handdator

Visa fullständig version : Motverka massa igenom att köra täta singlar?


Bjorne
2005-09-21, 15:53
Kan man motverka att bygga massa igenom att ex köra 1 rep, inte maxvikt, vila 30 sek, sedan 1 rep till etc? Köra sådär fem-sex gånger, sedan vila och köra sådär på nytt. Nu menar jag inte att man ska köra överdriviet tungt, men kanske 80% maxrvikten?

D v s, ifall man inte vill bygga massa, utan bara vill bli starkare, eller det kanske är negativt för att bygga styrka?

Fatalist
2005-09-21, 15:57
Varför inte köra som tyngdlyftare när de vill hålla sig inom en viktklass? Finns många kunniga här jueh

Bjorne
2005-09-21, 16:01
Varför inte köra som tyngdlyftare när de vill hålla sig inom en viktklass? Finns många kunniga här juehHade inte en aning om att det fanns något som hette så. Kan du utveckla eller alternativt länka dit man kan läsa om det?

jwzrd
2005-09-21, 16:02
Kan man motverka att bygga massa igenom att ex köra 1 rep, inte maxvikt, vila 30 sek, sedan 1 rep till etc? Köra sådär fem-sex gånger, sedan vila och köra sådär på nytt. Nu menar jag inte att man ska köra överdriviet tungt, men kanske 80% maxrvikten?

D v s, ifall man inte vill bygga massa, utan bara vill bli starkare, eller det kanske är negativt för att bygga styrka?

Tips: lär dig en sak innan du försöker trixa med alternativa sätt att göra saker du inte lärt dig än.

Bjorne
2005-09-21, 16:28
Tips: lär dig en sak innan du försöker trixa med alternativa sätt att göra saker du inte lärt dig än.Tycker det är roligare att testa nya saker, istället för att stanna och nöta på samma sak, även om det förgånde inte ens är i närheten av utvärderat. Kan tycker vara dumt, dock ser vi (alla) inte allt på samma sätt, tack och lov.

Mr. Moose
2005-09-21, 17:09
Man måste lära sig krypa innan man kan gå!

Claes

Bjorne
2005-09-21, 20:38
Man måste lära sig krypa innan man kan gå!

ClaesDen principen går inte att tillämpa här, men fint ordspråk.

everete
2005-09-21, 23:48
Den principen går inte att tillämpa här, men fint ordspråk.


Bjorne, seriöst... när det gäller styrketräning så måste man först TITTA på någon som lärt sig krypa innan man gör nånting alls.

biffsson
2005-09-22, 00:37
Kan man motverka att bygga massa igenom att ex köra 1 rep, inte maxvikt, vila 30 sek, sedan 1 rep till etc? Köra sådär fem-sex gånger, sedan vila och köra sådär på nytt. Nu menar jag inte att man ska köra överdriviet tungt, men kanske 80% maxrvikten?

D v s, ifall man inte vill bygga massa, utan bara vill bli starkare, eller det kanske är negativt för att bygga styrka?

Testa att köra 3:reppare istället. Dom är magiska för att bli stark.

YTS
2005-09-22, 00:55
Kan man motverka att bygga massa igenom att ex köra 1 rep, inte maxvikt, vila 30 sek, sedan 1 rep till etc? Köra sådär fem-sex gånger, sedan vila och köra sådär på nytt. Nu menar jag inte att man ska köra överdriviet tungt, men kanske 80% maxrvikten?

D v s, ifall man inte vill bygga massa, utan bara vill bli starkare, eller det kanske är negativt för att bygga styrka?

Har du lurat ut detta upplägg själv eller har du blivit tippsad om det?
På 80% av max kan man köra ca 7 reps till failure i första setet. Det är genom att köra till failure som man snabbt ökar i styrka, jag har själv testat att inte köra till failure (och med samma setantal som när jag kör till failure) och det händer inget vare sig styrkemässigt eller volymmässigt. Vill man ha maximal styrka i förhållande till sin vikt, skall man som sagts här köra tungt typ 3 till 5 reps och vila typ 3 minuter mellan seten(ännu längre vid benträning). Detta kräver dock att du kört på lättare vikter ett bra tag innan, annars kan du få ont i leder, senor och muskler.
Detta system unviker dock inte muskelvolym i längden för det finns ju faktiskt viktklassen +125kg i styrkelyft och + 105 kg i tyngdlyftning.


YNGVE

Bjorne
2005-09-22, 06:49
Bjorne, seriöst... när det gäller styrketräning så måste man först TITTA på någon som lärt sig krypa innan man gör nånting alls.Jag förstår inte vad som skulle vara problemet med att köra sådär? Precis som nybörjare kan börja med att köra 3x5 så kan man väl börja med att köra singlar också...

Har du lurat ut detta upplägg själv eller har du blivit tippsad om det?
På 80% av max kan man köra ca 7 reps till failure i första setet. Det är genom att köra till failure som man snabbt ökar i styrka, jag har själv testat att inte köra till failure (och med samma setantal som när jag kör till failure) och det händer inget vare sig styrkemässigt eller volymmässigt. Vill man ha maximal styrka i förhållande till sin vikt, skall man som sagts här köra tungt typ 3 till 5 reps och vila typ 3 minuter mellan seten(ännu längre vid benträning). Detta kräver dock att du kört på lättare vikter ett bra tag innan, annars kan du få ont i leder, senor och muskler.
Detta system unviker dock inte muskelvolym i längden för det finns ju faktiskt viktklassen +125kg i styrkelyft och + 105 kg i tyngdlyftning.


YNGVEHandlar inte om att jag är rädd för att hamna utanför min viktklass, utan att jag helt enkelt inte vill bygga på med så mycket mer massa. Failer har inte varit nödvändigt för min del.

Arne Persson
2005-09-22, 07:38
Body Pump!!!!!! :hbang:

Jacksatan
2005-09-22, 08:28
Kan man motverka att bygga massa igenom att ex köra 1 rep, inte maxvikt, vila 30 sek, sedan 1 rep till etc? Köra sådär fem-sex gånger, sedan vila och köra sådär på nytt. Nu menar jag inte att man ska köra överdriviet tungt, men kanske 80% maxrvikten?

D v s, ifall man inte vill bygga massa, utan bara vill bli starkare, eller det kanske är negativt för att bygga styrka?

Att köra singlar sliter ganska hårt på Centrala nervsystemet så passa dig för det.
De som styrkelyfter har bra koll på sånt och ofta genetiken för att klara av att köra oerhört tungt, men vanligt folk går ofta sönder av att ligga o köra 1or 2or(om det är till failiure dvs)

jwzrd
2005-09-22, 08:55
Den principen går inte att tillämpa här, men fint ordspråk.

Varför går inte den principen att tillämpa här? Säg som det är: du vill och gillar att träna. Du vill göra det precis som du vill och det är fint och bra och allt det där rosa och gulliga. Men vill du ha resultat och göra framsteg så finns det effektivare metoder!

Frånsett det så vet jag inte vad du menar egentligen med att vilja undika massa. Det du föreslår fungerar säkert som ett komplement till övrig styrkebyggande träning, men kanske med något tyngre vikter på singlarna.

- ante
2005-09-22, 09:44
Ser att du sysslar med SL.
Saxat från din journal.

Vikt: 78kg
Längd: 177cm
Född: 86

Varför vill du undvika muskelmassa?
Med din längd så borde satsa på att tävla i 100an eller 110an inom ett par år, så satsa på att vara riktigt stark i en tyngre viktklass som sistaårs junior istället.
Om du tittar på dom riktigt duktiga seniorlyftarna, ser dom ut som stolpar eller fyrkanter? :)

- ante
2005-09-22, 09:56
Har du lurat ut detta upplägg själv eller har du blivit tippsad om det?
På 80% av max kan man köra ca 7 reps till failure i första setet. Det är genom att köra till failure som man snabbt ökar i styrka, jag har själv testat att inte köra till failure (och med samma setantal som när jag kör till failure) och det händer inget vare sig styrkemässigt eller volymmässigt. Vill man ha maximal styrka i förhållande till sin vikt, skall man som sagts här köra tungt typ 3 till 5 reps och vila typ 3 minuter mellan seten(ännu längre vid benträning). Detta kräver dock att du kört på lättare vikter ett bra tag innan, annars kan du få ont i leder, senor och muskler.
Detta system unviker dock inte muskelvolym i längden för det finns ju faktiskt viktklassen +125kg i styrkelyft och + 105 kg i tyngdlyftning.


YNGVE

Ojoj, så detta är alltså den absoluta sanningen bakom styrka? *screwy*
Konstigt att ingen på min klubb verkar träna på det viset.... :)

Bjorne
2005-09-22, 15:12
Att köra singlar sliter ganska hårt på Centrala nervsystemet så passa dig för det.
De som styrkelyfter har bra koll på sånt och ofta genetiken för att klara av att köra oerhört tungt, men vanligt folk går ofta sönder av att ligga o köra 1or 2or(om det är till failiure dvs)Jag menade inte att man skulle köra jättetungt, utan ~80% av max och intensivt, bara kort, kort vila mellan singlarna.

Varför går inte den principen att tillämpa här? Säg som det är: du vill och gillar att träna. Du vill göra det precis som du vill och det är fint och bra och allt det där rosa och gulliga. Men vill du ha resultat och göra framsteg så finns det effektivare metoder!För att jag behöver väl inte lära mig något speciellt innan jag börjar köra singlar, som jag inte behöver veta ifall jag kör åttor.

Frånsett det så vet jag inte vad du menar egentligen med att vilja undika massa. Det du föreslår fungerar säkert som ett komplement till övrig styrkebyggande träning, men kanske med något tyngre vikter på singlarna.Ex armarn vill jag inte bygga större, de är absolut inte i dagsläget stora ur eran synvinkel, så enkelt är det.

Jacksatan
2005-09-22, 15:23
Har du lurat ut detta upplägg själv eller har du blivit tippsad om det?
På 80% av max kan man köra ca 7 reps till failure i första setet. Det är genom att köra till failure som man snabbt ökar i styrka, jag har själv testat att inte köra till failure (och med samma setantal som när jag kör till failure) och det händer inget vare sig styrkemässigt eller volymmässigt. Vill man ha maximal styrka i förhållande till sin vikt, skall man som sagts här köra tungt typ 3 till 5 reps och vila typ 3 minuter mellan seten(ännu längre vid benträning). Detta kräver dock att du kört på lättare vikter ett bra tag innan, annars kan du få ont i leder, senor och muskler.
Detta system unviker dock inte muskelvolym i längden för det finns ju faktiskt viktklassen +125kg i styrkelyft och + 105 kg i tyngdlyftning.


YNGVE

Lär dig vad du pratar om innan du öppnar munnen. Det är väldigt få styrkelyftare som kör till failiure i mer än ett set när de tränar. Det sliter för hårt på kroppen att köra 2-3reps till failiure i 8set.

Lillgrabben
2005-09-22, 16:01
Hmm, nu ska vi se!

Failureträning är icke att rekommendera om du tränar för att bli maximalt stark. Med den sortens träning kommer du att "mörda" CNS ganska omg - särskilt på de vikter du behöver använda för att "bli stark". Tröttkört CNS -> dåliga vikter på stången.

Björne;

Var det inte du som skrev upp ett träningsprogram för ca tre veckor sedan, här i träningsforumet? Varför inte hålla sig till detta istället för att redan börja se sig om efter andra upplägg..... Du kommer aldrig att kunna kontrollera dina framsteg om du inte ger dina program mer än ngn stackars vecka före du ratar dom.

Kanske återkommer senare.

Bjorne
2005-09-22, 16:04
Hmm, nu ska vi se!

Failureträning är icke att rekommendera om du tränar för att bli maximalt stark. Med den sortens träning kommer du att "mörda" CNS ganska omg - särskilt på de vikter du behöver använda för att "bli stark". Tröttkört CNS -> dåliga vikter på stången.

Björne;

Var det inte du som skrev upp ett träningsprogram för ca tre veckor sedan, här i träningsforumet? Varför inte hålla sig till detta istället för att redan börja se sig om efter andra upplägg..... Du kommer aldrig att kunna kontrollera dina framsteg om du inte ger dina program mer än ngn stackars vecka före du ratar dom.

Kanske återkommer senare.Jag kör efter det där programmet (rättare sagt efter den principen). Dock är det inte programmet jag ska byta ut, utan bara justera hur seten ska se ut.

jwzrd
2005-09-22, 16:20
Hmm, nu ska vi se!

Failureträning är icke att rekommendera om du tränar för att bli maximalt stark. Med den sortens träning kommer du att "mörda" CNS ganska omg - särskilt på de vikter du behöver använda för att "bli stark". Tröttkört CNS -> dåliga vikter på stången.

Björne;

Var det inte du som skrev upp ett träningsprogram för ca tre veckor sedan, här i träningsforumet? Varför inte hålla sig till detta istället för att redan börja se sig om efter andra upplägg..... Du kommer aldrig att kunna kontrollera dina framsteg om du inte ger dina program mer än ngn stackars vecka före du ratar dom.

Kanske återkommer senare.

Jag har redan bråkat (för mycket) med bjorne om det. Han är inte intresserad av synpunkter eller vad som fungerar. Han vill bara träna som fan - inget fel i det i sig :thumbup:

stahlberg
2005-09-22, 16:39
Också jag har bråkat för mycket med Bjorne. Men jag kan inte låta bli att skriva lite ändå i denna tråd. Det är synd att någon är intresserad av styrkelyft - som Bjorne - och samtidigt helt förvirrad när det gäller hur man ska träna för grenen.

Först borde man "lära sig krypa", genomföra en viss grundläggande träning, bygga grundstyrka, träna teknik etc enligt traditionella metoder. De traditionella metoderna råkar nämligen vara beprövade, de har blivit traditionella därför att de fungerar ganska bra. Man måste också tillåta sin massa att växa efterhand.

Som Lillgrabben (och kanske någon annan) skriver är träning till failure mera undantag än regel när det gäller träning för styrkelyft. Den viktigaste orsaken är redan nämnd. En annan orsak är att tekniken ofta blir lidande då man tränar till failure ; en bra teknik nöts in genom att UTFÖRA MASSOR AV "LYCKADE REPETITIONER".

Att träna många submaximala ettor efter varandra med kort paus emellan är iof inte något nytt koncept i styrkelyft. Men för Bjornes del vore det bättre att försöka hitta ett bra grundprogram och följa detta tillräckligt länge för att kunna utvärdera det. Det finns inga genvägar till styrka. Men "senvägar" finns det gott om, och Bjorne har irrat omkring på dessa ganska länge vid dethär laget.

Bjorne
2005-09-22, 18:18
Också jag har bråkat för mycket med Bjorne. Men jag kan inte låta bli att skriva lite ändå i denna tråd. Det är synd att någon är intresserad av styrkelyft - som Bjorne - och samtidigt helt förvirrad när det gäller hur man ska träna för grenen.

Först borde man "lära sig krypa", genomföra en viss grundläggande träning, bygga grundstyrka, träna teknik etc enligt traditionella metoder. De traditionella metoderna råkar nämligen vara beprövade, de har blivit traditionella därför att de fungerar ganska bra. Man måste också tillåta sin massa att växa efterhand.

Som Lillgrabben (och kanske någon annan) skriver är träning till failure mera undantag än regel när det gäller träning för styrkelyft. Den viktigaste orsaken är redan nämnd. En annan orsak är att tekniken ofta blir lidande då man tränar till failure ; en bra teknik nöts in genom att UTFÖRA MASSOR AV "LYCKADE REPETITIONER".

Att träna många submaximala ettor efter varandra med kort paus emellan är iof inte något nytt koncept i styrkelyft. Men för Bjornes del vore det bättre att försöka hitta ett bra grundprogram och följa detta tillräckligt länge för att kunna utvärdera det. Det finns inga genvägar till styrka. Men "senvägar" finns det gott om, och Bjorne har irrat omkring på dessa ganska länge vid dethär laget.Inte länge, men mycket :D

Genvägar kanske man inte ska kalla det, jag tänker kanske för mycket (då blir det ju ofta fel som de flesta vet), men vill ha en hög proteinsyntes så mycket som möjligt, för att därför kunna blir starkare snabbare. Och när man ligger på så låga vikter som jag gör, så tror jag det kan funka (att träna varje muskelgrupp 3ggr/vecka), utan att förstöra sig.

Sedan så vill jag ju inte bara bli stark i böj/bänk/mark, utan rent generellt.

Jag har redan bråkat (för mycket) med bjorne om det. Han är inte intresserad av synpunkter eller vad som fungerar. Han vill bara träna som fan - inget fel i det i sig :thumbup:Jag kör fortfarande det tankesättet.

jwzrd
2005-09-22, 19:16
När man GISSAR mycket blir det ofta fel menar du. Du bommar fortfarande själva grundiden. Folk som Ståhlberg, tex, som har miljarder års erfarenhet av styrkelyft och som sett miljoner jwzrds och Bjorne vet vad dom snackar om. Du tar din totala brist på erfarenhet och din mycket ringa kunskap och försöker dra slutsatser om saker du inte ens testat. Hur många rätt tror du att du får då?

Bjorne
2005-09-22, 19:43
När man GISSAR mycket blir det ofta fel menar du. Du bommar fortfarande själva grundiden. Folk som Ståhlberg, tex, som har miljarder års erfarenhet av styrkelyft och som sett miljoner jwzrds och Bjorne vet vad dom snackar om. Du tar din totala brist på erfarenhet och din mycket ringa kunskap och försöker dra slutsatser om saker du inte ens testat. Hur många rätt tror du att du får då?I mitt fall, tänker jag när jag gissar.

När tankar kommer upp, är det svårt att bara släppa dem, att få lite feedback är alltid kul.

biffsson
2005-09-22, 21:06
När man GISSAR mycket blir det ofta fel menar du. Du bommar fortfarande själva grundiden. Folk som Ståhlberg, tex, som har miljarder års erfarenhet av styrkelyft och som sett miljoner jwzrds och Bjorne vet vad dom snackar om. Du tar din totala brist på erfarenhet och din mycket ringa kunskap och försöker dra slutsatser om saker du inte ens testat. Hur många rätt tror du att du får då?

Bara lite nyfiken... Vad betyder jwzrd som du har som nick?

stahlberg
2005-09-23, 12:36
Man kan tänka - och gissa - på så många olika sätt. Exempelvis min gamle kompis Jarmo Virtanen tänkte : "För att jag ska dra så mycket som möjligt i marklyft så måste jag ha en teknik som passar min kroppsbyggnad så bra som möjligt". Som följd av denna tanke skaffade han filmer med någorlunda lika byggda lyftare, och tittade på tekniken hos dem SOM REDAN LYCKATS. Han tänkte : "Om jag skulle ha längre armar skulle draget i marklyft bli kortare". Som följd av denna tanke började han öva hemma framför spegeln i timmar på att få axlarna så "lösa och nedåthängande" som möjligt, för att därmed kunna förlänga armarna. Virtanen hade dock "lärt sig krypa" mera traditionellt först (och tränade för övrigt tillsammans med sin morbror, som var världsrekordhållare i marklyft, så han fick en bra start också på det viset).

Skillnaden mellan Virtanens tänkande och Bjornes gissande är den, att när Virtanen tänkt färdigt så fullföljde han sitt tänkande och handlade därefter, både envist och målmedvetet. Bjorne hinner knappt tänka en tanke innan han tänker nästa, han hinner aldrig pröva sina tankar. Och han har inte heller "lärt sig krypa". Olikt Virtanen bryr sig Bjorne inte heller om vad de som redan är framgångsrika tycker och gör. Istället för att tänka ut genvägar till styrka förirrar Bjorne sig in på senvägar.

En annan skillnad mellan Virtanen och Bjorne är att Virtanen blev niofaldig världsmästare, medan Bjorne inte ens kommer att bli enfaldig världsmästare (enfaldig när det gäller träning kanske, men inte enfaldig mästare).

jwzrd
2005-09-23, 13:10
Bara lite nyfiken... Vad betyder jwzrd som du har som nick?

Man tar Java och Wizard, blandar i sveriges största ego så trillar: jwzrd ut. Nånting sånt :D

Jay-Z
2005-09-23, 13:14
Man tar Java och Wizard, blandar i sveriges största ego så trillar: jwzrd ut. Nånting sånt :D

.Net rular. :D

Och du rakar fortfarande benen.

jwzrd
2005-09-23, 13:15
.Net rular. :D

Och du rakar fortfarande benen.

Hah. .NET är inget språk och ett rätt lätt framework. Ingen hindrar mig att koda det med.

Jay-Z
2005-09-23, 13:16
Hah. .NET är inget språk och ett rätt lätt framework. Ingen hindrar mig att koda det med.

Sant. :em:

tp_88
2005-09-23, 13:17
träning till failure är mera undantag än regel när det gäller träning för styrkelyft.
Å tusan. Jag kör mer eller mindre uteslutande till fail, det kanske är dags att tänka om.

Jacksatan
2005-09-23, 13:22
Också jag har bråkat för mycket med Bjorne. Men jag kan inte låta bli att skriva lite ändå i denna tråd. Det är synd att någon är intresserad av styrkelyft - som Bjorne - och samtidigt helt förvirrad när det gäller hur man ska träna för grenen.

Först borde man "lära sig krypa", genomföra en viss grundläggande träning, bygga grundstyrka, träna teknik etc enligt traditionella metoder. De traditionella metoderna råkar nämligen vara beprövade, de har blivit traditionella därför att de fungerar ganska bra. Man måste också tillåta sin massa att växa efterhand.

Som Lillgrabben (och kanske någon annan) skriver är träning till failure mera undantag än regel när det gäller träning för styrkelyft. Den viktigaste orsaken är redan nämnd. En annan orsak är att tekniken ofta blir lidande då man tränar till failure ; en bra teknik nöts in genom att UTFÖRA MASSOR AV "LYCKADE REPETITIONER".

Att träna många submaximala ettor efter varandra med kort paus emellan är iof inte något nytt koncept i styrkelyft. Men för Bjornes del vore det bättre att försöka hitta ett bra grundprogram och följa detta tillräckligt länge för att kunna utvärdera det. Det finns inga genvägar till styrka. Men "senvägar" finns det gott om, och Bjorne har irrat omkring på dessa ganska länge vid dethär laget.

Bra skrivet!

Jacksatan
2005-09-23, 13:26
Å tusan. Jag kör mer eller mindre uteslutande till fail, det kanske är dags att tänka om.

Jag kör som dig, alltid till failiure, det är först på sistone jag börjat fundera i banor av om det är smart alltid. Men å andra sidan ligger jag alltid över 6reps och tränar inte för styrkelyft.
Ska man köra marklyft som exempel kanske en styrkelyftare kör ungefär såhär:
lätt uppvämning och sen 5*140, *3*160, 3*170, 3*180, och där är sista setet till failiure.

Bjorne
2005-09-24, 09:48
Man kan tänka - och gissa - på så många olika sätt. Exempelvis min gamle kompis Jarmo Virtanen tänkte : "För att jag ska dra så mycket som möjligt i marklyft så måste jag ha en teknik som passar min kroppsbyggnad så bra som möjligt". Som följd av denna tanke skaffade han filmer med någorlunda lika byggda lyftare, och tittade på tekniken hos dem SOM REDAN LYCKATS. Han tänkte : "Om jag skulle ha längre armar skulle draget i marklyft bli kortare". Som följd av denna tanke började han öva hemma framför spegeln i timmar på att få axlarna så "lösa och nedåthängande" som möjligt, för att därmed kunna förlänga armarna. Virtanen hade dock "lärt sig krypa" mera traditionellt först (och tränade för övrigt tillsammans med sin morbror, som var världsrekordhållare i marklyft, så han fick en bra start också på det viset).

Skillnaden mellan Virtanens tänkande och Bjornes gissande är den, att när Virtanen tänkt färdigt så fullföljde han sitt tänkande och handlade därefter, både envist och målmedvetet. Bjorne hinner knappt tänka en tanke innan han tänker nästa, han hinner aldrig pröva sina tankar. Och han har inte heller "lärt sig krypa". Olikt Virtanen bryr sig Bjorne inte heller om vad de som redan är framgångsrika tycker och gör. Istället för att tänka ut genvägar till styrka förirrar Bjorne sig in på senvägar.

En annan skillnad mellan Virtanen och Bjorne är att Virtanen blev niofaldig världsmästare, medan Bjorne inte ens kommer att bli enfaldig världsmästare (enfaldig när det gäller träning kanske, men inte enfaldig mästare).Riktigt sådär djupt går inte jag. Sedan så är jag inte ute efter att bli mästare i mark/böj/bänk, utan jag vill bara bli så stark som möjligt rent generellt. Eftersom repetitions antal uppenbarligen påverkar hur en muskelutvecklas, att färre reps ger mer styrka förhållandevis till volym är väl rätt erkänt idag, om man då känner att några muskler blir större förhållandevis större än andra och då vill motverka detta, för man kan bygga sig rätt stor på några år, å under några år i början är man nybörjare och som nybörjare anser ni inte att man ska syssla med något än vanlig traditionell styrketräning. Dock skär det sig för mig.

Så jag tänkte att jag då först och främst på biceps och latsen skulle köra singlar, för att kunna ta ut mig mycket, utan att högreppa och stimulera "fel" muskelfiber :p

Det är min tanke, det är klart att det kan vara fel, men jag påstod inget, jag frågade.

Mr. Moose
2005-09-25, 05:50
[QUOTE=Bjorne]Sedan så är jag inte ute efter att bli mästare i mark/böj/bänk, utan jag vill bara bli så stark som möjligt rent generellt.
QUOTE]

Kolla in En webshop som jag inte får länka till! massor med info även för nybörjare som vill bli starkare.

Jag är inte en styrkelyftare men jag tränar som en större delen av tiden.

Jag garanterar att du blir "starkare rent generellt" om du följer deras "program".

Claes

stahlberg
2005-09-25, 13:34
Den som är MYCKET STARK i böj, bänk och mark är oftast rätt stark rent generellt också. Min förra adept (som dock var en smula större och massivare än du) är ett bra exempel på det. Han klarade mer i samtliga övningar än du någonsin kommer att göra (om du fortsätter hoppa från program till program). och kunde använda sin styrka i alla sammanhang (t.ex lyfte han bort en bil som parkerat så att den blockerade hans egen bil). Han tränade för styrkelyft och var "GENERELLT" verkligt stark.

Bjorne för sin del "försöker sig på SL" (enligt sin träningsjournal). Men han vill inte träna SL-betonat eller ens traditionellt, utan försöker hitta genvägar. Oberoende av om man vill bli bra i SL eller "generellt" stark så lönar det sig att hålla sig till tarditionell, utprövad, säkert fungerande träning och hålla sitt tänkande till detaljer INOM RAMEN FÖR den traditionella träningen.

Bjorne
2005-09-25, 14:22
Den som är MYCKET STARK i böj, bänk och mark är oftast rätt stark rent generellt också. Min förra adept (som dock var en smula större och massivare än du) är ett bra exempel på det. Han klarade mer i samtliga övningar än du någonsin kommer att göra (om du fortsätter hoppa från program till program). och kunde använda sin styrka i alla sammanhang (t.ex lyfte han bort en bil som parkerat så att den blockerade hans egen bil). Han tränade för styrkelyft och var "GENERELLT" verkligt stark.

Bjorne för sin del "försöker sig på SL" (enligt sin träningsjournal). Men han vill inte träna SL-betonat eller ens traditionellt, utan försöker hitta genvägar. Oberoende av om man vill bli bra i SL eller "generellt" stark så lönar det sig att hålla sig till tarditionell, utprövad, säkert fungerande träning och hålla sitt tänkande till detaljer INOM RAMEN FÖR den traditionella träningen.Vill ju testa lite olika träningsätt, kanske hitta något som man tycker är roligare än nuvarande, inte för att det inte är kul nu. Sedan att det inte är optimalast är en femma.

Popeye
2005-09-26, 12:45
Du måste vara ett genetiskt freak som har sådana problem med tillväxten?
Vi andra får slita som djur för att packa på lite extra massa.

Jag har inte hälften så mycket koll som några av de som redan svarat i tråden men det är ju rätt logiskt att man först skaffar sig en stabil grund att stå på innan man börjar med mer experimentell träning.

Bjorne
2005-09-26, 14:26
Du måste vara ett genetiskt freak som har sådana problem med tillväxten?
Vi andra får slita som djur för att packa på lite extra massa.Jag har redan klartgjort att jag inte är särskilt stor, eller ens det minsta, dock vill jag heller inte bli det.

Jag har inte hälften så mycket koll som några av de som redan svarat i tråden men det är ju rätt logiskt att man först skaffar sig en stabil grund att stå på innan man börjar med mer experimentell träning.Vad är en stabil grund enligt dig?

jwzrd
2005-09-26, 14:58
Det är bara att lägga ner alla försök att resonera med Bjorne, han är inte intresserad. Han vill gå sin egen väg. Iofs är det ju en milt komplicerande faktor att Bjorne ändå vill ha synpunkter hela tiden.. trots att han ändå inte vill ha dom.

Bjorne
2005-09-26, 15:57
Det är bara att lägga ner alla försök att resonera med Bjorne, han är inte intresserad. Han vill gå sin egen väg. Iofs är det ju en milt komplicerande faktor att Bjorne ändå vill ha synpunkter hela tiden.. trots att han ändå inte vill ha dom.Jag vill absolut ha råd, dock ser jag gärna på alternativ, jag tror på alternativ rättare sagt. Konservativa lösning är säkrare, dock inte nödvändigtvis det enda eller bättre alternativet.

jwzrd
2005-09-26, 16:06
Jag vill absolut ha råd, dock ser jag gärna på alternativ, jag tror på alternativ rättare sagt. Konservativa lösning är säkrare, dock inte nödvändigtvis det enda eller bättre alternativet.

Låt mig illustrera:

Du presenterar ett sätt att lära dig knyta skorna som gör 20 saker där det för vem som helst (nästan iallafall) är helt tydligt att endast 3 av sakerna ens har något med skosnören att göra. 10 personer med 20 års erfarenhet per skalle berättar detta för dig och ger dig ett par alternativ VAR.

Du tackar för råden, skriver 20 NYA saker för att komma till rätta med ditt skosnörningsproblem med som enda gemensamma nämnare med det tidigare förslaget att samma 2 eventuellt fungerande detaljer är med, en fungerande detalj har du slängt.

Så repeteras sen cykeln 3-4 gånger till, hela tiden samma visa. Du får rådet att iallafall stanna vid ett av dina 20-sakersförslag för att iallfall själv snappa upp vad som fungerar och inte gör det. Du struntar i det också med motiveringar inte helt olika dom du nyss skrev. Du verkar ha som grundregel att ett program och dess verkställande är helt frikopplade saker och att programmets kvaliteter och egenskaper lätt går att utläsa enbart genom att ha dom som, tja, tröjtryck nästan.

Hajar du egentligen hur stora tex Ståhlbergs kunskaper i ämnet är? Jag minns inte exakt vilka som varit med här för att ge dig råd, men handlar iallafall om mer än ett par mycket erfarna styrkelyftare som (något du borde gilla) inte ens säger riktigt riktigt samma saker men som ändå verkar rörande överrens om dom fundamentala saker just du borde syssla med - förutsatt att det är SL du vill testa då.

Jag borde egentligen inte klaga egentligen eftersom jag själv snappat upp många bra saker i dina synpunktstrådar om just SL eftersom jag, precis som du, har miljarder saker att lära mig om just SL.

Bjorne
2005-09-26, 16:36
Låt mig illustrera:

Du presenterar ett sätt att lära dig knyta skorna som gör 20 saker där det för vem som helst (nästan iallafall) är helt tydligt att endast 3 av sakerna ens har något med skosnören att göra. 10 personer med 20 års erfarenhet per skalle berättar detta för dig och ger dig ett par alternativ VAR.

Du tackar för råden, skriver 20 NYA saker för att komma till rätta med ditt skosnörningsproblem med som enda gemensamma nämnare med det tidigare förslaget att samma 2 eventuellt fungerande detaljer är med, en fungerande detalj har du slängt.

Så repeteras sen cykeln 3-4 gånger till, hela tiden samma visa. Du får rådet att iallafall stanna vid ett av dina 20-sakersförslag för att iallfall själv snappa upp vad som fungerar och inte gör det. Du struntar i det också med motiveringar inte helt olika dom du nyss skrev. Du verkar ha som grundregel att ett program och dess verkställande är helt frikopplade saker och att programmets kvaliteter och egenskaper lätt går att utläsa enbart genom att ha dom som, tja, tröjtryck nästan.

Hajar du egentligen hur stora tex Ståhlbergs kunskaper i ämnet är? Jag minns inte exakt vilka som varit med här för att ge dig råd, men handlar iallafall om mer än ett par mycket erfarna styrkelyftare som (något du borde gilla) inte ens säger riktigt riktigt samma saker men som ändå verkar rörande överrens om dom fundamentala saker just du borde syssla med - förutsatt att det är SL du vill testa då.

Jag borde egentligen inte klaga egentligen eftersom jag själv snappat upp många bra saker i dina synpunktstrådar om just SL eftersom jag, precis som du, har miljarder saker att lära mig om just SL.Det handlar delvis om tålamod. Jag har väldigt lite tålamod och har fruktansvärt svårt för att stå still, då jag alltid är rädd för att missa bättre alternativ (samt säkert någon form av personlighetsstörning), även om det kanske inte alltid är så klokt. Så är det bara.


Vad jag ville med denna tråden var att försöka klämma ur hur man kan bygga mycket styrka förhållandevis till massan. Att man måste träna tre år på traditionellt sätt är för mig känns inte kul.

King Grub
2005-09-26, 16:38
Att man måste träna tre år på traditionellt sätt är för mig känns inte kul.

Det lär ju ge mer än att träna på 20 olika sätt under tre år, roligt eller inte.

jwzrd
2005-09-26, 16:46
Det handlar delvis om tålamod. Jag har väldigt lite tålamod och har fruktansvärt svårt för att stå still, då jag alltid är rädd för att missa bättre alternativ (samt säkert någon form av personlighetsstörning), även om det kanske inte alltid är så klokt. Så är det bara.


Vad jag ville med denna tråden var att försöka klämma ur hur man kan bygga mycket styrka förhållandevis till massan. Att man måste träna tre år på traditionellt sätt är för mig känns inte kul.

Men det jag (och som jag uppfattar andra men som är erfarna på riktigt) säger är ju inte att du MÅSTE(tm) köra exakt samma sak i tre år utan att du måste välja ett sätt att börja med och köra ett tag för att komma till ruta ett! Du måste ju ta reda på den mest grundläggande informationen om vad som verkar fungera och vad du verkligen inte gillar eller som verkligen inte fungerar. Sen måste du använda den informationen när du försöker komma till steg två osv. Att bara rita ett nytt fint flygplan i blocket varje vecka ger inte dig nånting annat än en väldig massa papper med flygplan på.

Lillgrabben
2005-09-26, 19:41
Det handlar delvis om tålamod. Jag har väldigt lite tålamod och har fruktansvärt svårt för att stå still, då jag alltid är rädd för att missa bättre alternativ (samt säkert någon form av personlighetsstörning), även om det kanske inte alltid är så klokt. Så är det bara.


Vad jag ville med denna tråden var att försöka klämma ur hur man kan bygga mycket styrka förhållandevis till massan. Att man måste träna tre år på traditionellt sätt är för mig känns inte kul.


Det tar tid att bli hyggligt stark. Om du inte tar dig den tiden & tränar på ett vettigt sätt så kommer du aldrig att bli speciellt stark.

Missförstå mig inte nu; nyfikenhet är bra & träning på belastningar som bara möjliggör singlar ( både maxtunga & lättare) är också bra. MEN om du bara "hattar" fram & tillbaka kommer det inte att leda till någonting alls - annat än en jävla massa testade träningsupplägg om 2-3 veckor / st.

Du skrev om din kroppsvikt tidigare i förhållande till din längd.... Du väger "för lite" i förhållande till längden du besitter - iallafall för att bli starkare än "halvklen". Det är rakt vansinnigt att börja sin träningskarriär med bantningsplaner för att hålla sig i en för lätt viktklass. Du behöver näring för att orka träna & växa till dig muskulärt, oavsett om du tränar singlar eller femmor i dina lyftserier.

En annan "sak" du kan tänka på är skaderisken med att "alltid" träna tunga singlar tidigt i karriären. Dina kompletterande muskelgrupper är inte redo för att enbart träna högkvalitetsträning ( singlar eller dubblar) ännu. Som en nybörjare - vilket du är - behöver du mera allroundträning. Du måste eller bör träna flera reps än 1 en stor del av träningstiden, men för den skull behöver du inte köra högreps. Du måste få tusentals lyckade reps under bältet för att lära dig lyften såväl muskulärt som neurologiskt. Du kommer inte att gå upp i vikt enormt även om du tränar mera än 1 reps - att lägga på sig kilovis med muskelmassa är inte riktigt så enkelt.


Men gör som du vill! Om du väljer att inte lyssna på oss som förespråkar "att du lär dig gå före du lär dig flyga" är det din sak!

Lycka till.

Bjorne
2005-09-26, 20:13
Det tar tid att bli hyggligt stark. Om du inte tar dig den tiden & tränar på ett vettigt sätt så kommer du aldrig att bli speciellt stark.

Missförstå mig inte nu; nyfikenhet är bra & träning på belastningar som bara möjliggör singlar ( både maxtunga & lättare) är också bra. MEN om du bara "hattar" fram & tillbaka kommer det inte att leda till någonting alls - annat än en jävla massa testade träningsupplägg om 2-3 veckor / st.

Du skrev om din kroppsvikt tidigare i förhållande till din längd.... Du väger "för lite" i förhållande till längden du besitter - iallafall för att bli starkare än "halvklen". Det är rakt vansinnigt att börja sin träningskarriär med bantningsplaner för att hålla sig i en för lätt viktklass. Du behöver näring för att orka träna & växa till dig muskulärt, oavsett om du tränar singlar eller femmor i dina lyftserier.

En annan "sak" du kan tänka på är skaderisken med att "alltid" träna tunga singlar tidigt i karriären. Dina kompletterande muskelgrupper är inte redo för att enbart träna högkvalitetsträning ( singlar eller dubblar) ännu. Som en nybörjare - vilket du är - behöver du mera allroundträning. Du måste eller bör träna flera reps än 1 en stor del av träningstiden, men för den skull behöver du inte köra högreps. Du måste få tusentals lyckade reps under bältet för att lära dig lyften såväl muskulärt som neurologiskt. Du kommer inte att gå upp i vikt enormt även om du tränar mera än 1 reps - att lägga på sig kilovis med muskelmassa är inte riktigt så enkelt.


Men gör som du vill! Om du väljer att inte lyssna på oss som förespråkar "att du lär dig gå före du lär dig flyga" är det din sak!

Lycka till.Jag lyssnar och tar åt mig, även om jag inte förstör det förrens efter ett litet tag :)

Men det jag (och som jag uppfattar andra men som är erfarna på riktigt) säger är ju inte att du MÅSTE(tm) köra exakt samma sak i tre år utan att du måste välja ett sätt att börja med och köra ett tag för att komma till ruta ett! Du måste ju ta reda på den mest grundläggande informationen om vad som verkar fungera och vad du verkligen inte gillar eller som verkligen inte fungerar. Sen måste du använda den informationen när du försöker komma till steg två osv. Att bara rita ett nytt fint flygplan i blocket varje vecka ger inte dig nånting annat än en väldig massa papper med flygplan på.Jag förstår hur det ser ut nu och förstår mitt misstag, även om det inte känns helt obekant, tror jag har blivit lite klokare idag.

Faktiskt.