handdator

Visa fullständig version : gröt - ett måste?


krilleh
2005-09-20, 06:31
Hej! har nu kommit igång IGEN att börja träna efter 4 månaders uppehåll..

Visst har jag allt blivit svagare och under denna viloperiod har jag inte heller ätit nån bra frukost. Nu på morgonen innan skolan brukar jag bara trycka i mig ett par mackor med skinka på och ett glas mjölk. Testade gröt iförgår och jag fick nästan kvälningar av de =/ Tog de med mjölk och äppelmos. Förut när jag gymma hade jag inget emot de. visst de va inte de godaste men jag ogilla de inte heller. Nu så tycker jag de e riktigt äckligt o äta de vilket inte e bra om ja ska börja satsa på gymmet igen.

Så gott folk, hur ere igentligen? om jag vill uppnå bra resultat på gymmet osv ere gröt som gäller på morgonen? eller finns de nå annat bra att äta? ex grovt bröd tänkte jag på.

Skriv gärna hur viktigt det är med en bra balanserad frukost som ex gröt.

Tack för mig

kharon
2005-09-20, 06:34
Naturligtvis måste du inte äta gröt. Går alldeles utmärkt med vilken mat som helst, känner du för spagetti och köttfärssås så kör på det, känner du för mackor så kör på det.

heljis
2005-09-20, 06:40
Skriv gärna hur viktigt det är med en bra balanserad frukost som ex gröt.Jätteviktigt!

Så gott folk, hur ere igentligen? om jag vill uppnå bra resultat på gymmet osv ere gröt som gäller på morgonen? eller finns de nå annat bra att äta? ex grovt bröd tänkte jag på.Det finns absolut ingenting som säger att du måste äta gröt om du vill ha bra resultat på gymmet. En bra frukost är dock viktigt.
Anledningen till att väldigt många äter gröt (och jag antar att du menar havregrynsgröt - det är iaf vad jag menar) är att det är BILLIGT, gott (enligt mig iaf), otroligt näringsrikt, proteinrikt, innehåller bra fett, har lågt GI osv osv..

Självklart kan du byta ut gröten mot tex ett bröd som har samma eller liknande egenskaper. Eller musli. :thumbup:

King Grub
2005-09-20, 07:36
Du måste inte äta klassisk frukostmat bara för att klockans visare pekar på en viss siffra. Den mat som är bra till lunch eller middag är inte sämre bara för att klockan är 07:15 i stället.

Niclaaas
2005-09-20, 08:03
jag äter pastasallad till frukost :D

fullkornspasta, grönsaker, kyckling, ett ägg och lightdressing

Three pigs
2005-09-20, 08:14
Musli med frukt eller något i är mumma tycker jag =)
Havregrynsgröt äter jag bara ibland till frukost, känner inte alltid för det till frukost, inte så jättegott men det går i alla fall.

krilleh
2005-09-20, 08:16
ok tack för svaren. ska nog prova med Musli ett tag framöver :D

krilleh
2005-09-20, 08:32
Du måste inte äta klassisk frukostmat bara för att klockans visare pekar på en viss siffra. Den mat som är bra till lunch eller middag är inte sämre bara för att klockan är 07:15 i stället.

Men är Inte gröt en bra start på dagen?

Så du menar att jag skulle kunnna äta gröt på kvällen ist och en vanlig måltid på morgonen och de skulle bli samma resultat? ursäkta men måste ifrågasätta ditt inlägg.

King Grub
2005-09-20, 08:54
Jag vet inte vad jag skall skriva annorlunda. Bra mat är bra mat, oavsett vad klockan är. Du måste inte äta något speciellt bara för att klockans visare pekar på en viss siffra.

krilleh
2005-09-20, 08:54
Jag vet inte vad jag skall skriva annorlunda. Bra mat är bra mat, oavsett vad klockan är. Du måste inte äta något speciellt bara för att klockans visare pekar på en viss siffra.

mm ok. ska försöka få in de i hjärnan bara :)

tack för svaret

BigForre
2005-09-20, 12:02
Gröt brukar jag avsluta dagen med innan jag går och sover...på morgonen brukar jag micra rester från tidigare dagar, vilket kan innebära vad som helst (t.ex. pasta och köttfärssås)....