handdator

Visa fullständig version : Ryggjävulen!!! Den ger sig inte!


Prowler
2005-09-20, 12:43
Hej hej!!

Har problem med smärta i vänstra filén vid alla rörelser som mer eller mindre inkluderar en svank eller bakåtlutning av ryggen. Det hugger till i filén och kan också börja småvärka i hela nedre ryggen efteråt. Har haft skiten i ca fyra månader nu. Har gått på följande behandlingar: Först Antiinflammatoriskt ca två veckor, sen naprapat 1 gång/veckan i fem veckor, gick även till kiropraktor 1 gång, men hon hittade inget fel, nu har jag bara några dagar kvar av en till kur av antiinflammatoriska piller. Inget har hjälpt någonting förutom den sista kuren nu som har fått ner besvären med ca hälften, men helt bra kommer det ju inte hinna bli innan medicinen är slut. Idag var jag och röntgade ryggen, får se vad dom säger om det nästa vecka. Jag börjar förstå att detta kommer ta tid innan det blir bra, för bra ska det fanimej bli!! Men min fråga nu är hur ska jag göra för att på bästa sätt försöka motverka att musklerna bryts ner. Jag vågar inte träna eftersom jag känner av ryggen vid så gott som alla övningar. Jag vågar inte riskera att det hugger till ordentligt och förvärra skiten. Jag har inte tränat på snart två månader och det känns som att jag förtvinar...Äter som vanligt, har ökat lite på proteinet, går promenader, men finns det mer jag kan göra?

Tack på förhand!!

Pez
2005-09-20, 12:51
Käkar du ordentligt och ser till att röra på dig normalt så kommer du knappast förlora mer än glykogen/tryck samt lägga på dig lite mer späck.
Mitt tips är att avvakta resultatet från röntgen och sen ta det därifrån, ingen idé att misströsta innan du ens vet vad som är amiss.

Prowler
2005-09-20, 13:10
Det låter ju som en god idé, men jag blir så nojjig att jag knappt vill kolla mig i spegeln längre, inbillar mig att klockan sitter lösare på handleden osv...samtidigt som tanken att något kanske är riktigt fel och att jag kanske inte kommer bli bra igen gnager i skallen. Jag har aldrig haft problem förr, så jag vet ju inte riktigt hur jag ska hantera det. Fyra månader med värk, två månader utan träning är låååång tid tycker jag. Samtidigt tänker jag att om jag blir bra igen ska jag aldrig mer chansa eller slarva i träningen. Vet inte varifrån skiten kommer, har aldrig fått ont på träningen, men antar att det kommer därifrån. Över två års dynghård träning utan anmärkningsvärda skador fick mig väl att tro att jag var odödlig...

Pez
2005-09-20, 17:04
Det låter ju som en god idé, men jag blir så nojjig att jag knappt vill kolla mig i spegeln längre, inbillar mig att klockan sitter lösare på handleden osv...samtidigt som tanken att något kanske är riktigt fel och att jag kanske inte kommer bli bra igen gnager i skallen. Jag har aldrig haft problem förr, så jag vet ju inte riktigt hur jag ska hantera det. Fyra månader med värk, två månader utan träning är låååång tid tycker jag. Samtidigt tänker jag att om jag blir bra igen ska jag aldrig mer chansa eller slarva i träningen. Vet inte varifrån skiten kommer, har aldrig fått ont på träningen, men antar att det kommer därifrån. Över två års dynghård träning utan anmärkningsvärda skador fick mig väl att tro att jag var odödlig...
Jag har haft stora problem med ryggen, symptomen är snarlika det du beskriver.. i mitt fall så var jag hos naprapater, kiroprakoter och läkare i runt 6 månader och vilade från träningen, ingen förbättring. Började träna så smått och kan nu köra mer eller mindre normalt. Tränar jag inte på en vecka eller två så kommer värken/smärtan dock smygandes. Lösningen är inte alltid vila.

datorjaevel
2005-09-20, 18:30
Kan vara som abstinens för beroende (duh)... Det är inte bra att du fortsätter träna men det ger tillfällig tillfredsställelse, men den dagen du avstår tillfredsställelsen kommer skiten tillbaka mycket värre. Tänkt på det? *rolleyes*




dock påstår jag inte att så nu är fallet