handdator

Visa fullständig version : Muskelbristning/sträckning i nacken.


Callek
2005-09-20, 21:45
Gjorde illa mig under judoträningen idag. Jag var uppvärmd och mina nackmuskler och ryggmuskler är antagligen de som är bäst utvecklade på mig.

Hur som helst så kände jag när jag skulle dricka vatten och det högg till lite i nacken.

Nu kan jag inte vrida huvudet helt till höger och en muskel som fäster vid axel och går upp och fäster på huvudet är öm. Har behandlat med värme och linement.

Eftersom jag vill komma tillbaka som fort som möjligt vill jag ha lite generella tips vid den här typen av skador. Ska man försöka röra sig trots att det gör ont eller bör man låta den skadade muskeln vila osv?

Har varit väldigt förskonad från skador så jag är lite nybörjare på det...

Tacksam för tips!

Asphyx
2005-09-21, 12:04
Den här texten svarar förhoppningsvis på de flesta av dina frågor...


Allmänna råd
Ha en elastisk binda med dig när du idrottar. Vid muskelsträckning bör du
så snart som möjligt linda på bindan. Trycket minskar blödningen och svullnaden inne i muskeln så att skadan läker snabbare. Att hålla den skadade kroppsdelen högt kan också minska svullnaden något.
Under de första 15 minuterna ska den elastiska bindan vara hårt lindad. Sedan lindas den lösare och får sitta på i några dygn.

Kyla, t ex från kylpåsar, kan ge smärtlindring.

Tänk på att smärta är en varningssignal. Undvik alla rörelser som ökar smärtan. I övrigt är det bara bra att du rör dig. Belasta dock muskeln försiktigt i början.

Muskelbristningar uppkommer lättare i en otränad och/eller dåligt uppvärmd muskel.

Förebygg skador med ordentlig uppvärmning före idrott. Träna allsidigt och öka belastningen lite i taget. Stretcha ordentligt efteråt så minskar risken för träningsvärk.

Läkemedelsråd
Värktabletter med ibuprofen (t ex lbumetin) eller paracetamol (t ex Panodil eller Reliv) kan användas tillfälligtvis. Ta inte preparat med acetylsalicylsyra. Se också Smärta.

Alternativt kan gel med ibuprofen (Ibumetin) eller ketoprofen (t ex Zon) användas. Obs! undvik direkt solljus på det behandlade området.

Salvor och liniment kan eventuellt prövas för att lindra symtomen vid träningsvärk och muskelsträckningar.

Callek
2005-09-21, 22:29
Precis det jag behövde veta :)
Faktum är att redan dagen efter känns det mycket bättre sedan jag smörjde in det skadade området med linement och lät det vila.

Känns lite som att jag har träningsvärk där nu.