handdator

Visa fullständig version : när exakt under dagen ska man ta protein så att kroppen bygger


Hannes
2005-09-21, 22:02
2 sätt men samma fråga

1. Sänka sin BF% genom springrundor/kondition men ändå bygga muskler

2. Bara hålla sin BF% och ligga på +-0 i energi/dag och ändå bygga muskler.

om man nu gör som alternativ 2, är det inte då bara att tillföra tillräckligt mängd aminosyror vid rätt tillfällen under dagens gång, så borde väll kroppen bygga rickligt med muskler även fast man inte ligger på energiöverskott.

om det nu är så: exakt när ska man få i sig protein, var tredje timme?, eller hur fungerar det. nu är jag osäker om någon orkar skriva det men jag är nyfiken om det inte borde vara så.

samma sak gäller alternativ 1, om du ligger på energiunderskott men ändå ger tillräcklig mängd protein vid rätt tillfällen under dagens gång borde du ju bygga muskler?

det kanske är lite invecklat att svara mer utförligt men, svara mig bara om det är så som jag tror?

och om ni har lust, vid vilka tillfällen är det som gäller? före o efter träning, frukost, emellan lunch etc.

Tack på förhand

Hannes
2005-09-21, 22:06
jag vet ju att vitaminer/kolhydrater och insulin har ett finger med i spelet, men jag vill mest vet aom protein frågan. ungefär hur ofta man ska få i sig protein under dagen

Rockhard
2005-09-21, 22:12
Om du lägger dig på typ +200 kcal per dag och lyckas lägga på dig lite muskler så kommer inte bf% öka. Så jag skulle sikta på det istället om jag varit rädd för lite fett.

Hannes
2005-09-21, 22:31
Om du lägger dig på typ +200 kcal per dag och lyckas lägga på dig lite muskler så kommer inte bf% öka. Så jag skulle sikta på det istället om jag varit rädd för lite fett.

jag menar bara principen, och ja jag föredrar att träna deffad och föredrar att se mig i spegeln deffad :D

varför skulle inte BF% öka om jag lägge rpå mig +200kcal per dag?

Hannes
2005-09-21, 22:34
sry för dubbelpost, edit tiden hade gått ut.

varför skulle inte BF% öka om jag lägger på mig +200kcal per dag? då skulle jag ligga på +5600 kcal per månad ungefär, varför skulle jag inte gå upp i BF% på säg exemplet 2 månder?

Rockhard
2005-09-21, 22:44
varför skulle inte BF% öka om jag lägger på mig +200kcal per dag? då skulle jag ligga på +5600 kcal per månad ungefär, varför skulle jag inte gå upp i BF% på säg exemplet 2 månder?

Mängden bf skulle väl öka men om man lägger på sig lika mycket muskelmassa som fett så ökar ju inte bf%. Och en del av de 5600kcal går åt för att göra muskler så kanske 0,5kg fett i månaden. Någon sådan muskelökning kan man ju inte hoppas på men om du inte är rippad så kommer det inte märkas någon skillnad alls egentligen.