handdator

Visa fullständig version : Blodpudding - bra eller dåligt?


wiggen
2005-09-21, 14:35
Jag har sedan barnsben alltid hört att blodpudding ska vara "så himla nyttigt!". Tycker själv att det är jättegott och skulle inte ha någonting emot att äta det som middag efter ett hårt träningspass.

Slog upp näringsvärdet på SLV och fann (per 100g):
Protein 12g
Kolhydrater 18g
Fett 9g (av dessa kommer ca 4g från mättat fett)

Om man räknar ut energiprocenten så kommer ju en väsentlig del av energin från fett. Så min fråga är kort och gott hur pass nyttigt blodpudding egentligen är? Ligger i en deffperiod just nu och vet inte om jag "vågar" smälla i mig ett paket till middag...? (Vilket jag vill!! :eating: )

/wiggen

King Grub
2005-09-21, 14:47
Visst kan du äta blodpudding till middag.

Speciellt nyttigt kan man nog inte påstå att det är, dock.

Innehållsförteckningen, i fallande ordning:

"Vatten, rågmjöl, vetemjöl, nöttalg, blodpulver av nöt och gris, socker, fett fläsk, koksalt, kryddor, svålprotein, potatisfiber."

Nyttigt? Njaaaej. Men gott. :eating:

Sverker
2005-09-21, 15:06
Blodpudding är en fantastisk källa till järn :thumbup:
Nästan allt järn, ca 20 mg / 100 g blodpudding, är hemejärn som kroppen lättare tar upp.

Väljer man mager blodpudding 2 - 3 ggr per månad så garanterar det bra blodvärden.

Till blodpuddingens nackdel är att proteinet är av usel kvalitet. Det är ett måste att kompletera måltiden med en fullvärdig proteinkälla som mjölk eller en bit stekt kött/korv.

Weird
2005-09-21, 15:32
B
Till blodpuddingens nackdel är att proteinet är av usel kvalitet. Det är ett måste att kompletera måltiden med en fullvärdig proteinkälla som mjölk eller en bit stekt kött/korv.
bacon :eating:

Sverker
2005-09-21, 15:38
bacon :eating:

Jag valde att INTE skriva bacon :D

Weird
2005-09-21, 15:40
Jag valde att INTE skriva bacon :D
mm men det e det ska vara, nu när alla börjat lägga på sig inför vintern :cool:

elan
2005-09-21, 18:30
Blodpudding är ju så himla gott och så får man i sig massa järn på en gång == nyttigt. ;) Jag äter den alltid med riven vitkål och lingonsylt till, känner jag att jag vill ha mer protein så går det fint att blanda lingonsylten med keso. Smakar müms!

da_spike
2005-09-23, 10:25
mager blodpudding? var hittar man den? vilket märke? är den mycket bättre än geas? :confused:

King Grub
2005-09-23, 10:35
Geas är den magra.

Ekonom
2005-09-23, 10:53
Jag vill bestämt minnas att många näringsexperter bl.a paulun propsar på att vuxna män inte bör få i sig för mycket järn då vi inta kan få ut de via mens och att det kan bli cancerframkallande vid långvarit för högt intag..?? När man som tränande människa äter gröt och kött dagligen som båda är järnrika, verkar det som blodpudding bör ge ett överskott... så hävdade iaf. Paulun vid ett seminarium som jag va på.
Nån gång då o då fattar ju alla att det inte skadar, men en hög konsumtion i kombination med andra järnrika livsmedel (+ev. vitamineral med dagsbehovet av järn) kanske inte är att föredra?? *screwy*

jean-wim
2005-09-23, 11:21
Jag vill bestämt minnas att många näringsexperter bl.a paulun propsar på att vuxna män inte bör få i sig för mycket järn då vi inta kan få ut de via mens och att det kan bli cancerframkallande vid långvarit för högt intagSom hårt tränande behöver du också mer järn än genomsnittet. Här finns i princip allt du behöver veta:
http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/minerals/iron/index.html

Folk som äter en blandad kost och ett mineraltillskott behöver nog inte oroa sig för ev. underskott. Man måste inte festa på blodiga biffar eller blodpudding.*spy*

Ett tips är att leta reda på mormors gamla stekjärn av gjutjärn (Kockums!). När det används frigörs en hel del järn som du sen får i dig via maten. Ännu bättre är det om du får tag på en riktig hederlig gammal järngryta och sen gör ett långkok. Gör t.ex. en boeuf bourguignon med nötbitar och massor av vin som får stå en hel dag eller så. Efter ett tag kommer du nästan se järnpartiklarna flyta omkring i grytan. Bara att :eating: :eating:

Sverker
2005-09-23, 11:50
Jag vill bestämt minnas att många näringsexperter bl.a paulun propsar på att vuxna män inte bör få i sig för mycket järn då vi inta kan få ut de via mens och att det kan bli cancerframkallande vid långvarit för högt intag..?? När man som tränande människa äter gröt och kött dagligen som båda är järnrika, verkar det som blodpudding bör ge ett överskott... så hävdade iaf. Paulun vid ett seminarium som jag va på.


Väljer man mager blodpudding 2 - 3 ggr per månad så garanterar det bra blodvärden.




Jag brukar skriva in lite tankevärda uppgifter ;)


Hur som helst har vuxna män som äter kött ytterst sällan järnbrist och låga Hb-värden.
Unga, växande, hårt tränande pojkar ligger ofta nära riskzonen och samma tjejer står precis mitt i järnbristzonen.

skaparn
2005-09-24, 10:40
Blodpudding är en fantastisk källa till järn :thumbup:
Nästan allt järn, ca 20 mg / 100 g blodpudding, är hemejärn som kroppen lättare tar upp.

Väljer man mager blodpudding 2 - 3 ggr per månad så garanterar det bra blodvärden.

Till blodpuddingens nackdel är att proteinet är av usel kvalitet. Det är ett måste att kompletera måltiden med en fullvärdig proteinkälla som mjölk eller en bit stekt kött/korv.

Det finns väl endel tecken på att mjölk inte är det optimala kopmlementet? Hittade dock denna artikel som visar på hur forskarvärlden, i vanlig ordning, inte är helt överens.

Mjölkfrämjandet om Kalcium vs Järn (http://www.mjolkframjandet.se/www/mf.nsf/0/F17C33E1477D714D4125687800305EF8?open&topbibliotek)

Sverker
2005-09-24, 11:55
Det finns väl endel tecken på att mjölk inte är det optimala kopmlementet? Hittade dock denna artikel som visar på hur forskarvärlden, i vanlig ordning, inte är helt överens.

Mjölkfrämjandet om Kalcium vs Järn (http://www.mjolkframjandet.se/www/mf.nsf/0/F17C33E1477D714D4125687800305EF8?open&topbibliotek)


Denna länk tar upp konkuransen mellan kalcium ( Ca2+ ) och järnjonen ( Fe2+ ). Detta har relevans när du baserar ditt järnintag från vegetabilier och cerialier

Järnet i blodpudding är till största delen hemejärn och det har ett annat upptag i tarmen än järnjonen. Detta upptag baseras på just heme-gruppen och konkurerar inte med kalcium.

skaparn
2005-09-24, 13:07
Denna länk tar upp konkuransen mellan kalcium ( Ca2+ ) och järnjonen ( Fe2+ ). Detta har relevans när du baserar ditt järnintag från vegetabilier och cerialier

Järnet i blodpudding är till största delen hemejärn och det har ett annat upptag i tarmen än järnjonen. Detta upptag baseras på just heme-gruppen och konkurerar inte med kalcium.

AH! Mycket intressant, nu lärde jag mig något nytt om järn som varit för avancerat för min ekonomhjärna. Gäller då detsamma för kaffe som man hör ska hämma järnupptaget? Dvs, om man får i sig järn från hemejärn behöver man inte bekymra sig över att dricka en kopp kaffe efter maten, som ofta är pricken över i?

mela
2005-09-24, 13:09
Geas är den magra.

tur att det va den jag köpte idag :D
den va ju billigast med

tano
2005-10-29, 15:34
hopps såg att ni svarat där , missade det ja :)

/Tano

tano
2005-10-29, 15:39
Jag brukar skriva in lite tankevärda uppgifter ;)


Hur som helst har vuxna män som äter kött ytterst sällan järnbrist och låga Hb-värden.
Unga, växande, hårt tränande pojkar ligger ofta nära riskzonen och samma tjejer står precis mitt i järnbristzonen.


Undrar om man haft järnbrist tidigare. när man var 16-17 och tränade 6-7 gånger hård kondition i veckan (friidrottare 800m) kanske man skulle tänkt på det. Men då tänkte man inte så mycket på kosttillskott.
Ibalnd var man iaf riktigt slut, men det hade väl andra anledningar ;)

Nu är man 19 men kanske fortfarande kan få det, ska iaf köpa vitamin tillskott.

/Tano

pillangbg
2005-10-31, 10:31
Jag minns när jag var gravid, då hade jag så dåligt blodvärde att barnmorskan hotade med sprutor. Som tur är ÄLSKAR jag blodpudding och åt det varje dag i 3 månader + massaor av färsk spenat.
Kan ju säga att det tog ett par år innan jag åt blodpudding igen...men det hjälpte

Jakelol
2005-10-31, 11:17
Man ska för övrigt dricka Juice till blodpudding för att det ska bli mest optimalt.

Obs glöm inte vitkålssaladden

elan
2005-10-31, 13:52
Det där med juicen är vad jag har förstått en missuppfattning. Kroppen kan ta upp järnet i blodpudding utan extra c-vitamin. Däremot behövs c-vitamin för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig järnet från icke-animaliska produkter. Om jag nu har fattat allt rätt. :)

Diana
2005-10-31, 15:45
är skitgott att ha rivna morötter på /till blodpuddingen :bow:
om man av nåt skäl inte har sylt hemma :MrT:
man skall riva på den saftigaste sidan :thumbup: blir hur smarrans som helst :eating: :love: