handdator

Visa fullständig version : Farligt med för mkt Mjölk ?


brolinho
2005-09-20, 11:45
Sitter just nu i skolan, det var dålig mat så ja och en vän hade mjölktävling.. Det blev närmare 2 liter mjölk och nu känner jag mig kall och trött, riktigt hängig, får massa små rapar också.

Kan det vara farligt med så pass mycket mjölk på samma gång ?

// Marcus

kharon
2005-09-20, 12:15
Nej.

Är du laktosintolerant eller -känslig så kan det ju vara en annan femma.... ;)

Baha
2005-09-20, 12:31
CHansen är överhängande stor att du kommer bli riktigt riktigt jävla pissnödig.

raZmus
2005-09-20, 12:55
Dricker du waaay to much, kan du få i dig för mycket kalcium. Vilket möjligen kan leda till ökat risk för prostatacancer. ( http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1061875&postcount=20 )

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=50898&page=3&pp=15&highlight=kalcium

kharon
2005-09-20, 12:58
Dricker du waaay to much, kan du få i dig för mycket kalcium. Vilket möjligen kan leda till ökat risk för prostatacancer. ( http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1061875&postcount=20 )

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=50898&page=3&pp=15&highlight=kalcium


Det är nog ingen fara på taket för att man dricker 2 liter mjölk en dag!

dared
2005-09-20, 13:13
Det är nog ingen fara på taket för att man dricker 2 liter mjölk en dag!

Om han kombinerar med stekta tomater, champinioner och kanske t o m Chips, så lär han med stor sannolikhet ligga i riskzonen för cancer.

King Grub
2005-09-20, 13:28
Det är nog ingen fara på taket för att man dricker 2 liter mjölk en dag!

Inte enbart, men kroniskt högt intag kombinerat med andra kalciumkällor kanske innebär negativa konsekvenser i det långa loppet. RDI är 800 mg; bara i 1 L mjölk får du 1200.

Robbin
2005-09-20, 13:31
Det blev närmare 2 liter mjölk....

// Marcus

Vekling, jag och min kompis klarade dryga 3 liter var ;)

brolinho
2005-09-21, 07:08
Aja, de va bara för att maten va så kass, och de lär inte upprepas.

3 liter ! Hur pallar man ? Va ju spyfärdig efter 1,5..

Baha
2005-09-21, 07:09
Inga känningar i prostatan än?

King Grub
2005-09-21, 07:31
Om 30 år kanske... Cancerpåverkan sker på lång sikt, och prostatacancer är en cancerform som främst drabbas äldre. Men grunderna för alla cancerformer läggs långt innan eventuella tumörer upptäcks.

Sverker
2005-09-21, 07:49
Det går inte att komma ifrån att underlaget med 50 000 amerikaner är tydligt.


Samtidigt har jag mycket svårt att svälja, att kalcium, en enkel tvåvärd jon som återfinns överallt och som kroppen samtidigt har järnkoll på eftersom den är av yttersta vikt vid alla muskelkontraktioner och absolut vid hjärtats arbete, orsakar cancer.

Varför ? och varför just i prostata ? Hur går detta att koppla till oss som av tradition äter en kost rik på kalcium ?

Jag vet inte vad jag skall tro :confused:

King Grub
2005-09-21, 08:12
För kvinnor finns risken att stort intag av mjölk ökar risken för viss typ av äggstockscancer.

"High intakes of dairy products and of the milk sugar lactose have been hypothesized to increase ovarian cancer risk, but prospective data are scarce.

We examined the association between intakes of dairy products and lactose and the risk of total epithelial ovarian cancer and its subtypes.

This was a prospective population-based cohort study of 61 084 women aged 38-76 y who were enrolled in the Swedish Mammography Cohort. Diet was assessed in 1987-1990 with the use of a self-administered food-frequency questionnaire. During an average follow-up of 13.5 y, 266 women were diagnosed with invasive epithelial ovarian cancer; 125 of those women had serous ovarian cancer.

After adjustment for potential confounders, women who consumed >/=4 servings of total dairy products/d had a risk of serous ovarian cancer (rate ratio: 2.0; 95% CI: 1.1, 3.7; P for trend = 0.06) twice that of women who consumed <2 servings/d. No significant association was found for other subtypes of ovarian cancer. Milk was the dairy product with the strongest positive association with serous ovarian cancer (rate ratio comparing consuming >/=2 glasses milk/d with consuming milk never or seldom: 2.0; 95% CI: 1.1, 3.7; P for trend = 0.04). We observed a positive association between lactose intake and serous ovarian cancer risk (P for trend = 0.006).

Our data indicate that high intakes of lactose and dairy products, particularly milk, are associated with an increased risk of serous ovarian cancer but not of other subtypes of ovarian cancer. Future studies should consider ovarian cancer subtypes separately."

Am J Clin Nutr. 2004 Nov;80(5):1353-7. Milk and lactose intakes and ovarian cancer risk in the Swedish Mammography Cohort.

Tolkia
2005-09-21, 08:31
Jag vet inte vad jag skall tro :confused:
Jag vet vad JAG tror: Att de har en confounder (eller flera). Är det något område där det är svårt att isolera enstaka variabler så är det "livsstilsfaktorer". Inte minst för att folk tenderar att frisera sina svar när man frågar om sådant som har lite "laddning"på det sociala/moraliska planet ...

Ulf A Big
2005-09-21, 08:43
Kvarg:
Jag intager ca 1.5 kg dagligen dvs 1605 mg kalcium och 191gr protein vilket ger mig 1133 kcal. Ett jättebra livsmedel och då man tränar hårt ökar även behovet av mineralämnen så jag tror inte att man ska dra för stora slutsatser av de rapporter som gäller relativt inaktiva människor. Jag tror mer att det laktosen som skapar problem på cellulärnivå.

raZmus
2005-09-21, 10:06
Kvarg:
Jag intager ca 1.5 kg dagligen dvs 1605 mg kalcium och 191gr protein vilket ger mig 1133 kcal. Ett jättebra livsmedel och då man tränar hårt ökar även behovet av mineralämnen så jag tror inte att man ska dra för stora slutsatser av de rapporter som gäller relativt inaktiva människor. Jag tror mer att det laktosen som skapar problem på cellulärnivå.
1.5 kg kvarg om dagen sure is a lot :) *popcorn*

Ulf A Big
2005-09-21, 10:25
Täcker upp proteinbehovet på ett optimalt sätt.

kharon
2005-09-21, 15:36
Inte enbart, men kroniskt högt intag kombinerat med andra kalciumkällor kanske innebär negativa konsekvenser i det långa loppet. RDI är 800 mg; bara i 1 L mjölk får du 1200.

Kan tänkas att det är negativt om man gör det dagligen, men för att han dricker 2 liter mjölk som en engångsföreteelse så kan ju inte spela någon roll.

fonzie
2005-09-21, 16:36
ja de mesta man stoppar i sig medför risk för cancer... *cry*

en dum fråga: Har cancer blivit vanligare sen människor började dricka mycket mjölk?

toreld
2005-09-21, 16:44
Kan det vara farligt med så pass mycket mjölk på samma gång ?

// Marcus

Bullshit!! farsan är farmare o jag har druckit så sjukt många liter av denna mystiska vätska som är så djävulskt god.. Jag o farsan lever då fortfarande iaf :D

King Grub
2005-09-21, 18:03
Jag o farsan lever då fortfarande iaf :D

Sämsta argumentet som finns när man vill ofarligförklara cancermisstänkta saker.

Cerberus
2005-09-21, 23:21
jag dricker rätt mycket mjölk, blir iaf ca 1l per 1½ dag, kan det va för mkt? Ja tränar på gym fyra ggr i veckan, e fan mjölk-beroende :D så jäkla gott, mkt gott me proteinpulvret också.

Är inte mättat fett farligare än kalcium liksom? Inte för att ja vet att mättat fett ökar chansen för att få cancer men jag vet att det är orsaken till hjärt&kärlsjukdomar och höga värden av blodfetter. Dock läste jag i ngn Body-tidning att en tränande individ inte alls kommer få några negativa hälorisker även om de får i sig mkt mättat fett. Hur kommer det sig?

vrålapa
2005-09-21, 23:25
Det ända jag kan säga är att efter jag har drukit ca 2 liter mjölk per dag i ett par månader, kom inte ihåg hur länge.
SÅ har jag blivit känslig mot mjölk. Skulle jag dricka 1 liter mjölk nu så skulle jag behöva uppsöka toaletten fort som fan och ha ont i magen. Dock käkar jag sånna där laktostabletter

Cerberus
2005-09-21, 23:29
vad är de där laktostabletterna till för?

laktos är mjölksocker..

Rockhard
2005-09-21, 23:29
Jag tror inte det är bra med för mycket laktos. Håller mig till 2 liter om dagen.

myggan
2005-09-21, 23:36
drar i mig 2 liter mjölk per dag, ibland mer.. tror jag kommer fortsätta med det för det är en sån bra proteinkälla och riktigt gott :)

jean-wim
2005-09-21, 23:51
Det går inte att komma ifrån att underlaget med 50 000 amerikaner är tydligt.Amerikaner ja! Inte europeer. Kan inte de extrema halterna av tillväxthormon i amerikansk mjölk spela en stor roll:

"In 1994, the Food and Drug Administration (FDA) approved the use of the recombinant Bovine Growth Hormone (rBGH). According to rBGH manufacturers, injections of rBGH causes cows to produce up to 20 percent more milk. The growth hormone also stimulates the liver to increase IGF-1 levels in the milk of those cows. Recently, Eli Lilly & Co., a manufacturer of rBGH, reported a ten-fold increase in IGF-1 levels in milk of cows receiving the hormone. IGF-1 is the same in humans and cows, and is not destroyed by pasteurization. In fact, the pasteurization process actually increases IGF-1 levels in milk."
http://www.preventcancer.com/consumers/general/milk.htm

Fast är inte IGF något som byggande personer VILL ha? :confused:

Vi får se om EPIC-studien kommer fram till något.

Sverker
2005-09-22, 05:49
vad är de där laktostabletterna till för?

laktos är mjölksocker..


Det är enzymet laktas !
Alltså ett extra enzym du tar till måltiden som sedan är aktiv en bit ned i tarmarna och hjälper till att dela laktosen till glukos och galaktos.

Sverker
2005-09-22, 05:59
Amerikaner ja! Inte europeer. Kan inte de extrema halterna av tillväxthormon i amerikansk mjölk spela en stor roll:




1. Jag kan ingenting om amerikansk kött- och mjölkproduktion kopplat till veterinärmedicinsk behandling :D

Däremot finns det ALLTID en karrenstid för kor efter det att djuret behandlats med medicin. Under den tiden får inte djuret leverera mjölk eller gå till slakt. Detta för att medicinen skall hinna gå ur djuret. Alltså en bra anledning att köpa svensk mjölk och svenskt kött.

2. Jag skrev amerikaner helt avsiktligt för att påpeka att vi nordbor under lång tid druckigt mölk och genom naturligt urval kanske inte var lika känsliga för högt intag av kalcium.
Det slog King Grub bort, snabbt och enkelt, genom att visa att kvinnor i Sverige har större risk för äggstockcancer :(