över och jag tänkte inte mer på det på ett tag. När jag började styrketräna hade jag dock vissa problem som jag efter ett tag kopplade tillbaka till den här olyckan. Främst märkte jag det i french press, vänsteraxel ger "vika" om det blir för tunga vikter och det känns väldigt äckligt. Ungefär som att något i axeln ger vika. Har lite av samma problem i militärpress bakom huvudet samt allt övningar som involverar drag/press med händerna bakom huvudet. Min lösning på det hela blev att jag helt enkelt skippade dom övningarna och körde annat. Det konstiga är att jag inte har några som helst problem förutom i just de övningarna vilket också lett till att jag aldrig orkat ta tag i det. Någon som har några ideer om vad det handlar om?

everete
2005-09-21, 23:32
inbillning bara. kör tungt och hårt så löser det sig :naughty:

närå.. jag har haft samma problem! med båda axlarna.. tappat vikter vid olika tillfällen..

Vet inte vad man ska göra. Jag vilade flera månader så gick det över. Det var 2 år sen minst, idag är det helt borta.. men i vintras hade jag fortfarande ont vill jag minnas..

Liten Men Fet
2005-09-21, 23:46
Om jag var du skulle jag fortsätta skippa alla övningar med drag och pres bakom huvudet, finn ingen anledning för dig att köra dom tycker jag då de stressar din axel extra mycket.
Jag kör aldrig drag eller press bakom nacken mest för att jag tycker det känns mindre bra än framför, dom övningarna belastar axelleden extra mycket har jag för mig (rätta mig gärna om jag generelliserar eller har fel).

Angående frenchpressen så tycker jag inte heller om den pga av att jag får ont i axlarna men liggande tricepsextention funkar kanon så jag kör den istället.

Man är ju alla olika och jag tycker man får hitta övningar som passar ens kropp beroende på svagheter och skador man har, allt passar inte alla.

Sve
2005-09-22, 01:17
Som föregående säger: Fortsätt skippa bakom-nacken-övningar. Ser inte varför man skulle vara ledsen för den sakens skull?

proppen
2005-09-22, 10:45
sa jag inte att du lanar för mycket?!