handdator

Visa fullständig version : Hur gör man runda fina hamburgare?


Pellefant
2005-09-21, 21:02
Hejsan,

Hur gör man helt runda hamburgare av nötfärs, finns det något köksredskap för ändamålet?

Cendra
2005-09-21, 21:04
Runda pepparkaksformar kanske skulle funka

elan
2005-09-21, 21:07
Gör först en rund boll som du sedan plattar ut. Vill du ha helt perfekta kanter så får du nog peta lite på dem efteråt. :)

Tolkia
2005-09-21, 21:07
Har du gott om tid: Kläm ut köttfärsen i pepparkaksformar i stekpannan (Då kan du även göra hjärformade etc. - bonus! Det fungerar för övrigt även med stekta ägg.). Annars: Rulla runda köttbullar och tryck till dem.

raZmus
2005-09-21, 21:27
Annars finns det färdigformade av nötfärs, Scan står för dem. Mycket smidigt ;)

Pellefant
2005-09-21, 21:31
Annars finns det färdigformade av nötfärs, Scan står för dem. Mycket smidigt ;)

Jo, det var just såna jag såg idag och funderade på hur affären gjorde dem så runda fina. Så jag frågade en kille som kom ut från charken hur de gjorde, så tittade han konstigt på mig o sa att de görs så på fabriken, och han rådde mig att ta ett glas, men det tror jag inte blir så bra.

Tack för tipsen ovan.

Cerberus
2005-09-21, 21:58
De köpfärdiga hamburgarna man hittar i butik brukar ju inte va några höjdare, massa onödiga kolhydrater och mindre protein mot vad det borde vara osv.

_Magnus_
2005-09-21, 22:14
De köpfärdiga hamburgarna man hittar i butik brukar ju inte va några höjdare, massa onödiga kolhydrater och mindre protein mot vad det borde vara osv.



Och onödigt feta

_Magnus_
2005-09-21, 22:15
Det svåra med hemma gjorda är att inte få dom att bli som pannbiffar, man måste platta ut dom extremt mkt för dom drar ihop sig i pannan sen.

Det är även gott att blanda i LITE sambal olek i smeten, men tänk på att det är extremt starkt!

Tolkia
2005-09-21, 22:24
Jo, det var just såna jag såg idag och funderade på hur affären gjorde dem så runda fina.
Var DET vad du ville veta? Men varför frågade du inte det då, människa ...? :D
Skämt åsido, jag undrar om inte fabrikanten använder väldigt lös färs (för detta talar även att färdigköpta hamburgare krymper rätt mycket när man steker dem) och någon typ av formar, typ plåtar med runda hål som färsen kan hällas upp i eller något.

Snorkfröken
2005-09-21, 22:57
typ plåtar med runda hål som färsen kan hällas upp i eller något.

Muffinsplåtar kanske? Blir iof sig kanske rätt små då, men det är ju bara att käka flera stycken åt gången då :eating:

Buckethead
2005-09-21, 23:23
Det finns ju hamburgerpressar om du är riktigt pedant.
Ser ut som ett rör med en skjutbar eller fast botten.

chidde
2005-09-22, 02:14
Har du gott om tid: Kläm ut köttfärsen i pepparkaksformar i stekpannan (Då kan du även göra hjärformade etc. - bonus! Det fungerar för övrigt även med stekta ägg.). Annars: Rulla runda köttbullar och tryck till dem.

vilken idé!!
det hade varit perfekt vid ett tillfälle som den 14:e kvällen i februari
bjuda hem någon på en middag eller nåt sånt, synd att "någon" är icke-existerande *spy*

christian
2005-09-22, 07:00
Det finns ju hamburgerpressar om du är riktigt pedant.
Ser ut som ett rör med en skjutbar eller fast botten.

Yep, fungerar utmärkt. Lägger man lite smörpapper mellan så klibbar de inte ihop heller.

Kraggen
2005-09-22, 09:39
Hela grejen för mig med hemmagjorda hamburgare är att man knådat dem för hand.. ha i nått ägg i köttfärsen och försök vid knådning att få till en liten sänka i mitten. (Undrar om man kan få en fil.kand i hamburgerknådning????)

Tolkia
2005-09-22, 10:32
vilken idé!!
det hade varit perfekt vid ett tillfälle som den 14:e kvällen i februari
bjuda hem någon på en middag eller nåt sånt, synd att "någon" är icke-existerande *spy*
Jag har sett det någonstans som ett tips för att få matvägrande ungar att äta det man lagar. Man kan tydligen även stansa ut figurer av grönsaker, men då antar jag att föräldrarna får äta spillet, för det lär ju bli en del "trasor" över.

Jakelol
2005-09-22, 11:18
Det är många kockar som tar en större rund pepparkaksform och lägger färrsen i formen och sedan plattar ut för då blir den alldeles rund.

MyungChul
2005-09-22, 16:33
Det är många kockar som tar en större rund pepparkaksform och lägger färrsen i formen och sedan plattar ut för då blir den alldeles rund.

inte pepparkaksformar.. men liknande

Jakelol
2005-09-22, 17:53
Jaja för mig så e det pepparkaksformar. :em:

Pellefant
2005-09-29, 21:02
Tjena,

Lagade hamburgare ikväll, för första gången av nötförs 10%, var inte så läskigt som jag trodde, de första blev inte så bra för jag iddes inte knåda smeten, så de ramlade ju lätt isär, men när jag knådade smeten i händerna först så blev de rundare, finare och höll ihop bra. Gjorde 11 burgare av 1,6 kg nötfärs, hade i lite finhackad lök, tomatpure, svartpeppar och salt. Smakar helt okej.

Som form använde jag en form som jag skar ur en 1,5 liters PET-flaska.

Har en följdfråga, stekte en hamburgare nu, och delade den i mindre bitar samt mixade det med sommargrönsaker, och ställde in det hela i kylen sedan. Visst måste det gå bra att äta kallt imorgon på gymmet efter träning? (är inte så van med köttfärs som sagt, vi pratar om ca 2 timmar från det är uttaget från kylen)

Jakelol
2005-09-30, 11:44
Det är klart attt det går kalla biffar eju skitgott att smälla i sig.

MyungChul
2005-10-01, 01:02
Det är klart attt det går kalla biffar eju skitgott att smälla i sig.

Det va väl snarare värmen han menade.. Alltså, det bör inte vara någon fara om maten blivit snabbt avkyld och ganska ordentligt kyld under natten.. Då bör den inte vara över 15° iallafall

För övrigt så bör du ha ägg i smeten, som bindemedel

Pellefant
2005-10-01, 09:08
Tack för svaren och rådet om ägg. (morsan nämnde också nått om ägg). Får bli med ägg nästa gång.