handdator

Visa fullständig version : Angående finnar(inte finskarrrrr)


BajareN
2005-09-21, 19:09
I seek answers...

Det är så att jag vill ha tips på bra medel/medicin för att dämpa eller få bort finnar helt i ansiktet och lite över bröst/traps. Det är så inni helvete irriterande, de kommer och går i perioder. Just nu kör jag Clerasil och det hjälper väl i säg men inte tillräckligt. Något som verkligen fungerar är ju salt havsvatten + mycket sol, dessvärre är ju sommaren förbi och nu i och med bulken har de kommit krypande. Mycket irriterande!

Bullen... hjälp mig.
/Frans 12, Boden.

dared
2005-09-21, 19:30
Finns inte så mycket bra medel tyvärr.. Jag skulle tvätta mig med ngn mildtvål, sen är det väl kanske tetralycal som du kan testa. Måste du dock få utskrivet av en läkare. Det är tabletter, typ antibiotika.. Tyvärr tycker jag det är det enda steget ifrån tvålen. Finns några meled mittmellan men de är kassa.

nemd
2005-09-21, 19:40
Kör med clearasil för ansiktet, morgon och kväll. Och så kan du smörja på med en salva 1 gång om dagen. Den heter basiron och finns på apoteket, en mildare och starkare variant.

Sen så håller jag på och testar nån ny grej, återkommer om den funkar.

Om det är rena finnar och inte inflmerat och mer sårliknande kan du testa med Absolut torr som finns o köpa på apoteket och ta på sånt på finnarna efter tvätten.

raban
2005-09-21, 19:50
stioxyl 10% från apotekt, thats the shit!! köp en tub o prova

Toel
2005-09-21, 20:25
Gå till en hudläkare, dem kan se på din akne och rekommendera behandling. För det finns bra hjälp att få, så sök hjälp om du besväras av dem. (Så-vida du inte är en av de fåfänga tonåringarna som får en (1) finne i pannan och vill ha roaccutan.)

Några stalltips från en som varit nere i skiten och delvis fortfarande är det:

* Skippa Clerasil, det kommer bara göra din hud torrare, du får ökad talgproduktin för att balansera det, och du får nya finnar. Det blir en ond cirkel, man kommer inte ur Clearsil utan att få nya finnar.

* Använda mild tvål två ggr om dagen; morgon och kväll. Mer behöver du inte tvätta, akne beror inte på att du är skitig!

* Klämm inte. Du kommer bara få en massa ärr.

* Sök hjälp om du besvärar mycket av din akne!