handdator

Visa fullständig version : Vikt väktarna


Trekker
2005-09-21, 16:04
Nu har tjejen fått för sig att hon bara ska äta mat enligt vikt väktarnas råd. Som följd är jag då tvungen att underkasta mig detta.
Hur är tanken att viktväktarnas mat ska göra oss mindre, kalorier, fett??
Hur bra är det egentligen?

Har sökt men inte hittat något som ger mig "grundtanken" med vikt väktarnas koncept..

Tack!!

fonzie
2005-09-21, 16:25
Jag har tänkt mycket på viktväktarna...
Personligen tycker jag viktväktarna är skräp - de tjänar pengar på att folk vill gå ner i vikt, och om folk verkligen gick ner då skulle de ju gå i konkurs.
Det här med poäng, maniskt kalori räknande...nja ja vet inte.

Mycket bättre är då enligt mig att gå till biblioteket o låna några näringslära böcker. Läs på om grunderna, protein kolhydrater fett och glykemiskt index. Hitta någong form av aktivitet du tycker om och börja ta morgonpromenader.
(förlåt nu om du är kunnig styrketränare eller så, men jag måste skriva av mig för jag har sett många hålla på med viktväktarna och misslyckats)

MUGEN
2005-09-21, 16:27
har själv klurat lite på det där när jag traskat förbi deras produkter i matvarubutikerna, jag har förstått så långt att man istället för kalorier räknar points..
sen är det stopp.

har man en viss mängd points/dag att förbruka? finns det inte en aktivitetsfaktor? spelar det ingen roll vad man äter av så länge man håller rätt antal points?








skulle aldrig i mitt liv gå på något lurendrejeri likt Viktväktarna, men det är ju intressant att se hur dom tänker.. för medelsvensson är ju knappast medveten om att man kommer att rasa i kilon på vågen bara man är på ett kaloriunderskott, om man så även håller diet på glass och tårta.
att viktnedgång inte alltid är lika med (maximal)fettreducering är något jag knappast tror alla är upplysta om.

Trekker
2005-09-21, 18:09
Jag har hyffsad koll på kost och maten som dom rekommenderar verkar väldigt sunt och bra, lite kalorier och mycket protein. Tjejen har fått böcker och recept så hon har inte (tack gode gud) betalt eller gått med i vikt väktarna. Tänkte bara på om någon vet själva tanken bakom programmet, om det bygger på att äta lite kolhydrater, mycket protein, få i sig lite kalorier, minska socker & fett intaget, eller hur det nu fungerar. Eftersom dom i stort sett rekommenderar att man kan äta nästan vad som helst, normal kost i allafall...

WHITEFOLKS
2005-09-21, 18:13
Viktväktarna är en förenklad version av kcalräkning. Man får X points att äta för och man kan få "extra" points genom konditionsträning osv. Maten är oftast inte direkt bra utan den största poängen med de är att points är deklarerade på de. (haha jättekul ;) )

Dvs i stort sett kcalräkning för dummies, att hålla koll "själv" är bättre på alla sätt och vis, man kan få i sig den mat man vill och är inte bunden till deras produkter och system.