handdator

Visa fullständig version : Varför får jag ont i höfterna av knäböj?


supermatt
2005-09-21, 17:48
Verkar som kombinationen av fotställning bredare än absolut smalast möjliga, samt riktigt djupt bottenläge orsakar detta. Kände av det första gången i våras då jag började tänka på att inte vika in knäna under utförandet. Tog två månaders vila från böjen i somras men besvären kom tillbaks som ett brev på posten. Vad är det som är fel!?

Kan tillägga att jag är duktigt hjulbent ( vilket borde skapa ett kraftmoment som vill rotera in knäna under böjen). I övrigt tycker jag att mina böjar är kontrollerade och fina utan någon studs i botten. Kör kanske något långsamt men jag kan inte se hur det skulle påverka negativt ur skadesynpunkt.

Åtgärdsförslag:
1. Sluta böja djupt
2. Köra extremt smal fotställning (knä mot knä i princip)
3. Fortsätta som tidigare men med väldigt lätta vikter
4. Fortsätta som tidigare, acceptera att det gör ont, och så länge smärtan inte blir värre - lasta på
5. Ta ett års paus från allt vad knäböj heter och köra annan benträning under tiden
6. Snacka med en sjukgymnast
7. Träffa en styrkelyfttränare och kolla upp min teknik

Lutar åt alternativ 1, några synpunkter?

Fartman
2005-09-21, 18:05
Verkar som kombinationen av fotställning bredare än absolut smalast möjliga, samt riktigt djupt bottenläge orsakar detta. Kände av det första gången i våras då jag började tänka på att inte vika in knäna under utförandet. Tog två månaders vila från böjen i somras men besvären kom tillbaks som ett brev på posten. Vad är det som är fel!?

Kan tillägga att jag är duktigt hjulbent ( vilket borde skapa ett kraftmoment som vill rotera in knäna under böjen). I övrigt tycker jag att mina böjar är kontrollerade och fina utan någon studs i botten. Kör kanske något långsamt men jag kan inte se hur det skulle påverka negativt ur skadesynpunkt.

Åtgärdsförslag:
1. Sluta böja djupt
2. Köra extremt smal fotställning (knä mot knä i princip)
3. Fortsätta som tidigare men med väldigt lätta vikter
4. Fortsätta som tidigare, acceptera att det gör ont, och så länge smärtan inte blir värre - lasta på
5. Ta ett års paus från allt vad knäböj heter och köra annan benträning under tiden
6. Snacka med en sjukgymnast
7. Träffa en styrkelyfttränare och kolla upp min teknik

Lutar åt alternativ 1, några synpunkter?

Jo, Ta bort alternativ ett! om du börjar böja grundare kan du förmodligen lassa på mer vikt och det lär nog inte förbättra statusen i höfterna.
Kolla med en sjukgymnast eller dylikt är nog det bästa.

the_PL_man
2005-09-26, 08:17
Jo, Ta bort alternativ ett! om du börjar böja grundare kan du förmodligen lassa på mer vikt och det lär nog inte förbättra statusen i höfterna.
Kolla med en sjukgymnast eller dylikt är nog det bästa.

Börja med punkt 7.
Följ upp med stretching.

Om inte det hjälper, uppsök sjukgymnast som jobbar med idrottare.

/the_PL_man

supermatt
2005-09-26, 16:39
Tack för era synpunkter!
Ordentlig stretching är nog ingen dum idé alls. Jag har hört att det ska finnas någon här i Linköping med mycket av erfarenhet av styrkelyft. Annars får jag väl ta en tur till Jönköping.

/Supermatt

nicklasg
2005-09-29, 06:52
Har samma problem som du har *grr27* , hade ett uppehåll med knäböj samt stretchade glutus och höftböjare blev lite bättre.
Men när jag börjat köra ordentligt igen så kommer det till baka direkt.
Känner smärtan i höft böjaren i botten läget om jag sätter mig på huk med utåt vinklade fötter ca 40 cm mellan. (Känns ej när knäna är ihop).

Kan det bero på att insidan av låret är försvagt eller ostretchat?

Om du kommer fram till ngn lösning skriv gärna.

Mvh
N