handdator

Visa fullständig version : Gainer eller mat efter träning?


ohah
2005-09-21, 09:46
Spelar det nån roll om man ta ren gainer 1 timme efter träning eller riktig mat? (typ, jag inte vet jag...biff med potatis)

dtox
2005-09-21, 09:54
DIREKT efter träningen ska du ta gainern...efteråt (nån timme eller så) ska du äta som en snel hest. :thumbup:

King Grub
2005-09-21, 09:54
Det finns inga bevis för att protein och kolhydrat i tillskottsform skulle vara effektivare än motsvarande mängd från mat.

Däremot är vassle och kasein, mjölkproteinerna, synnerligen rika på essentiella aminosyror, och det är dessa som stimulerar proteinsyntesen. Återigen inget som säger att dessa proteiner i pulverform är effektivare än dom vanliga livsmedlen.

Kolhydrater i form av glukospolymerer, t ex maltodextrin, ger snabbare glykogeninlagring än mer lågglykemiska sådana från fast föda. Men har man inte bråttom, om man t ex inte skall träna igen samma dag, spelar det säkert mindre praktisk roll.

DIREKT efter träningen ska du ta gainern...efteråt (nån timme eller så) ska du äta som en snel hest.

Proteinsyntesen stimuleras mer av kolhydrat+protein 1 h efter passet än direkt efter. Har man tillfört kolhydrat+protein innan passet, lär 1 h efter passet vara ett utmärkt tillfälle för nästa påfyllning.

ohah
2005-09-21, 09:55
Frågan är om det spelar nån roll om man tar gainer 1 timme efter eller vanlig mat, båda innehållet ju fett, protein och kolhydrater.

ohah
2005-09-21, 10:00
Det finns inga bevis för att protein och kolhydrat i tillskottsform skulle vara effektivare än motsvarande mängd från mat.

Däremot är vassle och kasein, mjölkproteinerna, synnerligen rika på essentiella aminosyror, och det är dessa som stimulerar proteinsyntesen. Återigen inget som säger att dessa proteiner i pulverform är effektivare än dom vanliga livsmedlen.

Kolhydrater i form av glukospolymerer, t ex maltodextrin, ger snabbare glykogeninlagring än mer lågglykemiska, fasta sådana från mat. Men har man inte bråttom, om man t ex inte skall träna igen samma dag, spelar det säkert mindre praktisk roll.


Ok, nej det är inte för att jag tror det ska vara effektivare som jag vill ta gainer, utan för att det verkar vara ett rätt smdigt sätt att få i sig ordentligt med kalorier. (Jag har vissa problem med att få i mig tillräckligt med kalorier om jag exkluderar kosttillskott)
Det brukar ju heta att man bara ska ta gainer i samband eller efter träning men om detta gäller upp till 1 timme efter träning och inte bara direkt efter träning så skulle det nog passa bättre för mig att ta en gainer istället för mat.

Det troliga blir då att jag tar en gainer 1 timme efter träning, och sen vanlig mat 2-3 timmar senare (här kanske det skulle vara bättre att äta nåt mindre mål varje timme istället men vet inte hur det skulle gå till rent praktiskt)

King Grub
2005-09-21, 10:13
utan för att det verkar vara ett rätt smdigt sätt att få i sig ordentligt med kalorier.

Precis; det är nog den stora (enda riktiga?) fördelen.

Det brukar ju heta att man bara ska ta gainer i samband eller efter träning men om detta gäller upp till 1 timme efter träning

Ja, det gör det. I princip i alla studier på området är det också just 1 h efter träning som kolhydraterna och aminosyrorna tillförs.

Har man däremot tagit en gainer direkt efter träning är det säkert bättre med mat, om man äter igen 1 timme senare. Lite väl onödigt mycket sockerarter/glukospolymerer utan näring annars, kanske.

dtox
2005-09-21, 10:22
utan för att det verkar vara ett rätt smdigt sätt att få i sig ordentligt med kalorier.

Precis; det är nog den stora (enda riktiga?) fördelen.

Det brukar ju heta att man bara ska ta gainer i samband eller efter träning men om detta gäller upp till 1 timme efter träning

Ja, det gör det. I princip i alla studier på området är det också just 1 h efter träning som kolhydraterna och aminosyrorna tillförs.

Har man däremot tagit en gainer direkt efter träning är det säkert bättre med mat, om man äter igen 1 timme senare. Lite väl onödigt mycket sockerarter/glukospolymerer utan näring annars, kanske.

Följd fråga..Du menar alltså att om man tar en gainer DIREKT efter träningen, så är det "onödigt"? Lika bra att det den någon timme efter?
eller var menar du är bäst, egentligen?

King Grub
2005-09-21, 10:24
Har du tagit en före träning så stimulerar den proteinsyntesen direkt efter träning, mer än om du tar motsvarande mängd då, direkt efter passet. En av anledningarna till att det teoriseras om att gainer före passet, följd av enbart kolhydrat direkt efter passet, och protein 1 h senare skulle kunna vara effektivast. Har du inte tillfört kolhydrat och protein före passet är det säkert en fördel att få i sig båda delarna så fort som möjligt efteråt i stället.

dtox
2005-09-21, 10:26
Har du tagit en före träning så stimulerar den proteinsyntesen direkt efter träning, mer än om du tar motsvarande mängd då, direkt efter passet. En av anledningarna till att det teoriseras om att gainer före passet, följd av enbart kolhydrat direkt efter passet, och protein 1 h senare skulle kunna vara effektivast. Har du inte tillfört kolhydrat och protein före passet är det säkert en fördel att få i sig båda delarna så fort som möjligt efteråt i stället.

Det är det jag gör :)

King Grub
2005-09-21, 10:28
Du tar alltså inte protein och kolhydrat före passet? Gör man det, är det inte säkert, att det är bäst att tillföra båda delarna direkt efter passet igen. Vid tillförsel av kolhydrat sjunker aminosyreupptaget dramatiskt närmaste timmen, för att därefter öka lika dramatiskt.

dtox
2005-09-21, 10:31
Du tar alltså inte protein och kolhydrat före passet? Gör man det, är det inte säkert, att det är bäst att tillföra båda delarna direkt efter passet igen. Vid tillförsel av kolhydrat sjunker aminosyreupptaget dramatiskt närmaste timmen, för att därefter öka lika dramatiskt.

Jag tar inget protein eller kolhydrat direkt innan passet, nej. utan häller i mig en del gainer direkt efter istället... ;)

Zera
2005-09-21, 10:44
Du tar alltså inte protein och kolhydrat före passet? Gör man det, är det inte säkert, att det är bäst att tillföra båda delarna direkt efter passet igen. Vid tillförsel av kolhydrat sjunker aminosyreupptaget dramatiskt närmaste timmen, för att därefter öka lika dramatiskt.

Ökar aminosyreupptaget även om man intar protein OCH kolhydrater 1h efter träningen, förutsatt att man bara tog kolhydrater efter passet och kolhydrater+protein innan?

King Grub
2005-09-21, 13:12
Aminosyreupptaget sjunker den närmaste timmen efter kolhydratintag. Vilken effekt, om någon, det har i praktiken, vet jag inte. Det fungerar bevisligen utmärkt att ta båda samtidigt. Det är mest i diskussion om vilket som skulle vara... wait for it... optimalt, saken är intressant.

puppas
2005-09-21, 13:15
Jag häller i mig gymdrinken direkt när jag kommer hem ifrån gymmet, sen duschar jag och byter och och efter c:a 40-60min efter passet slutat så kommer en måltid..Känns bra det :)

Får ju katabol noja annars ju ;)

tigerofsweden
2005-09-21, 13:20
Jag häller i mig gymdrinken direkt när jag kommer hem ifrån gymmet, sen duschar jag och byter och och efter c:a 40-60min efter passet slutat så kommer en måltid..Känns bra det :)

Får ju katabol noja annars ju ;)

Verkar ju funka om man kollar på din avatar :)

Själv smådricker ja på en gainer under passet och tar ytterliggare en direkt efter.

puppas
2005-09-21, 15:19
Ja det där med att dricka under passet tar jag avstånd ifrån..Känns onödigt..

Men är det rätt ? Fråga inte mig..

MUGEN
2005-09-21, 15:30
har svårt för det där med gainer innan passet, risken blir ju att man sitter och somnar i benpressen(el. whatever..) dom sista seten..

skulle ju krävas att man antingen hade 30 min korta pass eller tog 1-2 drinkar till under passets gång för att hålla blodsockret i relativ balans.

King Grub
2005-09-21, 15:34
har svårt för det där med gainer innan passet, risken blir ju att man sitter och somnar i benpressen(el. whatever..) dom sista seten..

skulle ju krävas att man antingen hade 30 min korta pass eller tog 1-2 drinkar till under passets gång för att hålla blodsockret i relativ balans.

Då tar du antagligen gainern för lång tid innan passet, eller troligare, blandar med för lite vatten, så du tror att du upplever blodsockerfall, medan det egentligen är blodtrycksfall.

tigerofsweden
2005-09-21, 15:54
Ja det där med att dricka under passet tar jag avstånd ifrån..Känns onödigt..

Men är det rätt ? Fråga inte mig..

Jag gör det enbart för att jag har svårt att svepa en hel innan träningen, mår bara illa då!
Om det funkar är jag inte rätt man att besvara men somliga kör ju såhär.

MUGEN
2005-09-21, 16:12
Då tar du antagligen gainern för lång tid innan passet, eller troligare, blandar med för lite vatten, så du tror att du upplever blodsockerfall, medan det egentligen är blodtrycksfall.


okej, men om jag tar en gainer väl spädd med vatten precis innan ett pass, och sedan kör på i 90-100 minuter. borde då inte mitt blodsocker både ha toppats och hunnit dala rejält under passets gång i sådant fall?

riktigt trött i huvudet upplever jag det, som om man var i behov av redig sömn.

King Grub
2005-09-21, 18:01
Kolhydratmetabolism under intensiv aktivitet går inte att jämföra med kolhydratmetabolism i vila. Under aktivitet frisätts glukos från levern, och epinefrin och glukagon utsöndras, vilket håller blodsockernivåerna uppe.

Mandus
2005-09-21, 20:04
Infogar en fråga som behandlar samma ämne: Just nu kör jag på vanlig mat ca en timme innan passet, gainer direkt efter och vanligt mat igen ytterligare en timme senare. Enligt de nya rön som finns, skulle det i teorin vara mer fördelaktigt att ta proteindelen av gainern direkt innan passet och kolhydratsdelen direkt efter? Målen med vanlig mat äter jag precis som innan.

King Grub
2005-09-21, 20:09
Enligt de nya rön som finns, skulle det i teorin vara mer fördelaktigt att ta proteindelen av gainern direkt innan passet och kolhydratsdelen direkt efter?

Kanske. Kan tyvärr inte ge något bättre svar, och jag tror inte någon annan kan det heller. Vilken skillnad det skulle göra i praktiken är i dag helt oklart. Om jag skall tyda studierna från ett teoretiskt perspektiv, så blir mitt svar "ja", men jag har ingen aning om det förbättrar dina resultat. Det lär inte vara negativt i alla fall - du har tillgång till aminosyror hela tiden, oavsett vilket upplägg du väljer. Vilket du än gör, är det inte ett dåligt val.

Daniel-san
2005-09-21, 21:15
Gäller ovanstånde rekommendation om intag av kolhydrater+protein först en timme efter avslutat pass även för konditionsbetonad träning? Jag tänker på om mitt syfte inte i första hand är att stimulera proteinsyntesen, utan återhämta mig så snabbt som möjligt inför kommande träningspass?

King Grub
2005-09-21, 21:19
Då är det tveklöst kolhydrat och protein så fort det går, och där är kolhydratdelen mycket viktigare än proteindelen. Proteinet förbättrar glykogeninlagringens hastighet, men kolhydraterna är avgörande.

"The restoration of muscle glycogen after depletion by exercise is a central component of the recovery process. To maximize the rate of muscle glycogen storage during short-term recovery, it is important to consume a carbohydrate supplement as soon after exercise as possible. If consuming only carbohydrate, supplementation should occur frequently, such as every 30 minutes, and provide about 1.2 to 1.5 g of carbohydrate/kg/h. However, the efficiency of muscle glycogen storage can be increased significantly with the addition of protein to a carbohydrate supplement. This will reduce both the amount of carbohydrate and frequency of supplementation required to maximize glycogen storage. If both carbohydrate and protein are consumed, it is recommended that 0.8 g carbohydrate·kg body wt plus 0.2 g protein·kg body wt be consumed immediately and 2-hours after exercise during a 4-hour recovery period. The addition of protein to a carbohydrate supplement also has the added advantage of limiting post exercise muscle damage and promoting muscle protein accretion. Along with a rapid increase in muscle glycogen, these processes can have a significant impact on subsequent exercise performance."

Journal of Sports Science and Medicine (2004) 3, 131-138

rubber_duck
2005-09-22, 10:29
Blir det nån skillnad på timeingen för intag av gainern efter träning om man ätit vanlig mat typ 60-min före passet?

Grisen
2005-09-22, 11:01
Det finns inga bevis för att protein och kolhydrat i tillskottsform skulle vara effektivare än motsvarande mängd från mat.

Däremot är vassle och kasein, mjölkproteinerna, synnerligen rika på essentiella aminosyror, och det är dessa som stimulerar proteinsyntesen. Återigen inget som säger att dessa proteiner i pulverform är effektivare än dom vanliga livsmedlen.

Kolhydrater i form av glukospolymerer, t ex maltodextrin, ger snabbare glykogeninlagring än mer lågglykemiska sådana från fast föda. Men har man inte bråttom, om man t ex inte skall träna igen samma dag, spelar det säkert mindre praktisk roll.

DIREKT efter träningen ska du ta gainern...efteråt (nån timme eller så) ska du äta som en snel hest.

Proteinsyntesen stimuleras mer av kolhydrat+protein 1 h efter passet än direkt efter. Har man tillfört kolhydrat+protein innan passet, lär 1 h efter passet vara ett utmärkt tillfälle för nästa påfyllning.


Ha ha! Vad menar du med att äta som en "snel hest"?

King Grub
2005-09-22, 12:03
Ha ha! Vad menar du med att äta som en "snel hest"?

Det har inte jag skrivit. Jag citerar dtox i inlägget ovan mitt.

King Grub
2005-09-22, 12:04
Blir det nån skillnad på timeingen för intag av gainern efter träning om man ätit vanlig mat typ 60-min före passet?

Jag skulle gissa på att det är en fördel att få protein så snart som möjligt efter passet då.