handdator

Visa fullständig version : Kaseintillskott vs mjölk


ohah
2005-09-19, 22:13
Om man tar ett tillskott med kasein på säg 50gram blandat med vatten, hur mycket mjölk motsvarar det? (syftar mest på kalcium)

Sverker
2005-09-20, 05:59
Det där går att räkna bakvägen.
Kalciumet sitter mellan de olika kaseinproteinerna ( eg subenheterna alfa-kassein, beta-kassein etc ) och håller ihop allt till en tjock gel.
Nu tillsätts förståss kalcium till mjölken när man gör ost så värdet blir lite högt men det går att uppskatta rätt bra.

Enligt SLVs Livsmedelstabell innehåller en vanlig 10 % fet hårdost 32 g protein och 970 mg kalcium per 100 g. Det ger 30 mg kalcium per g protein.

30 mg X 50 g => 1500 mg kalcium, dvs långt över dagsbehovet.

ohah
2005-09-20, 10:08
Mina funderingar är mest angående vissa studier som säger att dricka mjölk och få i sig mycket kalcium är potentiellt skadligt... (ökad risk för cancer) (så lite som 2 glas mjölk per dag t ex) så jag försöker komma fram till vad 50g pulver skulle motsvara... om man då har samma risk, eller kanske till och med högre risk.. såkänns det inte så bra

Sverker
2005-09-20, 13:52
Vad gick gränsen i studierna om protstacancer ? 2500 mg tror jag.

Med 50 g kaseinprotein så har du fyllt ditt dagsbehov med råge och har en liten marginal upp till, ska vi säga "safe level" på 2000 mg. Resten av maten ger dig rimligen 500 mg kalcium till och allt är frid och fröjd. Detta förutsatt att du inte äter mer ost eller dricker mer mjölk.

Helt plötsligt blir vassleprotein ett intressant proteinalternativ. Halterna av kalcium är betydligt lägre i ett vasslekoncentrat än i ett kasseinprotein. Ett vasleisolat är ju den mest renade formen av vassleprotein och innehåller ännu lägre halter av kalcium :thumbup:

ohah
2005-09-20, 14:48
Den studie jag läst om är den från Harvard:

"A diet high in calcium has been implicated as a potential risk factor for prostate cancer. In a Harvard study of male health professionals, men who drank two or more glasses of milk a day were almost twice as likely to develop advanced prostate cancer as those who didn't drink milk at all.(11) Moreover, the association appears to be with calcium itself, rather than with dairy products in general.
Clearly, although more research is needed, we cannot be confident that high milk intake is safe."

Jag dricker normalt inte mjölk men är ute efter nåt att ta innan sovdags för att ha nåt som arbetar medans man sover... och då lät det som en bra idé med ett proteinpulver med Kasein...
men det förutsätter ju att det inte har andra negativa effekter.

Knepigt sånt här