handdator

Visa fullständig version : P-böter och prövotid


wintersnowdrift
2005-09-20, 11:53
Hej på er!

Jag sitter just nu som på nålar och oroar mig för att min bil som står parkerad på en gata i sthlm's innerstad ska få p-böter. Jag har haft körkortet i en knapp månad, och idag var jag tvungen att ta bilen till skolan då kollektivtrafiken totalhavererat. Hur som helst, jag spenderade mer än en halvtimme med att hitta p-plats (antingen FULLT, för små luckor eller "p-förbud tisdagar mellan 11-15"). Stressad som få hittar jag tillslut en plats där jag *tror* att jag får stå... har snällt betalt p-avgift och allting, men jag är ändå grymt nervös att jag har missat något och kommer ådra mig p-böter...

Förutom att det vore jävligt surt att få pröjsa en massa; riskerar jag att bli av med körkortet för att jag felparkerat?

//Kristin - parkeringsparanoid

JJ
2005-09-20, 11:54
Förutom att det vore jävligt surt att få pröjsa en massa; riskerar jag att bli av med körkortet för att jag felparkerat?

//Kristin - parkeringsparanoid

Nej.

Cilia
2005-09-20, 11:57
OT - det finns inte för små fickorl
Lär dig fickparkera det behöver man kunna om man ska köra i innerstan och det är ok att peta på andras kofångare *visslar*

Pingu
2005-09-20, 11:58
Oroa dig inte, du blir inta av med kortet pga en felparkering


Mvh Pingu oleg felparkerare

s_himself
2005-09-20, 11:59
OT - det finns inte för små fickorl
Lär dig fickparkera det behöver man kunna om man ska köra i innerstan och det är ok att peta på andras kofångare *visslar*


jo jag har sett det på de sthlm-bilar jag sett och jobbat med.. sthlm skördar många offer :D

raZmus
2005-09-20, 11:59
Dessutom kan du ju använda alla tips för att överklaga på www.pbot.nu när du väl fått P-boten ;) http://www.pbot.nu/modules.php?name=Topics närmare bestämt.

Pingu
2005-09-20, 12:02
Sambon var på stan förra helgen och fickparkerade, resultatet ??? 3 kantstötta fälgar

Är man osäker på var man har hörnen på bilen så ska man absolut inte ens testa att fickparkera

s_himself
2005-09-20, 12:05
Sambon var på stan förra helgen och fickparkerade, resultatet ??? 3 kantstötta fälgar

Är man osäker på var man har hörnen på bilen så ska man absolut inte ens testa att fickparkera



ajajaj :(

mina fondmetall fälgar ser ut som när gått lös med en konservöppnare på kanterna. en tjej i stan som tävlar med hoj hade tydligen använt dom flitigt som vinterfälgar :D

supra
2005-09-20, 13:17
En annan kan inte få p-böter :D

Vet ett lagligt sätt om någon är nyfiken (har fungerat hittils utan problem).

Cilia
2005-09-20, 13:19
Är man osäker på var man har hörnen på bilen så ska man absolut inte ens testa att fickparkera
jag är kanonbra på att fickparkera.
kommer bara bilen in så får jag in den.
har man bil och bor i innerstan så lär man sig och bilen får inte bucklor av att man nuddar.

Besserwisser
2005-09-20, 13:22
En annan kan inte få p-böter :D

Vet ett lagligt sätt om någon är nyfiken (har fungerat hittils utan problem).

Nyfiken

supra
2005-09-20, 13:23
OT - det finns inte för små fickorl
Lär dig fickparkera det behöver man kunna om man ska köra i innerstan och det är ok att peta på andras kofångare *visslar*

Det är sånna som du som gör att jag får lacka om halva bilen varje vinter! :furious:

supra
2005-09-20, 13:28
Nyfiken

Personlig regplåt med annat skattemärke på.

Lapplisorna skriver inte det personliga man köpt utan tittar helt enkelt på skattemärket vad det står där, som i mitt fall är UNS105.
Dom sätter en p-bot på min ruta med ovanstående regnummer.

Jag tar boten och river den.

När dom ska skicka ut en påminnelse till mig så kör dom alltid en kontroll på boten.
UNS105 kommer peka på en Mustang Bullitt -01 medans bilen dom lappa var en Toyota. Voila! Boten rivs automatiskt!

Skulle polisen göra en flygande besiktning på min bil och ser att jag har fel skattemärke på bilen så har jag mitt nya liggandes i handsfacket. Krav är att det medtages vid färd om jag minns rätt. Det värsta som kan hända är att jag får sätta på skattemärket på plats och byta igen när jag kommer hem. :D

Pingu
2005-09-20, 13:37
Cilia : Är man ok på att fickparkera så nuddar man inte bilarna i närheten.

Nu så har vi inga finare bilar så det är inte helavärlden om hon nu skulle göra nått dumt.

wintersnowdrift
2005-09-20, 15:05
Tack för att ni lugnade mina nerver! :bow:

Jag är nu tryggt och säkert hemkommen till förorten igen, utan p-böter :D.

Angående fickparkering så "behärskar" jag väl tekniken, fick träna lite grann när jag gick på körskola... Men detta var som sagt första gången jag skulle parkera i stan själv, och då vågar man inte direkt chansa (med mammas nya bil dessutom *rolleyes*). Iofs fanns det i princip INGA luckor var jag än letade, så inte ens fickparkering blev aktuellt. Letade mig tillslut in i ett bostadsområde och hittade en tom "hörna", där det VAR lagligt att stå *pju*.

//Kristin

Yes
2005-09-20, 15:21
jag är kanonbra på att fickparkera.
kommer bara bilen in så får jag in den.
har man bil och bor i innerstan så lär man sig och bilen får inte bucklor av att man nuddar.
Nej, du borde inte tillåtas nära parkeringsfickor som är mindre än tre billängder långa, och det skall minst komma in en Hummer på bredden. Och håll dig borta från mina bilar!

takjens
2005-09-20, 15:24
Jag har prövotid nu till sista december.. jag har 4pbotar :(
åkt dit i kamera en gång 1400kr böter
och sedan laser en gång 1000kr böter..
jag är dock lite orolig iom att kortet kan dras upp till 1år efter!
Men jag kör och njuter än iaf ;P

Fatalist
2005-09-20, 15:33
OT - det finns inte för små fickorl
Lär dig fickparkera det behöver man kunna om man ska köra i innerstan och det är ok att peta på andras kofångare *visslar*

Jag skulle med stort nöje se dig betala för en omlackering av min kofångare om du "petat" å den. Minsta lilla spår...

jakke
2005-09-20, 15:36
Jag har prövotid nu till sista december.. jag har 4pbotar :(
åkt dit i kamera en gång 1400kr böter
och sedan laser en gång 1000kr böter..
jag är dock lite orolig iom att kortet kan dras upp till 1år efter!
Men jag kör och njuter än iaf ;P
Men sålänge du bryter mot en regel som gör att du tappar kortet är det lugnt. typ 30 förfort osv.. Jag får tillbaka det då och du måste TA om det...

takjens
2005-09-20, 15:47
Men sålänge du bryter mot en regel som gör att du tappar kortet är det lugnt. typ 30 förfort osv.. Jag får tillbaka det då och du måste TA om det...

Ok, låter bra det ;D

Lillgrabben
2005-09-20, 17:40
Men sålänge du bryter mot en regel som gör att du tappar kortet är det lugnt. typ 30 förfort osv.. Jag får tillbaka det då och du måste TA om det...


Visst är det fortfarande så att 3 st hastighetsöverträdelser ger automatiskt indraget kort?

Det var iallafall så förut.

jakke
2005-09-20, 17:52
Visst är det fortfarande så att 3 st hastighetsöverträdelser ger automatiskt indraget kort?

Det var iallafall så förut.
Vet inte.
Aldrig hörttalas om iallafall

Yankeee
2005-09-20, 19:18
Visst är det fortfarande så att 3 st hastighetsöverträdelser ger automatiskt indraget kort?


Tror det är om man kör så snabbt att kortet dras in tre gånger som kortet dras in.

Cilia
2005-09-20, 20:39
Jag skulle med stort nöje se dig betala för en omlackering av min kofångare om du "petat" å den. Minsta lilla spår...
du har ju blockat mig för 2 månader sedan så du kan hålla tyst.

Jag kan mycket väl fickparkera utan att nudda bilarna om jag vill men finns det bara en liten plats trycker man in i sig i den. Bäst är när dom har i stort sett parkerat in en och ställt sig 2 cm ifrån mig på båda sidor. Då får dom faan skylla sig själva.

Sen är det roligt att ni får så många märken på era bilar av mina parkeringar när jag inte får några märken.

Kristian
2005-09-20, 21:13
Sen är det roligt att ni får så många märken på era bilar av mina parkeringar när jag inte får några märken.

Beror på vilken bil man har...

supra
2005-09-20, 21:51
Sen är det roligt att ni får så många märken på era bilar av mina parkeringar när jag inte får några märken.

testa o tvätta bilen nångång ;-)

Cilia
2005-09-27, 20:49
testa o tvätta bilen nångång ;-)
tvätta?
tror du seriöst att jag tvättar bilen?






















jag låter få den tvättad. Handtvättad och vaxad. Inte tusan gör jag det själv.

Peter-N1
2005-09-27, 23:05
Hej på er!

Jag sitter just nu som på nålar och oroar mig för att min bil som står parkerad på en gata i sthlm's innerstad ska få p-böter. Jag har haft körkortet i en knapp månad, och idag var jag tvungen att ta bilen till skolan då kollektivtrafiken totalhavererat. Hur som helst, jag spenderade mer än en halvtimme med att hitta p-plats (antingen FULLT, för små luckor eller "p-förbud tisdagar mellan 11-15"). Stressad som få hittar jag tillslut en plats där jag *tror* att jag får stå... har snällt betalt p-avgift och allting, men jag är ändå grymt nervös att jag har missat något och kommer ådra mig p-böter...

Förutom att det vore jävligt surt att få pröjsa en massa; riskerar jag att bli av med körkortet för att jag felparkerat?

//Kristin - parkeringsparanoid

Parkeringsbot påverkar INTE körkortet.

Får du däremot flera ordningsboter så påverkas körkortet, vilket kan få till följd att du förlorar det.

Peter-N1
2005-09-27, 23:11
Personlig regplåt med annat skattemärke på.

Lapplisorna skriver inte det personliga man köpt utan tittar helt enkelt på skattemärket vad det står där, som i mitt fall är UNS105.
Dom sätter en p-bot på min ruta med ovanstående regnummer.

Jag tar boten och river den.

När dom ska skicka ut en påminnelse till mig så kör dom alltid en kontroll på boten.
UNS105 kommer peka på en Mustang Bullitt -01 medans bilen dom lappa var en Toyota. Voila! Boten rivs automatiskt!

Skulle polisen göra en flygande besiktning på min bil och ser att jag har fel skattemärke på bilen så har jag mitt nya liggandes i handsfacket. Krav är att det medtages vid färd om jag minns rätt. Det värsta som kan hända är att jag får sätta på skattemärket på plats och byta igen när jag kommer hem. :D

Det var inte en sån dum idé. Fast p-lisorna skulle kunna skriva det som står på den personliga skylten. Så då får du betala.

Om du blir stoppad av polisen så får du böra för att du har fel skattemärke på. Eftersom vi gör slagningar på skattemärkets reg.num. så ser vi ju direkt att din bil inte ska ha, eller någonsin har haft det reg.numret.

Om du sedan sätter tillbaka det gamla så syns det även nästa gång du blir stoppad.

Fast kör du lagligt och inte drar till dig polisens uppmärksamhet så borde ditt trick fungera ett bra tag.

prime^
2005-09-27, 23:21
tycker d e riktigt dålig stil att parkera så man kör in i bilarna med flit.. dessutom om du gör märke så verkar du inte stå för d cilla? trots du kan göra skador för flera tusen :S

nej usch, riktigt illa stil.. bara för du inte bryr dig om din bil betyder inte d att andra inte bryr sig om sina?

Trance
2005-09-27, 23:27
Är det någon annan än mig som märkt att folk i sydeuropa verkar skita fullständigt om de bucklar en annan bil? Var in i Las Palmas(tror jag det heter) när jag var i Magaluf. Vi kom gick omkring och kommenterade detta och bestämde oss att kolla hur många bilar hade en buckla eller mer på en gata där de stod parkerade. Tror det var 15 bilar och alla hade bucklor, då menar jag av storleksordningen att en normal svensk skulle svära och gråta en stund, försökt leta upp skyldig, ringt försäkringsbolak och fått den fixad så fort man hade råd.

Lustigt skillad faktiskt.

Lodiz2
2005-09-27, 23:33
jag är kanonbra på att fickparkera.
kommer bara bilen in så får jag in den.
har man bil och bor i innerstan så lär man sig och bilen får inte bucklor av att man nuddar.

skulle inte vilja att du parkerade bredvid min bil. lacken kan ta skada även om det inte blir bucklor och det kan bli fula repor. en kompis fick en reva på sin bil och det är inte kul då det är en dyr bil, kostar flera tusen att lacka om

Peter-N1
2005-09-27, 23:57
Jag hatar sånt!

Jag är ganska bra på parkera så jag får in min bil utan att nudda andra. Är jag osäker så skiter jag i det.

Har aldrig gått in i någon annas bil. Däremot har jag fått avskrap av 2 olika bilar på min lack de senaste 3 månaderna. Och ingen har lämnat någon lapp på bilen. Blir riktigt j-vla förbannad.
Jag har inte en bil med stötfångare, då det flesta nya bilar inte har det längre. Om någon puttar till min bil så blir det märken.
Det minsta de kan göra är fasen se till att lämna en lapp och göra rätt för sig.