handdator

Visa fullständig version : Kaloriunderskott och styrka


Akilles
2005-09-21, 06:05
Går det att byga massa vid kaloriunderskott? Nej, det går inte (om man inte har 100% koll på kost och hormoner osv bla bla).

Går det att bygga styrka vid kaloriunderskott?

Jag skulle inte tro det. Men jag tänkte ändå fråga, eftersom styrkeökninger ser lite annorlunda ut än massaökingar. Jag tänker då på att man kanske använder sig av lägre repsantal för att bli starkare, dvs kroppen använder sig inte av hypertrofi för styrkeökningen, enligt länken (http://www.bodybuilding.com/teen/shane6.htm). Och så har jag läst en del defftrådar där folk skriver att de blivit starkare i många övningar under sin diet (jag antar att de flesta kör lågreps under deffen).

Scratch89
2005-09-21, 07:12
Det går att göra båda.

Akilles
2005-09-21, 07:31
Jag kan tänka mig att nybörjare kan göra båda, i alla fall. Styrkeökningar pga att man lär sig rörelser, pga att kroppen tillgodogör sig träning extremt bra om man aldrig tränat förr, ev pubertet etc. Men frågan är om det går att säga något generellt som gäller även för rutinerade som tränat några år?

Karl_alfred
2005-09-21, 07:39
Det går absolut att göra. Styrkan är väll dock mkt lättare att uppnå :) Naturligtvis mkt lättare ju kortare man tränat dock :)

Börje H
2005-09-21, 08:22
Visst är det möjligt att åstadkomma en styrkeökning trots energiminus, men i begränsad omfattning. Hypertrofi är rimligen väldigt svårt att stimulera under sådana förhållanden, men kanske möjligt. En ökad neuromuskulär förmåga är fullt möjlig, genom att förbättra intramuskulära koordinationen. Med detta menas muskelns förmåga att förfina relationen mellan retande och hämmande signaler (excitatoriska och inhibitoriska signaler).
Även ett bättre samspel mellan muskelgrupper, antagonister och synergister, kan öka förmågan att utveckla explosivitet och kraft. Detta benäms som en ökande intermuskulär koordination. Eftersom den intermuskulära koordinationen är mycket rörelsespecifik så är denna kraftökning endast i begränsande omfattning överförbar mellan olika rörelser.

Scratch89
2005-09-21, 16:12
Det jag inte förstår är varför man ska räkna underskott/överskott per dag. Kan man inte räkna per halva dagar, uppdelat på förmiddag och eftermiddag?

T.ex
-1500 kcal på förmiddagen (2 timmars cardio, -500 kcal från mat)
+500 kcal på eftermiddagen (+800 mat, sen styrketräning som förbränner 300)

Då fettförbränner man när det är som effektivast, och sen tränar man på mat man ätit innan, och sen äter som mest när näringen går åt till muskelreparation.

Men vad vet jag?