handdator

Visa fullständig version : Rygg träning Chins o tex rodd


dared
2002-05-29, 12:44
Jag kör 3 set skivstångsrodd och 4 set chins. Chins är min favorit övning. De flesta kör dock typen rodd övningar som hantelrodd, skivstångsrodd och cabelrodd.
Tar rodd och chins på samma delar av ryggen??
Jag vet ju att latsen får stryk men som sagt, latsen är ju en stor muskelgrupp..

Jag tänkte kanske lägga till 2set pull-ups alltså chins med omvänt grepp. Får jag lika dan ryggutveckling då, som när jag skulle välja 2 set tex cabelrodd?

cjs
2002-05-29, 18:08
Rodd-övningar kanske är något bättre för rhomboids. Chins och latsdrag mer för bredden på ryggen, för att få upp V-formen.

Så känns det för mig i alla fall.

Yonas
2002-05-29, 18:51
Skivstångsrodden tar högre upp, olika mycket beroende på utförande. Dom två ryggövningarna, latsdrag och rodd, kompletterar varandra väldigt bra. Ett bredare grepp bygger mer vidd (Burkes chins), medan ett smalare bygger mer tjocklek (Dorians skivstångsrodd, där han även håller supinerat).

dared
2002-05-29, 19:14
ok, tack för svaren, Jag tänkte 4 set chins 3 set skivstångsrodd och 2 set pull-ups(chins med omvända grepp), tror ni jag kan få rätt schysst o jämn ryggutveckling då?

GhostFace
2002-05-29, 20:30
.....utan tvekan...... ;)

Pure
2002-05-29, 23:07
Glöm inte Erector Spinae, kör rygglyft(Belly Backs) när du rullar upp ryggen du vet. Kör den strikt och håll magen anspänd och ha bäckenets övre kant mot stödkuddens kant. Kör skta och kontrollerat så att du får bra kontakt och känn vilket pump du får i stolparna!
Chins o Pullups är, anser jag, utan tvekan att föredra framför alla drag övningar i latsmaskin. Men kör dom STRIKT, inget j...a gungande och slängande! Jag brukar komplettera med att köra rodd med smalt(x) grepp för nedre delen av ryggmuskulaturen. Men som sagt Chins o Pullups är GULD övningar! Variera grepp bredden, kör gärna med extra vikt( i bälte) och håll emot på nervägen!
KÖR HÅRT! Så kanske du kan köra enarms-chins som vår vän Pudzianovski till jul! ;)

Kjellstroem
2002-05-30, 06:26
Jag läste och läste men hittade inget markklyft i ditt ryggpass.

hmm

Yonas
2002-05-30, 16:54
Ja, självklart måste errctor spinae med i ryggträningen. Vanliga eller stelbenta marklyft är det som gäller om du vill ha en bra utveckling och en stark rygg. Rygglyft (back extension) är förvisso bra att köra, men det bygger inte massa direkt.

Arne Persson
2002-05-31, 07:59
Om man kör riktiga roddövningar som Bent over Rowing, T-bar, Sittande Rodd i Hiss o dyl, och AKTIVT använder ryggen dvs följer med med hela ryggen upp och ned genom rörelsen, (se Ex. Arnold i Pumping Iron = magnifik teknik!!!) så kommer ryggens samtliga muskler att tränas på det absolut effektivaste sättet. Med andra ord inga kvasiroddar med fixerad rygg, indragning av skulderblad och i stort sätt lite armdrag i slutfasen som rekommenderas nuförtiden. Allt skall ske i en enda funktionell rörelse.