handdator

Visa fullständig version : Behöver åsikter om måltid.


Glimjaur
2005-09-19, 21:06
Så här ligger det till, jag var rätt så rejält fet för ett tag sen. Dietade mig ner till ett vettigare utseende med mer muskler och mindre fett över höst/vinter/vår, latade till mig under sommaren under diverse förkrånglande förhållanden. Just nu tränar jag lagom mycket, pluggar mycket och äter rätt så okej. Har relativt bra förståelse om mat-kunskap och träning vid det här laget, mycket bättre än dom flesta andra jag känner. Jag pluggar som jag kanske nämnde på gymnasium och har en mycket tight budget och vill lägga så lite tid som möjligt på att laga middag. :) Som alla andra vill säga.. :P Hur som helst, receptet jag ska berätta är vad jag äter så gott som varje dag när jag pluggar, dvs 3-6 dagar i veckan. Jag trivs väldigt bra med att ha en maträtt som jag vet hur den fungerar och som jag kan laga så gott som varje dag. Därför vill jag ha åsikter om huruvida den här måltiden är bra, vad som är dåligt med den och vad jag borde ändra.

Jag är 16 år, väger runt 90 kilo och är runt 185 cm lång.

Ingredienser:
Ett paket snabb-nudlar
Ett fryst kycklingbröst/En näva frysta räkor
Lagom med frysta Findus "Wok Grönsaker Classic"
(En skvätt kokosmjölk light, när jag har råd att unna mig det)
Rätt mycket Sweet-Chili sås
En skvätt raps-olja
Lime
Soja

Kyckling-variant:
1. Koka nudlarna (För räk-varianten så bara skalar man räkorna och har räkor istället för kyckling.)
2. Hacka/Strimla kycklingen och börja steka i raps-olja
3. Lägg på dom frysta grönsakerna i stekpannan
(4. Häll på kokosmjölken)
5. Häll på soja, sweet chili och lime.
6. Blanda Kyckling blandningen med nudlarna, häll på ännu mer sweet chili (ja, jag missbrukar sweet-chili.. :D) och ät! :)

Detta går fort att laga, är billigt, ger inte mycket disk och mättar bra. Jag är rätt så säker på att det inte är uselt ur nyttighets-perspektiv, men vad tycker ni? Jag har inga mått därför att jag inte jobbar med mått, jag slänger på så mycket jag känner för. Beror på hur hungrig jag är. :)

Om ni undrar något, bara fråga. :) Min träning består av att jag går och springer flera dagar i veckan och går på Ju-Jutsu två dagar i veckan. Ska troligtvis börja på gym inom närmaste framtiden, men har inte vågat än.. Och ja, jag bor ensam i min egen lägenhet.

Zakath
2005-09-19, 21:15
Mnjaaa, skulle väl säga att det är en ganska neutral måltid ur nyttighetssynpunkt, kanske lite mer åt nyttighetshållet.

Nudlarna är värdelösa, näringslösa och en del mättat fett.
Sweet chilisås innehåller en hel del socker om jag inte kommer ihåg fel, kolla innehållsförteckningen.

Kyckling, olja och grönsaker är bra :thumbup:

Du behöver åtminstone inte ha dåligt samvete när du äter den, om det inte handlar om 1dl eller mer sweet chili ;) Vill du äta riktigt nyttigt så kan du ju göra en trevlig grönsaks och kycklingwok med råris/bulgur/quinoa eller liknande.

Aelrik
2005-09-19, 21:43
Snabbnudlar är väl behandlade i olja för att vara just snabba? Jag tror snabbnudlar ligger på ca 15-17 gram fett mot vanliga nudlars 4-5 gram.
Byt ut snabb nudlarna mot vanliga äggnudlar om du vill minska på fettet. Äggnudlar är dessutom billigare :)

Glimjaur
2005-09-19, 23:42
Mnjaaa, skulle väl säga att det är en ganska neutral måltid ur nyttighetssynpunkt, kanske lite mer åt nyttighetshållet.

Nudlarna är värdelösa, näringslösa och en del mättat fett.
Sweet chilisås innehåller en hel del socker om jag inte kommer ihåg fel, kolla innehållsförteckningen.

Kyckling, olja och grönsaker är bra :thumbup:

Du behöver åtminstone inte ha dåligt samvete när du äter den, om det inte handlar om 1dl eller mer sweet chili ;) Vill du äta riktigt nyttigt så kan du ju göra en trevlig grönsaks och kycklingwok med råris/bulgur/quinoa eller liknande.

Jovisst, var väll något "neutralt" jag letade efter. Eller snarare, jag ville hitta en så bra balansgång mellan nyttig och mumsig som det går. Ska ta och kolla på alternativ till mina vanliga 90 öres Euroshopper nudlar. Finns det något speciellt som jag borde tänka på? Har för mig att jag sett en riktigt billig variant på Willy's/ÖB, dvs av äggnudlar. Skulle ju kunna vara något. Igentligen borde man ju kunna dra slutsatsen att ju billigare märke det är, desto sämre råvaror är det, vilket i sin tur medför dålig kvalite (ur både närings och nyttighets perspektiv) på maten. Kanske får leta efter en balansgång där också, är ju inte hela världen om det kostar 2-3 kr mer per måltid. :)

Det blir inga överdrivna mängder sweet chili, men jag kan nog sätta mig en stor flaska på en vecka eller två. Och om jag skulle uppskatta hur mycket socker det är i den, så ligger den nog på alldelles för mycket. (Men den är ju såååå god ;)) Tänkte därför ta och kolla efter någon bättre variant, som kanske är starkare och nyttigare. Några ideer?

Nötter, skulle det kunna vara något att blanda i när man vill känna sig lyxig? Mycket bra fett i nötter, och riktigt gott också! :)

Zakath
2005-09-26, 16:03
Nötter, skulle det kunna vara något att blanda i när man vill känna sig lyxig? Mycket bra fett i nötter, och riktigt gott också! :)


Javisst!

Mandlar eller osaltade cashewnötter rekommenderas starkt :thumbup: Jordnötter passar till vissa saker, sämre till andra.