handdator

Visa fullständig version : Istället för knäböj


keffat_liv
2005-09-21, 13:27
Jag kör knäböj nu, men tycker övningen är väldigt obehaglig. Jag gillar verkligen inte den. (sen gillar jag inte att obliques tränas när man kör den, fast det kanske bara är minimalt?) i alla fall så gillar jag som sagt inte övningen.

Så frågan lyder, vad kan jag köra istället för knäböj så att jag får samma benträning? benspark, benpress ?

norsk_gadd
2005-09-21, 13:30
Du kan inte få samma träning. Knäböj är numero UNO!!
Men benpressen ska nog funka bra som subsitut. Benspark bygger inga benmuskler, tro mig, jag vet! *grr27*

Tobbe86
2005-09-21, 13:31
du kan ju prova och köra knäböj i smithen om du inte provat redan dvs, annars är benpressen bra men inget går upp mot riktigt knäböj

HookersUnited
2005-09-21, 13:34
Frontböj.

thomast
2005-09-21, 13:52
Varför gillar du inte övningen? Hur djupa böj gör du?

Sniggel
2005-09-21, 14:01
Hur längehar du kört den? Jag tyckte också den var obekväm i början

biffsson
2005-09-21, 14:25
Eller så kan du testa gammeldags hacklift (eller heter det hack squat?) med stång.

Det är likadant som marklyft fast du håller stången bakom låren istället.

Även en hackliftmaskin är bra.
http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/SLHackSquat.html

MasterChief
2005-09-21, 14:26
Benspark bygger inga benmuskler, tro mig, jag vet! *grr27*

Que? Varför skulle den inte göra det?

dared
2005-09-21, 15:03
De fanns ju nån här på forumet har jag för mig som nästan bara körde massa bensparkar och skit. Rätt många set o reps har jag också för mig och han hade väldigt stora och schyssta ben. Han körde inte knäböj.. men d e klart att han kan ha haft väldigt bra gener för fin benutveckling. Det är nog värre om man har svårt att bygga mssa på benen då känns knäböj som en rätt viktig övning. Sen älskar jag frontböjen. Tar kanske några gånger innan man får in tekniken, men sen är den ju guld. Frontböj, benpress och benspark borde bygga bra för framsida lår tycker man ju. Sen kan man komplitera med lite utfall ibland också.

King Grub
2005-09-21, 15:07
Benspark bygger inga benmuskler, tro mig, jag vet! *grr27*

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=43827

Enda benträningen: 30 repetitioner benspark per vecka. :thumbup:

Weird
2005-09-21, 15:34
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=43827

Enda benträningen: 30 repetitioner benspark per vecka. :thumbup:
fy fan ska nog med börja me det :D

Timme
2005-09-21, 15:58
fy fan ska nog med börja me det :D

Bara för att benspark funkar för honom så behöver det inte betyda att det funkar för dig. Personligen så är jag nästan säker på att Robban skulle haft ennu grövre lår om han kört knäböj istället för benspark.

/Timme

Baha
2005-09-21, 16:00
knäböj är inget måste, ibland blir det nästan löjligt hur folk håller på.

Jacksatan
2005-09-21, 16:01
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=43827

Enda benträningen: 30 repetitioner benspark per vecka. :thumbup:

Han hade haft fan så mycket bättre ben om han kört benböj, så det där är ett dåligt exempel att ta upp.

burre
2005-09-21, 16:01
Bara för att benspark funkar för honom så behöver det inte betyda att det funkar för dig. Personligen så är jag nästan säker på att Robban skulle haft ennu grövre lår om han kört knäböj istället för benspark.

/Timme
han skojade :hbang: :hbang:

Timme
2005-09-21, 16:05
han skojade :hbang: :hbang:


:D

/Timme

Timme
2005-09-21, 16:06
Han hade haft fan så mycket bättre ben om han kört benböj, så det där är ett dåligt exempel att ta upp.


WÖRD!

/Timme

Jorgen
2005-09-21, 16:09
Man måste inte köra böj. Det går alldeles utmärkt att bygga ett par rejäla ben med benpress också.

Klart som tusan att benspark bygger muskler. Varför skulle den inte göra det?

toreld
2005-09-21, 16:29
Hoppas allt att det går.. Det sunk gymmet jag går på har ju ingen ställning att ha stången på, så jag kan inte köra böj.. Blir lite bökit m man ska lyfta upp den bakom huvudet själv:D Får nöja mig med benspark o bencurls.. :cryout: hehe

Johan86
2005-09-21, 16:39
om man tar paus med knäböjandet och kör benspark en tid istället kommer man att öka sitt max i böjen då?

johan oldemark körde aldrig böj han körde bensparl.han har hyfsade ben har jag för mig

Weird
2005-09-21, 16:50
Bara för att benspark funkar för honom så behöver det inte betyda att det funkar för dig. Personligen så är jag nästan säker på att Robban skulle haft ennu grövre lår om han kört knäböj istället för benspark.

/Timme
som sagt du missade ironin :)

Kebab-Arne
2005-09-21, 16:56
Nu fattar jag att mycket var ironi men jag antar att de som säger att man inte kan bygga ben utan knäböj och att benspark bara är skit verkligen har provat att utesluta knäböj och köra väldigt mycket benspark i ca ett halvår vardera.

Nej, man får ha en åsikt utan att vara stor eller expert, själv är jag ingedera men när folk drar direkta slutsatser med vad jag skulle tro alldelles för lite bakgrundsfakta blir det lite... tamt.

Mr. Moose
2005-09-21, 16:59
om man tar paus med knäböjandet och kör benspark en tid istället kommer man att öka sitt max i böjen då?

johan oldemark körde aldrig böj han körde bensparl.han har hyfsade ben har jag för mig

Nej.

Knäböj tränar inte bara quads. Baksidan, gluteus o (kors) rygg tränas också. Skippar du knäböj missar du en massa muskelgrupper som benspark inte tränar. Du blir svagare i knäböj men starkare i benspark.

I mitt tycke... Kör man inte knäböj, tränar man inte. Finns ingen ursäkt, ni är bara lata. (Såvida ni inte kan pga att ni har någon skada.)

Claes

drkrupp
2005-09-21, 17:49
I mitt tycke... Kör man inte knäböj, tränar man inte.

Claes
I så fall tränar jag bara en gång i veckan.

Fartman
2005-09-21, 18:02
Frontböj.

dito! :thumbup:
frontböj äger

King Grub
2005-09-21, 18:06
så det där är ett dåligt exempel att ta upp.

Varför då? Skulle han ha lika bra ben om han inte tränat dom? Det jag ifrågasatte var uttalandet att benspark inte bygger muskelmassa. Vilket är trams.

Och det var inte någon ironi inblandad.

biffsson
2005-09-21, 18:10
om man tar paus med knäböjandet och kör benspark en tid istället kommer man att öka sitt max i böjen då?

johan oldemark körde aldrig böj han körde bensparl.han har hyfsade ben har jag för mig

Var kan jag läsa om Johan Oldemarks benträning?

King Grub
2005-09-21, 18:11
Johan kör benpress, hacklift och benspark.

Johan86
2005-09-21, 18:13
Var kan jag läsa om Johan Oldemarks benträning?

jag läste bara på b&ks hemsida att han inte körde böj utan benspark

biffsson
2005-09-21, 18:13
Johan kör benpress, hacklift och benspark.

Ingen bencurl för baksida ben?

Har han sagt varför han inte kör knäböj eller frontböj?

biffsson
2005-09-21, 18:14
jag läste bara på b&ks hemsida att han inte körde böj utan benspark

Då ska jag kolla där :thumbup:

Johan86
2005-09-21, 18:15
Då ska jag kolla där :thumbup:


han hade nån sida där där folk ställde frågor till han

King Grub
2005-09-21, 18:16
Ingen bencurl för baksida ben?

Jo. Jag trodde tråden handlade om framsida.

Har han sagt varför han inte kör knäböj eller frontböj?

Dom tar inte på ett sätt som han gillar.

biffsson
2005-09-21, 18:20
Nu hittade jag svaret (skrivet av Oldenmark)...

Om du vill undvika att träna rumpan tycker jag inte att du ska köra knäböj, varken med stången bakom nacken eller frampå bröstet. Kör inte heller marklyft. Istället kan du för benen använda benspark (en överlägsen övning), hacklift, benpress och bencurl. Tänk på att sätta fötterna långt ner på fotbrädan i benpressen. Lyft inte heller på rumpan när du når bottenläget, eftersom du då riskerar att skada höftleden. Bencurl kan du göra stående med ett ben i taget eller liggande. Känn efter så att du avlastar rumpan, försök att inte spänna den, utan låt baksida lår göra jobbet.

Börje H
2005-09-21, 18:20
Då var vi här igen. Folk är absolut övertygade om att man MÅSTE köra böj! *bs* Så det bara sjunger om det! Finns ju många andra alternativ; hacksquat, press, frontböj, marklyft, böj i smith + olika former av liggande benpressmaskiner. Återigen handlar det om att välja ut några övningar och verkligen köra hårt.
Benspark bygger ingenting?? Det är ju som att säga att bicepscurle inte bygger armar *screwy* Benspark är och förblir en kanonövning för quadricepsmuskulaturen. Varför i helv.. skulle det inte vara det?

biffsson
2005-09-21, 18:23
han hade nån sida där där folk ställde frågor till han

Hittade ett till svar:

För dig gäller det att ge lite extra under benpassen. Lägg därför din benträning direkt efter dina vilodagar. Då har du mycket lagrad energi och kan ladda ur ordentligt. Undvik knäböj om du inte vill utveckla sätesmusklerna mer. Benspark, benpress och hacklift tycker jag är toppenövningar. Kör dessa och känn efter om du gillar dem, det gäller att hitta guldkornen så att man själv trivs och känner att man får arbeta rejält. Placera dina fötter på mitten av plattan då du kör benpress, istället för att sätta dem högt upp. Då kan du lättare undvika att koppla in rumpan för mycket. Dessutom tycker jag att du alltid ska försöka placera hälarna rakt under rumpan i alla utgångslägen när du kör ben, dvs i linje, som när du står upp.

Johan86
2005-09-21, 18:23
man kan väl jämföra knäböj med marklyft. ryggresningar är ryggens motsvarighet till benspark eller?

kimonque
2005-09-21, 19:37
Då var vi här igen. Folk är absolut övertygade om att man MÅSTE köra böj! *bs* Så det bara sjunger om det! Finns ju många andra alternativ; hacksquat, press, frontböj, marklyft, böj i smith + olika former av liggande benpressmaskiner. Återigen handlar det om att välja ut några övningar och verkligen köra hårt.
Benspark bygger ingenting?? Det är ju som att säga att bicepscurle inte bygger armar *screwy* Benspark är och förblir en kanonövning för quadricepsmuskulaturen. Varför i helv.. skulle det inte vara det?

tack börje :thumbup:

norsk_gadd
2005-09-21, 19:53
Hahahaha, :laugh:
Här är man borta en dag och så har folk blivit helt till sig. Det jag syftade på med mitt uttalande, som var menat som lustigt (jag vet, internet ironi = farligt), var att jag körde väldigt mycket benspark ett tag och kan hända hjälpte det med att få separation i benen men någon massa fanns det inte. Nu har jag för inte så länge sen tagit upp böjen igen och de har växt en hel del. Konstaterade bara vad som funkar för mig. *flex*