handdator

Visa fullständig version : Shaker vs Animal Nitro pack


swarre
2005-09-19, 18:43
Fick hem ett par burkar med Animal Nitro Packs häromdagen. Under användningsanvisningarna står det: "If you use a post-training protein shake, wait at least another 30-45 minutes after you've taken the animal nitro pack before drinkning you shake."

Frågan är då om jag ska skippa den (protein/malto) helt och hållet under tiden jag använder detta. Eller om jag ska ta den som vanligt, direkt efter träning. Eller ska jag ta hela (protein/malto) efter den där halvtimmen. Eller ska jag ta enbart en proteindrink efter en halvtimme och sedan som vanligt äta någon timma senare?

Hur skulle nitro packen och/eller shakern påverkas av att intas samtidigt?

King Grub
2005-09-19, 18:58
Det finns nog inget bättre alternativ efter träning än just rena essentiella aminosyror. Du lär inte behöva mer protein samtidigt. Å andra sidan förlänger ett intakt protein den anabola effekten av aminosyrorna, så det kanske inte är en dum idé att ta EAA-tillskotten tillsammans med gainern direkt efter.

"We conclude that after resistance exercise, a mixture of whey protein, AA, and CHO stimulated muscle protein synthesis to a greater extent than isoenergetic CHO alone. Further, compared to previously reported findings, the addition of protein to an AA+ CHO mixture seems to extend the anabolic effect."

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2004 Jun;14(3):255-71. Effect of an amino acid, protein, and carbohydrate mixture on net muscle protein balance after resistance exercise.

Även om du väljer att bara ta EAA direkt efter träning och intakt protein den rekommenderade tiden senare så fungerar det säkert utmärkt.

Det skulle ju kunna tänkas att en samtida gainer saktar ned magsäckstömningen och hindrar EAA-tillskottet att komma till sin fulla rätt, men så verkar inte vara fallet.

swarre
2005-09-19, 19:17
Det finns nog inget bättre alternativ efter träning än just rena essentiella aminosyror. Du lär inte behöva mer protein samtidigt. Å andra sidan förlänger ett intakt protein den anabola effekten av aminosyrorna, så det kanske inte är en dum idé att ta EAA-tillskotten tillsammans med gainern direkt efter.

"We conclude that after resistance exercise, a mixture of whey protein, AA, and CHO stimulated muscle protein synthesis to a greater extent than isoenergetic CHO alone. Further, compared to previously reported findings, the addition of protein to an AA+ CHO mixture seems to extend the anabolic effect."

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2004 Jun;14(3):255-71. Effect of an amino acid, protein, and carbohydrate mixture on net muscle protein balance after resistance exercise.

Även om du väljer att bara ta EAA direkt efter träning och intakt protein den rekommenderade tiden senare så fungerar det säkert utmärkt.

Det skulle ju kunna tänkas att en samtida gainer saktar ned magsäckstömningen och hindrar EAA-tillskottet att komma till sin fulla rätt, men så verkar inte vara fallet.


Det är enbart protein vi talar om nu, i direkt samband med aminosyrorna efter träning. Alltså inga kolhydrater?

Jag antar att det kanske enbart har marginell betydelse, men har det någon betydelse vilken typ av protein som tillförs samtidigt i så fall? Är vassle fortfarande att föredra?

King Grub
2005-09-19, 19:54
Vassle och kasein verkar vara likvärdigt vad gäller att stimulera proteinsyntes efter träning.

Kolhydrater är inte nödvändiga för att stimulera proteinsyntes (dom stimulerar proteinsyntes, men marginellt jämfört med EAA) men medför inget negativt. För glykogeninlagring är dom nödvändiga, även om det antagligen inte är någon minutstrid att få dom i sig.

swarre
2005-09-19, 20:34
Vassle och kasein verkar vara likvärdigt vad gäller att stimulera proteinsyntes efter träning.

Kolhydrater är inte nödvändiga för att stimulera proteinsyntes (dom stimulerar proteinsyntes, men marginellt jämfört med EAA) men medför inget negativt. För glykogeninlagring är dom nödvändiga, även om det antagligen inte är någon minutstrid att få dom i sig.

Kontentan blir alltså att aminosyrorna i packsen och en gainer (kanske kan vara ide att dra ner på kolhydraterna en aning?) kompleterar varandra bra efter träningen.

King Grub
2005-09-19, 20:48
Jag vet inte om jag kan uttrycka det på fler sätt nu. :(

Mass-Tech
2005-09-24, 20:35
Jag tar båda samtidigt, har inte fått några problem.