handdator

Visa fullständig version : bli bättre på dips och chins


Johan86
2005-09-21, 17:08
testade dips idag och det var ju inte många man klarade.hur ska jag göra för att kunna köra fler reps av dips? är det bara träna upp triceps så jag får en bättre grundstyrka?

samma sak gäller chins

Otto GROV
2005-09-21, 17:16
för att bli bra på dips o chins gäller det att träna dips o chins i massor, Sen är de ju en fördel att va lätt också

Johan86
2005-09-21, 17:17
är det någon ide att bara göra några få reps?

Lepras
2005-09-21, 17:21
hur många klarar du då? nä jag började klarade jag 1 chin(s) nu gör jag väll 12(inte så många men det går frammåt)90kilo lätt. har bara kört på, blir fler o fler.

Johan86
2005-09-21, 17:30
dips körde jag efter smalbänk då blev det väl en 3st eller nåt.chins kanske jag tar en med lite vilja.då är det med knogarna mot väggen

carlsm
2005-09-21, 18:11
Hade jag varit du skulle jag bara kört på. I början klarade jag inte så värst många reps heller men det går mycket bättre nu, riktigt sköna machoövningar! Lycka till!

Johan86
2005-09-21, 18:16
Hade jag varit du skulle jag bara kört på. I början klarade jag inte så värst många reps heller men det går mycket bättre nu, riktigt sköna machoövningar! Lycka till!


jotack ska försöka.men är det klokt attköra dips som första övning på passet? man måste väl vara rejält uppvärm för dips med så få reps?

carlsm
2005-09-21, 18:36
Jag brukar köra dips efter mitt bröspass, då är både axlar och triceps förhoppningsvis uppvärmda. Ett tips är väl att inte gå ner för djupt i dipsen i början, då tar det inte så mycket på axlarna.

Johan86
2005-09-21, 20:33
Jag brukar köra dips efter mitt bröspass, då är både axlar och triceps förhoppningsvis uppvärmda. Ett tips är väl att inte gå ner för djupt i dipsen i början, då tar det inte så mycket på axlarna.


ok ska testa det men om man inte går ner maximalt tränas inte triceps maximalt eller?

Otto GROV
2005-09-21, 20:36
ok ska testa det men om man inte går ner maximalt tränas inte triceps maximalt eller?

äää gå ner så jupt du kan, du tjänar på det i längden

ohah
2005-09-21, 21:18
chins är generellt svårare än dips. kör du chins med handflatorna mot dig bör du klara fler då det brukar vara lättare. sen kan du ju t ex låta nån hålla benen på dig eller ta hjälp av en bänk och t ex bara köra negativt läge.
dips tycker jag det går snabbare att bli stark i. ordentligt uppvärmd bör du vara men samtidigt bör du ju inte ha tagit ut dig en massa genom att ha kört nåt riktigt tungt innan. även i dips kan du ju ta hjälp, bara köra negativa. sen beror det på hur du kör, framåtlutande tar mer bröst och är jobbigare. rakt upp och ner mest på triceps.

Lövbiffen
2005-09-22, 08:31
Jag klarade inte själv av att göra typ en enda dip i början av förra sommaren. Nu köra jag en sexa på min kroppsvikt + 30kg!
Körde faktist inte dips, gav dom inte ens ett försök eftersom jag tyckte dom va så tunga! Tränade med nån maskin istället, som typ hade samma rörelse-bana som dips, vilket var en bra grund! :thumbup:

Chins med fitness-utförande suger jag på, men om jag får ha händerna ganska nära varandra och med handflatorna emot mej, så kan jag göra en jävla massa(Fast det gäller nog dom flesta :em: )!

chidde
2005-09-22, 11:26
det é bara att köra på till failure hela tiden, men du tjänar på att köra dem strikta.. alltså gå så långt och djupt ner du kan så övningarna ger dig nåt

man behöver inte tävla i fitness för att ha nytta av dessa övningarna
nån gång i livet kanske man hamnar i en situation där man måste häva sig upp
det spelar ingen roll hur mycket man kan maxa i bänkpress eller i marklyft, kan man inte hantera sin kroppsvikt i såna lägen ligger man risigt till

Johan86
2005-09-22, 18:58
ni som kör dips med vikt vad har ni för bälte och hänger fast kättingen i? vanlig livrem eller är det sånt där marklyftsbälte?
k
anske inte aktuellt än med hoppas det kommer ;)

Jorgen
2005-09-22, 19:01
Det finns speciella bälte för ändamålet. Men det går lika bra med en kätting/rep runt träningsbältet.

Johan86
2005-09-22, 19:40
Det finns speciella bälte för ändamålet. Men det går lika bra med en kätting/rep runt träningsbältet.

vad kostar såna bälten?

Johan86
2005-09-22, 19:54
funkar det bra med såna casall som stadium har? http://www.casallproducts.com/content.asp

biffsson
2005-09-22, 21:35
vad kostar såna bälten?

Dom heter dipbälten och kostar 450kr

Det ser ut som ett vanligt lyftarbälte, men det är en kedja mellan varje ända.

Pez
2005-09-22, 21:44
vad kostar såna bälten?
Om inte gymmet har ett speciellt bälte för ändamålet så är det inte värt att köpa imo.. då gör du som Jörgen skrev - köper/använder ett vanligt lyftarbälte och drar en kedja genom.