handdator

Visa fullständig version : Mycket mat -> mindre näring?


Loke
2005-09-21, 12:00
Min klasskompis påstod idag att om man äter mycket mat så tar inte kroppen upp den lika bra som om man äter mindre. Stämmer detta? Jag tycker det låter konstigt, men det kanske finns nån sanning i det?

Loke
2005-09-21, 12:01
Titeln blev kanske lite missvisande, jag vet faktiskt inte om hon syftade på näring generellt eller energi.

Jay-Z
2005-09-21, 12:15
Min klasskompis påstod idag att om man äter mycket mat så tar inte kroppen upp den lika bra som om man äter mindre. Stämmer detta? Jag tycker det låter konstigt, men det kanske finns nån sanning i det?

Låter som något en anorektiker kan få för sig.

T-train
2005-09-21, 12:53
galet. För överäter man så kan är det inte allt som tas upp. Det finns en gräns för hur mycket kroppen kan ta upp i energiväg. Men vart den gränsen går tror jag är svårt att veta. Men sant är det däremot att om du underäter så blir kroppen väldigt angelägen om att ta upp o spara på alla minsta näring i det man äter.

ohah
2005-09-21, 12:59
Syftade hon inte på hur mycket mat per måltid då? Dvs att det är bättre att äta flera smål mål, än få stora?

King Grub
2005-09-21, 13:29
Min klasskompis påstod idag att om man äter mycket mat så tar inte kroppen upp den lika bra som om man äter mindre. Stämmer detta? Jag tycker det låter konstigt, men det kanske finns nån sanning i det?

Proteinet kan inte lagras för framtida behov, så när vävnaden är mättad oxiderar ett överskott till energi.

Allt tas dock upp. Träningsmässigt kanske inte på effektivaste sätt, om man äter hela dagens kaloribehov på ett eller ett par mål.

Loke
2005-09-21, 13:39
Ok, tackar för svaren. Då vet jag att jag inte måste erkänna att jag hade fel i alla fall :)

Jo, jag tror hon syftade på det här med att man ska äta ofta. Fast grejen är ju att man faktiskt kan äta både mycket och ofta :)

Lizzie
2005-09-21, 14:25
Hon har ju rätt i att man ska äta ofta, för att hålla blodsockret på en jämn nivå. Sen hur mycket man äter vid måltiderna beror ju på vilka mål man har.