handdator

Visa fullständig version : Sojaprotein -neg. effekter?


latsdragaren
2005-09-20, 08:18
Hej!

Äter mkt sojaprotein i olika former, b la pulverform.
Jag tycker det är ett jätte bra protein, god smak, perfakt att baka på osv.
Det jag funderar är över hur sojaprotein kan påverka den egna hormonbalansen. Är det någon som är insatt eller har en bra länk el liknande? Hur mycket kan man äta av sojaprotein per dag??
Sojaprotein används ju vid t ex klimakteriebehandling och jag skulle vilja veta mer om hur sojans påverkar hormonerna (östrogen mfl).

Hoppas på svar! :thumbup:

Tolkia
2005-09-20, 10:02
Växtöstrogenerna skall visst ha en viss förebyggande effekt när det gäller vissa sjukdomar (hjärt-kärlsjukdomar och vissa cancertyper, har jag för mig). Vad gäller effekterna på manligheten, som folk brukar oroa sig för, är det väl bara att konstatera att oron nog är LÄTT överdriven, annars skulle det inte finnas några japaner längre ... ;)

aliquis
2005-09-20, 10:09
Växtöstrogenerna skall visst ha en viss förebyggande effekt när det gäller vissa sjukdomar (hjärt-kärlsjukdomar och vissa cancertyper, har jag för mig). Vad gäller effekterna på manligheten, som folk brukar oroa sig för, är det väl bara att konstatera att oron nog är LÄTT överdriven, annars skulle det inte finnas några japaner längre ... ;)Vilket visserligen är fel då de inte äter sådana enorma mängder sojabönor i asien heller, men jag tror inte min egen har påverkats alltför mycket, men vad vet jag.

latsdragaren
2005-09-21, 20:02
hm okej, tack för de svaren.
jag är förvisso av det kvinnliga könet och undrar om hormonbalansen kan påverkas av för mkt soja. har läst någon stans för några månader sen (givetvis glömt var) att man funnit neg. effekter vid högt intag. dricker en del sojamjölk, käkar sojaprottepulver i mängder och även endel torkade sojabitar osv... bra eller dåligt?? någon som vet något mer? :confused:

King Grub
2005-09-21, 20:03
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49111&highlight=soja

fonzie
2005-09-21, 20:38
Hur stor risk är det att få för MYCKET protein? Läste att under normal kost så jobbat bara levern på 10% av sin kapacitet. Men jag äter runt 300g/dag så jag kan inte låta bli att undra...

King Grub
2005-09-21, 20:49
Hur stor risk är det att få för MYCKET protein?

För mycket för vad?

300 gram är säkert mer än du behöver för maximal muskeltillväxt.

Är det skadligt? Knappast, för friska individer.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51343&highlight=njurarna

Det verkar inte finnas några anledningar för en kroppsbyggare som vill öka sin muskelmassa maximalt att begränsa sig till mängder som anses "normala".

"Even if 2.5–3.0 g protein/kg/day is consumed and this amount
of protein is more than the synthetic machinery can
process, the excess will simply be oxidized. As long as
the intake of other nutrients important to the success of
an athlete is not compromised, there appears to be little
harm in ingesting these high amounts."

J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes.

Tolkia
2005-09-21, 21:13
hm okej, tack för de svaren.
jag är förvisso av det kvinnliga könet och undrar om hormonbalansen kan påverkas av för mkt soja. har läst någon stans för några månader sen (givetvis glömt var) att man funnit neg. effekter vid högt intag. dricker en del sojamjölk, käkar sojaprottepulver i mängder och även endel torkade sojabitar osv... bra eller dåligt?? någon som vet något mer? :confused:
För kvinnor skall det väl vara nyttigt, har jag för mig; skydda mot bröstcancer och minska klimakteriebesvär/besvär pga., andra hormonvallningar etc. Om man äter fullständigt galet mycket finns säkert negativa effekter, men jag skulle tro att magen lämnar in betydligt fortare än hormonsystemet.
Vilket visserligen är fel då de inte äter sådana enorma mängder sojabönor i asien heller ...
Jag hade för mig att de åt mer än vad vi gör; de äter ju även tofu etc., men det kanske var fel? Om soja-fytoöstrogenerna skulle vara så potenta som man ibland hör sägas skulle det inte behövas alltför våldsamma mängder innan killarna började märka av diverse bieffekter ...