handdator

Visa fullständig version : HJälp! vet inte hur jag ska lägga upp mitt schema!?


xenite
2005-09-21, 19:31
hej alla!
det är såhär att jag går på gymmet 3 dagar i veckan, då ahr jag kört alla muskelgrupper under ett gympass. men nu är det såhär att jag vill öka till 4 dagar. och försöka träna några muskelgrupper åt gången.det är ju mer effektivare!. jag läste MAX-OT's guide men där lägger dom bara upp ett träningsschema där man ska träna 5 dagar. det är såhär att jag har kampsportsträning 2 dagar i veckan också (torsd,sönd) men jag undrar ifall det går och lägga upp ett bra 4 dagars schema? för jag vill öka i vikt, i muskelmassa.jag vill ha explosiva muskler,som syns. sen har jag också hört att ifall man ska köra ett sånt här gympass där man tränar kanske 2-3 muskelgrupper per dag så måste man vila 5-7 dagar? eftersom jag har kampsportsträning så innebär ju det att jag använder nästan alla mina muskler när jag tränar det. kommer musklerna att förbrännas då isället för att byggas upp? och ifall någon har något bra 4 dagars schema så hade det varit jätte bra ifall ni kunde lägga upp det här!

ursäkta ifall det blev mkt text.hade varit tacksam ifall ni hade kunnat hjälpa mig! ursäkta för eventuella stavfel

MVH//XENITE

Fettecke
2005-09-21, 19:59
hur vet du att det är effektivare med 4 dagar istället för 3 ?

Musklerna bryts ner om du inte käkar, eller tränat onödigt mkt, vilket du inte gör om du splittar hela kroppen som du tänker....

men iaf, vill du ha ett 4-splitt så kanske detta är ett alternativ ?:
1. Bröst, mage, vader
2. Triceps, Axlar
3. Ben, underarmar
4. Rygg/biceps

jag själv tyckte inte om 4splitt (körde ungefärligt ovanstående), så jag provade en variant av 5*5.... ökade duktigt i styrka...

boo fan
2005-09-21, 22:23
Inte för att jag är någon speciell expert på träning men det där schemat kan väl göras effektivare? Tycker det verkar dumt att köra triceps dagen efter bröst då de redan är ganska slutkörda. Verkar också dumt att köra underarmar före biceps då de kommer få arbeta igen, men det går ju om man sprider ut det på alla dagar i vecka. Men som sagt jag är ingen expert så jag kanske har fel *innocent*

biffsson
2005-09-21, 23:10
Max-OT finns även som en 3 dagarsvariant:

Kolla på ***********************************' (rull-listan till vänster)

På kursen vecka 6 finns ett Max-ot program som är utformat till Måndag, Onsdag, Fredag.

Måndag: Rygg, Biceps, Underarmar
Onsdag: Bröst, Axlar, Triceps
Fredag: Ben, Vader, Mage

biffsson
2005-09-21, 23:17
Det går att ändra 3 dagarsschemat så att det blir så här:

Om du vill ha mer ork på styrketräningen så kan du köra så här:

Måndag
Tisdag Ben, Vader, Mage
Onsdag Bröst, Axlar, Triceps
Torsdag Kampsport
Fredag
Lördag Rygg, Biceps, Underarmar
Söndag Kampsport

Men om du istället vill ha mer ork på kampsporten så kan du köra så här:

Måndag Bröst, Axlar, Triceps
Tisdag Ben, Vader, Mage
Onsdag
Torsdag Kampsport
Fredag Rygg, Biceps, Underarmar
Lördag
Söndag Kampsport

Hursomhelst ska du nog inte ha benträningen dagen före eller efter en kampsportsdag.

Vad tränar du för kampsport?

biffsson
2005-09-21, 23:19
Missade i texten att du ville ha ett 4 dagars schema... Sorry :em:

Men blir det inte för tungt att träna 6 dagar av 7?

xenite
2005-09-22, 16:37
Tack biffson! tror jag kommer att gå på ditt 3 dagars schema! lät ganska bra! tusen tack. jag tränar shootfighting väldig jobbig kampsport enligt mig så:P hehe